Délmagyar logó

2017. 03. 31. péntek - Árpád 5°C | 17°C Még több cikk.

A 100 legjobb között a Radnóti és a Ságvári

Két Csongrád megyei iskola került fel a Quattrocento Kiadó által készített 100 legjobb magyar középiskola listájára – ugyanazok, amelyek tavaly is. A Radnóti és a Ságvári is javított előző évi helyezéséhez képest.
Az iskolaválasztás segítése volt a célja annak a kiadványnak, amely a 100 legjobb magyar középiskolát rangsorolja és mutatja be. A Quattrocento Kiadó már tavaly is elkészítette ezt a listát, amelyben az országos mérések adatbázisait és az iskolák vezetői által szolgáltatott adatokat használták fel. Ahogyan akkor, idén is csak két Csongrád megyei iskola került be a top 100-ba, mindkettő szegedi. A Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium a 15., az SZTE Ságvári Endre Gyakorló Gimnázium pedig a 43. helyen áll az ország legjobb középiskolái között.

A középiskolák oktató munkájának jellemzésére az Országos Kompetencia Mérés eredményeit, valamint az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyek döntőibe jutott tanulók számát használták. Érettségiből a magyar, matematika, történelem és egy idegen nyelv százalékos eredményeit nézték, az emelt szintű vizsgákat 40 többletponttal vették számításba.

Az összértékelésben ezek a tanulmányi eredmények 80 százalékos súllyal estek latba. A fennmaradó részt a tanulmányi és a kényelmi szolgáltatások tették ki. Az oktatott idegen nyelvek, fakultációk, szakkörök és tehetséggondozó foglalkozások, valamint a termek felszereltsége és az egy diákra jutó könyvtári könyvek száma 12, az iskola megközelíthetősége, valamint az ebédelési, sportolási és szabadidős lehetőségek pedig 8 százalékos súllyal számítottak bele a végeredménybe.

Kémiaóra a Radnótiban
Kémiaóra a Radnótiban

Lista OKTV-eredmények alapján – 25 év átlagából

A Köznevelés című folyóirat az elmúlt 25 év OKTV-eredményei alapján rangsorolja a középiskolákat tantárgyanként – ezekből eddig kettőt publikált. Biológiából a Radnótit csupán egyetlen iskola tudta megelőzni az országban: a Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Gimnázium. Angolból pedig az ország 9. legeredményesebben versenyző iskolája. A Ságvári az angol OKTV-k tekintetében szerepel kimagaslóan: az elmúlt 25 év eredményeinek átlagát tekintve ebből a tantárgyból a 7. legjobb iskola az országban. Biológiából a 33. helyre sorolta a folyóirat.  
A Radnóti-gimnázium tavalyi eredményéhez képest 6 helyet javított, a vidéki középiskolák között pedig az előkelő 6. helyet szerezte meg. Az iskolában éppen tegnap tartottak nyílt napot leendő gimnazisták számára. – A kör megvan, amely hozzánk szeretne jönni, a lista talán nem annyira mérvadó a döntésben – mondta el Gál Béla igazgató. Hozzátette: a versenyeredmények erőteljes vonzerőt jelentenek, amelyeket szintén most kezdtek el publikálni.

A Ságvári-gimnázium a tavalyi 47.-ről a 43. helyre jött fel a listán, a vidéki intézmények között a 25. helyen áll. Dobi János igazgató szerint a sorrend olyan szempontrendszeren alapul, amely sok szubjektív elemet tartalmaz. – Nem tudom, emiatt mennyire lehet mérvadó. A szolgáltatások egy része adottság. Ezt nincs túl sok értelme összegyúrni a teljesítménnyel. Emiatt a rangsorolás is értelmetlen: helyette például ábécérendbe szedve ajánlhattak volna 100 kiváló középiskolát.

