Délmagyar logó

2017. 02. 20. hétfő - Aladár, Álmos -2°C | 8°C Még több cikk.

A T betűs autót a visszapillantó tükörben látják szívesen

Kecskemét - Van, aki türelmes, mások idegesen villognak, akad, aki dudaszóval ad hangot nemtetszésének, és van, aki még a közlekedési szabályokat is áthágja, csak hogy a visszapillantó tükörben lássa a tanulóvezetőt. Kíváncsiak voltunk rá, vajon a kecskemétiek hogyan viselkednek, ha feltűnik az úton a T betű?
Ahhoz, hogy egy tanulóvezető kimerészkedjen az utakra, bizony fel kell kötnie a nadrágját. - Indulhatunk - adja ki az utasítást tanulójának Csukás Pál, a Nyugalom Autósiskola vezetője, miután Vincze Márton bekapcsolta a biztonsági övet, beállította az ülést és a tükröket. Sebességváltó, index, kézifék, körültekintés, és Marci már el is kezdte nyolcadik gyakorlati óráját.

A hátsó ülésről figyelve arra voltunk kíváncsiak, vajon az autósok, valamint az utunkba kerülő járókelők és biciklisek hogyan reagálnak egy T betűs autóra. Vajon milyen sofőrök ülnek volán mögött Kecskeméten? Előzékenyek, figyelmesek, vagy türelmetlenek, és ha kell, még a közlekedési szabályokat is áthágják, csak hogy maguk mögött hagyhassák a tanulóvezetőt?

Benzin helyett dudaszóval működnek az autók

Bárki, aki Kecskeméten jár, úgy érezheti, a hírös városban bizony nem is benzinnel, hanem dudaszóval működnek az autók. A sofőrök nemcsak akkor nyomják a kürtöt, ha valaki a biztonságukat veszélyezteti, hanem például akkor is, ha az előttük lévő valamiért bent ragad a piros lámpánál. De sokszor a sávváltást sem index-szel, hanem dudaszóval jelzik. A jelenség leginkább a körúton népszerű, ott bizony nem fukarkodnak az autósok a tülköléssel. Egy zöldfülűnek ilyen körülmények között bizony nincs könnyű dolga.

T betűs autó a forgalomban - KÉPGALÉRIA

A tizenhét éves Marci, aki szülinapi ajándékként kapta a tanfolyamot, oktatója utasítására a Csányi körútról a Rákóczi út felé veszi az irányt. Nem kellett messzire mennie, máris jön az első váratlan helyzet, ugyanis egy szirénázó tűzoltóautó száguld el az autók mellett. Marci nem esik pánikba, ügyesen félrehúzódik, majd megáll a piros lámpánál. - A nem megszokott helyzetektől általában az első időkben nagyon félnek a tanulók, kapaszkodnak a kormányba. Azonban ha még itt találkoznak ilyen szituációkkal, később nem okoz számukra problémát a váratlan helyzet, sokkal könnyebben oldják meg - mondja el tapasztalatait Csukás Pál.

Egy kedves villantás: Tessék, csak tessék!

A Rákóczi útról a körútra gurulunk, majd a Ceglédi út felé vesszük az irányt, onnan pedig ráfordulunk a Mátyás király körútra. Egyelőre minden autós türelmesen halad mögöttünk, senki nem akar megelőzni bennünket, biztonságos távolságból követik a tanulókocsit. Marci is jól veszi az akadályokat. Jöhet sebességkorlátozás, körforgalom, sávváltás, mindent szabályosan hajt végre. Majd a Műkertbe érkezünk, és mikor a Vadasparknál, a vasúti átjáróban szabad jelzést kapunk, meglepő dolog történik. Marcinak sávot kell váltania, és egy autós villantással jelzi, hogy beengedi. Tanulónk udvariasan megköszöni. A Rávágy téri rettegett kereszteződésben ismét egy előzékeny autóssal találjuk szemben magunkat, egy hölgy ugyanis kedvesen szabad utat enged Marcinak.

