Délmagyar logó

2017. 05. 28. vasárnap - Emil, Csanád 13°C | 25°C Még több cikk.

Megszokásból közlekedünk a bicikliúton

Makó - Sok helyen sárga csík választja ketté a járdákat – az út egyik fele a kerekezőké, a másik a gyalogosoké. Ezt nemcsak KRESZ-tábla, hanem az aszfaltra festett sárga piktogram is jelezheti – utóbbit azonban a makói belvárosban csak elvétve látni.
Az a legbiztonságosabb kerékpárút, amit nem az úttestből választanak le, hanem legalább egy szegély vagy egy kis zöld sáv határolja. Helyszűke miatt számos településen így inkább a már meglévő járda közepén festenek fel egy sárga csíkot, amely két részre osztja az utat: az egyik marad a gyalogosoknak, s a másikat a kerekezőknek jelölnek ki.

Makón is megfigyelhető ez a megoldás. Itt – mint a városban csak néhány napja dolgozó újságírónak is feltűnt – szinte csak kis KRESZ-táblák jelzik, kinek melyik a sávja. Máshol, például Szegeden vagy Vásárhelyen is rendszeresen, közel 250-300 méterenként az aszfaltra felfestett sárga gyalogos és kerékpár piktogramja a Maros-parti településen nem jellemző.

A Szegedi utcában, amely a 43-as főút is egyben, egy helyen az úttesten jelölték ki a kerékpárutat, a belváros felé haladva pedig a mindkét oldalon lévő járdát osztották ketté. Itt azonban szinte sehol sem látni piktogramos felfestést. Aki Szegedről jön busszal Makóra, és leszáll a Szegedi utcai ABC-nél, épp a kerekezők elé kerül.

A Szegedi utcán a buszmegállónál semmi nem jelzi, hol mehetnek a gyalogosok, és hol a kerékpárosok. A szerző felvétele
A Szegedi utcán a buszmegállónál semmi nem jelzi, hol mehetnek
a gyalogosok, és hol a kerékpárosok. A szerző felvétele

Ezen a szakaszon így szinte egyértelmű, mindenki ott megy, ahol jólesik neki. A zeneiskola előtt is hasonló a helyzet: kerékpárosok kerülgetik a gyalogosokat, vagy sétálók próbálnak úgy menni, hogy hátulról ne csapja el őket egy-egy kétkerekű. Ugyanebben az utcában továbbsétálva sem találni piktogramot. A helyiek már megszokták, kinek melyik a „térfele", de egy idegennek ez gondot okoz. E sorok írójára is igen sűrűn rászóltak a kerekezők, mert szerintük rossz sávban haladt.

Városban vagy!

Így kiabált rá e sorok írójára tegnap reggel a makói Szegedi utcában egy kerékpáros. Az újságíró nem vette észre, hogy a járműről lelépve nem járdán, hanem kerékpárúton van. Itt még vékony csík sem választja ketté az aszfaltot, nemhogy piktogram figyelmeztetne.

