Délmagyar logó

2016. 05. 02. hétfő - Zsigmond 12°C | 19°C

Elkészült a Dugonics és az Árpád tér felújítása

Szeged - Újra kell tanulni a Dugonics és az Árpád tér, valamint a környező utcák közlekedését. Az új rend este lép életbe. A megújult tereket március 15-én adják át.
Este 6 órától élesben is megtapasztalhatjuk a Dugonics és az Árpád tér, illetve a környező utcák új forgalmi rendjét. Igazodik a „sétáló belváros" koncepciójához, vagyis a Tisza Lajos körúton belül a gyalogosokat és a kerékpárosokat részesíti előnyben. A felújított Dugonics és Árpád téren megszűnik az autóforgalom, kizárólag gyalogosok és kerékpárosok mehetnek be. A Dugonics tér nagyáruház és BÁV közötti részére, a korábbi parkoló helyére csak engedéllyel rendelkezők hajthatnak be, az áruszállítók pedig hétköznap reggel 7-től délig. A Somogyi utca kiskörút és Kárász utca közötti szakaszát csak hétköznap használhatják az autósok. Hétvégén és ünnepnapokon tilos bemenni, kivéve az engedéllyel rendelkezőket. A Somogyi utca ilyenkor csak a Zrínyi utca felől, a Kárász utcai zebráig lesz járható zsákutcaként. Parkolni az egyetem rektori épülete mellett, a fizetős parkolókban lehet.

Elkészült a Dugonics és az Árpád tér felújítása. Fotó: Frank Yvette (galéria)

A Toldy utcából zsákutca lesz, a Somogyi utca irányából a JATE Klub bejáratáig lehet eljutni. A fizetőparkolók megszűnnek, az utcában lévő parkolókat kizárólag az egyetem használhatja. Az Eötvös utca is autómentes zóna lesz, délelőttönként csak áruszállítók mehetnek be. A parkolás megszűnik, akárcsak az utca Dóm térig vezető folytatásában, az Apáthy utcában. Az az utca szintén a gyalogosoké és kerékpárosoké, rajtuk kívül kizárólag a célforgalmat engedik be. Zsákutca lesz a Jókai utcából is, az Árpád tér felőli végén mindkét oldalon taxidrosztot alakítanak ki.

Sárgul az új gyep

A Dugonics téri parkban a gyepszőnyeg Tisza Lajos körút felőli részéről kérdezték olvasóink: nagy felületen sárgul és szárad. Kicserélik vagy így marad? A munkálatokat koordináló Szeged Pólus Nonprofit Kft. projektigazgatója, Máté Tamás válaszolt: a gyepszőnyeget télen feltekerve tárolták, a fényhiány miatt sárgult be. Pár nap alatt rendbe jön, ha mégsem, természetesen kicserélik.

Az Aradi vértanúk terének is újra kell tanulnunk a rendjét, ott is jelentős változások lesznek. A nagyáruház mögötti ferde parkolók helyett az út másik oldalán lesz néhány párhuzamos várakozóhely. A korábbi parkoló helyén kerékpársávot festenek fel, oda a Szentháromság utca felől érkeznek a biciklisek. A két autós sáv felosztása átrendeződik: egy balra kanyarodó sáv lesz, valamint egyenesen és jobbra lehet kihajtani. Ezt a sávot használják közösen az autósok és a biciklisek. Zöld lámpánál a kerékpárosoké az elsőbbség.

A beruházás teljes területén lehet kerékpározni, kivéve a zenélő szökőkút környezetét, ahol tolni kell a biciklit. A Tisza Lajos körúti szűk járdák miatt a Fekete Sas utca és a Kálvária sugárút, illetve a Petőfi Sándor sugárút között az úttesten lehet tekerni.

A korlátozott területekre a polgármesteri hivatalban lehet behajtási engedélyt kérni.

* * *

Március 15-én átadás

A kivitelező SADE-Magyarország Mélyépítő Kft. jelenleg a műszaki átadás póthatáridejében az utolsó simításokat végzi: környezetbarát ragasztott, mosott gyöngykaviccsal terítik be a Dugonics tér parkjának sétányait. Az 550 négyzetméternyi felület svájci szabadalom alapján készül, és főleg nyugati országokban elterjedt megoldás. A 2,25 milliárd forintos Szeged Biopolisz Park projekt részét képező nettó 730 milliós beruházást március 15-én, péntek délelőtt 11-kor adják át ünnepélyesen.

