Délmagyar logó

2017. 05. 27. szombat - Hella 14°C | 24°C Még több cikk.

Hívószavak

"Fontossá tudnak válni a szavak, hívószóvá válva képesek túlnőni önmagukon."
Sokak értetlenkednek a Jobbik három szerzett európai mandátumán. Pedig a fejlemény tán nem is annyira váratlan, hiszen – ha úgy veszem – szinte naponta találkozom az új párt potenciális szavazóival.

Itt van például az az őstermelő, akiről többször is írtunk lapunkban, amint búzájának kifizetetlen ára miatt tüntetett az elorzott milliók feltételezett gazdájának háza előtt. Azt ugyan nem tudom, hogy ő kire voksolt, de azt tudom, hogy tízezerszám vannak kifizetetlen vállalkozók, tönkrement családok, akik nem kapták meg megrendelőiktől a pénzüket mondjuk a Megyeri híd építőiként vagy éppen mezőgazdasági termelőként. Bajaikra pedig nem volt hajlandó figyelni sem az ügyészség, sem a rendőrség, sem a politikusok.

Aztán – ismerőseim köréből – itt az anya, akinek állami szorongattatásai és bevételeinek csökkenése miatt befuccsolt a vállalkozása, ami évtizedeken át jól ment, és amiből gyakorlatilag ő tartotta fenn valaha a családját. Bár lehet, hogy csak nem tartott lépést a változásokkal, nyilván elsősorban a közállapotokban keresi a bajok okait.

Nos, ő is a Jobbikra szavazott, akárcsak lánya, aki egy nemzetközi áruházláncnál töltött be vezetői beosztást. Jó néhány felelősségteljes, sikeres munka után leváltották, mondván túlságosan jóban van beosztottjaival, akik így nem félnek tőle eléggé. Ugyan magyar főnökei baltáztak ki vele, de ezek után érthető: őt is vonzotta a „Magyarország a magyaroké" jelszó.

Sokszázados tapasztalat, hogy fontossá tudnak válni a szavak, hívószóvá válva képesek túlnőni önmagukon. Ahogyan divat lett lekommunistázni, amit és akit nem szerettünk, divat lett nemzetinek nevezni azt, amit viszont inkább szeretünk. Noha tudjuk, többnyire sem az egyik, sem a másik nem igaz. Mint ahogyan divat lett ördögtől valónak titulálni a liberalizmust – elvetve ezzel például a reformkor és 1848 szabadelvűségét is –, egy balfácán kormányzás politikai balfogásait így címkézve fel. Divat lett szeretni a túlköltekező-osztogató ígérgetést, és „nemzetietlenként" gyűlölni a működőképességet helyreállítani igyekvő szándékot. Divat lett „idegenszívűnek" nevezni azt, aki a világhoz alkalmazkodva versenyképes gazdaságot álmodik, „nemzetinek" azt, aki a verseny felszámolását ígéri. Mindehhez természetesen szintén csak egy elrontott politika adta fel a magas labdát, újabb lehetőséget teremtve a világot leegyszerűsítő hívószavak terjedésére.

Mindezek után a Jobbik sikerén nem sok csodálkoznivaló van. Az ország helyzetének okait sokak nem értik, csakúgy, mint a világ működését. Ők mindennapos tapasztalataik alapján döntenek. És bár a Jobbik által kínált recept nem kínál kiutat, inkább csak zsákutcát és bajokat, de hívószavai sokakat vonzhatnak. Mert túl sok az így-úgy sérült-sértett ember kies hazánkban, amely szám növelésében az élet természete és a verseny mellett azért a balfék kormányzás is sikeresen közreműködött.

És a sértetteket-sérülteket vajh ki szólítja meg? Ki ígér nekik reményt, ha akár talmit is?