T betűs autó a forgalomban - KÉPGALÉRIA

- Sok a türelmetlen autós. Ha én vezetek, és esetleg fent marad a T betű, miközben megyek a másik tanulóért, akkor engem is megelőznek, még akkor is, ha ötvennel haladok. Ha lassabban megy a tanulóvezető, akkor sokan mutogatnak, dudálnak, villognak vagy akár fenyegetőznek is. A rutinos sofőrök azonban sokkal előzékenyebbek - mondja az oktató, miközben elhagyjuk a kereszteződést.

A diákok is merészebben lépnek a T betűs autó elé

Utunk során nem minden autós ilyen előzékeny. Vannak, akik sávváltáskor elénk vágnak, mintha ott sem lennénk, de olyan is akad, aki például a Czollner téri betonbuckákkal tarkított szakaszon is megelőz bennünket, nem kevéssel túllépve a megengedett sebességet. Néhányan úgy tűnik, a táblákat sem ismerik, vagy legalábbis úgy gondolják, rájuk biztosan nem vonatkozik a sebességkorlátozás.

- A reggeli csúcs ideje alatt, és délután 16-17 óra között a legnehezebb a tanulók dolga. Ilyenkor a legtürelmetlenebbek a sofőrök - tudjuk meg Csukás Páltól, miközben éppen egy biciklis teker át kerékpárján ülve a zebrán. - A gyalogos-átkelőhelyeken nagyon veszélyes a kerékpározás. A biciklisek ezt a helyzetet úgy kezelik, mintha nekik lenne elsőbbségük. A gyalogosok is nagyon bátrak, ha közeledik a T betűs autó. Főleg a diákok lépnek le előszeretettel a kocsi elé, mondván, úgyis van benne fék - teszi hozzá az oktató.

T betűs autó a forgalomban - KÉPGALÉRIA

Túl a tűzoltóautón, három vasúti átjárón, számtalan kereszteződésen, több körforgalmon, mellettünk elszáguldó vagy éppen elénk vágó autósokon és szabálytalanul átkerekező biciklisen, Marci állja a sarat. Bevallja, bár már hozzászokott az autó hátuljára tapadó sofőrökhöz, a kiszámíthatatlan gyalogosokhoz, nagyon jól esik neki, ha valaki türelmes vele.

- Úgy gondolom, én is türelmes sofőr leszek - mondja Marci búcsúzóul. Bízunk benne, így gondolja majd akkor is, amikor már rutinos autósként halad előtte csiga lassúsággal egy T betűs autó.

Olvasóink írták

34 hozzászólás
12
  • 34. csucsok 2011. január 25. 00:48
    „Én sosem felejtem el az oktatómat. Mindig emlegette, hogy nehogymár a teherautó előzzön meg. Nyomjam meg azt a pedált, és menjek annyival amennyi a forgalom ritmusa. Az ominózus 10km-es vagy 10%-os eltérés belefér. Maximum a vizsgán tartsam be pontosan a határt.”
  • 33. mgabca 2011. január 24. 22:15
    „Én egy szegedi oktató vagyok, és annak híve, hogy mindig szabályosan, a max sebességgel, az út és látási viszonyoknak megfelelően.
    Sokkal többet hallják a tanulóim azt tőlem, hogy gyerünk, vegyük fel a tempót, mint azt, hogy lassabban.

    Persze sokaknak kevés az 50km/h és sokan elfelejtették, hogy ők is voltak tanulók!

    Amúgy az oktatás egy veszélyes üzem, a jobb oldalon mi nemcsak ülünk és nézelődünk, hanem oktatunk, és elkerülünk számtalan nehéz helyzetet, amit aokkal inkább a türelmetlen autósok okoznak, mint a tanulók.
    Magas a követelmény, meg kell felelni!

