Délmagyar logó

2017. 06. 22. csütörtök - Paulina 18°C | 33°C Még több cikk.

2011-ig újjászületik Szeged troli- és villamosközlekedése

Szeged - Soha nem látott mértékű tömegközlekedési fejlesztés valósul meg a szegedi elektromos nagyprojekt 29,5 milliárd forintjából 2011-ig. A mögöttünk álló esztendő a beruházás hosszú előkészítési szakaszát zárta le.
Szeged négy év alatt a villamos- és trolihálózattal legjobban ellátott vidéki város lesz. A támogatási szerződés szeptember 7-ei aláírásával biztosította nyáron a magyar kormány a több mint 25 milliárd forint vissza nem térítendő támogatás kifizetését Szegednek, ehhez társul a város 4 milliárd forint önrésze. Az uniós pályázati szabályoknak megfelelően már a támogatásról szóló döntést követően elindíthatta az önkormányzat a beruházás néhány elemét. Így szerződhetett a város július 1-jén a kivitelező Hídtechnika Kft-vel, mely július 15-én hozzálátott az első jelentős fejlesztéshez: az Anna-kúti csomópont átépítéséhez.

A Tisza Lajos körút és a Kossuth Lajos sugárút találkozásánál 840 millió forintból teljesen megújult Szeged villamosközlekedésének kulcsfontosságú csomópontja. Hat új kitérője lehetővé teszi, hogy bármilyen üzemzavar fordul elő, csak a kereszteződés egyik „karja" bénul le, a többi villamosszakaszon változatlanul suhanhatnak a szerelvények. Megerősített alapra gumiágyba fektették a kicserélt vágánypárokat, így zaj- és rezgésmentesen haladhatnak rajta a villamosok. A váltók távirányíthatók, fölöttük az ország legmodernebb felső-vezetékrendszerét feszítették ki. A peronok akadálymentesen rámpásak és magasítottak, rajtuk vakvezető sávok segítik a tájékozódást. Szeptember 23-ától a villamosok, október 22-étől az autósok is birtokukba vették.

A következő hónapokban sem állt meg a munka. Folyamatosan zajlik a tenderek elkészítése, hogy az önkormányzat és a Szegedi Közlekedési Kft. alkotta konzorcium kiírhassa a pályázatokat.

A fotó illusztráció
A fotó illusztráció

November 27-én szerződést kötött az önkormányzat és az SZKT a nyílt közbeszerzési eljárás nyertesével, a STRABAG-MML Kft-vel a Csáky utcai trolitelep bővítésére. A terepmunka elkezdődött. 2009. április végéig 770 millió forintból a régi trolicsarnok folytatásában 1600 négyzetméteres, 54 méter hosszú 5-állású szerelőcsarnok épül. Ezzel biztosítják az új szegedi trolibuszok műszaki háttérbázisát. A csarnokot és a járműmosót belső utakkal köti össze a kivitelező. A szegedi elektromos tömegközlekedési nagyprojektnek ebben a második kulcsfontosságú beruházásában egy új komplett áramátalakítót is felszerel a kivitelező a Rózsa utcánál.

A nagy építkezés éve 2009

A következő három esztendőben szakaszosan újjászületik Szeged szinte teljes villamos- és trolibuszhálózata. Az 1-es villamosvonalnak két szakasza újul meg 2009-ben: a Rókusi végállomás és Anna-kút közötti szakasz, illetve Aradi vértanúk tere és a Szent Ferenc utca közötti rész. Ekkor kerül sor a Boldogasszony sugárúton a Szent Ferenc utcai kereszteződés átépítésére is körforgalommá. A Rókusi körúton a tervek szerint új villamosvonal létesül, 2-es számmal. Ennek egyik – kevesebb átalakítással járó – felét kezdik el építeni a körút házsorok és közút közti sávján a Tescótól és a Csongrádi sugárúti végállomásig. Újdonság lesz, hogy nyugat-európai mintára környezetbarát gyepszőnyeget terítenek a sínpárok közé. Ez tetszetősebb, klimatikusan kedvezőbb megoldás, mint a hagyományos, nem beszélve a por- és zajmentességéről.