Olvasóink írták

  • 9. Flórcsi 2009. március 11. 16:33
    „Megszokásból? AZ elmúlt télen a bicikli utakat senki!!!! nem takarította, pedig a "lakossági fórumon" megígérték!
    Hóesés után, vagy kemény fagyos időben ÉLETVESZÉLYES volt a kerékpárúton menni! Nem csoda, hogy mindenki ott közlekedett, ahol tudott. Ráadásul a sár miatt, ami a szélére van töltve, lehajtani sem lehet róla, tehát, ha valaki talált olyan lehajtási lehetőséget, amely szilárd burkolatú volt, onnan már az úton folytatta útját.”
  • 8. Rappen 2009. március 08. 17:20
    „Kedves Korom Tamás!
    Ha továbbra is itt fog dolgozni Makón, még biztos találkozni fog néhány "helyi sajátossággal" ami nekünk helybelieknek már fel sem tűnik.
    A városban szinte nincs tömegközlekedés, így sokan közlekednek kerékpárral, más lehetőség nem lévén. Így, ha autóval közlekedika városban, a legváratlanabb helyen és szituációban találkozhat kerékpárosokkal. Nagyon vigyázzon!
    Bosszantó, hogy ahol már kiépített kerékpár út van, azt sem használják. Pedig az a saját testi épségük megóvását szolgálná.
    Sok ember minden KRESZ ismeret nélkül közlekedik. De sajnos aki az autóból ül át a kerékpár nyergébe, attól sem várhatunk sokkal többet. Láttam már erre is példát.
    Az úburkolati jeleket a jó idő jöttével valószínű fel fogják festeni, ahol említette, de a helyzet ettől nem fog változni -mindenki ott megy majd, ahol tud.
    A Kálvin utcai rendelő előtt az autósok rendszerint ráállnak az új kerékpárútra parkolni, pedig az ki van táblázva.
    Végül kívánok Önnek jó munkát városunkban, legyen sok örömben része velünk!”
  • 7. sziszka1 2009. március 06. 10:25
    „narakata:
    1, is zebra az állatkertben és Afrikában van, az úttestre festve ´kijelölt gyalogos átkelő´ van festve.
    2, Ha tábla nem tiltja akkor kerékpáros is behajthat a körforgalomba Lásd: Kálvin utcai körforgalom
    3, egyetértek veled, hogy a kerékpárosoknak is kötelezővé tennék egy kresz-vizsgát, hogy tanulják meg mi- hogyan- mennyi- hány méter.

    Véleménymondó: attól hogy nincs felfestve sárga, szagatott vonal, attól függettlenül a kerékpárút folytatódik, és a kerékpárosoknak valóban nincs elsőbbsége, csak ha a Szegedi utcáról kanyarodsz a zöldséges felé.
    AMúgy meg lehetne nézni a zöldséges előtt parkoló autókat, hogy tilosban állnak (mindkét irányban), és miattuk a közlekedés sem egyszerű.

