Délmagyar logó

2017. 02. 24. péntek - Mátyás 5°C | 12°C Még több cikk.

Ölelni a vonatot

"Remélhető: van jövője a vonatozásnak."
Röpködtek a számok. Eredendően 37, később 29 és fél szakaszon tervezték, végül 24 vonalon szüneteltetik a vasúti személyszállítást; több mint 1000, végül nagyjából 750 kilométeres sínpár maradt most árván. Most is jó nagyot mondtak a döntéshozók, aztán egy részét visszaszívták, de valójában az történt, amit eredendően el akartak érni, csak közben a tiltakozókkal eljátszották, hogy engedtek nekik.

Busz, busz, busz. A vasúttársaságok százötven évvel ezelőtti erőszakos terjeszkedésével rokonítható az a vehemencia, amivel most a bitumencsíkokon suhanó benzinfaló paripák üzemeltetői akarják elhódítani a vasúttól – az áruszállítás után – az utazóközönséget is. A vasútgyilkosok szemszögéből a hagyományra hivatkozni csak feledhető nosztalgia. Pedig a most halálra ítélt vonalak zöme a 110 évvel ezelőtt élt őseink, az akkori gazdák földjén és pénzéből épült. Pazarlás ezekre lakatot tenni – korszerűsítés helyett.

A vonat- és buszközlekedés összehangolása az állítólagos cél. Ez ésszerűnek tűnik. De: a megvalósítás figyelmen kívül hagyja, hogy a vonatot busszal helyettesíteni drágább és időigényesebb – az utazó szemszögéből. De: növekszik majd a légszennyezettség. Sőt az is „de", hogy: az amúgy is zsúfolt és toldozott-foltozott közúthálózatra terhelik a többlet buszforgalmat.

Az idei bezárások körülbelül 3 milliárd forintos kiadáscsökkentést jelentenének – állítja a kormány. Az ellenzék szerint viszont a szárnyvonalak felszámolása már tavalyelőtt sem járt érdemi megtakarítással. Ha az országos politikai csetepaté fölé emelkedni vágyva európai perspektívából pillantunk a vasútra, akkor csodálkozhatunk igazán! A máskor agyonhivatkozott EU-ban újabb korszerűsített vonalakról, illetve a repülőjáratokkal is versenyre kelő, minden más szárazföldi közlekedési eszköznél gyorsabb, környezetkímélőbb és utasbarátabb csúcsvonatokról szólnak a hírek. Legutóbb arról, hogy a 300 kilométeres sebességre képes Thalys 3 óra 14 perc alatt ér Kölnből Párizsba.

Siratták, koszorúval búcsúztatták az utasok az utolsó vonatokat a most bezárt szárnyvonalakon. De remélhető: van jövője a vonatozásnak. E jövőképet akkor látni, ha – Batsányival szólva – vigyázó szemünket Párizsra vetjük. Öleljük a vonatot!

Olvasóink írták

  • 1. ifj. Nagy Gábor 2009. december 15. 12:13
    „Tiszteletem!

    Bár nem úgy fog tűnni, de vasútbarát vagyok, és sok bezárt vasútvonalért fáj a szívem, de azért ettől még ne veszítsük el a józan eszünket...

    "A vasúttársaságok százötven évvel ezelőtti erőszakos terjeszkedésével rokonítható az a vehemencia, amivel most a bitumencsíkokon suhanó benzinfaló paripák üzemeltetői akarják elhódítani a vasúttól - az áruszállítás után - az utazóközönséget is."

    Fene tudja - a földúton haladó szekér alternatívájakén nem vagyok benne biztos, hogy nagy erőszak kellett akkoriban a vasút terjedéséhez.

    "A vasútgyilkosok szemszögéből a hagyományra hivatkozni csak feledhető nosztalgia. Pedig a most halálra ítélt vonalak zöme a 110 évvel ezelőtt élt őseink, az akkori gazdák földjén és pénzéből épült. Pazarlás ezekre lakatot tenni - korszerűsítés helyett."

    A kérdés, mit érnénk el a korszerűsítéssel? Mert vannak olyan vonalak, amelyeknek a korszerűsítése lenne csak az igazi pazarlás az ár/érték arányt tekintve...

    "A vonat- és buszközlekedés összehangolása az állítólagos cél. Ez ésszerűnek tűnik. De: a megvalósítás figyelmen kívül hagyja, hogy a vonatot busszal helyettesíteni drágább és időigényesebb - az utazó szemszögéből."

    Azért megkérdeznék egy deszkit, hogy neki időigényesebb-e kimenni a falu végén lévő vasútállomásra, amikor a busz a sarkon áll meg...

    "De: növekszik majd a légszennyezettség."

    Mert a Bz motorvonat köztudomásúlag spenóttal üzemel, tehát környezetbarát. :-)))

    "Sőt az is ,,de", hogy: az amúgy is zsúfolt és toldozott-foltozott közúthálózatra terhelik a többlet buszforgalmat."

    Mennyit jelent a többletforgalom a közút egyéb forgalmához képest? 1%-ot?

    Másfelől, ha lenne sokmilliárdunk (ami nincs, és ez az alapja az egésznek!!!), akkor én százszor is meggondolnám, hogy a vasútra költsem-e, amin az emberek 5-10%-a utazik és ennek köszönhetően ez a szám akár a kétszeresére is növekedhetne - vagy a toldozott-foldozott közútra, amin egyébként is az emberek és az áru túlnyomó része közlekedik.

    A kettőre együtt nincs pénz és nem is lesz még nagyon sokáig. Ha meg majd egyszer lesz, akkor lehet építeni zöldmezősen is vasutat - az nem ellenérv, hogy a mostanit egyszerűbb lenne fejleszteni, hiszen ha korszerű vasutat akarunk, akkor a jelenlegi pályákat az alépítménytől kezdve a járműveken át a nyomvonalig úgyis ki kell dobni.

    "Az idei bezárások körülbelül 3 milliárd forintos kiadáscsökkentést jelentenének - állítja a kormány. Az ellenzék szerint viszont a szárnyvonalak felszámolása már tavalyelőtt sem járt érdemi megtakarítással."

    Ez minden bizonnyal igaz.

    De ettől a megállapítástól még nem lesznek életképesebbek a mellékvonalak. Pont azért nem járt megtakarítással, mert nem is költenek rá, így viszont csak rohad el az egész...

    "A máskor agyonhivatkozott EU-ban újabb korszerűsített vonalakról, illetve a repülőjáratokkal is versenyre kelő, minden más szárazföldi közlekedési eszköznél gyorsabb, környezetkímélőbb és utasbarátabb csúcsvonatokról szólnak a hírek. Legutóbb arról, hogy a 300 kilométeres sebességre képes Thalys 3 óra 14 perc alatt ér Kölnből Párizsba."

    Az EU-ban is vannak felhagyott mellékvonalak, de rendben, hivatkozzunk az EU-ra. Csak akkor ne a Kondoros-Kisszénás vonatért sírjunk, hanem a Szeged-Budapest vasútvonal állapotáért. Mert a Köln-Párizs vasút szerintem fővonal és nem vicinális... És ha a Szeged-Budapestre költünk, akkor azzal sok utas jobban is jár.

    "Öleljük a vonatot!"

    Szerintem inkább utazzunk rajta. Ha sok utas van, akkor a bezárás nem nagyon merül fel kérdésként.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hulljon a férgese?

"A magyar rendelők egy részébe betette a lábát
a politika." Tovább olvasom