A fotó illusztráció
A fotó illusztráció

Nagy csomópont-átépítés nyara lesz a 2009-es: korszerűsítik a SZVSE-pálya oldalán a Kossuth Lajos sugárút és a Rókusi körút találkozását. Az áteresztőképesség növelése érdekében úgy nevezett többsávos jelzőlámpás kör épül. Átszeli majd az 1-es villamos és becsatlakozik később az új 2-es vonala, valamint itt fordulnak rá buszok is az elkülönített villamospályára. A speciális új körforgalom nagyobb helyen fér csak el, mint a jelenlegi kereszteződés, ám a középső szigete parkosítható.

A 8-as trolibusz vonala is meghosszabbodik. Dugonics térig változatlan útvonalon közlekedik, onnan a Tisza Lajos körúti Honvéd téri templom megálló, majd a Gödör Étterem megálló következik. A Semmelweis utcán át a Markovits utcai megállóba megy, majd a Vitéz utcán keresztül eléri Szentháromság utcai megállót a Ságvári gimnázium oldalán. Visszakanyarodva a Tisza Lajos körútra az Assam Teaház előtti buszmegálló következik, majd tovább az eddigi útvonalán jár.

A fotó illusztráció
A fotó illusztráció

Sor kerül még a Pulz utcai villamos remíz korszerűsítésére is. A régi, stílusos csarnokokat felújítják, új szervizcsarnok épül, amely minden tekintetben alkalmas lesz az új villamosok vizsgálatára, javítására. A telep vágányhálózata átépül. Az új kialakításban tolatások nélkül, a technológia szerinti sorrendben körbejárhatnak a telepen a villamosok.

Ez a sosem látott fejlesztés a jelenben a következő évtizedek korszerű és környezetbarát közlekedését szolgálja. A cél érdekében azonban a szegediektől sok-sok türelmet igényel.

Teljes gőzzel 2011-ig

Négy esztendő alatt több mint 29 milliárd forintból Szegeden 4,8 kilométer új villamospálya épül, és 18,3 kilométer meglévő vonal fiatalodik meg. A trolibuszhálózat 3,7 kilométerrel gyarapodik. 9 vadonatúj alacsonypadlós villamos és 10 alacsonypadlós trolibusz bővíti a járműparkot. Összesen 6 csomópont épül át. Új jegyértékesítő rendszert helyeznek üzembe 15 átszállóhelyen. 291 új fát telepítenek, és 39-et ültetnek át.

További információ az ujpalyan.hu oldalon.

Olvasóink írták

66 hozzászólás
  • 66. che 2008. december 29. 16:09
    „Amíg nem tiltják ki a belvárosból a szgk forgalmat addig örök "megoldhatatlan" gond marad a tömegközlekedés...Ahhoz meg jó pár parkolóház kell és valóban alacsony padlós ,kényelmes, légkondicionált tömegközlekedtető járművek na meg a hozzáállás megváltoztatása ( még kb 50 év)”
  • 65. csanyiv 2008. december 11. 17:27
    „Azért nem csattog olyan közel az a villamos a lapostetős házakhoz, inkább az autó az, ami közel megy. Ennél az egész József Attillán, de még a Tisza Lajoson is közelebb van a házakhoz a vilinger. Általában légyegesen gagyibb pályán, elavultabb villamosok közlekednek. Na meg akkor mit szóljon az Attila vagy a Mikszáth Kálmán utcán lakó - minden relatív. A környezetromboláshoz meg csak annyit, hogy távolról sem egy védett ősfás területről beszélünk, hanem egy lakótelepi körútról. Ennél nehezebb helyeken is oldottak már meg fejlesztéseket, nagyobb zöldfelületi rehabilitációval, ilyen lesz például az emlegetett Debrecen vagy Miskolc villamosfejlesztése is. Néhány ezer cserje újratelepítése nem tétel egy ilyen beruházásnál (de még ennyit sem fog érinteni), inkább a megfelelően előnevelt fák pótlásával szokott gond lenni, ezt valamiért divat elsumákolni Magyarországon...”
  • 64. Laserdance 2008. december 11. 10:50
    „8: el sem tudod képzelni mennyire jó körülmények között utazol, ezt elárulom neked. Szeged tömegközlekedése szerintem már így is messze a legjobb az országban, bár az tény hogy a drágábbak közé is tartozik. Mióta Pesten vagyok nagyon megtanultam értékelni ami Szegeden volt...
    Hogy közel van a bolt, az iskola,a zöldséges, a Postán nem vársz egy órát mire feladsz egy levelet, hogy többségében tiszta és modern járművek vannak, hogy gyalog is szinte mindenhova el lehet menni, stb...
    És ott még mindig megteheted hoyg csak akkor veszel bérletet mikor rossz az idő, nyáron meg jársz bringával. Itt ez nem megy...
    1: te meg találj ki összeesküvés-elméleteket, ez biztos módja hogy sose légy boldog. Szurkolok hogy így legyen:)”
  • 63. ifj. Nagy Gábor 2008. december 11. 10:34
    „62. Agáta 2008.12.11. 08:52
    "Örülhetünk a tömegközlekedés fejlesztésének, de még mindig nem kaptunk egyértelmű garanciát arra, hogy KIZÁRÓLAG alacsony padlós járműveket vásárolnak."