    Az autósok türelmét és toleranciáját kérjük, Köszönjük!”
  • 32. martinov 2011. január 24. 21:38
    „Ajánlom Ecseki Árpád szegedi oktatót! Én nála tanultam, soha nem akartak ledudálni vagy letolni, megkövetelte, hogy ne tartsam fel a forgalmat! Sokat vezetek, sűrűn kerül elém olyan tanuló aki 50 helyett 30-cal megy, 30-as övezetben 15-tel... olyankor én is mindent megteszek, hogy elé kerüljek és nagyon mérges vagyok, de nem a tanulóra, hanem a balf*sz oktatóra aki szerint normális ha akadályozza a forgalmat! A normálisan haladó tanulókkal semmi bajom. Nem érdekel, hogy van-e rajta T tábla, a többieket is utálom ha mozgó forgalmi akadályt játszanak!”
  • 31. antikos 2011. január 24. 21:28
    „27. Valóban igazad van! De én lapáttal verném agyon aki ezt ott így oldotta meg!!! Ja persze az árkád miatt...”
  • 30. SzegedVízGázFűtés 2011. január 24. 21:09
    „9. hozzászólás CID 2011.01.24. 10:19
    Neki van igaza... Miért kell minden manővert csigalassú tempóban kiviteleztetni?
    Aki így tanulja meg az később se lesz gyorsabb. Ettől lassul minden.Meg a buszoktól.
    Bár itt szegeden egyébként is lassúvérű a közlekedés.
    Pl. lámpánál néha számolom, már 3 mp-e zöld van és akkor keresgeti az 1-est.”
  • 29. nelek 2011. január 24. 20:45
    „Szerintem meg Kecskeméttel lehet a probléma. Se Szegeden de más városokban sem tapasztaltam a cikkben leírt jelenséget. Majd ha horrorra és izgalomra vágyok, átruccanok Kecskemétre. Van ott minden, még zebrán áttekerő biciklis is, brrr.....”
  • 28. Krampampuli 2011. január 24. 19:25
    „27. ClarkGriswald 2011.01.24. 16:27

    Egy kis kontra arra vonatkoztatva, hogy állítólag a magyarok vannak elmaradva a közlekedési kultúrát tekintve. :) Figyelem! Nem magyarországi felvétel! :) http://www.bofunk.com/video/11652/fun_times_at_the_traffic_circle.html”
  • 27. ClarkGriswald 2011. január 24. 16:27
    „A problémát sok oldalról meg lehet közelíteni.

    Egyrészről a magyar emberek mentalitása, és toleranciakészsége sajnos nagyon el van maradva a nyugatabbra fekvő országok kultúrájától. Ez nagyon érezhető az utakon is. Már Budapest-Szeged összehasonlításban is komoly különbségek vannak. Míg a Pesten a legnagyobb forgalomban is ha kiteszi az ember az irányjelzőt, akkor többnyire beengedik a másik sávba. Szegeden még nagyon balkánias, visszamaradott tapasztalataim vannak. A legjobb példa erre a most átalakított (véleményem szerint nagyon rosszul) Hajnóczi utca - Londoni körút találkozása. A Hajnóczi felől csak jobbra lehet kikanyarodni, ahol pedig egyből egy lámpát telepítettek. A nap nagy részén a lámpa előtt nagy dugók vannak, a kikanyarodás nagyon nehézkes. Ebben az autós társak sem mindig partnerek. Sokszor 5-8 zöldváltásnak el kell telnie, mire valaki a körútra beenged a kisutcáról. Akkor is, ha közben a pirosban áll. Nem enged be, inkább beáll szorosan az előtte állónak, csak hogy véletlenül se férjen be a kanyarodó közéjük. Ez rossz mentalitásra, aggresszív, intoleráns magatartásra utal. Tisztelet a nagyon kevés kivételnek.

    A másik gond az autósiskolákkal kapcsolatban az, hogy még mindig nagyon sok a felkészületlen, amatőr oktató. Ezek nagy része sajnos a kisebb, Bt-k formájában működő, éves szinten csak pár tucat vezető képzését végző iskolákban kötnek ki. Ugyanis a nagyoknál már komoly szintfelmérés után lehet csak alvállalkozóként oktatóként elhelyezkedni. Mivel a nagy számok törvénye, és a sok kis autósiskola színvonal nélküli működése miatt a kevésbé jó oktatók is a piacon vannak, ennek eredménye az is, amikor a forgalomba visznek olyan tanulókat, akik még félnek, nem mernek a forgalom ritmusának megfelelően közlekedni. Ezért nem a tanuló a hibás, hanem a felkészületlen oktató.

