Délmagyar logó

2016. 12. 07. szerda - Ambrus -5°C | 3°C

5 méterenként több mint 150 tonnával hízik az új Tisza-híd

Szeged - Szabadon betonozott hídépítés a Tisza felett. Zsaluzókocsi építi az M43-as Tiszán átívelő hídját, a pillérektől távolodva 5 méterenként halad előre a betonozás. Nehézipari riport a magasból és a vízről.
– A világon sok helyen épült már szabadon betonozott technológiával híd. A szegedi M43-as Tisza-hídjának egyik különlegessége: nem monolit-vasbeton szerkezeten fut a pálya, hanem „öszvér" szerkezeten. – Ez azt jelenti, hogy a hídnak a bordái acél trapézlemezek – mondta el a delmagyar.hu-nak Herzog Frigyes a Magyar Doka cégvezetője, akik az építéshez a zsaluzó kocsikat biztosították. Ilyen típusú (kiemelt kábelvezetésű, trapézlemez gerincű) híd, tudomásunk szerint eddig csak Japánban épült. „Először elkészültek az indítózömök, amelyek a pillérek feletti 15 méteres szakaszai a hídnak" – magyarázta a zsaluzási folyamat kezdetét Herzog, „Ezt követően két irányban épül a híd – ez összesen négyszer 5 méter növekedést jelent ütemenként. Ha elkészül az ötméteres szakasz, feszítés után előrébb halad a zsaluzókocsi. A kivitelező Hídépítő Zrt. szerint így 11-12 nap alatt tudnak 20 métert a hídból megépíteni.

12 naponta 150 tonnát hízik az M43-as hídja. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

A szabadon betonozott technológia egy segédhídra függesztett zsalukocsi segítségével zajlik: minden egyes elempár beépítése után egy feszítés következik, miután az elemek elérték a megfelelő szilárdságot. A munkálatok mindkét hídágon folynak, mígnem össze nem zárnak, és egy hídág sorozatot nem alkotnak.

A Tisza felett még 60 méternyi pályatest hiányzik. A helyszínen arról tájékoztatták a delmagyar.hu-t, hogy az M43-as híd szerkezete július végére készülhet el. A folyó két partján készítik elő, festik az acélelemeket. A Tisza felett, hajódaruval emelik be a szerkezeteket a hídtestbe. Ezt követően a hegesztés után két ütemben betonoznak. A zsaluban először a fenéklemezt betonozzák, később a pályalemezt. Az „öszvér" szerkezetnek előnye, hogy segítségével kisebb súlyú hidat lehet építeni a monolit vasbeton hídhoz képest. A tervezőasztalon dőlt el, a megálmodott hídhoz milyen technológiát kell igénybe venni.

A legrosszabbnak a tél végét tekintik a szakemberek, a Tisza magas vízállása miatt nem lehetett megközelíteni a munkaterületet. Jelenleg apad a szőke folyó, remélhetőleg a tavaszi árt már megúsztuk. A hídon folyamatosan halad a munka, a zsalukban 20-25 méter magasan dolgoznak a munkások. Szabadon betonozással készült az M7-es Kőröshegyi völgyhídjának egy szakasza is, igaz az nem „öszvér" szerkezet, hanem monolit-vasbeton híd. Hasonló technológiával épült a szolnoki Szent-István Tisza-híd.

12 naponta 150 tonnát hízik az M43-as hídja. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

M43-as Tisza-híd

Elhelyezkedése Szeged  és Maroslele között.
Szerkezettípus: Acél trapézlemez gerincű, keresztmetszeten kívül feszített híd.
Legnagyobb támaszköz: 180 méter
Nyílások száma: 8
Teljes hosszúság: 661 méter
Szélesség: 29,9 méter
Sávok száma: 4+2 leálló
Tervező: Pont-TERV (mederhíd) és Uvaterv Zrt (ártéri hidak).

Átadás tervezett ideje 2010. augusztus 31.

