Délmagyar logó

2017. 07. 26. szerda - Anna, Anikó 16°C | 26°C Még több cikk.

Tóth István Tibor a trolibeszerzésről: A város 3 milliárdját védtem

Szeged – Újra és újra azzal vádolja a szegedi városvezetés Tóth István Tibort, az SZKT ügyvezető igazgatóját, hogy hátráltatja a trolibeszerzést, és a visszahívását követeli az őt delegáló Fidesz-KDNP-frakciótól. A két éve kinevezett cégvezető azt mondja: nyugodt a lelkiismerete, mert a város 3 milliárdját védte.
– Két éve, amikor a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatójává kineveztek, mindjárt elém tett a városvezetés egy 3 milliárd forint értékű troliberuházási szerződést, hogy írjam alá. Ismertem a szereplőket, ismertem a hátteret, ezért ösztönösen aggályaim merültek fel – idézte fel Tóth István Tibor. A cégvezetőt a trolibeszerzés hátráltatásával nem először vádolja meg a pénteki közgyűlés elé beterjesztett javaslatában Solymos László alpolgármester, és a visszahívását követeli a Fidesz–KDNP-frakciótól. Az ügyvezető hozzátette: két napig még az elődje is szignálhatta volna a szerződést. Azt kockáztatta, ha mégis beigazolódik a pályázók közötti kartellezés gyanúja, vagy bármi szabálytalanság, miután elindul a gyártás, kifizette a város a járművek árát, a város elveszítheti az uniós támogatást. A közbeszerzési határidők szorítása miatt aláírta ugyan a megrendelést, de egyúttal bejelentést is tett a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnél (NFÜ), a Közbeszerzési Döntőbíróságnál (KDB) és a Gazdasági Versenyhivatalnál. Az NFÜ és a KDB állásfoglalása eltért egymástól, ezért az ügyben végül a Legfelsőbb Bíróság döntött. A főeljárásnak vége, bizonyíték hiányában megszüntették az eljárást. Az NFÜ javaslatában pedig az áll: a járműgyártást minél hamarabb meg kell kezdeni, hogy a projektet időben be lehessen fejezni. Ezzel az NFÜ felvállalja a kockázatát annak, hogy ha mégis szabálytalanság történt, akkor Szeged elveszítheti a támogatást. Ha bármilyen vizsgálat lesz később – és az a Szeged tömegközlekedés fejlesztése projekt lezárása után még 5 évig előfordulhat –, erre lehet hivatkozni.

Tóth István Tibor, az SZKT ügyvezető igazgatója. Fotó: Karnok Csaba
Tóth István Tibor, az SZKT ügyvezető igazgatója. Fotó: Karnok Csaba


– Solymos László vádjára, miszerint nem a város és nem az SZKT érdekeit képviselem, illetve a hivatalba lépésem napjától hátráltatom az új járművek beszerzését, azt mondom: ez egy rosszindulatú vád. Nem megalapozott és pusztán politikai csűrcsavarásról van szó. Én pontosan azt tettem, amit mindenki megtett volna a helyemben, gondolkodtam. Nem bántam meg, és ma is ugyanezt tenném. Ha megbántam volna, már felálltam volna a székemből. Ezzel én védtem a város 3 milliárd forintját, amiről a szerződésben szó van – hangsúlyozta Tóth István Tibor. Még mielőtt elköltötte volna a pénzt, tisztázta, hogy mire és miért adja ki, mert utólag már nem biztos, hogy sikerül. A vád, úgy látja, egyértelműen politikai indíttatású, újra és újra támadja a városvezetés az aktuális cégvezetőt. Ez most az ő szerencsétlensége, mert ő az SZKT igazgatója, akinek a Fidesz–KDNP-frakció szavazott bizalmat. Egyébként miért olyan nagy baj, emelte ki az igazgató, hogy a troliberuházás majdnem két évet csúszik. A 10-es vonal üzemeltetése ugyanis legalább 130 millió forinttal többe kerülne trolival, mint busszal, aminek nincs forrása. A drágulást az okozza, hogy a troliüzemeltetés eleve többe kerül, mint a busz, ráadásul a 10-es trolivonal hosszabb is, mint a 10-es buszé. Tehát a trolibeszerzés késése egyrészt megtakarítást jelent, másrészt lehetőséget a forráskeresésre.

Az igazgató megjegyezte: minden ármánykodás ellenére, a tudása legjavát adva próbálja fenntartani és üzemeltetni a céget. A politikai csatározás igen nagy mértékben hátráltatja a munkát, erre példa az is, hogy tavaly októberben kérte, hogy a folyószámla-hitelkeretünket növelje meg az önkormányzat, mert idén szeptemberben pénzügyi nehézségek várhatók a cégnél. Hiszen csökken a bevétel, és látta, milyenek lesznek a feltételek. Az önkormányzat nem járult hozzá, mondván, az eddigi keretet sem használták ki, sőt hatékonyabb gazdálkodás mellett kevesebb hitelt hívtak le 2011-ben, mint 2010-ben. Idén májusban már engedte volna a városvezetés, hogy emeljék a hitelkeretet, de akkor már a banktól nem kapták meg. Közben beigazolódott az ügyvezető félelme, nagy nehézségekkel küzdenek.

– Ha valaki komolyan veszi egy cég irányítását, nem is szabad úgy vezetni, hogy az mindenkinek tessék. Meg kell találni az arany középutat, de ilyen háborús körülmények között nehéz. Küzdünk – válaszolta Tóth István Tibor a lemondását firtató kérdésre. – Tavaly elfogadta a város a mínusz 72 millió forintos üzleti tervünket, és ehhez képest év végére sikerült plusz 16 milliót teljesítenünk a szerencse, a kemény munka, az átgondolt lépéssor eredményeként. Idén is keményen dolgozunk reggeltől estig, racionalizálunk, de egy meztelen lányt hova vetkőztessünk tovább? Bízom benne, hogy lesz még valamekkora szerencsénk, és mégis csak teljesíteni tudjuk a politika által kierőszakolt pozitív eredményű üzleti tervet. A saját tevékenységemmel elégedett vagyok, mert ilyen nyomás mellett is sikerült életben tartanom a rendszert. Úgy érzem, a dolgozók hangulatán is sikerült javítani, javultak a járműállapotok, a karbantartásunk jobb lett, folyamatosan több járművet újítunk fel. Nem csodát akarunk varázsolni, hanem működni akarunk. Ez alatt a két év alatt a cég sok mindenben előrelépett, pozitívan változott a dolgozók hangulata, hozzáállása, munkakörülményei és a szolgáltatás színvonala.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A kérdés jogos: vége lesz valaha a válságnak?

Egyre nyomasztja az embereket a pénztelenség, van megoldás? Érdemes-e jósolgatni, vagy bízzuk… Tovább olvasom