    kisztitkar: azért nem kell rá semmilyen engedély, mert nem haladnak egy bizonyos kw-ot. Sajnos, legalább bukosisakot köteleznék rájuk, meg egy kreszvizsgát”
  • 6. narakata 2009. március 05. 14:47
    „Makói vagyok,szoktam közlekedni,van autóm,kerékpárom,és gyalogolni is szoktam.Egyes embereknek a közlekedéshez való hozzáállása egyszerűen tragédia.Igeni tanuljon mindenki alap Kresz-szabájt!!!A biciklisekre különösen ráférne.Se kivilágítva,se karjelzés,a jobbkézszabájt nem is halloták,nem engednék senkit kerékpárra ülni egy alapismeret nélkül.Körforgalomba a kerékpáros be se hajthat/de ha nincs kerékpárút??/A gyalogosok is jobban figyelhetnének,bár fel van festve a kerékpárút a járdára a gyalogos kénytele azon menni.Lerakjuk a kerékpárt a tárolóba és a bicikliúton találjuk magunkat gyalog.A kijelőlt gyalogátkelőhelyek hiánya pedig egyszerűen felháborító.Szabályosan az SZTK nem lehet megközelíteni,mert sehol nincs zebra.Amíg nincsennek alapvető dolgok rendbe,csak bízhatunk egymásba,türelmesnek kéne lennünk egymással,és magunkba kéne nézni mielőtt szidjuk egymást.Hozzáállás,tolerancia-holvan???”
  • 5. Véleménymondó 2009. március 05. 13:22
    „Én is leírom a saját történetemet:
    a sárga háznál a zöldséges előtt mentem volna ki a lámpához autóval. Egyszer csak egy idősebb hölgy a sárga ház elöl elég lendületesen biciklizve elém kerekedett. Hirtelen megijedtem, fékeztem, megálltam-a néni k..anyád beszólással tovább ment a csipkesor felé. Ezután kikanyarodtam a lámpához és elindultam egyenesen. Egyszerre értünk a szökőkútnál lévő zebrához, átengedtem, még mindig magyarázoott, lehúztam az ablakot és megkérdeztem mi baja. Az volt, hogy, hogy későn álltam meg. Amikor hazafelé mentem, megnéztem az utat a bizonyos sarkon, nem volt felfestve a sárga szaggatott csík, mint sok helyen, magyarul nem is neki volt elsőbbsége, neki kellett volna megállnia. Engem napokig bántott a dolog a hülye helyzet miatt, ő meg szerintem nem is tudja, hogy nekem kellett volna anyáznom. Ha magára ismer az illető, hátha elgondolkozik!!!”
  • 4. kisztitkar 2009. március 05. 05:37
    „Ja jó ez a bicikliút,igaz nem ott épült ahol kelet volna,az is igaz nem használják ugyan úgy az úton mennek egyébként kedves rendőrök ezekre az elektromos biciklikre rá lehetne ugrani se kéz ki rakás se semmi ,ja és két korosztály vagy a 14-évesig vagy 80-és a halál közt használják roppant baleset veszélyesen ,csak azt nem tudom mért nem kell ezekre vizsga,na meg bukósisak! egyébként a bicikli útból megint sikerült egy két személy zsebébe egy kis pénznek vándorólni ,ez viszont örömmel tölt el:)mivel ez is egy felesleges építkezés volt elvtársak pénz le húzása,ja arról is írni kéne kedves újságíró tudom hogy olvasod a komenteket hogy Makón egy csomó játszóteret meg akarnak szüntetni,nézz már utána hogy legyen dolgod!”
  • 3. Ungarn 2009. március 04. 20:12
    „Írhatnál arról is hogy a biciklis gyökerek miért az úton tekernek amikor a kerékpárút meg üres!”
  • 2. Lenke 2009. március 04. 20:04
    „Jujjj, de izgi cikk... :)”
  • 1. nagymargo 2009. március 04. 19:07
    „Nem csak a máshonnan jötteknek gond a makói kerékpáros közlekedés. Nekünk, helyieknek is.
    A csipkesor házai előtt a járdán ÉLETVESZÉLYES a gyalogosoknak. Néhány "bátor" kerekező hatalmas sebességgel cikáz ugyanis köztünk.

    De köz- és önveszélyes a szökőkúti gyalogátkelőhelynél is sok biciklis viselkedése. A szökőkút felől érkezve ugyanis hatalmas sebességgel hajtanak rá a zebrára. Ezzel alaposan ráijesztenek időnként az autósokra. Nem beszélve a járdán közlekedő gyalogosokra, akik közé nagy sebességgel behajtanak.

    Edesanyám pl. a nyáron a Korona butiksor szökőkút felőli sarkán ÁLLT ÉS BESZÉLGETETT egy ismerősével. Elsuhant mellette egy elktromos biciklis őrült sebességgel, és magával rántotta. Hatalmasat esett. Eltört a keze. Mármint anyukámnak! Mert a biciklis FIGYELEMRE SEM MÉLTATVA a megálljt kiáltókat, egyszerűen továbbhajtott!

    Vagy a körforgalmak. Van olyamn biciklis, aki azt hiszi, neki mindig elsőbbsége van. Ott is lazán féktávolságon belül az autó elé hajt!

    És még sorolhatnám! Azt szeretném tudni, hogy a rendőrök zéro toleranciája a biciklesekkel szemben miért nem működik? Mert a biciklisek jelentős része sajnos képtelen megtanulni - vagy betartani?! -a közlekedési szabályokat. A nagy sebességű és telfójesen hangtalan elektromos biciklik pedig még védtelenebbé teszik őket, főleg az idősebbeket”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

5 kilométeren 4400 forintos a különbség

Makó - A buszbérlet szerint mindössze 5 kilométerrel van messzebb Makó Szegedtől, mint Hódmezővásárhely Szegedtől, mégis a makói sima járatos buszok menetideje 12 perccel hosszabb. Tovább olvasom