Délmagyar logó

2017. 08. 22. kedd - Menyhért, Mirjam 14°C | 24°C Még több cikk.

Az első nap dübörgő monstrumok nélkül

Szeged - Csütörtök volt az első teljes kamionmentes nap Szegeden és Makón az M43-as szerdai átadása után. A két város, valamint Deszk, Klárafalva és Ferencszállás is megszabadult a tranzitforgalomtól – szinte kiürültek az utak.
Szinte kiürült Szeged tegnapra: eltűntek a kamionok a Kossuth Lajos sugárútról, a nagykörútról, a Bertalan hídról, a Temesvári körútról, nem voltak dugók. A Kossuth Lajos sugárúton reggel mindössze egy magyar kamiont láttunk, amelyik húst szállított: valószínűleg nem tévedt el, hanem egy szupermarketbe igyekezett.

Szegeden április 20-áig, az M43-as átadásáig – a 2009-es forgalomszámlálás adatai szerint – napi 2200 kamion ment át, a forgalom 90 százalékát a tranzit tette ki. Ezek a járművek az új autópálya megnyitását követően elkerülik a várost. A maradék 10 százalék a célforgalom: a kifejezetten Szegedre, vagy a város érintésével elérhető, környező településekre tartó teherautókról van szó. Áthajtásukat a szegedi önkormányzat április 15-i ülésén rendeletben szabályozta (lásd keretes írásunkat).

Ilyen volt: Szerdán még egymást érték a kamionok. Fotó: Karnok Csaba
Ilyen volt: Szerdán még egymást érték a kamionok.
Fotó: Karnok Csaba

Mi lesz a tranzitforgalom miatt tönkrement utakkal? Egy évvel ezelőtt azt írtuk: a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. és a sztráda első ütemét megépítő konzorcium 2010 márciusában 447 millió forint kötbér megfizetésében állapodott meg, amiért nem készült el időben, 2009 novemberére az autópálya-szakasz. Botka László, Szeged polgármestere többször is azt nyilatkozta, hogy a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséghez beérkező kötbér összegét Szegednek kell majd megkapnia, mivel – az M43-as csúszása miatt – a tranzitforgalom sokkal hosszabb ideig használta a város útjait.

Arra a kérdésre, fel lehet-e használni a kötbért az utak felújítására, Solymos László alpolgármester azt válaszolta: a NIF erre korábban ígértet tett. A tavalyi kormányváltás után azonban megszakadt velük a kapcsolat, és azóta nincsenek információk. Ezzel kapcsolatos kérdésünkre tegnap nem kaptunk választ a beruházó állami vállalattól.

És ilyen lett: tegnapra kiürült Szeged egyik fő közlekedési útvonala, a Kossuth Lajos sugárút. Fotó: Karnok Csaba
És ilyen lett: tegnapra kiürült Szeged egyik fő közlekedési útvonala, a Kossuth Lajos sugárút.
Fotó: Karnok Csaba

A Magyar Közút Zrt. 2011- es terveiből még nem az derül ki, hogy jelentősebb felújítások lesznek Szegeden. Székely Tamás megyei igazgató legutóbb a következőkről számolt be lapunknak: megjavítják a Bertalan híd dilatációs elemeit ott, ahol ideiglenesen lefedték, és helyreállítják a 43-as főút Szilléri sugárúti csomópontját, valamint a Bertalan hídról levezető szakaszt az első lámpáig. Az összes többi tervezett útjavítás Csongrád megye más útvonalait érinti.

Kamionstop

A szegedi közgyűlés döntése értelmében május 15-étől két korlátozott forgalmú övezetet alakítanak ki a belvárosban. A szegedi oldalon a nagykörúton belülre, az újszegedi oldalon pedig a Temesvári körút és a Tisza közötti területre nem hajthatnak be a 7,5 tonna fölötti teherautók. A Tisza Lajos körút és a Tisza közötti területen 3,5 tonna fölötti össztömeg-korlátozást vezetnek be. A korlátozás nem vonatkozik a célforgalomra: ennek többek között az az oka, hogy néhány település, Újszentiván, Kübekháza, valamint a 43-as út melletti, Makó előtti települések csak Szegeden keresztül közelíthetők meg.

Tényleg kamionmentes lett a város. Fotó: Sipos Katalin (galéria)

Szemben a forgalommal?

