Délmagyar logó

2018. 01. 21. vasárnap - Ágnes -3°C | 3°C Még több cikk.

Kész a Nagylakig érő sztráda - Romániában

Nagylak - Romániában péntek délután megnyitották a Nagylak és Arad közötti A1-es autópálya 28 kilométeres szakaszát. Ez a sztráda kapcsolódik az M43-ashoz. A hazai útpálya jövő júniusra készül el, akkor adják át, ha a román partnerek megépítik az átkelőt. Utóbbihoz még hozzá sem kezdtek.
Megnyitották péntek délután a dél-erdélyi A1 autópálya Nagylak–Pécska közötti 22 kilométeres szakaszát, valamint egy hat kilométeres részt Pécska és Arad között. A sztrádán már szombat reggel megjelentek az autósok, az úton jelenleg 100 kilométer/órás sebességgel lehet haladni, de még így is gyorsabban lehet Aradra érni, mint a régi 7-es úton. A 22 kilométeres szakasz átadását 2015. január 22-ére tervezték, az Aradig hiányzó 10 kilométeres részt a tervek szerint 2015 júniusig fejezik be.

Elérte az autópálya Nagylakot - GALÉRIA

 Drezdától Constantáig

A IV. számú európai közlekedési folyosó a németországi Drezdától Prágán, Budapesten, Szegeden és Makón keresztül éri el Aradot, majd Temesváron, Nagyszebenen keresztül jut el Pitestiig, ahol csatlakozik a Bukarest–Constanta sztrádához. A romániai autópálya-építést több botrány is hátráltatta, a bukaresti kormány közbeszerzési szabálytalanságok miatt bontott szerződést az Arad–Nagylak szakasz kivitelezőjével, majd csőd is nehezítette a befejezést.

Végigautóztunk a romániai sztrádán, azt láttuk, a hazaihoz hasonló gyorsforgalmi út Pécskánál véget ér, a földmunka kész, az aszfalt viszont hiányzik. Hasonló helyzetet tapasztaltunk az M43-ashoz csatlakozó nagylaki résznél, a nyomvonalat jól látni, az átkelő viszont még nem készült el. Romániai lapok arról írtak, hogy az A1-esre eredetileg nem is terveztek határátkelőt, ugyanis szomszédaink úgy számoltak, Románia 2011-re belép a schengeni övezetbe. Az A1-es a magyar Nagylaktól 5 kilométerre északra éri el a határt, itt csatlakozik az M43-ashoz.

A határra tartva azt is láttuk, a magyar kivitelezők is lemaradásban vannak. – Az M43-as autópálya Makó–országhatár közötti szakaszán a vállalkozó jelenleg 80 százalékos készültségi foknál tart. A 2013. év eleji rendkívül csapadékos időjárás miatt szerződésmódosítás történt, így az átadási határidő, valamint a forgalomba helyezés 2014. november közepéről 2015. június közepére módosult – tudtuk meg Loppert Dánieltől.

Még csak határig tartó csonk az M43-as. Fotó: Segesvári Csaba
Még csak határig tartó csonk az M43-as. Fotó: Segesvári Csaba

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője megjegyezte, mivel Románia nem tagja a schengeni egyezménynek, emiatt a határon a román partnernek a megegyezések szerint határátkelőhely kialakítási kötelezettsége van. Az átkelő tervezési és engedélyezési folyamata elhúzódott, az átkelő kiépítése még a földmunkák szintjén sem készült el. Mint fogalmazott, „a magyar szakasz átadása összhangban van az átkelő átadásával, annak megléte nélkül csak egy országhatárig tartó csonk, funkció nélkül".

Tényleg az eső a hibás?

Autópálya-építésnél tapasztalt késéseknél gyakori, hogy a kivitelezők az időjárást hibáztatják. Tényleg sok eső esett 2012–2013 telén? Az Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság csanádpalotai csapadékmérő állomás havi adatsora szerint a csúszást okozó időszak decembertől márciusig terjedő időszakában összesen 316 milliméter csapadék esett. 2013–2014-ben ez mindössze 88,7 milliméter volt.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Segítettünk festeni egy zebrát

Lapunk közbenjárására a napokban végre felfestették a makói Almási és Szép utca kereszteződésében a zebrát. Tovább olvasom