Délmagyar logó

2016. 12. 07. szerda - Ambrus -5°C | 3°C

Átvágta az M43-as töltése a vízelvezető csatornákat

Szeged - 240 hektárnyi földterület áll víz alatt az M43-as sándorfalvi csomópontjának közelében azért, mert az autópálya töltésének megépítésével átvágták a régi vízelvezető csatornákat. A 3 tulajdonos bírósághoz fordul, káruk együttesen meghaladja a 20 millió forintot.
Aki a sándorfalvi csomópontnál az épülő sztrádahídról lenéz a mélybe, úgy érzi, mintha egy mocsár felett állna. Azt hiszi először, hogy a belvíz miatt képződött víztükör a termőföldeken. Nem kell azonban kitartó nyomozás, hogy kiderüljön, mi okozza valójában a bajt: az történt, hogy az öthalmi vízelvezető csatornákat átvágták az autópálya töltései, ezért a területről nem tudott lefolyni a csapadék.

Amikor Kotogány Árpáddal, a Kotogány családi vállalkozás tulajdonosával és édesapjával, Kotogány Mihállyal a sándorfalvi útról letérve terepjáróval beljebb merészkedtünk, megláttuk a tengert. Tengernyi víz áll ugyanis a szántókon. Kotogányék 110 hektárjából 40-ről nem takarítanak be idén búzát, a talajra rá se lehet menni. Azon a fő csapásirányon, amelyen próbáltunk bejutni a birtokra, a terepjáró is elakadt: csak a sofőr ügyességén múlott, hogy nem egy traktornak kellett kihúzni stábunkat.

Kotogányékén kívül a Karotin Kft. 340 hektárjából 100 hektár áll víz alatt, az Agroplanta Kft. 2500 hektárjából pedig szintén 100 hektár használhatatlan. Összesen 240 hektárból lett pocsolya – egyértelműen a kivitelezés hibájából. Az M43-as első szakaszát a Swietelsky Kft. építi.

Kotogány Árpád mutatja, milyen lett a föld a sok víztől. Fotó: Schmidt Andrea
Kotogány Árpád mutatja, milyen lett a föld a sok víztől.
Fotó: Schmidt Andrea

– Először udvarias levelet írtunk a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nek – mondta Földi István, az Agroplanta Kft. ügyvezető igazgatója. – Választ nem kaptunk, a határidő már lejárt. Kénytelenek vagyunk bíróságra vinni az ügyet. A kárunk több mint 10 millió forint, az elmaradt bevétel mintegy 30 alkalmazott megélhetését veszélyezteti.

Kotogányék becsült kára 6 millió forint: ők már az ügyvédi felszólításon és az első szakértői szemlén is túl vannak, ahová meghívták a kivitelezőt, de nem jött el. A jövő héten fordulnak bírósághoz.

A harmadik károsult a Karotin Kft.: Vajda Antal ügyvezető igazgató szerint náluk is több millió forint az elmaradt bevétel. Az a legnagyobb probléma – fogalmazott az agrárszakember –, hogy ha nem történik semmi, az üres, levegőtlen talaj tönkremegy. És minden évben állni fog rajta a víz. Abban reménykedünk, hogy mivel még csak részleges átadáson esett át az M43-as első darabja, rábírják a kivitelezőt a hiba kijavítására.

A NIF Zrt. válasza

Az ügyről megkérdeztük a NIF Zrt. kommunikációs vezetőjét, Fazakas Orsolyát, aki a következőket válaszolta: az M43-as első szakaszának befejezési határideje 2010. augusztus 31., ezért változatlanul építési terület. Lehetnek olyan építmények, amik eddig nem készültek – nem is készülhettek – el. Közölte, hogy két kft. panaszos levelére hamarosan válaszolnak, a 3. érintettől azonban még nem kaptak bejelentést.

