Délmagyar logó

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -5°C | 4°C

Drágállják az M43-as elkerülő szakaszát

Szeged - Az M43-as autópálya elkerülő szakaszáért, az 5-ös és 47-es főút közötti részéért fizetnie kell minden áthaladónak. Több szegedi autós felháborodott, tüntetést is tartottak. A közlekedési szakértő szerint kilométer-arányos úthasználat lenne a megoldás.

Több olvasónk jelezte: felháborítónak tartja, hogy az M43-as autópálya körülbelül 5 kilométeres szakaszáért – amely az 5-ös és a 47-es főutat köti össze – fizetnie kell. Csörög rovatunkban az utóbbi napokban minden második telefon az útszakaszhoz kapcsolódott. Van, aki teljesen ingyenessé tenné, van, aki csak a szegedieknek. Olyan is akad, aki fizetne, de kedvezményesen.

Neve elhallgatását kérő szakértőnk elmondta: ha nem az autósoknak, akkor a társadalom egészének kellene megfizetnie az autópálya költségeit valamilyen adó formájában. Megoldásnak nem az ingyenességet, hanem a kilométer-alapú úthasználatot tartja. Azaz hogy mindenki arányosan fizessen, a megtett kilométerek után.

Az M43-as fizetős elkerülő szakasza miatt demonstrált a Jobbik. Fotó: Schmidt Andrea (galéria)

Matricadíjak

Ha egy átlagos autós az úgynevezett D1 kategóriában az autópályán halad, annak a legolcsóbb lehetőség, ha négynapos matricát vesz, amiért 1650 forintot kell fizetnie. Egy évre pedig 40 ezer forint az autópálya díja.

– A kocsi rendszámát a felhajtónál lefotózná egy kamera, majd a lehajtónál is. Ez alapján küldenék az autóhoz tartozó címre a csekket. Ilyen egyszerű, nyugaton tökéletesen működik – magyarázza. Szerinte tehát nem beszélhetünk olyanról, hogy ingyenes autópálya. Egy köbméter aszfalt körülbelül 70 ezer forint, ezt valakinek meg kell fizetnie, ha nem az autós, akkor mindenki pénzéből.

Héjja Antal szentesi őstermelő a dorozsmai piacra jár, heti rendszerességgel szállítja az árut. Szerinte több százan vannak rajta kívül is, akik mostantól kénytelenek lesznek ismét keresztülhajtani Szegeden, végig a Rókusi körúton, szennyezve a város levegőjét. Sok száz őstermelő, kereskedő és egyéb közlekedő nevében kérte az illetékeseket, hogy tegyenek valamit. A kérdéseket eljuttattuk a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséghez, de lapzártánkig nem kaptunk választ arra: lehetséges-e az ingyenesség, és milyen szabály alapján fizetős egy elkerülő út. Szakértőnk szerint erre nincs jogszabály: a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium döntése határozza meg, hogy mikor ingyenes egy elkerülő út. Egy, a szaktárcához közel álló szervezet munkatársa szerint nincs lehetőség az ingyenességre. Elmondta: a 36/2007. (III. 26.) GKM-rendelet írja elő, hogy fizetni kell a díjköteles útszakaszokért. Szerinte nemhogy nőne az ingyenes utak száma, hanem egyre kevesebb lesz.