    Hogy érted a kizárólagosságot? Hogy a vásárolt járművek lesz-e olyan, amelyben egyáltalán nincs alacsonypadlós rész, vagy hogy az összes az elejétől a végéig alacsonypadlós lesz-e?

    Részletek az ujpalyan.hu-ról:

    "Műszaki szempontból az új villamosra az lesz jellemző, hogy megjelenésében a mai kornak megfelelő arculatú, egyirányú, egyoldali ajtós, min. 26 m hosszú, egyterű, csuklós és legalább 65 %-os mértékben alacsonypadlós."
    "Amennyiben a jármű nem teljes hosszában alacsonypadlós kialakítású, akkor az utasteret úgy kell kialakítani, hogy középmagas padlószint - alacsony padlószint átmenet kettő lehet a járműben, az átmenet csak lépcsővel oldható meg."

    "Az új trolibusz jármű kialakítása követni fogja a mai legkorszerűbb autóbuszok formavilágát. A kocsinak 100 %-osan alacsonypadlósnak kell lennie, melynek elektronikus berendezése energiatakarékos és korszerű."

    Remélem ezek választ adtak a kérdésedre.

    "Az rendben van, hogy megemelték az Anna kútnál az 1-es villamosmegálló járdaszigetét, de a Tátra villamosokra így is lépcsőkön lehet feljutni. Babakocsival - főleg egy nőnek egyedül -, bőröndökkel, vagy pusztán beteg lábakkal ez egyáltalán nem könnyű."

    Ez inkább kérdés, hogy az új járművek csak az új vonalakon közlekednek-e vagy a régieken is. Trolinál ez, mivel a nagyprojektes beszerzésen kívül is készülnek alacsonypadlósok, ill. már most is van kb. 9 darab, kevésbé lesz probléma, mint a villamosnál, ott az új járművekre leginkább csak a 2-es vonalon lehet majd számítani.

    "Felvetettem ez utóbbi problémát több városvezetőnek is. Szerintük megoldhatatlan a probléma. Mondtam, hogy valamikor villamos közlekedett a klinikák előtt. Erre az volt a válasz, hogy ott fák vannak és a Zöldek miatt nem lehet azokat kivágni.
    1. Kíváncsi vagyok, hogy a Semmelweisben hány fát kell kivágni, mivel az utca nagyon keskeny. Arra is, hogy a Női Klinikánál hogy fog befordulni a Markovics utcába a troli a rendkívül szűk helyen.
    2. A Tisza parton, a klinikák előtt elég széles hely van. A trolit inkább arra kellene elvezetni és a Somogyi utcán mehetne vissza a Tisza Lajos körútig. Így a Fogadalmi templomba misére járó időseken is könnyíthetnének."

    Az a villamos nem kisvasút volt, belsőégésű motorral/gőzgéppel? :-)

    A parti sétány leaszfaltozása szerintem sem jó ötlet, illetve arra gondolok, hogy a troli jelenleg tervezett útvonala a klinikai fejlesztési területtel is összhangban van.”
  • 62. Agáta 2008. december 11. 08:52
    „Örülhetünk a tömegközlekedés fejlesztésének, de még mindig nem kaptunk egyértelmű garanciát arra, hogy KIZÁRÓLAG alacsony padlós járműveket vásárolnak. Az rendben van, hogy megemelték az Anna kútnál az 1-es villamosmegálló járdaszigetét, de a Tátra villamosokra így is lépcsőkön lehet feljutni. Babakocsival - főleg egy nőnek egyedül -, bőröndökkel, vagy pusztán beteg lábakkal ez egyáltalán nem könnyű.

