Délmagyar logó

2017. 01. 24. kedd - Timót -7°C | 2°C Még több cikk.

BMX - Nincs gáz, ha szakad a lánc

Kecskemét – Mit lehet kezdeni egy biciklivel, ami első ránézésre olyan, mintha gazdája évekkel ezelőtt kinőtte volna? A válasz egyszerű: trükközni. Szabó Dávid, az öt kecskeméti flatlandes srác egyike a főtéren mutatta meg, mitől is döglik az a bizonyos légy, ha BMX-re pattan az ember.
Vegyünk egy fiatal srácot és egy elnyűtt, szürke színű BMX-et, majd a két összetevőt alaposan gyúrjuk össze. A végeredmény nem más, mint egy izgalmas flatland bemutató: Dávid bicajára pattanva nem hagyja, hogy a kecskeméti főtéren sétálók csak úgy, megállás nélkül továbbmenjenek. Egyik pillanatban a bringa, a másikban már Dávid pörög olyan gyorsan, hogy abba még talán mi, nézők is beleszédülünk. És mit csinál egy vérbeli flatlandes, ha BMX-én elszakad a lánc? Semmit, félredobja a sérült alkatrészt, és folytatja tovább a trükkök bemutatását: egyensúlyoz, pegre (kiálló) áll, körbe pörgeti a bringát, lábbal hajtja meg az első kereket, és mindenkit lenyűgöz, mert olyan, mintha keringőt járna egy különös testalkatú, de annál kecsesebb lánnyal.

A mára külön kerékpáros sportággá fejlődő BMX az 1960-as években alakult ki az Egyesült Államokban. Kezdetben olyan fiatalok űzték, akik életkoruknak vagy anyagi helyzetüknek köszönhetően nem engedhették meg a drága krosszmotorokat. Az utánzásra épülő BMX azonban hamar nagy népszerűségre tett szert, és külön sportággá vált. A faltland stílus a többi freestyle ágazattól – park, halfpipe, street, dirt vagy trails – nagymértékben eltérő műfaj, ugyanis ebben az esetben a BMX-esek végig a földön gurulnak, itt az egyensúlyozáson és a mérnöki pontosságú trükk-sorozatokon áll a hangsúly, nem pedig a nagy ugrásokon és a magas repüléseken.

Amit a flatlandről tudni kell - KÉPGALÉRIA

– Mindössze öten vagyunk Kecskeméten flatlandesek. Olyannyira a mindennapjaim részévé vált ez a sportág, hogy egyedül is gyakorolnék, de a csapatunk mindenképpen inspirál – mondja a tizennyolc éves Szabó Dávid, aki 4 évvel ezelőtt ragadott először BMX-et egy osztálytársa javaslatára azzal a céllal, hogy flatland-trükköket tanuljon. A kezdetben akár napi 3-4 órás gyakorlást is igénylő alapok elsajátítása igencsak kimerítő feladat. Sok türelem és kitartás szükséges hozzá. Ha mindez megvan, onnantól már csak a képzeletünk szab határt, hogy milyen saját trükkel kápráztatjuk el a közönséget.

Dávid 3 évvel ezelőtt költözött Kecskemétre, azóta foglalkozik komolyabban a BMX-szel. Itt talált rá mostani csapatára is egy véletlen folytán. – Hallottam, hogy a Nagytemplom előtt gyakorolnak a kecskeméti fiatalok. Mivel nemrég költöztünk a városba, nem voltak még BMX-es haverjaim, így azzal a céllal mentem ki, hogy megnézzem magamnak, kik trükköznek ott. A flatlandesek ugyan nagyon ritkán jártak ki a Nagytemplom elé, de aznap pont kijöttek, így ismertem meg a mostani barátaimat – meséli a kezdetekről.

Kitartás, kreativitás és kiváló egyensúlyérzék, ezek azok a tulajdonságok, amik egy várbeli flatlandest jellemeznek.

– A leginkább egyedül, de olykor közösen is ötletelünk, így próbáljuk segíteni egymást. Íratlan szabály, hogy nem illik lekoppintani a másik trükkjét. A versenyeken is azt díjazzák, ha minél kreatívabb és egyedi vagy – tudjuk meg Dávidtól, aki már profinak számít, ugyanis 2010-ben megnyerte a Szombathelyen rendezett flatland-verseny haladó kategóriáját.