Ságváris diákok
Ságváris diákok

A Quattrocento Kiadó listájának első két helyén nem történt változás tavalyhoz képest: legjobbnak a Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Gimnáziumot, másodiknak a szintén budapesti Szent István Gimnáziumot hozták ki. Az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Gimnázium fért még fel a dobogóra, amely tavaly még csak a 7. volt. A legjobb vidéki intézménynek a Pannonhalmi Bencés Gimnáziumot találták, amely tavaly még rajta sem volt a 100-as listán, most azonban országosan is a 4. helyre került.

Olvasóink írták

40 hozzászólás
12
  • 40. sbz 2012. december 01. 08:25
    „MisiMokus
    Mint korábban írtam, Radnótis voltam. Akkoriban /26 éve/ több, mint 10-szeres túljelentkezés volt biofizikára, s csak 18 embert vettek föl. Ugyan nekünk is igen széles látókörű, művelt tanáraink voltak, de mi arra hajtottunk, hogy olyat kérdezzünk, amire a biosz tanár (mellesleg régóta ő az igazgató), mégis csak azt mondta, hogy utánanéz a következő órára! S azt hiszem, mi ezt tiszteltük benne a legjobban: hogy megtette!! Magunkra meg rém büszkék voltunk, hogy csak sikerült olyan kérdést föltenni, amit meg kell néznie! S igen! Plusz pénz nélkül tette, s igen, ő az a tanár, akinek évente volt, hogy 6-7 embere is bent volt az OKTV első tízben a 2 szaktárgyából! S csakúgy mint érettségi óta minden osztálytalálkozón, a 25-iken is ő a 2 plusz meghívott tanárból az egyik, akit biztosan meghívunk, s el is jön. Mert nem csak kiváló tanár volt, de jó pedagógus is!

    De azt hiszem értem a "középre koncentrálás"-ra tett célzásodat is:
    - Egyrészt közép színvonal is volt nálunk, legfeljebb teljesen "sima" osztályba járt, nem matek tagozatra!
    - Másrészt a bennünk lévő középpel foglalkozás mindenkinek lehetőség, s teljesen független bármiféle lexikális tudástól! De hidd el, azt meg épp a nekünk, heti 6-7 fizika órát tartó fizika tanárunktól tanulhattuk meg igazán! A dolgok filozófiai hátterét, az önismeretet, az akkoriban zajló rendszerváltozás politikai hátterét, filmeket, irodalmat, művészetet. Még egyetem alatt is tartott nekünk filmvetítéseket - beszélgetéseket, ahol megtanultuk azt is, hogyan ne csak a sikerre, hanem a magunkban és a környezetünkben zajló dolgokra is figyeljünk.

    De van olyan tanár is, aki 3 évig sértegetett szinte minden órán, majd az érettségi banketten bocsánatot kért! Na és?! 2 év múlva bevittem a középfokú nyelvvizsga bizonyítványomat, hogy talán nem csak én voltam a hibás... Majd 10 év múlva angol nyelven dolgoztam napi 8-10 órában. Csak tanult belőle! Ha nem, az is az ő felelőssége!

    Ha valaki meg így sem, úgy sem foglalkozik a magában lévő "középpel", akkor akár Radnótis (Ságváris, Kőrössys vagy bármi más), akár segédmunkás; netán sikeres vagy sem, akkor nem tudja, mi végre is van ezen a világon. S az ezzel való foglalkozás mindenkinek egyéni feladata, s egyáltalán nem az iskoláké!
    Szülőként pedig az a dolgom, hogy rávezessem minderre a gyerekeimet, nem pedig az, hogy az én, a mások elvárásainak megfeleljen; hanem hogy igazán megtalálja a maga útját, s én majd ebben támogassam, elfogadjam, s szeressem így is.”
  • 39. MisiMokus 2012. november 28. 18:50
    „macs,
    Egy versenyistállóban nem biztos, hogy a "középre" koncentrálnak. Természetesen fontos, hogy milyen középiskola jár a gyerek. de minden középiskolában vannak jó és kevésbé jó tanárok.
    Gyereknevelés ? Platon óra örökzöld téma.”
  • 38. Pipacs50 2012. november 28. 16:56
    „3 gyermekem közül 2 Radnótis, 1 Ságváris volt. Vidéki iskolából kerültek oda, mégis megállták a helyüket és a mai napig az összes barátaik a középiskolából kerültek ki! A tanulás mellett mindenre jutott idejük! Sportoltak, színjátszottak, szakkörre jártak, stb. Ma már mindhárman megtalálták helyüket, miután elvégezték a különböző - maguk választotta egyetemüket - dolgoznak, élnek - és nem is rosszul.A Ságvári és a Radnóti egyébként tulajdonképpen testvériskola (bár sokan azt hiszik, hogy vetélkednek egymással, de összedolgoznak). Egyik ismerősömet a Ságvári eltanácsolta, átvette a Radnóti, ma doktori fokozatban dolgozik. És igen, bármelyik gimnáziumból is kikerülhetnek nagyon-nagyon kiváló elmék, de e kettő persze válogat és ezért vannak az eredményeik”
  • 37. jacob 2012. november 28. 14:56
    „Volt ságvárisként és a fővárosi, gyakorló pedagógusként csak a következőt szeretném ehhez hozzátenni:

    Az egyik tanítványom épp a minap jegyezte meg, hogy "Van olyasmi, amit nem tud??? Mert bármilyen témához hozzá tud tenni valamilyen háttérinformációt..."
    Ennek a tudásnak, a széles látókörnek nagy részét a Ságváriból hozom magammal, köszönet érte. :)”
  • 36. macs 2012. november 28. 11:32
    „34. MisiMokus,
    érdekes a felvetésed, de kérlek gondold végig a következőt. Pedagógus ismerősömtől hallottam, az órán a középre koncentrál, hiszen ők vannak legtöbben, és ennek sajnos a két "vég" issza meg ennek a levét. A nagyon gyengék, akikre sokkal jobban kellene figyelnie, mert nehezebben dolgozzák fel, értik meg az anyagot, illetve a nagyon jók, akik lényegesen hamarabb felfogják és elsajátítják a hallottakat. Persze vannak olyan módszerek, amivel ezek a problémák áthidalhatók, pl. a jóknak plusz feladat, a gyengébbeknek óra utáni korrepetálás, de ezt nem mindenhol csinálják meg.
    Hidd el, szükség van a versenyistállókra is.”
  • 35. dendri 2012. november 28. 10:18
    „34. MisiMokus
    Kiváncsi lennék, hogy honnan jönnek ezek a gondolatok, mert hogy nem olyantól, aki ismeri a Radnótit, az tuti. Nekem volt olyan osztálytársam, aki 3as átlag körül vagy alatta végezte a sulit, és nem tanácsolták el. Egy bukásra emlékszem, de az a diák is az iskolán belül folytathatta a tanulmányait, bár ennek már lassan 15 éve. De meglepődnék ha most más lenne a módi. Volt aki átment más iskolába, és büszke volt, hogy azzal a teljesítménnyel, amiben a Radnótiban 4es körüli átlaga volt, máshol kitűnő lett. De a jobb jegyek osztogatása nem biztos, hogy egy iskola érdemeit öregbítené.

    A gyerekek kiválogatása sem állja meg a helyét. Anno a maximális a másfélszeres túljelentkezés volt, de jellemzőbb volt, hogy egy induló osztályba csak 4-5 gyerek nem fért be. Az egy másik kérdés, hogy a tanárok munkája, a diákok eredményei és az iskola szintje már eleve ezekbe az iskolákba irányítja a jobb képességűeket, de ez így van jól. A tehetséges gyerek oda menjen, ahol foglalkozni tudnak és akarnak is vele. Ahol a tanárnak nyűg a versenyre felkészítés, ott nem lesz jó helye. Nekem ezt jelenti a nagybetűs Pedagógus, hogy nem csak a kötelezőt hozza heti 23 órában, hanem azon túlmutatóan is foglalkozik a gyerekekkel. Plusz juttatás nélkül, ezt elhiheted nekem.