Tegnap reggel az egyik szegedi rádióban egy SMS-re hivatkozva bemondták, hogy Szegednél a forgalommal szemben hajtott fel egy autós az M43-asra. Szenti Szabolcs, a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság sajtószóvivője azt mondta, hogy a rendőrség nem kapott ilyen bejelentést, ezért nem is intézkedtek.

Olvasóink írták

87 hozzászólás
  • 87. THK 2011. május 04. 13:29
    „85,
    igen, gondolkozás nélküli hőzöngés, amit itt bemutattál...
    (már el is kezdték cserélni a dilatációs elemet a hídon - ennyi talán elég is arra, mennyi alapja volt annak amit írtál)”
  • 86. cucusz 2011. április 23. 18:36
    „86. 9349779 2011.04.23. 17:32 ! Nyugodj meg volt trafi az úton. Szerintem meg nagyon nem lehet száguldozni a nyomvályús ,kátyús úton.”
  • 85. man 2011. április 23. 12:06
    „76. Hőzöngés? Hogy is volt eddig? Ha télen ment szét, nyáron lehet javítani, ha nyáron ment szét, télen lehet javítani?”
  • 84. ízizí 2011. április 23. 09:08
    „Fel lehetne festeni RO feliratot az az M43 megfelelő sávjaira a tranzit táblák kihelyezése mellett, ezenkívül az 5-ös úti lehajtónál kizárólag Szegedet feltüntetni (jelenleg nem tudom pontosan milyen tábla van azon a környéken). A navigációs térképek frissítése sajnos hónapokba is telhet. A Magyarországra ajánlott Topmap térkép is negyed évente frissül csak, de gondolom a tranzit inkább a Teleatlast használja, amin még csak a 2006-os állapot van feltüntetve, a nyúlfarknyi M43-al az 5-ös útig. Ezen kívül gondolom nem mindenki frissít azonnal ha kijön egy update. A rendőri jelenlét fokozása is tanácsos a kérdéses lehajtónál, ezenkívül ha tranzit kamiont látok a városban, én magam jelbeszéddel is kommunikálni fogom, hogy nagyon eltévedt az illető. :)”
  • 83. zoli100 2011. április 23. 08:38
    „én is ezt tapasztaltam,mint az előttem szólok,teljesen igazatok van a GPS behozza a külföldieket a városba.Elég rég jártam kint az autópályán,talán azt kellene táblára feltüntetni Tranzit(Bukarest,Timisoara,Arad) továbbhaladási írányát.”
  • 82. Figyelő 2011. április 23. 08:23
    „Az öröm nem sokáig tartott!
    Történt, hogy tegnap a Húsvéti ünnepekre hazatérő románok úgy ellepték a várost mint régebben, az autópálya átadása előtt.
    Az igaz, hogy nem kamionok, de ettől függetlenül tegnap délután a Kossuth Lajos sugárút és a Nagykörút ugyanúgy bedugult a román meg bolgár személygépkocsiktól és kis tehergépkocsiktól mint korábban.
    Mindaddig ez várható lesz ameddig a G.P..S.navigációs térképekre fel nem kerül az M43 most átadott szakasza!”
  • 81. forteam 2011. április 22. 23:56
    „Azért jönnek be még sokan, mert a GPS nem mutatja az új utat, és aki navigációval jön, az nem a tábláknak hisz.
    Sajnos az a tapasztalatom, h Magyarországon elég lassan kerülnek fel az új utak a GPS programjára.
    Jelenleg szántóföldnek mutatja az új szakaszt és valószínű, h ez még egy darabig így is marad.
    Ma este 22.30 körül a Bertalan hídon futottam és kb 10 személyautóból 8 volt külföldi és minden 15. jármű kamion volt.”
  • 80. Zsoltee0716 2011. április 22. 22:22
    „2óra alatt 5 kamionnal találkoztam bent Szegeden a tranzit útvonalon ami mind külföldi volt.”
  • 79. fotelagy 2011. április 22. 21:34
    „60. cselac:
    Kezdjük mondjuk mindjárt.... ööö... Veled?”
  • 78. antikos 2011. április 22. 21:24
    „Azért jó pár barom román volt bent a belvárosban... Nem találtak haza:) Viszont tényleg jobb lett a helyzet. Csak azt kellene megoldani, hogy vegyenek is pályamatricát a külföldiek!!! Mert nem vesznek, hisz nem büntetik őket!!!”
  • 77. McGregor 2011. április 22. 18:41
    „75. ada1001

