Délmagyar logó

2017. 02. 20. hétfő - Aladár, Álmos -2°C | 8°C Még több cikk.

Világ és virág

"Gazdag országokban létrejött egy mozgalom, amely a tisztességes kereskedelmet népszerűsíti. Néhány tényfeltáró riport egy banánültetvényről elég ahhoz, hogy a finnyás meg szociálisan érzékeny polgár elforduljon a természet és az ember kizsákmányolásával létrejött terméktől."
Lehet átkozni a globalizációt, és befelé fordulni, a magyar termékeket éltetni, és a külföldi kizárását követelni. A helyzet most az, hogy a boltban szerelmünknek vásárolható rózsa nőhetett Afrikában is, meg Szeged mellett is. Megjárhatta a pesti virágpiacot, vagy több ország repülőterét, de lehet, hogy csak egy kis kerülővel jutott el valamelyik szomszéd faluból a virágboltba.

A drága Hollandiában egyre kevesebb virágot termelnek: „kiszervezték" olcsóbb országokba. Náluk a kereskedelem, a logisztika, a virágtőzsde, a nemesítés maradt, aminek magas a hozzáadott értéke. Ottani kereskedők ajánlották a balástyai Bozsóéknak is: csomagolják kartondobozba a virágot, majd tonnára megveszik, elröpítik, aztán ők válogatják, csomagolják külföldön. A család más utat választott: sok tízmillió forintért vettek gépeket, saját maguk szortírozzák, fóliázzák a rózsát, ez értéktöbblet náluk.

A kertész azt mondja, inkább nem is figyeli, mennyiért adják a csokrot a boltban. A termelő és a fogyasztó között óriási a távolság. Nemcsak térben, árban is. Ahogy minden mezőgazdasági termékre, úgy a vágott virágra is igaz: meglepően alacsony árat fizetnek a termelőnek. A verseny pedig egyre nagyobb: örülhet a fogyasztó. Az egyenlítő környékén nem kell gázt égetni, télen villannyal pótolni a napfényt, az afrikai dolgozó munkaereje is kevesebbet ér. A katonai célokra készült, ki nem használt repülők olcsón elhozzák Európába a vágott virágot.

Szóval lehet szidni a kereskedőket, de ők is csak a fogyasztót szolgálják ki. Gazdag országokban létrejött egy mozgalom, amely a tisztességes kereskedelmet népszerűsíti. Néhány tényfeltáró riport egy banánültetvényről elég ahhoz, hogy a finnyás meg szociálisan érzékeny polgár elforduljon a természet és az ember kizsákmányolásával létrejött terméktől. Inkább „tisztességesen" termesztett és behozott kávét keresnek az erre szakosodott boltban. A kereskedelemben a fogyasztóé a döntés. Ahogy a zsombói kertészmérnök mondta: a saját nagykerben ugyan ők állapítják meg az árakat, de hogy mit és mennyit visz, azt a vevő dönti el.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Vasalják a Szürkét

"Baj van persze idelenn, mert a csikókorból éppen kinövő Szürkét az otthoni gazdaiskolában,… Tovább olvasom