    A gyengébb képességű gyereknek sem árt a Radnóti vagy a Ságvári húzása. Ha rákap az ízére, ha átragad rá a társak lelkesedése, a tanárok ösztönzése, és ha a szülő (!) is foglalkozik azzal, hogy a szorgalma is meglegyen (mert a szorgalom nem képesség, hanem hozzáállás), akkor a gyengébb jegyek mellett is fontos képességekkel és tudással lép majd ki az iskola kapuján.”
  • 34. MisiMokus 2012. november 28. 09:37
    „Van egy dolog, amiről egyik hozzászóló sem írt.
    A Radnóti valóban kiváló valamiben. De nem az oktatásban kiválóak, hanem a gyerekek kiválasztásában.
    Olyan gyerekanyaggal, ami ott van, könnyű kupát kupára, oklevelet oklevélre halmozni. Azoknak a diákoknak
    majdnem mindegy, hogy ki tanítja őket, annyira okosak.
    Aki viszont gyengébb az osztálytársainál, habozás nélkül eltanácsolják, mert ők nem engednek az u.n. radnótis
    színvonalból.
    Hol itt a nagy betűs pedagógia ? És hol a gyerek, a család méltósága ?
    Mert nem biztos, hogy a gyerek elmeri mondani otthon, hogy az iskolában folyamatosan sértegeti XY tanár.
    (A kamaszkor sérülékeny életkor.)
    Számomra az a nagybetűs pedagógus, aki a gyengébb képességű diáknak is segít megtalálni a helyét a világban.
    Ha valaki okos, szorgalmas, menjen a Radnótiba. Ha picit gyengébb (képességű), jobb, ha máshova jár és nem biztos, hogy rosszul jár.”
  • 33. szgdpat 2012. november 27. 21:54
    „13. Allegro: Hozzád hasonlóan én is a Kőrosyben végeztem tizenéve. Mindig is büszke voltam rá, sok mindent kaptam az iskolától, ami túlmutat a "fejekbe tömött tudáson". Rendszeretetet, pontos munkára nevelést, felelősségtudatot. Ezek egyike sem a kemény tanulás eredménye, hanem a mindennapokban hozzászoktunk, minden tanárunk ezt várta el tőlünk. Nem kérdőjeleztük meg, miért, elfogadtuk. Visszagondolva, nagyon jól tettük. Bár nem közgazdász lettem, mint ahogy az osztálytársaim jó része nem az lett, de a legutóbbi találkozón egybehangzóan azt mondták: olyan dolgokat kaptak a Kőrösytől, amelyeket a mai napig felhasználnak a munkájukban.
    Úgy gondolom - és ezt már többen leírtátok -, nem az a fontos, hogy mekkora tudással végez valaki egy középiskolában, hanem az, hogy azt megtanulja-e ügyesen használni, megtanul-e saját maga, önállóan tanulni. Ettől lesz jó egy középiskola. Ha most a gyermekemnek középiskolát választanék, így választanék. S elfogultan ma is a Kőrösyt választanám. :)”
  • 32. vélemény 2012. november 27. 21:47
    „26. NP1
    Most a Ságvári nevével van gondja a hatalomnak mert komcsi volt, ha hagyjuk a Radnótival is gond lesz előbb-utóbb mert hát ugye Glatterként anyakönyvezték.......
    - Van egy nagy különbség.
    S gyilkos volt, R pedig áldozat.”
  • 31. MisiMokus 2012. november 27. 20:45
    „Számomra a Ságvári gimnázium nevelési módszere sokkal szimpatikusabb, mint a Radnótié.”
  • 30. TUTI 2012. november 27. 18:36
    „Vlszeg Dr. Dobi János igazgatónak igaza van.
    Nyilván a kiadó paici érdeke, minél tobbet eladni a kiadványból,
    erősen torzithatja a valós erőviszonyokat. :)
    NEkik is élni kell vmiből...”
  • 29. sbz 2012. november 27. 18:13
    „Gratulálok, mindkét iskolának!
    Ugyan én Radnótis voltam, s 350 km-ről jártam ide, maholnap 30 éve kezdtem. Bizony sokat tanultunk, de életre szóló barátságokat kötöttünk, én ismertem a kortárs művészetet, színházat, sportoltam, de bizony buliztunk is sokat!
    Ugyan van 2 diplomám - főiskolai, egyetemi egyaránt -, mégis életem legmeghatározóbb élménye volt ez a 4 év. S bizony kiváló tanáraink voltak, akikkel a 20 éves osztálytalálkozón még annál is jobbakat beszélgettünk, mint anno.
    Sőt, a külföldön élő, kutató, netán külföldi nagykövetségen dolgozó osztálytársaink is hazajönnek, hogy találkozzunk!
    Elit iskola kétségtelen, de én kétkezi munkás szülők gyermekeként, egy kis falusi iskolából érkezvén is hoztam a szintet. Ugyan a Ságvárisok mindig "nagy ellenfélnek" számítottak, s igazából akkoriban is "jobbak" voltunk, mégis tiszteltük őket! És szerintem így van ez ma is!