Olvasóink írták

  • 11. achilleus 2009. június 11. 14:12
    „"Sokat gyaláztak bennünket ellenfeleink ebben a kampányban, de mi nem vagyunk megsértődve. Hívjuk és várjuk őket, hogy együtt valósítsuk meg a nemzet közös céljait az Európai Unióban és itthon is. Nem leszünk partnerek a Lisszaboni Szerződés elolvasás nélküli aláírásában, de partnerek leszünk az elszakított területeken lévő magyar testvéreink autonómiájának kivívásában, a magyar föld megvédésében, a magyarok vélemény-nyilvánítási szabadságában, és más emberi jogainak védelmében. Partnerei leszünk Európában mindazoknak, akik a bukott, velejéig romlott neoliberális rendszer helyére igazságosabb gazdaságot, igazságosabb világot szeretnének, akik a globális nagytőke helyett a Magunkfajták érdekeit támogatják, a kisgazdákét, kiskereskedőkét, családi vállalkozások tulajdonaiét, ápolónők, pedagógusok állami alkalmazottak érdekeit és értékrendjét. A világon mindenhol mi vagyunk többségben, a Magunkfajták, itt az ideje, hogy a mi érdekeink és értékeink érvényesüljenek a globális nagytőke, a multinacionális cégek, a bankok érdekei helyett. Tévedés ne essék: ez nem szélsőséges gondolkodás. Ez a többségi gondolkodás egész Európában és az egész világon." Morvai Krisztina köszönőleveléből.”
  • 10. szpirigonzálesz 2009. június 11. 09:30
    „Ez egy "nesze semmi, fogd meg jól!" iromány.
    Látszik rajta, hogy vakaródzás közben készült.
    Az "alkotó" nem vette a fáradtságot információk gyűjtésére.

    A Jobbik siker elég érdekes téma. Jókat lehetett volna rajta vitatkozni.
    Itt van például Bogár László véleménye. Nem csámcsog magában, kimondja a brutális véleményét:
    "A Jobbik a magyar társadalom pusztító liberális tendenciákra adott immunválasza. Ez akár olyan brutális is lehet, mint amilyen maga az SZDSZ és az általa kifejtett tevékenysége, nemzetpusztító munkája."”
  • 9. siriusilant 2009. június 11. 09:04
    „Igaza van, Szávay elvtárs, a hívószavakat előszeretettel alkalmazzák a pártok. Ha egy nyugdíjas csak az MTV-n meg ezen a moslék újságon keresztül tartja a kapcsolatot a külvilággal, bizony most rémült lehet, hogy "előretörtek a nácik", pedig csak annyi történhet, hogy esetleg elszámoltatják az ország kifosztóit. De ő ezt nem fogja ebből az újságból megtudni, mert itt utolsó leheletükig védeni fogják azt a pár száz testi-szellemi púpos erkölcsi hullát, akik a nyakunkon ülnek. Csak tovább a hazudozás és a szarkenegetés útján!”
  • 8. kakukktojas 2009. június 11. 07:27
    „Én nem szavaztam a Jobbikra, de szurkolok nekik. Nem szélsőséges hanem radikális párt, akinek bőven van gyermekbetegsége, amiből ki kellene gyógyulni. Ha kigyógyul, akkor feljebb jut, ha nem akkor elveszhet vagy lejjebb csúszhat, mint pl az MDF. A gyermekbetegségeket most nem sorolnám, vélekedésem szerint gondolkodó emberek számára nyilvánvaló. Szerintem ilyenformán a demeterkornéllal szinkronban vagyok.”
  • 7. kakukktojas 2009. június 11. 07:20
    „A Jobbik sikere egyértelműen abban rejlik, hogy olyan problémákat nevezett meg, amit egyébként nem volt szalonképes kimondani. Ugye a cikkben is elhangzik, hogy ezekre a problémákra megoldást, elfogadhatót nem tud adni. Miért nem ? Ha valaki a problémát sem nevezi nevén az azokra ad megoldást ? Nem. A szőnyeg alá söpri azokat, mintha nem is léteznének. Ha valaki beszélni mer a meglévő problémákról nyilvánvalóan hamarább jut el a megoldásig is, mint aki úgy tesz, mintha nem létezne. Meg aztán ne feledjük a Medgyessy korszakot sem a " jóléti rendszerváltással kezdődött, a Kempinszki hoteles koccintással folytatódott, ( ami nyilvánvalóan nemzetárulás volt ) és nem sorolnám tovább.
    Most meg újra úgy tüntetik fel magukat ( miután 7 év alatt leharcolták az országot ) mintha most is egyedül az Mszp tudja az egyetlen jó megoldást. Nekik menniük kell ! Minél előbb annál jobb.
    A cikk egyébként az írójára jellemzően nem nagyon tartalmaz egy világos és egyértelmű gondolatmenetet, hasonlóan a " kényszer milliomosok" -hoz”
  • 6. demeterkornel 2009. június 11. 07:08
    „Egyre gyakrabban kell elcsodálkoznom azon, hogy magukat egyébként komoly embernek vallók milyen szinten nincsenek tisztában a politikai törvényszerűségekkel. És még cikket is írnak róla, hadd lássa mindenki.