    A másik probléma, ami el sem hangzik városvezetési berkekben - miért is hangzana, mindegyikük autóval közlekedik -, a klinikakert megközelítése. Hiába fog a 8-as a meglehetősen keskeny Semmelweis utcába és a többibe bearaszolni, a klinikakert attól pont azoknak a betegeknek van messze, akik kezelésekre járnak - pl. az Onkológiára, vagy a Sebészeti Klinikára -, akiknek nincs autójuk. Az idős beteglátogatókra sem gondolnak. Persze az egészséges, vagy autós embereknek fogalmuk sincs arról, mit jelent az, ha valaki 1 hete műtötten, vagy kemotherápiás kezelés után indul el. Nem telik mindenkinek taxire, a betegszállítást meg már ne is említsük, a hosszas várakozás okán és persze azért sem, mert abban az esetben a betegszállítók tatják a markukat.
    Felvetettem ez utóbbi problémát több városvezetőnek is. Szerintük megoldhatatlan a probléma. Mondtam, hogy valamikor villamos közlekedett a klinikák előtt. Erre az volt a válasz, hogy ott fák vannak és a Zöldek miatt nem lehet azokat kivágni.
    1. Kíváncsi vagyok, hogy a Semmelweisben hány fát kell kivágni, mivel az utca nagyon keskeny. Arra is, hogy a Női Klinikánál hogy fog befordulni a Markovics utcába a troli a rendkívül szűk helyen.
    2. A Tisza parton, a klinikák előtt elég széles hely van. A trolit inkább arra kellene elvezetni és a Somogyi utcán mehetne vissza a Tisza Lajos körútig. Így a Fogadalmi templomba misére járó időseken is könnyíthetnének.”
  • 61. ifj. Nagy Gábor 2008. december 10. 20:02
    „45. kötekedő 2008.12.10. 17:27
    "Kedves Ifj. Nagy Gábor!
    Szeged Közlfejl. Koncepciójában
    Ezt hol találom?"

    Bár nem én hivatkoztam rá, de itt:

    http://www.szegedvaros.hu/letoltesek/cat_view/41-oenkormanyzat.html?start=10”
  • 60. ifj. Nagy Gábor 2008. december 10. 20:02
    „34. Tisza 2008.12.10. 15:03
    "Nos, ha a 83-as is megszűnik, akkor a dolog elég necces....
    Kiszámolta valaki, hogy csúcsidőben a 2-es és a 83-as a Hont F. utcától a Belvárosig mennyi utast szállít?"

    Jelenleg csúcsidőben 5 percenként járnak (általában) csuklós buszok. Az órás kapacitás 5 percenként járó buszok (140 fő/busz) esetén 60 perc / 5 = 12 busz * 140 fő = 1680 fő. Villamosnál átlag 6 perces követési idő mellett kb. 200 fős villamosok járnak majd: 60 perc / 6 = 10 * 200 fő = 2000 fő.

    Azaz ez a része nem lesz necces, hiszen növekszik a kapacitás. A 9-esre valóban van utasszám növekedés előre jelezve (tehát tudnak róla), lásd ebben a hozzászólásban lévő ábrát:

    http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=71122783&t=9049702”
  • 59. Mignon 2008. december 10. 19:36
    „Kedves "mattil",

    nekem megvan a szegedi Metro terve!

    A Lechner-terröl indol az 1-es vonal a Var u.-ig (1. megallo), utana a Tisza alatt at, a Szöreg fele a "Vam"-hazig (2. megallo), majd jön Szöreg, Szücs-Kovacs megallo, Ujszentivan "Babus"-Cukraszda,
    Tiszasziget a "Teke"-palyaig.
    Tervezik tovabb Gyalaig (Djala?) is, de ez mar csak penz kerdese!!:-))”
  • 58. Mignon 2008. december 10. 19:10
    „A "megalomania"-rol jut eszembe, hitler is (tudatosan kisbetüvel!!),
    Berlint "Germania"-ra akarta atkeresztelni!
    Tervezett egy "Volkshalle"-t, Nepcsarnokot, amelybe az Eiffel-torony is lazan bele fert volna!