A világ legjobb flatlandese a miénk

Legközelebb május 14-én, Bécsben egy nemzetközi flatland-versenyen, majd júliusban a németországi világbajnokságon szoríthatunk a srácoknak. Hazánkban ugyan a street és a park stílus a legnépszerűbb, ugyanakkor a 2010-es flatland világbajnokot, Kun Ádámot mi adtuk a világnak.

A kecskeméti srácok – Szitás Gábor, Varga Pál, ifjabb Sinkó Lajos, Balogh András és Szabó Dávid – már a nyári időszakra készülnek, ugyanis ilyenkor rendezik a versenyek többségét. - A Kecskeméti Főiskola kertészeti karának betonpályáján gyakorlunk a legtöbbet: a flatlandhez semmi másra nincs szükség csak egy sík terepre – bukkanók és repedések nélkül – valamint a bringára – magyarázza a fiú, akitől azt is megtudjuk, hogy télen sem kellett lemondania a csapatnak a gyakorlásról, termet béreltek. – A szintentartás miatt szükséges, hogy télen se álljunk le, mert ha hónapokat hagysz ki, bizony hosszú idő, amíg újra belerázódsz a napi rutinba. Dávid azt mondja a flatland sem veszélyesebb, mint a többi BMX stílus, apró sérülések – horzsolások, zúzódások – ugyan előfordulnak, de a komolyabb sérülések nem jellemzőek. Ő például nem gyakorlás, hanem bicikliszerelés közben sérült meg. – Azért történt a baleset, mert ketten szereltük a bringát, amit nem szabad. Felszakadt a körmöm. Mindössze ennyi történt. Ennek ellenére, jó, ha az ember gyorsan megtanulja rendbe tenni a saját biciklijét, ugyanis máskülönben csak a pénzt viszi. Egy-egy BMX járgány teljes felszereltséggel együtt akár több 100 ezer forintot is ér, és 2-3 hónap alatt elkopnak a kerekek, gyakran szakad el a lánc.

Amit a flatlandről tudni kell - KÉPGALÉRIA

Amikor arról kérdezzük Dávidot, hogy a BMX mennyire használható a mindennapok során, nevetve csak annyit mond, nem szoktak tekeregni vele, ugyanis nagyon kényelmetlen a nyereg. – Mivel az ülés ér le először egy-egy gyakorlat során, ezért szimpla műanyagból áll, semmi borítás nincs rajta, nem is szoktunk ráülni, inkább állva tekerünk. Gyakorolni pedig kocsival megyünk, a bicajok pedig utaznak velünk – mondja.

A BMX-esek megítélése gyakran negatív. Egy helyi rendelet szerint ki is tiltották őket a Nagytemplom előtti térről, ugyanis sok bosszúságot okoztak a járókelőknek. – Részben nagyon sajnálom, hogy nem lehet már gyakorolni a főtéren, mert megfelelő helyszínnek számított. Ugyanakkor megértem azokat, akik azért háborogtak, mert egy-egy BMX-es a frászt hozta rájuk – osztotta meg véleményét velünk Szabó Dávid. Kecskeméten egyébként két BMX-park is működik: egyik a Műkertvárosban, a másik a Szabadidőközpontban várja a gurulni vágyókat.

Olvasóink írták

• 2. wad 2011. április 14. 20:29
    „vidai: bunkók mindenhol vannak. Ahogy nem biztos hogy az összes mercis kopasz, nagydarab balhés alak, úgy a bicósok közt is van ilyen-olyan.”
  • 1. vidai 2011. április 14. 12:20
    „Tök jó írás, szép fotók.
    Erről jut eszembe: tegnap 3-4 fiatal BMX-es ment előttem egy szegedi bicikliúton úgy, hogy egymás mellett haladtak és az egész utat elfoglalták. Láthatták, hogy jövök/jövünk mögöttük, de nem húzódtak volna kicsit félre, hogy előzni lehessen. Egy idős nénit pedig kis híján elütött az egyik, és ha jól hallottam, még be is szólt neki valamit. De a többség nyilván nem ilyen - amint a cikkből is gyanítani merem.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hideg vizes kúrával kellett lenyugtatni a lázadó Ivkovicsot

"Civilben" című rovatunk nyitányaként Sztojan Ivkovics, a Kecskeméti KSE kosárlabdacsapatának szakmai igazgatója engedett betekintést magánéletébe. Tovább olvasom