Délmagyar logó

2017. 09. 25. hétfő - Eufrozina, Kende 8°C | 19°C Még több cikk.

Átadták az 1-es villamosvonalat és a felújított Indóház teret

Szeged - Átadták csütörtök délután a teljes egészében felújított 1-es villamosvonalat és az átépült Indóház teret. Ezzel a tömegközlekedési nagyprojekt 2008-ban kezdődött nagy építkezései lezárultak.
Átadták az 1-es villamos vonalát és a felújított Indóház teret. Fotó: Schmidt Andrea (galéria)
Mivel a város új villamosa a Swing Szeged, nem kezdődhetett mással az 1-es villamosvonal tegnapi avatása az Indóház téren, mint a Swing Szeged című műsorral – Kozma Orsi, Szűcs Gabi és László Boldizsár jóvoltából. A közönség az eső elől az 5 éve felújított nagyállomás épületébe húzódott; az előcsarnokban egy gombostűt sem lehetett leejteni. A kivitelező A-Sz-E Konzorcium nevében Madar Gyula, az A-Híd Építő Zrt. vezérigazgatója átadta a teljesen felújított villamosvonalat Botka Lászlónak. A polgármester hangsúlyozta: a szegedi tömegközlekedési nagyprojekt három éve kezdődött terepmunkái ezzel lezárultak. Szegedé lett a legkorszerűbb, legteljesebb és leghosszabb elektromos tömegközlekedési hálózat az országban. Ezután az A-Híd Építő Zrt. építésvezetőjét, Gyöngyösi Istvánt az 1-es villamosvonalon, valamint más szegedi és város környéki beruházásokon végzett munkájáért a város aranyérmével tüntette ki. Az érdeklődők megnézhették az új, próbajáratot teljesítő villamost, és egy Tatrával elindulhattak a pláza végállomás felé.

Átadták az 1-es villamos vonalát és a felújított Indóház teret. Fotó: Schmidt Andrea (galéria)

Az 1-es vonalon 4,9 milliárd forintból – 4,2 milliárd az állami és az uniós támogatás – a közműcserék után 8669 méter villamospálya létesült kitérőkkel, peronokkal, felsővezetékrendszerrel, közvilágítási hálózattal, és 3100 négyzetméter nagy teherbírású aszfaltút épült. Az 1-es vonal felújításával párhuzamosan készült el a Rókusi csomópont, a Boldogasszony sugárút–Szent Ferenc utcai körforgalom és az Indóház tér átépítése. A vonal Széchenyi téri és Indóház téri szakaszán a hagyományos acélbetét helyett Európában egyedülálló, japán műanyagszállal erősített betont alkalmaztak az építők. Ezzel a technológiával nagyon erős, ugyanakkor rugalmas burkolat készíthető. A gyártó hirdetésében referenciaként tünteti fel a szegedi 1-est, ennek köszönhetően csütörtökön orosz delegáció tanulmányozta a pályaszerkezetet. A szentpétervári önkományzat és közlekedési cége szervezésében szakemberek tájékozódtak a nagyprojektet lebonyolító Szeged Pólus Nonprofit Kft-nél a tapasztalatokról.

Átadták az 1-es villamos vonalát és a felújított Indóház teret. Fotó: Schmidt Andrea (galéria)

Állomások

2008: korszerűsítették az Anna-kúti csomópontot 693 millióért.
2009: felújították és bővítették a Csáky utcai trolitelepet, 611 millióból.
2010: megújult a Pulz utcai villamosremíz 2,3 milliárd forintból, elkészült az 1-es villamosvonal Boldogasszony sugárúti és Kossuth Lajos sugárúti szakasza. 3 milliárdból meghosszabbították a 8-as trolibusz vonalát, megépült az új 10-es trolivonal, korszerűsítették az áramellátó rendszert.
2011 januárjában befejeződött a 3-as és 3F-es villamosvonal felújítása 2 milliárdból. Augusztusban elkészült a 4-es villamosvonalat az Anna-kút és Tarján végállomás között 2,35 milliárd forintból. Szeptemberben megépült a Belvárosi híd újszegedi hídfőjénél a tömegközlekedési csomópont 244 millió forintért.
Októberben megérkezett az új villamosflotta prototípusa. A 9 jármű összesen 4,5 milliárdba kerül. Elkezdődött az új, 2,1 milliárd értékű rókusi 2-es villamosvonal műszaki átadása. 2012-ben érkezhet meg a 13 új trolibusz 2,9 milliárd értékben, B+R kerékpártárolók létesülnek, kiépül az utastájékoztató rendszer.