    S valóban: jó dolog, hogy az országból két igen jó helyen is szegedi iskola áll!
    Nyilván az a legfontosabb, hogy boldog felnőtt életet éljünk, és ezt szeretném a gyerekeimnek is. Szóval, ha az én gyerekeim nem ide fognak járni - Müller Péter szavait kölcsönvéve -, s akár ládagyári segédmunkások lesznek, de boldog, teljes életet fognak élni, akkor is elégedett leszek! Nyilván nem ez a cél, de mint ahogy engem hagytak a szüleim, hogy a Radnótit választván 350 km-re elkerüljek már 14 évesen, én is igyekszem engedni majd őket, hogy megtapasztalják a saját útjukat. Csak legyenek magabiztos, kiegyensúlyozott emberek!”
  • 28. tucat 2012. november 27. 18:10
    „Hát - hogy mindjárt egy stílushibával kezdjem -, én büszke ságváris voltam, meg vagyok és maradok is már. Engem Endre se zavart, és ezután se fog, az életében sem találok ma sem semmilyen kivetni, szégyellni valót, de ezt nem provokációnak szánom, nem is ez a lényeg, főleg itt és most nem.
    Régi, szép idők... :) Emlékszem, például mekkora elánnal készültünk azokra az országos és nemzetközi tanulmányi és műveltségi versenyekre, amelyeket gyakran közvetített élőben az akkori, szűkebb csatornakiosztású (:D) közrádió és köztévé is (más nem is volt még). Hányszor nyitottak be szegény szüleim aggódva a szobámba hajnali háromkor, hogy "kölykök, aludnotok is kéne ám, mert a vetélkedőn való puszta részvétel minimális feltétele, hogy ébren tudjatok maradni, ne aludjatok el a versenyen...". Meg arra is emlékszem, hogy ezeken a versenyeken nem sok ellenféltől tartottunk igazán, egy-két fővárosi (Fazekas, Vörösmarty) meg néhány vidéki gimi csapatán kívül senki sem keltett bennünk komoly riadalmat, de ha megláttuk a versenylistán a szegedi (Pesten is volt ilyen nevű, de attól nem féltünk) Radnótit, akkor azért szorosabbra zártak alant az izomgyűrűink! :D Aztán általában egymáshoz közeli, de mindig előkelő helyen sikerült végeznünk.
    A személyiségünk? Nem tudom, de azt hiszem, úgy valahogy van, ahogyan Szurkoló is mondta: ha kóros, akkor egészen biztos, hogy nem a gimitől. :D Nekünk valóban ez volt a természetes és örömforrásként (tanulmányi sikerek, társas kapcsolatok, sport, kirándulások, színház, mozi, koncertek, stb., stb.) is szolgáló közegünk. Kár, hogy csak volt, néha annyira visszavágyom! Komolyan!

