Délmagyar logó

2017. 03. 25. szombat - Irén, Irisz 7°C | 14°C Még több cikk.

A szegedi Kiss Bori legyorsult mindenkit

Klonkáné Kiss Borbála Magyarország leggyorsabb villamosvezetője. Az SZKT pilótája hazánk első villamosgyorsulási versenyén fölényesen maga mögé utasította a mezőnyt. Igaz, ehhez nemcsak biztos kéz, hanem jól tuningolt tuja is kell. A mentőállomással szemben komoly B közép vonult fel, akik táblákkal biztatták kedvenceiket.
Füstmentes száguldás. Budapestről, Debrecenből és Szegedről jöttek a versenyre a vállalkozó kedvű villamosvezetők. Fotó: Gyenes Kálmán
Mikor utasokkal megy, úgy kell tolni – mondta egyik kollégája Klonkáné Boriról. Ő azonban tegnap – utasok nélkül – nagyon érezte a száguldás ízét, húzatta a Tatrát, és a döntőn is győzött.

Először rendeztek hazánkban villamosgyorsulási versenyt. Az SZKT biztosította a járműveket, a Magyar Gyorsulási Szövetség szervezte a viadalt. A Kossuth Lajos sugárúton a Püspök utcától a Rákóczi térig több száz érdeklődő állt a kordon mögött. Az első vágta azonban sokaknak csalódást hozott, elmaradt a vad száguldás. – Direkt úgy jelöltük ki a pályát, hogy úgy 40-45 kilométeres óránkénti sebességre tudjanak fölgyorsulni – mondta Dózsa Gábor. Az SZKT igazgatója nem féltette a járműveket, hiszen azok napi 20 órát köröznek, gyorsulnak, fékeznek az 1-es vonalon.

A mentőállomással szemben komoly B közép vonult fel, akik táblákkal biztatták kedvenceiket. A fiatalok először Tillást éltették, majd Psychónak szurkoltak. Bocsik Sándor szerint azért, mert „nélkülük elképzelhetetlen a szegedi tömegközlekedés".

Akár a Forma–1-ben. Kerékcsere nincs, csak indítózászló, valamint egyes és kettes rajtkocka. Fotó: Gyenes Kálmán
– Tillás tapasztalt; légiesen, könnyedén vezet – magyarázta a srác. Tillás nagy előnnyel ért célba, de szurkolói szerint „csak hozta a formáját". Kisistók Tamás úgy vélte, kedvencük „szakértelmét teljesen kimutatta". Horváth István, azaz „Psycho" viszont vesztett, a szurkolótábor az ő nevét tartalmazó táblákat csalódottan eltette.

Tatrák

Két típusú jármű versenyzett tegnap. A számítógépes vezérlésű, csuklós KT4-es és az elektronikus vezérlésű, szóló T6A2-es. A Tatrák motorja úgy kap áramot, hogy egy szaggató ritmikusan hol ráadja a 600 voltot a motorra, hol elveszi. Ha erőteljesen gyorsít, akkor hosszabb ideig kapja az áramot, és rövid a szünet. A gyorsulás attól függ, hogy milyen hosszú ideig kap feszültséget szünetek között. A menetkar egyes állásai szabályozzák, milyen legyen a gyorsulás: lágyabb vagy vadabb. Nem mindegy, melyik gyorsulási fokozatot mikor választja a vezető. Ha valaki tövig nyomja a szabályzót, a kerék kipöröghet, és mire az elektronika korrigálja, értékes idő megy el. Persze a rajtot is jól el kell kapni.

Lapunk munkatársát a BKV vezetője kocsikáztatta meg. Horváth Tamás a pesti nagykörúton Ganz csuklósokkal rója a köröket. Azt mesélte, szombaton ismerkedtek meg a szegedi cseh villamosokkal. Taktikája egyszerű, de hatásos volt: tövig nyomta a szabályozót, és megnyerte a futamot. „Elkapom a rajtot, a kocsi elektronikája meg lépteti a fokozatokat" – mondta. Keményen küzdöttek az idegen pályán, idegen kocsikkal a debreceniek is. Szabó Szilárd a DKV Ganz csuklósait ráadásul pedálokkal irányítja, de azt mondta, a szegedi, kézzel vezérelt villamos vezetését is gyorsan meg lehet szokni. Az ő taktikája más volt: enyhe mozdulattal megindította a kocsit, majd „teljes gőzre" kapcsolt.

A hazai pálya végül hazai győzelmet hozott: a szegedi Klonkáné Kiss Borbála lett Magyarország leggyorsabb villamosvezetője. Titkáról annyit mondott, hogy a rajtot kell jól elkapni, és jó villamossal kell versenyezni. Az egyik Tatra ugyanis lustább volt, csak 30 fölött mutatta meg erejét. Akkor viszont már túl közel volt a cél.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Gyenes Kálmán harmadik az Ezüstgerely sportfotó-pályázatán

Harmadik díjat szerzett az Ezüstgerely sportfotó pályázatán Gyenes Kálmán, a Délmagyarország… Tovább olvasom