Délmagyar logó

2017. 05. 01. hétfő - Fülöp, Jakab 5°C | 20°C Még több cikk.

Átalakítanák a betegszállítást: ha nincs több pénz, jusson kevesebb feladat?

Csongrád megye - Ha már többletforrásokra nincs remény, legalább feladatuk egy részétől szabadulnának a betegszállítók. Tranzitvárókba vinnék a pácienseket, hogy a vizsgálatokra már ne ők kísérgessék őket, és néhány speciális feladatot átadnának a mentőknek. Abban bíznak, javaslataiknak köszönhetően fél éven belül változások jöhetnek.

Jelentős változásokat terveznek a betegszállítók, elképzeléseikről pedig már tárgyalnak az egészségügyi államtitkárral. Az 1991-ben alakult magán-betegszállítási rendszer 2005 óta változatlan kasszával kénytelen üzemelni. Nyolc éve nem emelték finanszírozásukat, miközben a feladataik jelentősen szaporodtak. – A mostani gazdasági helyzetben nem is várhatunk többletforrásokat, így olyan megoldásokat kellett keresnünk, amelyek segítenek a gazdaságosabb működésben – mondta lapunknak Csák Zoltán, a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesületének elnöke.

Az OEP csak a szállításért fizet. A magánvállalkozások alkalmazottjainak viszont akkor is jár órabér, ha az autó éppen nem mozog. Fotó: Schmidt Andrea
Az OEP csak a szállításért fizet. A magánvállalkozások alkalmazottjainak viszont akkor is jár órabér, ha az autó éppen nem mozog. Fotó: Schmidt Andrea

A legnagyobb gondot ma az jelenti, hogy a nagy terheltség miatt a betegek sokat kénytelenek várni, nemegyszer méltatlan körülmények között, étlen-szomjan, egy folyosón ülve. Ennek a problémának a kiküszöbölésére találták ki a tranzitvárók létrehozását, amely az egészségügyi intézmények feladata lenne.

A megyében 26 autó szállít

Csongrád megyében négy cég szállítja a betegeket. A legnagyobb ezek közül a kecskeméti székhelyű Gól Viatrans Kft., amely tavaly nyáron vette meg a Nüke Kft.-t. Ezen kívül a Polymed, az Ekitep és a Sani-Med Trans szállít még a megyében betegeket, összesen 26 autóval. Egy járműre átlagosan 16-17 ezer beteg jut, évente nagyjából százezer kilométert futnak.

– Ezek a nagy forgalmú klinikákon, megyei kórházakban lennének, ahol őrzést kapna a beteg, igény szerint ágyat is – mondta el Csák Zoltán. – Innen szállítanák el őket az intézmények beteghordói, így a betegszállítók mentesülnének az alól a teher alól, amikor egy-egy pácienst órákig kell kísérgetniük a különböző vizsgálatokra, és tudnák tartani az időpontokat.

A betegszállítók azt is szeretnék elérni, hogy az ügyeletben eltöltött időért is kaphassanak juttatást. Jelenleg az OEP csupán a szállításért fizet, a magánvállalkozások azonban alkalmazottjaiknak akkor is kénytelenek órabért adni, ha az autó éppen nem mozog. Ez viszont önmagában nagy hiányt okoz a költségvetésükben.

– A másik nagy gondunk, hogy több olyan feladatot is végzünk, amelyre nincs kapacitásunk vagy megfelelő felszereltségünk – tette még hozzá Csák Zoltán. – Fertőző betegeket szállítunk, miközben az autóink fele egy légterű mikrobusz, amelyet nem is lehet szakszerűen fertőtleníteni. Zavart betegeket is ránk bíznak, pedig hozzájuk két kísérő kellene, és a nagy súlyú betegek vitelére sincs meg a technikai hátterünk. A felsorolt szakfeladatok a forgalmunk 8-10 százalékát jelentik, ezeket szeretnénk visszaadni az Országos Mentőszolgálatnak.

Az egyesület elnöke úgy látja, a kormány partner ezen elképzelések valóra váltásában, így lát esélyt ezek megvalósítására. – Optimista ember vagyok. Azt gondolom, fél éven belül komoly változások történhetnek – remélhetőleg a betegek megelégedésére is.

Olvasóink írták

  • 2. r104 2013. január 18. 08:50
    „Ja és természetesen még a fekvő betegeket is visszaadnák a mentőknek...”
  • 1. klj-54 2013. január 14. 18:26
    „Ha csak a gazdaságosságot néznék az üzemben tartók akkor már régen lehúzták volna a rolót!
    Én biztosan.
    Amíg a képviselőink megtollasodnak addig a betegszállítók technikája leamortizálódik és nincs miből pótolni.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az sem mentes az akadályoktól, ami akadálymentes

Az idei év végégig minden közösséget ellátó szolgáltatót és intézményt kötelező akadálymentesíteni. Tovább olvasom