Délmagyar logó

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

Alvászavarral küzd a magyarok harmada

Szeged - Március 18-a az Alvás Világnapjának dátuma. Magyarországon a lakosság egyharmada küzd valamilyen alvászavarral.
Az alvás a legtöbb gerinces (és némelyik különleges rovar, például a Drosophila gyümölcslégy) természetes pihenőállapota. Jellmezője a szándékos testmozgás és a külső ingerekre adott reakciók csökkenése. Alvás alatt fokozódik a sejtosztódás, a sejtelhalás üteme mérséklődik - magyarázza a wikipedia, hogy mi is az az alvás. Az Alvás világnapját (World Sleep Day) 5 éve indították el az USA-ban. Dátumát a nyári időszámítás kezdetére teszik, ami idén március 18-ára esik.

Életünk egyharmadát alvással töltjük. Alvásunk minősége alapvetően határozza meg mindennapjaink tevékenységét. Az alvás során regenerálódik szervezetünk, a vérnyomás és pulzusszám csökkenése pedig tehermentesíti a szívet a nappali feszültség után. A rosszul alvó ember teljesítménye csökken, romlik az életminősége. Sokan nem is is gondolnak arra, hogy a napközbeni fáradtság, levertség, feledékenység oka a nem megfelelő minőségű és mennyiségű alvás következménye - olvasható az interneten. Csakhogy a fejlett országokban a lakosság mintegy harminc százalékát érinthetik különböző alvásbetegségek - hangzott el a pénteki Alvás Világnapja alkalmából rendezett budapesti sajtótájékoztatón csütörtökön.

Forrás: http://vefi.hu/index.php?page=article&pid=146
Forrás: http://vefi.hu/index.php?page=article&pid=146

Magyarországon a helyzet ennél is rosszabb lehet, legalábbis az elmúlt években végzett hazai országos alvásfelmérés adatai alapján - olvasható a napidoktor.hu cikkében. A legfontosabb feladat a gyógyítás mellett a megelőzés. Fel kell hívni a lakosság figyelmét a stressz, a túlzott munkaterhelés, az egészségtelen életmód veszélyeire, amelynek következménye nemcsak a várható életkor rövidülése, hanem számos betegség, és tragikus közlekedési balesetek előidézője is lehet.

A 100 éveig tartó alvás kicsit túlzásnak tűnik... Forrás: YouTube

Magyarországon idén harmadik alkalommal szervezték meg a World Sleep Day - az Alvás Világnapja központi rendezvényét, amelyet Egyesült Államok-beli alvásorvosok és -gyógyítók kezdeményeztek. A napidoktor.hu szervezésében létrehozott alvás szimpóziumon hangsúlyozták: az alvás minősége kiemelkedő szerepet játszik a közérzetünkben, a munkavégzésünkben, számos betegség oka a rossz alvásban keresendő, a megelőzés, a gyógyítás nemcsak személyes, hanem gazdasági érdek is.

A két éve indult, és több évre tervezett országos alvásfelmérés eredményei megerősítik, hogy egyre több ember szenved valamilyen alvászavarban, esetleg alvásbeteg, sokan nem is tudnak erről. Hosszabb ideje fennálló alvási gondjairól a megkérdezett közel ezer fős minta 44 százaléka számolt be, de az alvási problémáiról közvetlenül nem panaszkodó dolgozók fele sem tünetmentes. Annak ellenére, hogy a megkérdezettek 92 százaléka keres megoldást alvásproblémáira, 79 százalékuk soha nem fordult alvás-szakorvoshoz.

Halász Judit: Altató. Forrás: YouTube

Az alvás és az életmód összefüggéseit a WSD idei üzenete megerősíti: a pihentető éjszakai alvás minden életkorban elengedhetetlen feltétele az egészségnek. A nemzetközi szervezet a gyerekek megfelelő alvására is felhívja a figyelmet: az elhízás, a zaklatott idegállapot, a hiperaktivitás, a figyelemzavar következménye és előidézője is lehet a gyermekek rosszabbodó alvásminőségének. A magyarországi WSD-én szó volt az egészséges alvás ortopédiai szempontjairól.

Érdekességek

A National Sleep Foundation közleménye szerint a tizenévesek alvásigénye napi 9 óra, a felnőtteké 7-9 óra. Az alvásigény az életkor előrehaladtával csökken. Persze vannak kivételek, Edison például 4 óránál többet soha nem aludt, Albert Einstein viszont 10-11 órát. Kutatások szerint a napi hat-hét óránál kevesebbet alvók esetén romlik az emlékezőképesség és a problémamegoldó-képesség, gyakoribbak a rossz hangulatú napok, a szexuális zavarok, és az örömtelen kapcsolatok.