    Azt is örömmel látom, hogy a mai radnótisták és ságvárisok - meg azért még sokan mások is - így viszonyulnak az tanodájukhoz, vagyis hát, önmagukhoz és mindannyiunkhoz. Szívből kívánok remek, felemelő sikereket mindannyiuknak, azaz ekképpen, végeredményben mindannyiunknak! :)

    Hajrá Ságvári! Hajrá Radnóti! Hajrá többiek is! Hajrá ifjúság! ({) :)”
  • 27. macs 2012. november 27. 17:52
    „26. NP1,
    ne ötletelj, ha kérhetlek! :-)”
  • 26. NP1 2012. november 27. 17:37
    „Arra kellene büszkének lennünk, hogy egy városban két ilyen nívós iskola is van.
    Vigyáznunk kellene rájuk, mert közös értékünk.
    Most a Ságvári nevével van gondja a hatalomnak mert komcsi volt, ha hagyjuk a Radnótival is gond lesz előbb-utóbb mert hát ugye Glatterként anyakönyvezték.......”
  • 25. Léni 2012. november 27. 17:02
    „Még egy mondat erejéig véleményt nyilvánítanék: én abban látom a legnagyobb problémát,
    hogy a diákok kiteszik szívüket-lelküket a középiskoláékban , de miért is?
    Már alig van államilag finanszírozott hely a felsőoktatásban! A szülők nagy csoportja
    nem tudja finanszírozni a tandíjat, ami sok esetben félévenként több százezer forint!”
  • 24. Léni 2012. november 27. 16:55
    „Sávos!

    Nem akarlak elkeseríteni de a Ságvári állítólag marad Ságvári , csak az Endrét törlik el!
    Azt pedig hidd el nekem, hogy senki nem szégyenkezett azért, mert ebbe az iskolába járt
    vagy jelenleg is ott tanul! Az én családomból tanulnak ott többen, és nem örülnek a kierőszakolt
    névváltoztatásnak!”
  • 23. jha 2012. november 27. 16:52
    „Radnótista voltam, sokszor gyűlöltem, többször imádtam az iskolámat. A mai napig büszke vagyok arra, hogy oda járhattam. Volt időm a tanulás mellett sportolni, énekelni, szórakozni, szerelmesnek lenni.

    És engem nem oda írattak a szüleim, hanem én döntöttem 8. osztályosként hogy megpróbálom. Sikerült.
    A személyiségem nem torzabb,mint a többi 30´ éveiben járó magyar felnőtté, de 3 diplomám, PhD-m, családom, sikeres, boldog életem van. Nem emlékszem a lexikális tudásra (nem mindenre), de 16 évesen sem ijedtem meg, ha másnapra 30 oldal biofizika anyagot kellett kijegyzetelni és megtanulni... nem magolni.

    Nem minden fiatalnak megfelelő az ilyen iskola, és ez nem is baj. Sok tehetséges diák jár "átlagos" iskolába, és onnan is sikeres, boldog felnőtté válik. De ettől ez a két iskola (mert a Radnótisok a Ságvárit is elismerik...) igenis valami olyan képvisel, amely joggal nevezhető kiemelkedőnek!

    Ha a most 2 éves Fiam, 12 év múlva azt mondja, hogy szeretne a Radnótiba járni, támogatni fogom, hogy ez sikerüljön neki!”
  • 22. stok1 2012. november 27. 16:07
    „Gratula”
  • 21. LuluBono 2012. november 27. 15:52
    „Szerintem nagyon fontos hogy egy fiatal ilyen iskolába járjon,én a Radnótiba jártam szintén és ha valaki 4-est kapott akkor nem nyugodott bele,hanem hajtott a jobb jegyért.Máshol meg egymás vállát veregetik hogy ha 2-essel átmennek,hogy nembaj,jó az nekünk.Emellett nagyon jó volt a társaság,nem hagytak minket elzülleni, ha a tudás el is vész, nagyon sokat köszönhetek az iskola szemléletmódjának,így most gond nélkül veszem az akadályt itt a műegyetemen ahol az induló ezrekből már csak pár százan maradunk a végére.”
40 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Buszöböl a kapu előtt

Nem tud kimenni autóval a portájáról Kiss János, mert buszöblöt építettek elé. A polgármesteri hivatal egyeztet, de mintha „csöbörből öbölbe" kerültek volna. Tovább olvasom