    A "hívószó" talán leegyszerűsíti a világot, de milyen jogon veti ezt bárki mások szemére, ha egy cikk keretein belül leegyszerűsíti a Jobbikot???

    Én a Jobbikra szavaztam, nem véletlenül, és korántsem azokból a mondvacsinált okokból, amit az önjelölt elemzők szeretnének elhitetni az országgal, sokkal inkább a jelenlegi magyar történések összefüggéseit felismerve. Szerintem a Jobbik erősen szélsőséges, akármit is szeretne elhitetni magáról a médiában. Biztos vagyok abban, hogy az ígéreteiknek a felét sem tudják majd teljesíteni az EP-n keresztül, hatalomra pedig nem fognak jutni a jövő évi választásokon, bár a parlamnetbe be fognak kerülni, még ha oly sok "elemző" is igyekszik meggyőzni a magyarokat a Jobbik "pusztító" politikájáról. Besegítettem őket az EP-be, de nem fogok asszisztálni a hatalomra jutásukban, mert úgy gondolom, hogy az EP-ben szükség van erre a hangra, és ellenzékként itthon is, de nem volna szükségszerű, hogy egy szélsőséges párt kormányozza az országot, és nem azért, mert nem tudnák legalább úgy csinálni, mint az előttük kormányzók, hanem azért, mert a külföldi megítélésünk erősen romlana, a Jobbik meg még rá is tenne egy-két lapáttal.

    Nem gondolom, hogy bárki is elhiszi, hogy a Jobbik komolyan gondolja az ígéreteit. De tud valaki a nem szélsőséges pártok közül említeni egyet, aki komolyan gondolta? Ugye, hogy nem! És hogy miért megy el szavazni, illetve kire szavaz az, aki nem képes a sorok között olvasni, noha csak 20-30 éves történelmet kellene átnéznie, azt nem tudom.”
  • 5. maradando 2009. június 11. 02:37
    „A hivó szó visszafelé is működne e? Ha nem tudják teljesiteni azokat az elvárásokat amit a "Jobb"-ik érzelmű emberek elvárnak.Visszahivják majd és kérni fogják tölűk mandátumaikat adják másnak, alkalmasabbnak?Magyar képviselőnek=Magyar forintokat.Ha majd a harc elérte célját és lesz Euro ,akkor kellene folyositani számukra a bért e nemes valutában!”
  • 4. theseus 2009. június 10. 17:58
    „Szávay Úr/Elvtárs!

    Az ország helyzetének okait és a világ működését nyilván az MSZP és a kormánya sem érti, különben nem itt tartanánk, és nyilván ön sem hívná balféknek a kormányt.
    Lehet kiragadott példákat citálni, de ha a megyei eloszlást megnézi, akkor láthatja, hogy a Jobbik az MSZP szavazóit hódította el. Akik korábban bedőltek a baloldali demagógiának azok most, csalódottságukban a jobboldai "hívószavakra" szavaztak.
    Azért nem árt visszaemlékezni a 23 millió románnal való riogatásra sem: az ugyebár szocialista hívószó volt, de nyugodtan jöhetett volna egy nacionalista, szélsőjobboldali párttól is.
    Be kellene már látni, hogy az ilyen írásokkal ön is csak a Jobbikot reklámozza, még ha nem is ez a szándéka.
    A Jobbikkal a legfőbb gond nem ezek a hívószavak, hanem az eurószkeptikussága. Márpedig ha nem lennénk az Unióban, már régen beütött volna a pénzügyi csőd.”
  • 3. achilleus 2009. június 10. 17:23
    „Idézek is két nagyon szemléletes példát Csath Magdolna tegnapi (mai?) /hosszabb/ írásából (Magyar Hírlap):