Olvasóink írták

96 hozzászólás
  • 96. Agáta 2011. december 21. 18:42
    „A kerékpárokat hagyja mindenki a kialakított tárolónál. A bejárat előtt a korláthoz láncolták, akkora helyet foglaltak el, hogy a gurulós bőröndökkel alig lehetett elférni. A korlát nem azért van, hogy a bringát oda tegyék. Na de miért is van ott korlát? Megmondom: FOGALMAM SINCS! Mostanra értelmét vesztette, mert az egész tér a gyalogosoké. Ki kellett volna szedni! Még nem késő! Teljesen felesleges.”
  • 95. Csaby83 2011. december 18. 10:16
    „Nagyon szépek lettek az éjszakai fotók az Indóház térről és a kivilágított épületről. Nagyon hangulatos és szép tér lett!”
  • 94. CsImre 2011. december 17. 16:27
    „"ne csalinkázzon se autós, se biciklis a gyalogosok között"

    Ehhez képest a tér külső része járhatatlan kövekből lett kirakva és egyirányú, a Gőz utca szintén. A gyalogos övezetekből tűnjön a biciklis elv már szépen érvényesül, a járdákra meg egyre több helyen ráparancsolják a biciklist. Ez így egy rakás szemforgató szerencsétlenség.

    Veronában a tározók a római kori aréna körül vannak, és bár ott is apró kő van (valamivel jobb minőségű...), az egész tér gyalogos-kerékpáros övezet. És senkinek semmi baja nincs belőle, pedig az tényleg találkozóhely, és tényleg régi építészeti látványosság van a közepén.”
  • 93. szeti 2011. december 17. 14:17
    „91. Bár én abszolút előnyben részesítem a 1. gyalogos, 2. kerékpáros és 3. tömegközlekedést az autókkal szemben, nem értek veled egyet.

    Ha Európában szétnézünk, azt láthatjuk, hogy a legtöbb nagy városi téren a fő közlekedési eszköz a két lábunk. Nyugaton sok helyen a bringát is tolják a téren, mert annyi a gyalogos, hogy nem is tudnának biztonságosan tekerni. Ez a normális, a tér belsején a gyalogos legyen a király, neki legyen kényelmes. A többi közlekedő (persze főleg az autósok) pedig a tér szélén váljanak meg a közlekedési eszközüktől, és gyalogoljanak ők is a téren. Szerintem így kellene működnie minden nagy városi térnek, ne csalinkázzon se autós, se biciklis a gyalogosok között.

    És mondom, abszolút kiállok a biciklizés mellett. De itt most egy városi tér belső részének funkciójáról van szó.”
  • 92. szpalika 2011. december 17. 12:46
    „előbb-utóbb rendőrséggel levágatott bicikliláncokat vízionálok, mivel megépült a biciklitároló”
  • 91. ifj. Nagy Gábor 2011. december 17. 11:56
    „90. szatyi

    Szerintem azoknak a járműveknek célszerű biztosítani, amelyeknél ez a többi közlekedési és egyéb funkcióval összeegyeztethető.”
  • 90. szatyi 2011. december 17. 08:12
    „"89. ifj. Nagy Gábor 2011.12.17. 00:33 "

    Nem akarok vitázni, de: Miért kellene minden járművel közlekedő részére biztosítani az ajtóig jutás lehetőségét?
    Kíváncsi lennék, ha a városháza előtti kőbabák-láncok tele lennének kerékpárral, meddig tűrné a hivatal?”
  • 89. ifj. Nagy Gábor 2011. december 17. 00:33
    „85. szatyi
    "És még az autósokat fikázzák, hogy a boltajtóig mennének kocsival -ha lehetne!"

    Azért te is tudod, mi ebben a csúsztatás: ha a boltajtóig mennének kocsival, akkor az ajtó körül kb. 2-3 autó férne el, bicikliből meg 10-20 legalább! Picit hatékonyabb, nem?”
  • 88. CsImre 2011. december 16. 23:43
    „50. Kerekes

    És melyiket könnyebb ellopni? Tudom, hogy hol a tározó, hogy odatalálok-e az az én dolgom.

    Az a szomorú, hogy a tervezgető hölgyek, urak kitalálták, hogy itten pihenőterecske lesz a télen huzatos, nyáron hőkatlan beszögellésben, a bicikliket meg az épület jobb fotózhatósága érdekében elteszik szélre. (miközben a megállóperon korlátjai, és a fedett váró csúfítják a teret, az össze-vissza ruhában csámpázó gyalogosokról és a reklámmal teleragasztott villamosokról, buszokról nem is beszélve)
    Miközben pihenők nem voltak, biciklisek viszont igen, és a bejárathoz zártak. A térhez próbáljuk formálni az igényeket, és nem az igényekhez a teret, az esztétika a használhatóság elé lépett, az elvek legyőzik a gyakorlatot, irreleváns szempontok kerülnek előtérbe, ld kis kockakő.

