Szeged és környéke

2014.08.20. 21:33

Tilosba kényszerítik a bicajosokat

Szeged–Domaszék - Kitiltották a kerékpárosokat az 55-ös út felújítás alatt álló szakaszáról. Ha forgalommal szemben tolják a biciklit, az szabályos, ha haladnak, az nem. 2015 nyárig tart ez az állapot.

Segesvári Csaba

– Délutános vagyok, dolgozni megyek. Tudom, hogy építik a bicikliutat, és errefelé tilos közlekedni, mégis kénytelen vagyok itt tekerni – mondta tegnap a felújítás alatt álló 55-ös út 7-es kilométernél [namelink name="Molnár Nikolett"]. A domaszéki lány azért jár biciklivel, mert az olcsóbb és rugalmasabb a busznál, a tekeréssel a napi sportolást is letudja.

Több mint másfélszeres kerülő

Domaszékről a Kálváriáig az 55-ösön 7,8 kilométer az út. A bicajos Subasa felé kerülhet. A táv így 65 százalékkal, 13 kilométerre nő.
– Az a baj, hogy nem tudok kerülni sem. Szegedre nyugatról csak ez az egy út vezet – mondta a fiatal lány. Molnár Nikolett hozzátette, naponta több tucatnyian tekernek a tilosban, de ez nem okozott eddig konfliktust az autósokkal. – Az út szerintem nem lett keskenyebb, az autósok elférnek. Csak a kerékpárosokat tiltják ki, a lovas kocsit, a robogót nem. Érthetetlen – mondta a domaszéki lány.

Az 55-ös út felújítása, szélesítése és a vele párhuzamosan futó kerékpárút építése márciusban kezdődött. A bajai út mellett a Maty-éri evezőspályáig kerékpárút is vezet, a csatornánál viszont ez véget ér. Aki Domaszékre, Mórahalomra, Ruzsára tart, csak az 55-ösön mehet tovább. Az átépítéssel egy időben a főútról kitiltották a bringásokat, az autóknak is 40 kilométer/órára korlátozták a sebességet.

Tilosban! Menni vagy nem menni, ez itt a kerékpáros kérdés.

Tilosban! Menni vagy nem menni, ez itt a kerékpáros kérdés.
Zavaró-e az út mentén tekerő kerékpáros – erre kerestük tegnap a választ. Többször végigmentünk az 55-ösön a bajai úti körforgalomtól a ruzsai bekötőig. Azt láttuk, hogy a 40-es korlátozás a furgonokra, kisteherautókra nem vonatkozik. A lassú konvojban a kerékpárosok mellett gond nélkül elfértünk. Azt láttuk, hogy a fittebb bicajosok közel 30 kilométer/órával tekernek, ez alig lassabb, mint az autósoknak engedélyezett maximum.

Az 55-ösön úgy közlekedhet szabályosan a biciklis, ha leszáll, és tolja járművét. A KRESZ szerint ahol nincs járda, leállósáv, útpadka, kerékpárút, ott a gyalogosok az úttesten közlekedhetnek. A 55-ös úti helyzetet bonyolítja, hogy a gyalogos-kerékpárosnak forgalommal szemben kellene sétálnia. A kerékpározás tiltása azért érthetetlen, mert az autósnak ugyanúgy kerülgeti kell a gyalogos-kerékpárost, mint a tekerőt.

Molnár Nikolett az 55-ösön jár dolgozni. A fiatal lány nem tud kerülni, így a tilosban teker. Fotók: Segesvári Csaba

Molnár Nikolett az 55-ösön jár dolgozni. A fiatal lány nem tud kerülni, így a tilosban teker. Fotók: Segesvári Csaba
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. érdeklődésünkre közölte, a munka szűkített forgalmi sávokon folyik, amelyeken a kerékpáros közlekedést biztonságosan már nem lehet lebonyolítani. – Nincs kijelölt kerékpársáv, a 40 kilométer/órás sebességkorlátozás ellenére a jelentős teherjármű- és gépkocsiforgalom a szűk sávokon fokozott balesetveszélyt jelent a kerékpárosok számára. A kivitelezés ideje alatt várhatóan 2015 nyaráig kerékpárral behajtani tilos lesz. 2015 nyarától új nyomvonalon kialakított, biztonságos, a gépkocsiforgalomtól elkülönült úton lehet majd kerékpárral közlekedni – közölte [namelink name="Loppert Dániel"] szóvivő.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!