    "Bátorítani kellene továbbá a termelési értéklánc meghosszabbítását. Mit is jelent ez? Nézzünk egy példát! Ma az almatermelőktől fillérekért megveszik az almát, sűrítményt készítenek belőle, majd azt olcsón Ausztriába, Németországba exportálják. Ott a léből dobozos és üveges üdítőitalokat gyártanak, amiket azután magas áron hozzánk exportálnak. Ebben a folyamatban vesztes a gazda, mert a jó gyümölcséért filléreket kap. Vesztes az ország is, mivel egyrészt a nagyobb érték nem nálunk képződik, ezért a befizetett adók is kisebbek lesznek, másrészt az import miatt romlik a kereskedelmi mérleg. A termelési értéklánc meghosszabbítása azt jelentené, hogy az almától az üdítőitalig minden termelési folyamat itthon zajlana. Ehhez arra lenne szükség, hogy a gazdák szövetkezését és feldolgozói tevékenységét, illetve az ehhez kapcsolódó hazai befektetéseket támogassa a kormány, beleértve azt is, hogy uniós pénzeket is átcsoportosít erre a területre.

    A másik példa lehetne a húsipar. A húsfeldolgozók panaszkodnak, hogy a gyengülő forint miatt romlik az eredményességük. Ennek az az oka, hogy importhúsból dolgoznak. Eközben a nagy múltú hazai szarvasmarha- és sertéstenyésztés felszámolódik, mivel a gazdák nem tudják eladni a húst. Ha a hazai feldolgozók jó minőségű, ellenőrizhető hazai húsból dolgoznának, a kevesebb adalékanyaggal gyártott kiváló árut a hazai piac is örömmel fogadná, és biztos, hogy sikeres exportra is lehetőség nyílna. De említhetném a gyógyvizek, a gyógyturizmus és a gyógyítás egymásra épülő rendszerének megteremtését is. A kórházakat nem leépíteni, hanem fejleszteni kellene. A kiváló hazai orvosgárda tudását természeti adottságainkkal kombinálva, jelentős gazdasági eredményeket lehetne elérni: tudással és nem olcsóságra építő "összeszerelő tevékenységgel".”
  • 2. achilleus 2009. június 10. 17:19
    „1. hozzászólás .suhym. 2009.06.10. 16:54
    Így van, de azért hozzátenném, hogy egy ország gazdaságát nem egyveretűre kellene szabni, hanem az ország adottságaihoz illeszkedő különböző formák egyensúlyának kellene érvényesülnie. A tisztán kis- és közepes vállalatokra (családi minigazdaságokra) épülő rendszer éppúgy rossz, mint a kizárólagosan multinacionalista (gigafarmos) rendszer. Egyensúly és arányosság, célszerűség és méltányosság. Méltányosság például a hazai foglalkoztatókkal és munkavállalókkal szemben.”
  • 1. .suhym. 2009. június 10. 16:54
    „"Mindezek után a Jobbik sikerén nem sok csodálkoznivaló van. Az ország helyzetének okait sokak nem értik, csakúgy, mint a világ működését. Ők mindennapos tapasztalataik alapján döntenek. És bár a Jobbik által kínált recept nem kínál kiutat, inkább csak zsákutcát és bajokat, de hívószavai sokakat vonzhatnak. Mert túl sok az így-úgy sérült-sértett ember kies hazánkban, amely szám növelésében az élet természete és a verseny mellett azért a balfék kormányzás is sikeresen közreműködött."

    Sok igazság van benne....véleményem szerint.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A mi sajtunk

"Az uniós választási kampány egy pillanatig sem szólt arról, segítettek-e Magyarországon az elmúlt… Tovább olvasom