    De, hat jo pofara esett marha "terveivel"!!!!!!!!!!!!!!!!!”
  • 57. mattil 2008. december 10. 19:06
    „55-nek: hosszú évek munkája árán készülőben van valami, de nem a teljes visszaállítás! Többet egyelőre nem mondhatok :))”
  • 56. strangerr 2008. december 10. 18:53
    „Ha ez Botka "megalomániája" , akkor a debreceni villamos projekt meg Kósa megalomániája?:))

    Kellene valami új vagdalkozást kitalálni, mert ez kezd uncsi lenni:)

    str”
  • 55. Mignon 2008. december 10. 18:53
    „Szerintem, sokkal jobb lenne, ha visszallitanak a keskenysavu vasutat
    a Halpiactol-Asotthalomig!!!! (Rudolf-,Roosvelt-ter, ahogy tetszik! En a "Halpiac"-nal maradok!)
    Feketeszel, Domaszeken keresztül, ahogy ez anno volt!!!!!!!!!!!!!!!!!!”
  • 54. Cat 2008. december 10. 18:44
    „Tisza
    De a 83-as csak húszpercenként jár. Ha ennél gyakrabban jár a villamos, akkor képes lehet átvenni a szerepét. Vagy rosszul gondolom?”
  • 53. mattil 2008. december 10. 18:30
    „Az előző hozzászólások hatására offolok egy kicsit én is. :-)
    Sokan szokták emlegetni a szegedi metrótervet, ami annak idején nem valósult meg. Mivel én még sehol nem találtam róla semmit, számomra inkább városi legendának tűnik az egész. No persze csak addig amíg valaki az ellenkezőjét be nem bizonyítja! Szóval valaki, aki sűrűn emlegeti esetleg mondana róla valamit? Merre akarták vezetni, milyen mélyen, fellelhető-e ez a terv valahol? ;-))”
  • 52. Jackhammer 2008. december 10. 18:14
    „Azt is hallottam villamos pályát építenek az irdatlan bertalan hídra(állítólag 2vonalat is) ezáltal emeletet építenek a hidra. de ez mind semmi amellett h felépül a 3. hid a meglévő 2közé ugyanis ott fog haladni az m43as.”
  • 51. Jackhammer 2008. december 10. 18:07
    „én úgy hallottam hogy a tisza alatt alagúton fog járni a villamos egészen a marostői városrészről a coráig”
  • 50. realista_szegedi 2008. december 10. 17:59
    „Amiket önök ide írogatnak, elképesztő. Még hogy lapos tetős házak alatt fog közlekedni a villamos???!!! Hogy gondolhat ilyet? A látványterveket nem a polgármester úr készíti, hanem az erre megbízott cég. A villamossíneket se a polgármester úr fogja lerakni, meg a körforgalmat se ő fogja építeni, hanem az ezeket a munkákat kivitelező cégek, akik szerződést kötnek a Szegedi Közlekedési Társasággal. Ezek a projektek nem humbukok, hanem ezek meg fognak valósulni, de hogy 2011-re-e, az nem a polgármestertől függ, hanem az ezeket engedélyező számos szervtől. Higgyék el, a polgármester azt szeretné, hogy 2010-ben, a választások előtt már átadhassa!!! És ne a polgármester urat dícsérjék, vagy ne mondják rá, hogy ez is az ő nagy álma, vagy hasonlók. Nem ő végzi a munka érdem részét, hanem az SZKT dolgozói, ők tervezték meg ezeket a projekteket, és ők fogják irányítani a kivitelezésüket. Ahellyett, hogy A LÁTVÁNYTERVEKBE KÖTNEK BELE - az csak egy rajz, nem fotó a jövőből!! -, inkább ÖRÜLJENEK, HOGY KORSZERŰSÖDIK SZEGED TÖMEGKÖZLEKEDÉSE!”
  • 49. E! 2008. december 10. 17:42
    „Viszont: a Károlyinál eltűnik a kékszemű hülyegyerekes oldalú ház is! (azt a plakátot valamiért ki nem állhatom)”
  • 48. E! 2008. december 10. 17:41
    „Remélem, nem ugyanaz lesz a kivitelező, mint aki a Csongárdi sugárúton biciklusávot gányolt ("szélesített") - mert akkor "sokdombos többsávos jelzőlámpás kör" lesz a Károlyinál is...”
  • 47. maci52 2008. december 10. 17:37
    „De ki fog rajta utazni,legfeljebb a munkanélküli segélyért bliccelők? Botkát látom rajta fütyürűvel a szájában amint kezeli a bilétákat.”
66 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Összevágják a friss útpadkát a 43-ason

Szeged - Bár az aszfalt erős és sima, nagyon veszélyesek a 43-as út felújított szakaszai. Egyes… Tovább olvasom