Szeged és környéke

2012.01.10. 18:14

Egekben az üzemanyagár: a gázolaj egy év alatt egy 100-assal drágult

Szeged - Egy év alatt a benzin ára 350 forintról 424, a gázolajé 339 forintról 443 forintra nőtt. A fuvarozók árat emelnek, a pékek racionalizálnak, a taxisok kivárnak.

Segesvári Csaba

Újra nő az üzemanyagár: de meddig? Fotó: Segesvári Csaba (galéria)


Bruttó 10-10 forinttal drágult a 95-ös benzin, illetve a gázolaj – mindkét üzemanyag ára új történelmi csúcsot ért el. Egy év alatt a benzin ára 350 forintról 422–424 forintra, a gázolajé 339 forintról 443 forintra nőtt. A fuvarozók árat emelnek, a pékek racionalizálnak, a taxisok kivárnak. Kedden egymás kezébe adták a töltőpisztolyt az autósok – a másnapi 10 forintos emelés sokakat tankolásra késztetett. – Egyre kevesebbért tankolnak – fogalmazott [namelink name="Berényi Péter"], az Etelka sori benzinkút tulajdonosa. Kiemelte: az átlagos autós 3–5 ezer forintért vásárol üzemanyagot, ráadásul egyre ritkábban. – A 400 forint feletti üzemanyagárakat mindenki megérzi – vélekedett.

Újra nő az üzemanyagár: de meddig? Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

A taxisok kivárnak

– 2009 év végén emeltünk árat, most még kivárunk – árulta el [namelink name="Bobkó Attila"], a Taxi 3 ügyvezető igazgatója. Hozzátette: egyre kevesebben használnak autót, ettől viszont még nem lesz fizetőképesebb a kereslet. Ha marad a magas ár, emelnek.

– Bizakodunk, hogy később jobb lesz, csökken a gázolaj ára. Csak annyit emelünk, amennyit a megrendelőink még elviselnek, különben a munkánkat is elveszítenénk – magyarázta [namelink name="Nagy Tamás"], a Szegeden 3,5 tonnás teherautóval dolgozó vállalkozó. Hozzátette: közel három évig nem tudtak árat emelni, idén viszont már kénytelenek. – A 3000 forintos fuvarból 3500-as lett, még így sem követtük teljes mértékben az elmúlt évek drágulását. A költségeink nagyobbik részét az üzemanyag teszi ki, nem tudjuk kigazdálkodni ezt a rendkívüli emelést – tette hozzá az elektronikai cikkeket és bútorokat fuvarozó vállalkozó. Hasonlóan vélekedett [namelink name="Dittel Gábor"], a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NIT Hungary) ügyvezető titkára. Szerintük sincs más lehetőség, mint a fuvardíjban érvényesíteni az üzemanyagár-emelést. – A fuvardíj-növekedés pedig két hónapon belül miden olyan árban megjelenik majd, amelyhez kapcsolódik a közúti szállítási költsége – mondta a NIT Hungary titkára. A fuvarozói ipartestület számítása szerint 10 forint üzemanyagár-emelésnél 2–3 százalékos fuvardíjemelésre lenne szükség.

Újra nő az üzemanyagár: de meddig? Fotó: Segesvári Csaba (galéria)


A rekord üzemanyagár a szállítási költségek miatt az alapvető élelmiszereket is drágítja. – Nem kell közgazdasági szakembernek lenni, hogy rájöjjünk: a dráguló gázolaj a kenyér árában is megjelenik. A növekvő fuvarköltséget jellemzően a vásárló fizeti meg. Pékségünk – versenytársainkhoz hasonlóan – túrajáratot üzemeltet, 1 tonnás autóinkról a boltok bármikor friss, meleg kenyérhez juthatnak. A növekedő költségek miatt rövid időn belül megszűnhet a napközbeni kenyérszállítás, marad a hajnali fuvar. Azt is át kell gondolunk, megéri-e 70–80 kilométerre kenyeret szállítani, nincs más megoldás, racionalizálni kell – fogalmazott egy Szeged melletti pékség tulajdonosa. Véleménye szerint a növekvő energiaköltségeket dolgozók elbocsátásával vagy a kiszolgálás színvonalának változtatásával lehet ellensúlyozni. – A konkurenciaharc még alacsonyan tartja az árakat, ilyen drága üzemanyag mellett azonban több kisebb pékség is feladhatja a termelést, a kenyerek kiszállítását. A szűkülő piacon lehúzhatják a rolót – fogalmazott.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!