A hídról a Tisza felé vettük utunkat. Az 1958-as Anna névre keresztelt füredi hajó kapitánya beinvitált minket: „Arrébb kell állnunk a daruval, kötelet oldunk és már megyünk is" – mondta a kapitány. Rövid tanakodás után kiderült, mégsem megyünk, ugyanis a daru még acélelemeket emel. Amíg nem végez, nincs mozgás.

Békésnek látszik a Tisza. Azt mesélték, a legmagasabb víznél a partra fektetett acélelemek kétharmada víz alá került. A megrozsdásodott elemeket ezért újra homokfújták és lefestették. Rövid időn belül egy motorcsónak jött értünk, így távolról is meg tudtuk nézni a lassan összeérő M43-as hidat. Ady Endrén keresztül léptünk a 60 lóerős motorral szerelt csónakba – a költő nevét viseli a háború óta hidakat építő daru. A kapitány elmondta, csak akkor áll a munka, ha a partot is elönti a víz: olyankor a szárazföld felől nem érkezik utánpótlás. Az alacsony vízállás viszont megtréfálhatja a vízen úszó darut, bár ennek kicsi a valószínűsége. Megtudtuk, Ausztriában is építettek már ezek a hajók – az összes felrobbantott Duna-hidat ilyen hajókkal emelték ki. Alkalmi „tutajosunk" elmesélte: naponta egyszer, délután 5 órakor szétnyitják a pontont – véget ér a munkaidő, nincs tovább szükség a provizóriumra. A sztrádahídtól jó 100 méterre távolodtunk el, hogy megszemléljük milyennek látszik onnan. Impozáns látvány, pár hónap múlva össze is érhet. Az elkészült részeket már festik, a pályaszerkezetet sötétkékre színezték.

12 naponta 150 tonnát hízik az M43-as hídja. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

Információink szerint a Szeviép Zrt. csődvédelme nem hátráltatja a megkezdett munkákat, a híd határidőre elkészülhet.

Olvasóink írták

  • 18. őrgróf 2010. május 10. 14:42
    „nyelvtan..."Javaslat: Az 1958-as füredi hajó, Anna kapitánya beinvitált minket." helyesen: Az 1958-as Anna nevű füredi hajó kapitánya beinvitált minket. Mágorinénak meg jár a türelmi idő, és a bizonyítás lehetősége adott.
    (én remélem fog élni vele?!)”
  • 17. E! 2010. május 09. 00:41
    „Gyönyörű! Meseszép :)”
  • 16. Misi72 2010. május 08. 11:05
    „Szeretném igy látni a szegedi vasutihid építését is!!!”
  • 15. strangerr 2010. május 07. 17:41
    „Aki nem politizálni akar, hanem érdekli a hídépítés:

    http://epitos.blog.hu/2010/05/07/az_epulo_m43_as_tisza_hid

    http://www.mtm-magazin.hu/cikk.php?cikk_id=535”
  • 14. dédi8 2010. május 07. 15:51
    „sziszka1!
    Kedvesem, te vagy gusztustalan.
    Irigységed és butaságod, gyűlöleteddel keverve eredményezi, hogy értelmetlen és zagyva hozzászólásokat írsz!
    Térj magadhoz és gondolkodj, mielőtt cselekszel!
    Csak egy a hülyeséged cáfolására: Andrea 6000 kopogtatócédulát gyűjtött és 9000 szavaztak rá.”
  • 13. sziszka1 2010. május 07. 14:54
    „10. hozzászólás Miracala 2010.05.07. 13:43

    én is erre gondoltam csak nem találtam! meg nagyon mágorinénak sem hiszek, hogy csak úgy telefonálgat a NIF-nek! max értelemetlen habogást hallottak a telefonból! (mert mit is várhat az ember ettől a őstermelőtől,aki átcsomagolta a kínai fokhagymát makóinak, és azt adta el, nem is beszélve arról hogy nagyobb termés reményében még az is termeszti)