Olvasóink írták

24 hozzászólás
12
  • 24. Neszemetelj! 2010. április 30. 10:47
    „CID!

    van köze, méghozzá az hogy a nagy esőzésekkor a páyláról az összes lezúduló víz a földekre áramlik.
    Nézzél el arra amikor jön egy felhőszakadás, érdemes megnézni hol keres utat magának a víz.
    Igenis nem csináltak vízelvezető padkákat a pálya levezető szakaszán, csak 10-15 méteren keresztül, és a többi víz igenis lezúdul a földekre.
    2 évvel ezelőtt nem állt ott víz, vagy csak nagyon minimálisan. Jogos a termelők panasza, mert a páylaépítéssel tönkretették a természetet, az utakat, és a termőföldeket.
    Meg lehet nézni a HMVH-i útun mit tesz a víz, ha azt nem vezetik el padkákkal akkor leszakadhat az úttest, és mint olvasható volt a napokban, már nem lehet használni a kerékpárutat, mert a részűből lemosta a sarat az eső!

    Idióta társaság, idióta vezetőkkel!!!”
  • 23. Neszemetelj! 2010. április 30. 10:38
    „Én ott járok el nap mint nap, és eddig csak arra gondoltam amikor ott gurulok 10-20 km-es sebességgel az autómmal - mert többel nem lehet menni, szétesik az autód- , hogy milyen szakaszerűtlen építkezés zajlik itt hiszen a földek úgy néznek ki, mintha egy mesterséges tó lett volna kialakítva.
    Amióta a pályaépítés elkezdődött, azóta vannak ezek az állapotok.
    Autók százai sérültek, és mentek tönkre mert a Sövényházi úton 30-60 cm-es kátyúk vannak, és 20, 30, 40-es táblák jelzik hogy mindenki vigyázzon, mert kátyús az úttest. Sajnos már kikerülni sem lehet őket, mert az egész terület szét lett barmolva, és nincs aki helyreállítsa azt.
    Egymásra mutogatnak a kivitelezők, hiába írtunk már többen e-mailt a közútkezelőnek..., azt ígérték pont most a napokban kezdik az útkárok felmérését.
    Duma, és hazugság! Amikor elkezdték a pályát építeni, azt mondták hogy a Sándorfalvi dülőkig felújítják az utat, ahonnan a homokot szállították.
    Azóta eltelt 1 év, és az utak szinte már lassan járhatatlanok, és csak szlalomozva lehet eljutni Szegedtől Dócig!
    Persze letagadják hogy nem ők barmolták szét az utat, de érdekes Dóctól már olyan az út minősége mint több évvel ezelőtt...

    Jár naponta egy "útellenőrzés" feliratú autó a Sövényházi úton, csak nem értem miért, és mit néz?
    Néha kidobnak belőle egy kis aszfaltot a lyukakba, ami fél nap múlva már el is tűnt, mert rámennek az autók vagy kiveri az eső.
    Semmit nem ér az egész, mert ennek az útszakasznak az jelentene megoldást, ha az egészet visszaállítanák az eredeti állapotára!
    Senki nincs aki kötelezheté ezeket a szemét kivitelezőket, akik tönkretették az utakat?
    Senki és semmi törvény nincs arra hogy megvédje a gazdákat az őket ért kárért?

    Ja, és ha már erről a szakaszról beszélünk, akkor érdemes megemlíteni azt is hogy a vadállománnyal sem foglalkoztak, hiszen szegény őzikék a pályaépítés miatt kettéoszott szakaszon, már teljesen kiszorultak Szeged irányába!

    Szégyeljék magukat a felelősök, és a kötbérből építsék, és javítsák meg az érintett szakaszokat!!!”
  • 22. CID 2010. április 29. 11:17
    „Valaki hozzáértő árulja már el, hogy mi köze a csomópont építésnek a csomóponttól több száz méterre álló pocsolyáknak a szántóföld közepén ?”
  • 21. szilléri 2010. április 28. 23:17
    „Bocs ! Köze nincs a 43-hoz ! eddig sem volt karbantartva a csatorna. Na azért a Szeviép védelmével senki nem vádolhat, tekintettel a minimum 320 000 Ft-os tartozásukkal, de az igazság az az ami !

    A parasztok dolga a belvízvédelem saját földjükön. az pedig nem igaz, hogy a csatornák nem lettek gravitációsan megtervezve. Pl. az OVIT előtt már áll a víz !

    Gravitáció !”
  • 20. szilléri 2010. április 28. 23:12
    „A Sándorfalvi úttal párhuzamos vízelvezető árkok csúrdig vannak. Karbantartás ? KIG? Földtulajdonosok ?

