Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 7°C

Dorkával a felhők felett

Kecskemét – Mi a vonzó egy olyan repülőgépben, amelynek nincs hajtóműve? Mi viszi rá az ember lányát, hogy a magasba szálljon, és az emelkedő meleg légáramlatokra bízza magát? Nevezhetjük vakmerőségnek, de Bekecs Dorottyára nézve inkább a szerelem szó jut eszünkbe.
– Két és fél éves múltam, amikor először vittek el repülni. Az édesapám Jakabszálláson repülőgép szerelő, így ebben a közegben nőttem fel, beleszerettem a repülésbe. Amióta az eszemet tudom, pilóta szeretnék lenni: a végső cél, hogy utasszállítót vezethessek, de ehhez még nagyon sokat kell repülnöm. A növendék szakszolgálati engedély megszerzése körülbelül egy B kategóriás jogosítvány árával egyezik meg, de ahhoz, hogy motoros gépeket vezethessek, rengeteg pénz szükséges – meséli Bekecs Dorottya. A 19 éves lány most fejezte be a gimnáziumot, gazdasági főiskolára megy, de emellett hétvégente szorgosan gyűjti a repült órákat, hogy közelebb kerüljön az álmához.

Dorkával a felhők felett - KÉPGALÉRIA

Az időjárás kegyeltjei: „Ember, gép és természet tökéletes szimbiózisa."

A vitorlázó repülőgép hajtómű nélküli masina, ezért csörlős vagy motoros géppel történő vontatást kell igénybe vennie a felszálláshoz. Miután eléri a megfelelő magasságot (350 méter), a pilóta kioldja a kötelet, és megkezdi a szabad repülést.

Úgynevezett termikek (emelkedő légtömeg, amely a környező levegőnél gyorsabban emelkedik – a szerk.) segítségével szállnak minél magasabbra, akár 2-2200 méterre is, de felhők fölé már nem tudnak menni, ezért a vitorlázó repülést választók nagyban függnek az időjárástól.

– Általában áprilistól októberig repülünk, de tavasszal és ősszel sok a kezdő, akik iskolaköröket mennek. Így jobbára marad a nyár: jelenleg 45 repült óránál tartok. Két éve teljesítettem a legtöbbet, egy idény alatt 19 órát. Ezt szeretném megdönteni, remélem, hogy az idei Kecskemét és Vidéke Aero Club (KVAC) által szervezett tábor ideje alatt jó szelek járnak majd felénk, az eső pedig elkerül minket – ad hangot bizakodásának Dorka.

Dorkával a felhők felett - KÉPGALÉRIA

A jakabszállási egyesületben vadász- és műrepülő pilóták is tevékenykednek. – Néha elvisznek minket egy-egy motoros géppel is, és már megfigyelőként is sok ragad az emberre. Nádas Tamástól, aki Európa- és háromszoros magyar bajnok műrepülésben, rengeteget tanulok – árulja el a fiatal lány.

A 16. szülinapján repült ki először

Azt mondják, kétféle pilóta létezik: aki tört már gépet, és aki majd fog. Dorka az utóbbi csoportba tartozik. – Szerencsére nem akadt még komolyabb problémám, csupán múlt szombaton szakadt el a vontatókötelem – mondja. Az anyagfáradás miatt néha előfordulnak ehhez hasonló balesetek, de a kötélszakadási kiképzéssel pont az ilyen váratlan eshetőségekre készítik fel a pilóta palántákat.

Dorkával a felhők felett - KÉPGALÉRIA

– 16 éves koromban teljesítettem a növendék szakszolgálati engedélyhez szükséges vizsgát. Az első, oktató nélküli utat nevezik kirepülésnek, a legszebb szülinapi ajándék volt, amit valaha kaptam – emlékszik vissza. Egy évvel később pedig megszerezte a szakszolgálati engedélyt is, így Dorka mögé már bátran beülhet bárki. Első utasa az édesapja volt, majd hosszas rábeszélés – másfél év könyörgés – után, nemrég édesanyját is a fellegek közé repítette. – Mivel nincs a gépen motor, nem is tud tönkre menni, mindig ezzel érvelek – mondja nevetve.

Olvasóink írták

  • 1. Lanti 2011. július 25. 12:28
    „Gratula Dorka! :)

    Lanti”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

18 éves betörő került rendőrkézre

Elfogtak a rendőrök egy 18 éves fiatalt, aki még szombat délután tört be egy madarasi családi házba. Tovább olvasom