    A biciklik és az autók közé egyenlőségjelet tenni hiba lenne, hiszen ezzel az erővel ki kéne szorítani a bicikliseket is a belvárosból.”
  • 87. GAgyi 2011. december 16. 21:10
    „84. ifj. Nagy Gábor 2011.12.16. 18:34
    Meg még a posta felőli részen van 10 parkoló (kerengőben), meg másik 10-15 fenntartott a postának, máv-nak.
    A 100-110-et meg valahol olvastam, ott írták, hogy 70-80% lesz az új.”
  • 86. Kerekes 2011. december 16. 20:03
    „84. Itt lehet, hogy a gyalogosoknak van előnyük a kerékpárosokhoz képest is. Ennyi. Nem több. A kerékpárosok szépen megszokják, megtalálják a tárolót. Ügyesek azok, én is az vagyok. Egyébként meg az Indóház tér nem csak a vasútállomás előtere, hanem Alsóváros egyik központja. (A másik a Mátyás tér.) Ahol kis üzletek és szolgáltatások fognak megjelenni a még át nem épített, állomással szembeni telkeken. Ez még nem látszik. Olyan árkádos házakat képzelj el, mint ami a Szent Ferenc tengelyi zsákparkoló oldalában, az étteremmel szemben épült. Itt nem csak bőröndöt húzogató, rohanó emberek lesznek, hanem egy városrészi nyüzsgő tér. Padok, szökőkút stb. Ezek el is készültek.”
  • 85. szatyi 2011. december 16. 19:15
    „"Cserébe lett bicikli megálló a bejárattól rohadt messze. Ha csak jegyet venni megyek vagy újságért, akkor túl messze van."

    És még az autósokat fikázzák, hogy a boltajtóig mennének kocsival -ha lehetne!
    Képzeld el, aki villamossal vagy busszal netán autóval közlekedik annak is kb. olyan messze van a bejárat meg az újságos. Sőt, aki gyalog jár annak még messzebb!”
  • 84. ifj. Nagy Gábor 2011. december 16. 18:34
    „83. manstein
    "64. Ha szembe állsz, a bejárattól balra lévő parkoló 24 helyes. A Szent Ferenc végén meg lehet még talán max. 30? Vagy kevesebb. Ha még beleszámoljuk a tér kőluk felöli oldalát, akkor se lesz 65 hely, az tuti."

    A bejárat mellett 24-et számoltam én is.

    A Szent Ferenc utcai részen pedig 36-ot, vagyis összesen 60. Ez a 65-höz képest azért annyival nem kevesebb, hogy ettől haljon meg minden(ki), főleg, hogy majdnem a fele ugyanolyan közel van, mint előtte.

    "Cserébe lett bicikli megálló a bejárattól rohadt messze. Ha csak jegyet venni megyek vagy újságért, akkor túl messze van."

    Ezzel egyetértek. Ékes bizonyítékul, 13 bicikli volt nemrég a bejáratnál lezárva, 1 a megálló korlátjánál, 5 pedig a baloldali nagykapacitású tárolóban. Ezek után ízlés szerint lehet hülyézni a bicikliseket - vagy a támaszok helyének kitalálóit... Mint amikor a lakótelepen szögletes vonalvezetésű utakat építenek, aztán hiába van kitaposva köztük a levágott rész, a lakótelep újjáépítésekor megint ugyanúgy szögletesen építik ki. Mégis miben reménykednek? :-)”
  • 83. manstein 2011. december 16. 16:51
    „64. Ha szembe állsz, a bejárattól balra lévő parkoló 24 helyes. A Szent Ferenc végén meg lehet még talán max. 30? Vagy kevesebb. Ha még beleszámoljuk a tér kőluk felöli oldalát, akkor se lesz 65 hely, az tuti. E mellett nem lehet autóval egyáltalán átmenni rajta, és meghalt a posta. Cserébe lett bicikli megálló a bejárattól rohadt messze. Ha csak jegyet venni megyek vagy újságért, akkor túl messze van. De persze az eddiginél sokkal jobb a tér. Mint ahogy az Orbán-rendszer is jobb a Rákosi-diktatúránál. Én valahogy mégse repesek az örömtől. Ha valamit csinálunk sok milliárdért, akkor azt csináljuk használhatóra. Tényleg, megkérdeztek valakit arról, hogy ez ílyetén formán elfogadható-e? Mert arra se emlékszek. Szóval bocsánat, hogy nem örvendezek másokkal együtt.”
  • 82. aaronkaa 2011. december 16. 15:24
    „A cikkben lehetett volna jobban hangsúlyozni az A-Híd Építő Zrt. trehány munkáját: az építkezéseket kísérő körbekerítetlen munkagödrök, KRESZ-táblák hiánya, az utólagos garanciális munkálatok szükségessége, a hatalmas késések stb. Félreértés ne essék: én nagyon is örülök, hogy szépül a város, és nem érdekel az sem, ha átmenetileg dugók vannak Szegeden ... de legközelebb olyan kivitelezőt kellene választani, akivel kevesebb baj van.”
  • 81. joy 2011. december 16. 14:39
    „Végigutaztam a Nagyállomástól a plázáig ma reggel.
    EUrópai lett az Indóháztér és az 1-es tujapálya.
    Megtapasztalva más EUrópai városokban a korszerűsítések, építések kínjait, megérte nekünk is az a pár éves gyötrődés.