    Na ilyen esetek megelőzésének leghatásosabb módja az amúgy ,,munkára vágyó" munka nélküek közmunka programja lenne.”
  • 19. jozko 2010. április 28. 23:07
    „"Azért a víz az úr"...”
  • 18. h65535 2010. április 28. 22:31
    „Majd orbán kormos fityeszes megoldja!”
  • 17. macs 2010. április 28. 19:42
    „öregvegyész,

    nem ismerem a területet, de tudok olyan helyet, ahol az új földtulajdonosok beszántották a vizelvezető csatornákat, mert kerülniük kell, most meg kinlódnak a belvizzel.”
  • 16. öregvegyész 2010. április 28. 18:58
    „Nem értem miért moderáltak ki,csak azt magyaráztam,hogy a területeken a tsz elótt vizlevezető árkok voltak,melyeket megszüntettek és csak eló kellene venni a régi térképeket,amikor ilyen nagy beruházást csinálnak. Nem ok nélkül ástak régen árkokat. Különben ugyanez lesz a helyzet a Tisza túlsó oldalán is.”
  • 15. dara 2010. április 28. 17:41
    „TI nem tudjátok kit szidtok, nekem van a tersolyban pár név.”
  • 14. madártej 2010. április 28. 17:02
    „Belvizes a fejed, csonakos. Évtizedek óta egy jó szántó volt ez, ami most úgy járt, mint néhány éve Szatymaznál jártak az 5-ös úttal az ottaniak.”
  • 13. CID 2010. április 28. 17:01
    „Hát az a terület tényleg mindig is belvizes volt, de most végre valakit perelhetnek egy kis extra profitért :)”
  • 12. varadipal 2010. április 28. 17:00
    „Most jön a nagy kérdés. Ki fizeti meg jobban a tárgyilagos szakértőket? Meg a bírót.”
  • 11. cyt 2010. április 28. 16:39
    „csanyiv - ha jól tudom a Szeviép is tagja a konzorciumnak, ami építi az M43-at, nemde? A többi utánagondolását pedig rád bízom...”
  • 10. csanyiv 2010. április 28. 16:16
    „Na ehhez a szakaszhoz aztán a Szeviépnek annyi köze van, mint cyt-nek a tárgyilagos hozzászóláshoz... :)
    Gondolom a hálózati kapcsolatod is ők biztosítják, ezért jött át így ez a magvas gondolat.”
  • 9. csonakos 2010. április 28. 15:03
    „Gondolom, azzal senki nem foglakozik, hogy ez a terület már évszázadok óta belvizes! Jó és ügyes fogás most a balhét ráverni az építőkre de valójában erről a területről már nagyon régen szólnak a cikekke itt a DM-ban is, hogy a elvíz elviszi a termést! Még az építkezések megkezdése előtti évekből is volt DM cikk egy ifjú gazdáról aki csizmában állt a földjén a vízben! Pedig akkor még szó sem volt autópályáról! Nem kell mindent megenni! Csak emlékezni kell a régi Dm-es cikkekre!”
  • 8. Kazikázmér 2010. április 28. 13:56
    „Építési terület? Akkor meg hogy adták át ideiglenesen?”
  • 7. cyt 2010. április 28. 13:49
    „Tervezői és kivitelezői szakértelem??????????????????????? Vagy ez is a Szeviép csődeljárás egyik komponense? A töltések oldalán éktelenkedő vízlefolyási árkokról már ne is beszéljünk .....”
  • 6. klj_54 2010. április 28. 13:48
    „Komolyra térve:
    Úgy látszik, hogy csak a felesleges műtárgy elbontása ad megoldást!
    Hogy az veszélyezteti az utat?
    Tetszettek volna az agyonképzett mérnök emberek kimenni a tetthelyre és ott helyszínbejárást végezni. Ez után nem jártak volna ilyen csúful a termelők, talán.”
  • 5. spiler 2010. április 28. 13:46
    „1-nek van igaza ..jó pénz van bemme,ráadásul a töltés is ázik...valamikor az autópálya itt is megsűlyed és akkor ők lesznek nyeregbe...........HOL ITT A JOG BIZTONSÁG A JOG ELŐTTI EGYENLŐSÉG,A TÁRGYILAGOSSÁG?”
24 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Huszka Jenőre emlékeznek

Szeged - Születésének 135. és halálának 50. évfordulóján Szeged híres szülöttjére, Huszka Jenő… Tovább olvasom