    Köszönöm az infót.”
  • 76. THK 2011. április 22. 18:36
    „69,
    mivel legelső teendőként szerepel, nyilván nem kell sokat várni rá, ami legrosszabb esetben pár hónap lehet - a "10 év"-es hőzöngésednek így semmi ésszerű alapja: ha vmi, az tényleg "gondolkozás nélküli hülyeség", ahogy mondod”
  • 75. ada1001 2011. április 22. 18:26
    „68. McGregor!
    Apátfalván a Nagylakra tartó oldalon van egy kamion parkoló étteremmel, tudtommal ott lehet matricát venni.”
  • 74. bertife 2011. április 22. 18:26
    „Ősszel megnyílik az Árkád és teljes lesz a boldogság...:)”
  • 73. ibibi 2011. április 22. 17:43
    „Tegnap du. mentünk ki a alsóvárosi bevásárló központba és az autóban tanakodtunk , hogy mi ez a nagy csend , nem tudtuk mire vélni , mikor végre eszükbe jutott , hogy a kamionok hiányoznak az utakról.Nagyon jó volt így autózni szinte felüdülést jelentett , mintha nem is Szegeden hanem valahol más városban járnánk.El sem hiszük , hogy ezt is megértük, de még a Mars téri buszpályaudvar felújítását is szeretnénk ha minél előbb elkészülne.”
  • 72. Agáta 2011. április 22. 17:02
    „Tegnap délután üdítően üres volt a Nagykörút, a Kossuth L. sgt. Csak a troli ne rázná agyon az embert! Sajnos a Nagykörút pl. elképesztő állapotban van! Sajnos a nemrég felújított buszmegálló is (a Kossuth L. sgt. - Madách u. között) és a Széchenyi téren nemrég felújított buszmegálló és trolimegálló is rettentően rázós. A kivitelezők enyhén szólva silány munkát végeztek, ennyi idő alatt nem kellene így tönkre menniük.”
  • 71. csendesen 2011. április 22. 16:58
    „52. Ha ezt bővebben kifejtenéd ( összegszerűen, okozott károk stb.... ). Azt biztosan tudom, hogy rengeteg ember várta már ezt a napot, de egyébként semmi más.”
  • 70. luluska 2011. április 22. 16:44
    „Póbáljuk meg, hátha itt is lesz forradalom:
    http://www.facebook.com/pages/Ingyenes-Elker%C3%BCl%C5%91-Szegedn%C3%A9l/208955555795178”
  • 69. man 2011. április 22. 16:39
    „62. Kényelmesebb elhinni a hülyeséget mint gondolkozni? Ha eddig nem csinálták meg... hiszem ha látom...”
  • 68. McGregor 2011. április 22. 16:30
    „Nagyon kellett már ez a szakasza az M43 -nak.
    Örüljünk, hogy végre kész lett, de sajnos a kitáblázásokon még sokat lehetne javítani. Néhány ötlet (a teljesség igénye nélkül):
    1. Nagylak felől Makó előtt szerintem nem elég az M43 -as és a Szeged tábla. Lehetne távolabbi célt is megadni (M5, Budapest) és sokat segítene egy nagy sárga TRANZIT -> feliratú tábla is.
    2. Mivel Szeged mellett nem elkerülőként hanem autópályaként funkcionál (fizetős), nem értem, hogy a 47 -es út előtt egyenesen miért a Szeged-észak irány van megadva és nem pl. a Budapest, Belgrád irány.
    3.Szegedtől Makó felé több helyen is ki van írva az Arad (Nagylak) irány és ez nagyon jó. Azonban akik (nem kevesen vannak)Temesvár (Kiszombor) felé akarnak menni semmiféle nekik segítséget nyújtó táblával nem találkoznak. Nincs is gondjuk egészen a Makói elkerülő végéig. Ott találkoznak egy balra Arad (Nagylak), jobbra Makó, Szeged táblával és ott elfogy a tudományuk, mert nekik egyik irány sem jó. Nem tudják, hogy Szeged irányába kell menniük és a Maros híd utáni kiszombori körforgalomnál tudnak letérni a határ felé. Ez az irány tudtommal visszafelé sincs kitáblázva.

    Tudja valaki, hogy akik Nagylak felől jönnek és a határon nem vettek "matricát", azok hol tudnak vásárolni ? Eddig a Makói és Szegedi kutakon vásárolták meg, de ez most kiesett.”
87 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Móra-hetet rendeztek

Mórahalom - Névadójára emlékezett a Móra Ferenc ÁMK, idén is megrendezte Móra-heti… Tovább olvasom