    Érdemes megnézni az ilyen oktatóautókon az iskola reklámját, és iskolaválasztáskor mérlegelni. A kis iskolák sajnos nagyon sok kárt okoznak, és nem csak ezzel. De talán ez már egy másik cikkben kifejtendő vélemény, nem ide tartozik.

    Amit csak javasolni szeretnék, hogy ne a tanulóvezetőt, hanem az oktatóját, és közvetett módon az iskolát hibáztassuk a jelenségért.”
  • 26. geza 2011. január 24. 14:31
    „Az oktatóm annó átnyúlt, lenyomta a gázpedállal együtt a lábam, így megyegettünk a tanpályán 8-okat leírva :D, óra végén meg ki a forgalomba.
    Skoda 120 L ; Avia , MHSZ :D”
  • 25. polgár 2011. január 24. 14:23
    „Nekem az első utam a rutinpálya után forgalomban a 43-as volt, Szeged-Makó, majd vissza.
    Na ott megtanultam, hogy vagy megyek, vagy a román kamionok tolnak :D”
  • 24. klj_54 2011. január 24. 14:16
    „23. hozzászólás Ferrer 2011.01.24. 14:10
    Ha Te is szállítottál volna időre úgy, hogy sokezer EUR-s kötbér terhel, akkor másként tennéd fel a kérdést.”
  • 23. Ferrer 2011. január 24. 14:10
    „40 vagy 50 km/h most mondjátok, nem mindegy?!”
  • 22. deszkás 2011. január 24. 13:30
    „KRAMPAMPULI! A megengedett 20-30-40-50-60-70-80-90-100-110-120-130km. :))))”
  • 21. Krampampuli 2011. január 24. 12:56
    „19. deszkás 2011.01.24. 12:34

    - milyen az a tempó mell? Olyat még nem láttam... :D”
  • 20. JungHeinrich 2011. január 24. 12:36
    „Ez csak egy masik peldaja annak miert alkalmatlan a tarsas egyuttletre az atlag magyar, jah a közösseg formaloerejet is csak akkor tudjuk aktivizalni ,ha valami ellen kell :-(”
  • 19. deszkás 2011. január 24. 12:34
    „Nem igaz mert ő tudja a villogó miért van,és max tempó mellet meg se kisérel előzni.”
  • 18. Grabowsky 2011. január 24. 12:29
    „Az még hagyján, hogy 30-40-el tépnek az úton, nekik ez a biztonságos tempó! De könyörgöm, ne a belső sávban tessék már a legelső kilométereket ...”
  • 17. florian70 2011. január 24. 12:22
    „6. hozzászólás tiger13 2011.01.24. 09:19

    Persze igazad van abban amit leírtál ,csak én nem teljesen így értem 40 meg 20 között azért van különbség .
    Mert bizony 20szal döcögnek sokszor .Már ne haragudj te se de szerintem aki nem tud egyenes szakaszon menni 20 szal többel az nem való forgalomba,vagy menjen vele az oktató olyan helyen ahol kerülhető az autó mikor már megtanult 20szak többel menni akkor mennyen mindenfele ,.”
  • 16. szentmiki 2011. január 24. 12:14
    „mi a normális?!! Lőjük ki a rokkantat meg a nyugdíjast mert kerülgetni kell a járdán!Hihetetlen IQ”
  • 15. Lacusch69 2011. január 24. 11:34
    „Az oktató felelőssége, hogy beengedi a forgalomba azokat a tanulókat, akik nem képesek folyamatosan, normális tempóban haladni.”
34 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Elutazott a KTE Novigradba

Vasárnap kora reggel elutazott a KTE-Ereco labdarúgócsapata a horvátországi Novigradba. Tovább olvasom