Olvasóink írták

142 hozzászólás
  • 142. oszi1 2011. május 01. 23:14
    „Bandi78 2011.04.30. 17:57 !!!Meg akik a Jobbikot okolják megint!
    Hihetetlenek vagytok!Hát persze a Jobbik tehet erről is igaz??Azért mert felhívja egy problémára a figyelmet!
    Csak ők álltak ki megint a kisemberekért!Megint!!
    Egy nap még mindig 8 órás munkarendből áll(tehát munka után is ki lehet menni demonstrálni),rohadtul vicces,hogy a Jobbikot akarod elküldeni dolgozni! :) Szerintem a kommentelőktöbbsége tudja kiket kellene-úgy,hogy le sem írom konkrétan a nevüket- munkára fogni ebben az országban!!!”
  • 141. NTK 2011. április 30. 19:54
    „Valaki azért már megtalálta a tiltakozásnak más formáját is: a 47-es útnál az M5-ös felé vezető oldal felhajtójánál valaki fekete spray-vel lefújta a jelzőtáblán lévő Matrica/Vignette feliratot.”
  • 140. törppicur 2011. április 30. 18:56
    „Bőven megfizetjük!!! Ott a súlyadó (ami elvileg teljesítményadó néven fut azt hiszem) , és még 1x fizetek azért hogy használhassam az utat.
    Egyszóval jócskán kirabolnak minket.”
  • 139. Bandi78 2011. április 30. 17:57
    „Szerintem azért fizetős az M43, mert nem elkerülő útnak építették, hanem autópályának.
    Mivel már csökkent Szegeden az átmenőforgalom, ezért mindenki könnyebben átkelhet a nagy körúton is (amíg nem volt m43 addig is itt mentél, nem?)
    Aki nem akar fizetni az ne használja a pályát.
    A Jobbik meg menjen dolgozni, nem kell Szegeden feszültséget kelteni.”
  • 138. Sajttolvaj 2011. április 30. 13:30
    „A választási kiadványában szerepel, hogy a kétezer ágyas klinikai tömb megépítésével új alapokra helyezik a város betegellátását. Hogyan változik meg a rendszer? A városi kórház például beolvad a klinikákba?

    - Történelmi lehetőséget jelent a város számára a példátlan mértékű uniós fejlesztési forrás, ami nem jár automatikusan, versenyezni kell érte. Ezt a munkát elvégeztük, tudjuk, mire van szükség, hogy Szeged tovább fejlődjön. Célunk, hogy pár év múlva Szeged legyen Európa legfejlettebb infrastruktúrával ellátott városa. Szegeden jelenleg 39 épületben folyik egészségügyi ellátás, és tizenkét helyen műtenek. A múlt század eleji pavilonrendszerben korszerűtlen a betegellátás, amin változtatni kell. A magas szintű ellátáshoz szükség van egy új létesítményre. Európai tapasztalat, hogy a nagy forgalmú egészségügyi intézmények mellé települnek a gyógyszergyárak és kutatócégek, ami a tudásalapú szegedi gazdaságnak elemi érdeke. Óriási fejődés előtt áll a szegedi egészségügy.

    Tény: nem épült meg semmiféle 2000 ágyas klinika, egyáltalán nem épült semmi. Nem települt gyógyszergyár és kutatóintézet sem.”
  • 137. szatyi 2011. április 30. 07:34
    „Frakk!?

    "a Kardos-féle berendezésben egy csőben képződnek a buborékok, forgó alkatrész nélkül."

    A nyolc kilowattos ! villanymotor minek bele, "ha forgó alkatrész nélkül" működik? Nehezéknek?”
  • 136. Mandula 2011. április 29. 18:02
    „Egész Európában ingyenesek a várost elkerülő, tehermentesítő utak. Csak nálunk van az, hogy mindenből hasznot kell húzni. A tranzit kamionosok így is, úgy is megveszik a matricát.Szerintem nem nagy bevételtől esnének el.”
  • 135. furugy 2011. április 29. 17:54
    „Sajnos,délvidékieknek,megint át kell élni az 50-es évek polítikáját.A Bp-ek ingyen/M0/,mi fizessünk.STB.”
  • 134. kötekedő 2011. április 29. 16:50
    „Dema

