Délmagyar logó

2017. 12. 15. péntek - Valér 6°C | 13°C Még több cikk.

Bekukkantottunk a Belvárosi híd alá

Szeged - Az ország második legnagyobb vasbeton alapja a szegedi Belvárosi hídé. A mostani formáját közel 20 éve elnyert szerkezetben Mátó Sándor hídügyi előadó vezetésével jártunk. Lemásztunk a hídfő tetejére, és benéztünk a hídkamrákba is.
– A kifolyási oldalon van a gázvezeték, a befolyásin a vízvezeték – mutatja Mátó Sándor a Belvárosi híd szegedi oldali kamrájában. A hídügyi előadót arra kértük, kalauzoljon minket a szerkezet olyan helyein, ahol más nem járhat.

A háború utáni újjáépítést és többszöri renoválást követően 1995–96-ban nyerte el mostani formáját a híd: többek között új járdákat, kereszttartók feletti pályalemezt építettek, szigeteltek, aszfaltoztak. – Ekkor újították fel a közműkamrákat is, kicserélték az ivóvíz-, gáz- és elektromos vezetékeket – mutatja Mátó Sándor.

A Belvárosi híd alatt, másképpen. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

A szegedi oldalról vaslétrán mászunk le a hídfő tetejére. A hidász elmondja: azért zárták le lemezzel, és azért lakatolták le a szűk lejárót, mert korábban többen is lementek, ami rendkívül veszélyes volt. A híd alatt fütyül a szél, felerősítve halljuk a fölöttünk közlekedő autókat. Tetemes mennyiségű galambpiszkon keresztül vezet utunk, átlépünk a szerelőkosár korlátján, alattunk az áradó folyó nem tűnik barátságosnak. Leng egy kicsit a kosár, de erős a hegesztése.

Az ötmilliós híd

Szegeden összesen 40 híd tartozik a környezetgazdák felügyelete alá. A csatornákon, árkokon és a Holt-Maroson is átívelő átjárókról is ők gondoskodnak. Évente összesen 15 millió forint jut a karbantartásukra, hallottuk Mátó Sándortól. A Belvárosi híd viszi el ennek egyharmadát, 5 millió forintot.

– A csörlője kézi vezérlésű, szeretnénk majd elektromossá tenni. Jelenleg úgy másfél órába kerül, amíg átérünk vele az újszegedi hídfőhöz – halljuk idegenvezetőnktől. – Ha vizsgálunk is vele, akkor rámegy egy egész nap, hiszen méterről méterre nézünk át mindent. Ilyenkor fel kell készülni élelmiszerrel egész napra – mondja a hídügyi előadó. – Ha lenézünk a hídfőről, láthatók a saruk, amelyeken a mederhíd támaszkodik – mutatja. Amit Mátó Sándor sem tud megmutatni, az a vasbeton alap: – 1946-ban készült a mederpillér, a Tisza vízszintjétől mért 20 méter mélységű, keszonalapozású. Tekintélyes, 9×20 méteres méretével jelenleg is az ország második legnagyobb vasbeton keszonalapja – mondja.

A hidat azonban nem csak alulról kell vizsgálni. Mátó Sándor vezetésével geodéziai, szerkezeti ellenőrzéséket végez az üzemeltető, a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. Ez 1996 óta a cég feladata, amióta az önkormányzat tulajdonába került a Belvárosi híd. – Két esztendő múlva esedékes az úgynevezett fővizsgálat, amelyet 10 évente végzünk. Többek között medervizsgálatot kell tartanunk. Meg kell nézni, elmozdult-e a mederpillér, kialakultak-e veszélyes medrek – magyarázza a szakember.

A Belvárosi híd alatt, másképpen. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

Mátó Sándortól megtudjuk: a híd acélszerkezetét 1983-ban újították fel, ekkor ötezer szegecset cseréltek ki, utoljára ebben az évben festették át teljesen a hidat. – Azért volt rá lehetőség, mert megépült a Bertalan híd. Ha most épülne egy másik átjáró a Tiszán, akkor megosztható lenne a forgalom, ami nemcsak a közlekedést, de az esetleges felújítási munkálatokat is megkönnyítené.

Hidas műsor másképpen a nagyszerű Jancsó-filmből

Olvasóink írták

  • 7. TUTI 2012. március 28. 21:35
    „Hát van itt meló SZEGED-en, nem is kevés!
    Pl. PR! : ) :) :)
    HAJRA MAGYAROK!”
  • 6. janoszeged 2012. március 28. 14:32
    „Miért kellene elektromos kocsi a híd alá? Pontosan az a lényeg, hogy lassan, akár egész műszakot rászánva, megnézzék a híd alját.”
  • 5. petrov 2012. március 28. 10:24
    „Csatlakozom Bendegúz beírásához. Elvileg. Gyakorlatilag soha nem lesz rá pénz. Sajnos.”
  • 4. Bendegúz007 2012. március 28. 09:08
    „Én biztos visszaépíteném a háború előtti belvárosi hidat.
    http://www.delmagyar.hu/forum-kepek/10/B99605.jpg
    Nézzétek meg,ilyen lehetne most is ha...........”
  • 3. gedeon 2012. március 28. 08:33
    „"Bekukkantottunk a híd alá Belvárosi alá"

    Sok lesz ez már a leskelődésből!”
  • 2. dmonlájn 2012. március 28. 07:53
    „"Bekukkantottunk a híd alá Belvárosi alá"

    no comment!”
  • 1. szentmihályi 2012. március 28. 07:48
    „A cím kissé értelmetlen,legalábbis szerintem. A szóismétlésről hallottak-e????????

    Szerintem egyszerűbb lett volna ha azt írják a címbe hogy? Bekukkantottunk a Belvárosi híd alá.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Pusztított a hideg és a szárazság: elfagyott az őszibarack

Egyes ültetvényeken teljesen elfagyott az őszibarack, mások 60–80 százalékos károkat szenvedtek el. Bajban a termelők. Tovább olvasom