    És ő beszél a hagyma hírnevének helyreállításáról?
    Meg persze miért negyedt fele annyi szavazatot, mint kopogtató cédulát?! - mert a cédulagyűjtők a zöldségcentrumnak gyűjtöttek (=mágoriné) és féltek, hogy nem veszi át tőlük a termést! ÉS NINCSEN FITYESZ ADATBÁZIS A "SZIMPATIZÁNSOKRÓL" Gusztustalan”
  • 12. ifj. Nagy Gábor 2010. május 07. 14:51
    „Miracala, köszi!”
  • 11. E! 2010. május 07. 14:12
    „"Információink szerint a Szeviép Zrt. csődvédelme nem hátráltatja a megkezdett munkákat, a híd határidőre elkészülhet."
    a híd igen, csak nem ártana út is hozzá... :P”
  • 10. Miracala 2010. május 07. 13:43
    „Gábor, tőlük (mármint a NIF zRT) nem is fogod megtudni!

    http://www.delmagyar.hu/mako_hirek/virag_es_puszi_a_gyoztesnek_makon/2154910/

    ..."Az ülésen Márton Imre kérdezte, mi lesz az M43-as építésével annak fényében, hogy szerdai lapunk a csődvédelmet kérő Szeviépről írt. Buzás legutolsó információja arról szólt, hogy szeptember harmadik hetében avatják az utat. Mágoriné telefonon érdeklődött, és arról számolt be az ülésen, hogy a NIF Zrt. november 30-ára módosította az átadás határidejét"...

    Ha lehet hinni a telefonnak.”
  • 9. segesvarics 2010. május 07. 12:23
    „:-)”
  • 8. Virtuozo 2010. május 07. 11:57
    „"Anna, az 1958-as füredi hajó kapitánya beinvitált minket" - Annának hívják a kapitányt (kapitánynőt)? Mert ez a mondat ezt jelenti. A képeket elnézve ez inkább a hajó neve.
    Javaslat: Az 1958-as füredi hajó, Anna kapitánya beinvitált minket.”
  • 7. ifj. Nagy Gábor 2010. május 07. 11:14
    „2. sziszka1 2010.05.07. 08:10
    "NIF zRt elfogadta a legújabb halasztási kérelmet, így az egész M43 átadása novemberre csúszott! :("

    Biztos béna vagyok, de a honlapjukon nem sikerült megtalálnom...”
  • 6. mentelmi-jog 2010. május 07. 10:33
    „2. hozzászólás sziszka1 2010.05.07. 08:10

    Forrást tudnál adni? Köszi”
  • 5. Tóthimi 2010. május 07. 09:58
    „Egy újszülöttnek minden ... új! :-) Én például a korábbit nem olvastam, sztem tök jó a cikk, érdekes!!”
  • 4. gavallér 2010. május 07. 09:52
    „Ezeket legalább kifizetik?”
  • 3. jonbovi 2010. május 07. 08:29
    „Már volt cikk a hídról, a technológiáról és hogy Japánban is van ilyen. Ennyire nincs meló az újságnál?
    A képek viszont nagyon jók!”
  • 2. sziszka1 2010. május 07. 08:10
    „1. hozzászólás Dema 2010.05.07. 07:59

    nem tudom, ismered-e a legújabb határidőket? NIF zRt elfogadta a legújabb halasztási kérelmet, így az egész M43 átadása novemberre csúszott! :(

    sajnos ez van, de így már valószínű, hogy elkészül!”
  • 1. Dema 2010. május 07. 07:59
    „Reménykedünk benne, hogy időben kész lessz! Nagyon drukkolok nekik. Nagy szükség van rá.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Májusi ítéletidő Szegeden: villámcsapás és balesetek

Villámcsapás, áttört sorompó és több baleset - ez az eddigi mérlege a májusi ítéletidőnek Szegeden. Videó és képgaléria! Tovább olvasom