A babáknak nagyon fontos a nyugodt alvás. Fotó:  http://healthinessclub.blogspot.com/2011_02_01_archive.html
A babáknak nagyon fontos a nyugodt alvás. Fotó: http://healthinessclub.blogspot.com/2011_02_01_archive.html

Az orvostudomány az alvászavarok mintegy 120 fajtáját tartja nyilván. A legismertebbek az apnoe (alvás közbeni rövidebb-hosszabb légzésleállás), a narkolepszia (állandó fáradtság- és álmosság érzet, hirtelen jelentkező és elfojthatatlan alváskényszer), az insomnia (zaklatott, egyre rövidülő alvási időszak), az alvajárás, az éjszakai hirtelen felriadás, és a nyugtalan lábak szindróma. A nők 20, a férfiak 40 százaléka horkol alvás közben.

Az altató tabletták szedése tüneti kezelés, a problémát nem oldja meg. Az alvászavar leküzdésében és a mély alvás elérésében segítenek az évszázadok óta bevált növények, melyeknek kiváló altató hatást tulajdonítanak. A zsálya, citromfű, kakukkfű, alma és spirulina növényeket lefekvés előtt fogyasztva segítik az elalvást és a nyugodt, pihentető alvást - olvastuk az interneten.

Olvasóink írták

  • 19. Cinea 2011. március 20. 10:54
    „kedves 10. hsz.
    Ak fizikailag fáradt,jobban alszik,mint aki szellemileg,idegileg van agyonnyúzva, és éjszaka sem képes kikapcsolni az agya.”
  • 18. PipiczGabor 2011. március 19. 11:24
    „Szuntessek meg a szegenyseget, mindjart jobb lenne a statisztika.”
  • 17. gavallér 2011. március 19. 11:02
    „A képen láthatónak altatóra van talán szüksége?”
  • 16. VásárhelyiÁgi 2011. március 19. 09:00
    „http://www.youtube.com/watch?v=mJq22LYO_g8”
  • 15. qrumpli 2011. március 19. 03:27
    „Hja kérem a lelkiismeret!!!!!”
  • 14. info 2011. március 18. 22:10
    „nekünk már csak ez jut, alvászavar és szegénység”
  • 13. Mizujs 2011. március 18. 19:35
    „7. Pandora 2011.03.18. 09:31

    egy bögre meleg tej vagy kakaó lefekvés előtt és nem leszel alvászavaros :)

    Persze, mert egész éjjel hányni fogok!

    Ha nem volna stressz, nem volna annyi alvászavaros.”
  • 12. ágimami 2011. március 18. 18:23
    „Nekem azt tanították, amit nappal nem tudsz megoldani, éjjel ne akard! Aludj jól, és kipihenten ébredj a következő nap elé. BÁR LEHETNE!!!!!!”
  • 11. busch 2011. március 18. 12:40
    „Két három mellékállás...rengeteg számla ....meg a hitelek.... nem harmad hanem 75%”
  • 10. dublini 2011. március 18. 12:32
    „Ugyan kérdezzetek már meg, mondjuk egy kőművest, hogy tud-e vajon aludni éjszaka.....”
  • 9. Jozsoci 2011. március 18. 11:09
    „Az én feleségem mellett inkább aludnál.”
  • 8. 4Angel 2011. március 18. 10:17
    „Persze hogy alvás zavarosak vagyunk, mert azon agyalunk, miből fizessük ki a lakáshitelt, meg hogy a villanyszámlát, tb. meg a gyereknek miből veszek kaját mert a bevétel, FIZETÉS nem elég mindenre !!!”
  • 7. Pandora 2011. március 18. 09:31
    „egy bögre meleg tej vagy kakaó lefekvés előtt és nem leszel alvászavaros :)”
  • 6. Tyt 2011. március 18. 09:15
    „Halász Judit? meg akartok tán ölni?”
  • 5. favágó 2011. március 18. 09:15
    „2! Csak a nagy, baráti Oroszország törli el az óra tekergetést!:-)”
  • 4. jq 2011. március 18. 08:38
    „Az első képen látható hálótárs mellett nekem is alvászavarom lenne :)”
  • 3. mazsolaszolo 2011. március 18. 08:33
    „3. Én azt írtam le ide magyarul, ami németül és angolul a naptáramban 2011. márcus 27-éhez van írva. Hogy lesz vagy nem, az úgyis kiderül azon a napon.”
  • 2. jq 2011. március 18. 08:10
    „Mégis lesz nyári időszámítás? Nem arról volt szó, hogy nem lesz, mert hülyeség, ahogy van?”
  • 1. mazsolaszolo 2011. március 18. 08:01
    „Akkor talán ennek fussunk neki még egyszer, jó?

    A nyári időszámítás kezdete 2011-ben nem MA, Sándor napján van, hanem március 27-én, vasárnap lesz. Az Alvás Világnapja - na az lehet ma.

    Egyébként tényelg sokan küzdenek alvászavarral, ami nem is csoda.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kóbor állatoktól féltik gyermekeiket

Továbbra is keresi a rendőrség a gazdáját annak a német juhásznak, amelyet tegnap reggel találtak meg a helyi polgárőrök Domaszéken. Tovább olvasom