    És ha nem arra mész, akkor mennyi? Így nincs értelme. 5 percért + km-ek és + üzemanyag? Nem gazdaságos.”
  • 133. őrgróf 2011. április 29. 16:45
    „Több elkerülő is ( egyébként természetesen! ) ingyenesen használható. Val. ott nem MSZP-s a polgármester?! Szégyen.
    Ugyan Szeged így is fellélegezhet, ( pedig még mindig sírnak ezért-azért! ) de az elkerülő normális lenne ingyenesen. A km szerinti fizetés ( pláne 7 ft/km ) az idiotizmussal érne fel, és tökéletesen megvalósítaná a modernkori rabszolgatartást! ( L. helyhez-kötés. )
    Persze van még egy megoldás: le kell váltani Botkát ( nem mindegy? hiszen már mindenki más le lett váltva!!! ) és dől a fideszes lé! ( valahová.)”
  • 132. tóta 2011. április 29. 15:38
    „Nézzen rá valaki az AAk Zrt honlapjára ahol több díjmentes autópálya szakasz is található. Pl Kecskemét M5 (16km), Győr M1 (22km) , Debrecen M35 (7km)
    Ezt az 5 km-t miért nem lehet díjmentessé nyilvánítani? Hányszor fizessük meg az útalapot a benzinben a
    súlyadóban és még sorolhatnám az autósokat sújtó különféle adókat.!?”
  • 131. Dema 2011. április 29. 15:10
    „122. ttttt
    Igazad van, csak nem akartam
    128. kötekedő
    Vajon miért is nem? Mert én meg is mértem 13 perc alatt Baktóba voltam!”
  • 130. tol 2011. április 29. 09:07
    „moderálva> gyönyörű gyermekeim, ott, a magas hivatalban, hogy egy egyszerű kérdést - hogy lehet polgárbaráttá tenni egy rendkívül civilizált művet - nem tudtok megoldani. Restelljétek el magatokat!!”
  • 129. szentmiki 2011. április 29. 08:57
    „kötekedő , nem kötekedni szeretnék, de ember nincs aki megindokolná, hogy az a keringő miért kellett!!(a haveri pénzeket leszámítva)”
  • 128. kötekedő 2011. április 28. 23:19
    „Van, aki teljesen ingyenessé tenné, van, aki csak a szegedieknek. Kérdem én csak a szegedieknek miért? Teszem azt Dorozsmáról megyek Petőfi-telepre, vajon kimegyek az elkerülőre? Nem. AKKOR MEG MINEK?”
  • 127. kötekedő 2011. április 28. 23:12
    „Elolvastam a cikket! Igen még csak most. Na de dobtam is egy hátast. El is hiszem, hogy a szentesi Héjja Antal és az a sok száz hozzá hasonló kereskedő nem a pénzéért aggódik, hanem hogy a mi szeretett városunk levegője szennyeződik a kocsijuk kipufogó gázától.
    Az is jó, hogy a rendelet és a szakértő szerint fizetni kell a díjköteles útszakaszokért. Hát akkor ne legyen díjköteles az útszakasz és nem kell fizetni. Egyszerű, nem?”
  • 126. kötekedő 2011. április 28. 22:52
    „Azt hiszem tudom miért fizetős az ominózus szakasz. Egy kis autómennyiséget kell küldeni a csúcsszuperfenomenálislámpáskörforgalomra, mert különben nem lenne értelme, hiszen akkor egy hagyományos kereszteződés is el tudta volna látni a szerepét. Majd jöhetne a duma miért is dobtak ki rá annyi pénzt. :-D”
  • 125. rozator 2011. április 28. 22:52
    „Ez a baj, hogy ilyen dolgokkal szarakodnak! A lenézett Romániában a külföldi autós belépéskor megváltja az úthasználatot, (kb. 10 EUR/7 nap) minden útra érvényes, (még a kevéske autópályára is!) viszont ha a rendőrség ellenőrzi, (egyébként ritkán, és csak indokolt esetben állítanak meg) szigorúan büntetnek ha nincs!(péntek este Brassóban azt mondta a zsaru, hogy vagy fizetek, vagy hétfőn a Bukarestben a belügyminisztérium erre kijelölt irodájában megfelelő díjazás ellenében átvehetem a jogsit és a kocsi papírjait)! Nem lehetett lefizetni!!!!!!A belföldi autósok valamilyen formában (ezt nem tudom pontosan) éves díjban rendezik!”
  • 124. kötekedő 2011. április 28. 22:43
    „frakk

    Csak nem a vízbű veszi ki a zokszigént?”
  • 123. +36 2011. április 28. 22:42
    „túl sok a kérdés......pedig ezekre többnyire a kérdező is tudja választ.
    csak nem kell szégyenlősen "költőinek" lenni.
    mondjátok ki inkább a kérdezgetés helyett!!!”
142 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az M43-as fizetős elkerülő szakasza miatt demonstrált a Jobbik

Félpályás útlezárással demonstrált szerda este a Jobbik megyei szervezete a Sándorfalvi úton, 15 autóval. Tovább olvasom