    Szép, jó az eredmény.
    Mostmár jöhetnek a Polkák.

    Csak az a 10-es troli hiányzik, de nagyon!”
  • 80. Szemif 2011. december 16. 13:30
    „78. ML

    Ilyen vonal, ami várakozna az Indóház téren jelenleg csak a 83A-van, a 11-21-90-90F gyakorlatilag azonnal fordul is vissza, legfeljebb 2 percet vár, ha korábban ért be. A 83A meg márciustól úgy is megszűnik, tehát azzal érdemben nem kell számolni.
    A helyközi buszok állnak sokat a téren, nekik külön parkolóhely valóban nem készült, de mikor múlt héten voltam kint feltalálták magukat, és olyan helyekre húzódtak le, hogy az akkor arra járó buszok, autósok közlekedését ne zavarják.

    Egyébként külön parkoló az átépítés előtt sem volt, épp azért mert kevés helyi busz álldogált az Indóház téren. A 83A-k meg behúzódtak a helyközi buszok közé pihenni. (a pékség mellett volt a helyközi megálló, a 83A-k is főleg arra pihengettek.
    Úgyhogy e téren inkább azt lehet mondani, hogy se pozitív se negatív irányba nem változott a helyzet.”
  • 79. Horthyszobor 2011. december 16. 13:04
    „Nagyon örülők annak, hogy az egyes vonalán már nincs káosz. De ma azért félelemmel figyeltem a szakikat, mert mintha valami gáz lenne a Széchenyi térnél levő sínekkel. Remélem csak apró gondocska van. Továbbá azt nem értem, jó, hogy a panelproliknak felújították az egész tömegközlekedést (mint lentebb olvastam a kedves szót, panelproli), az igazán adófizető, autót használó városlakók mikor fogják magukat jobban érezve vezetni járművüket, mikor lesz az útburkolat hibátlan??? Mert ez valahogy nem fért bele a gigaprojektbe. A nagyposta előtt majd kiesünk az autónkból, annyira rossz az út minősége. Pedig Bugattival járunk, annak köztudottan jó a rugózása:) Szóval félre a tréfával, miért nem lehet faltól falig megcsinálni valamit, ha már lezárták a fél várost??? Szerintem a gigaprojekt anyagi lehetőségei ezt megengedték volna, csak nem kellene annyit lopni.
    Ismételten kérdezem, mikor lesz valami csinálva az újszegedi lejárónál a híd lámpáival. Nagyon ki kellene javítani pár dolgot. Csak annyit, hogyha nem jön a busz akkor ne adjon a busznak zöldet, hanem engedje a személygépkocsikat addig is. Illetve a Szentgyörgyi utca felőli résznél hosszabb zöld kellene, mivel a harmadik utcáig is torlódik a forgalom. Valaki aki az illetékesek közül olvassa nézzen már erre rá! Köszönettel!!!”
  • 78. ML 2011. december 16. 13:03
    „Mivel dolgozom, hogy adót tudjak fizetni még nem voltam kinn, de azt az információt hallottam, hogy azoknak a buszoknak, melyeknek a tér végállomás (várakozniuk kell 10-30 percet) nincs parkolásra kialakított helyük.”
  • 77. csizmadialaszlo 2011. december 16. 12:59
    „Nagyon szép, és nagyon jó, hogy a közösségi közlekedést fejlesztik, modernizálják. Ezzel együtt elkeserítő, amilyen slendrián munkát végeztek most is: a Széchenyi tér és Híd utca kereszteződésében ugyanúgy tengernyi állóvíz alakul ki az eső nyomán, mint az újjáépítés előtt, az Aradi vértanúk terén a villamos megálló és a Rákóczi szobor között vaddisznóknak kijelölhető dagonya van, ugyancsak a nem túl sok csapadék hatására. A Zrínyi utcai beton a sínek között leginkább hullámvasútra emlékeztet - kíváncsi vagyok, hogy mennyi időt bír ki szétfagyás nélkül. Persze ezek a részletek, amiket most elfed a csinnadratta.”
96 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Cipősdobozok Szegedről is

A 4-5 éves korosztálynak gyűlt össze a legtöbb ajándék. Hétfőig tart az akció. Tovább olvasom