Olvasóink írták

109 hozzászólás
  • 109. CsImre 2013. március 11. 20:02
    „http://szegedbicaj.blog.hu/2013/03/11/valtozo_forgalmi_rend_a_dugonics_teren”
  • 108. florian72 2013. március 11. 08:59
    „Nagyon szép lett a tér gratulálok hozzá mindenkinek aki rész vett benne!”
  • 107. Gingko 2013. március 10. 23:40
    „A tér szerkezete alig változott, megmaradt a közlekedés régi rendje, a zöldfelület nem nőtt, kicserélték a burkolatot, berendezést. Ez a legnagyobb érdeme a felújításnak. Hogy a teknőt miért egy áruház elé kellett építeni, az titok lehet, vagy meglepetés?”
  • 106. TELSTAR 2013. március 10. 20:19
    „A serbliben majd jól meggyűl az esővíz, ha eldugul a vízelvezető. Aztán jöhetnek a tűzoltók kiszivornyázni.”
  • 105. kispacni 2013. március 10. 20:14
    „101.

    Egyébként nem az volt még 2011 is ben is valemelyik DM cikkben, hogy a betonteknő helyén is trükkös időmutató vagy valami semmitmondó szökőkútszerűség lesz. Én követtem a DM erről szoló cikkeit, és megnéztem a mindenféle hatásterveket, de seholsem láttam ezt a förmedvényt a betonlavórral, amely nem mellesleg szerintem balestveszélyes is. Szívesen kötök fogadást, hogy lesz néhány szélvész kerékpáros, vagy kocogó, amely beletrafál majd éjjel nem kellő kivilágítás mellett a lavórba.

    Szóval, ki hogyan emlékszik, az építkezés elindítása előtt, valóban ezt a lavórt igérték , mert én biztosan nem erre emlékszem. Volt 2-3 másik terv, de az a borzalom nem volt benne, mint ahogy a lámpák sem.”
  • 104. kispacni 2013. március 10. 20:07
    „" a dugó téren éppen, hogy nem kell tolni, csak a szökőkút körüli placcon és a parkban."
    Ismerve milyen renitensek és nemtörődőek, gyalogos utálok vagytok azt sem fogja betartani a kerékpárosok túlnyomó része, és ott fogtok szlalomozni a sétáló játszó gyerekek között frászt hozva minden kisgyerekes szülőre és nyugdíjasra.
    És ha néha, néha a rendőrök kampányszerűen büntetnek majd itt is mint a Kárászon, majd itt osztjátok az észt és betesztek mindenféle más városbeli fényképe, hogy itt meg ott hogy szeretik a kerékpárosokat, és másutt össze merik engedik a jámbor kerékpárosokat és a játékmotoron közlekedő gyerekeket.”
  • 103. strangerrr 2013. március 10. 19:57
    „102. Közvetlenül munkahely teremtő beruházásokra vállalkozások pályázhatnak, tekintettel arra hogy nem tervgazdaság van, hanem piacgazdaság.
    Aki az építőiparban dolgozik annak ez munkahely teremtő vagy védő beruházás.”
  • 102. Ferrer 2013. március 10. 19:54
    „A régi Dugonics téri "park" nem volt egy túl frekventált hely, talán életemben egyszer vágtam át a kavicsokon, akkor is azért, hogy ki tudjam kerülni a tüntire igyekvő diákokat. Én nem tudom hogy lukrécia eddig hol élt, de oda soha senki nem járt, legalábbis amikor én láttam. Az új tér szép lesz, remélhetőleg használni is fogják, DE a beruházások logikus sorrendje ez lenne:
    1. munkahelyteremtő beruházások
    2. városszépítés”
  • 101. szegedi07 2013. március 10. 19:30
    „A betonteknyőt, meg az otromba lámpaoszlopokat egy jóérzésű főépítész remélem hamarosan elbontatja. A polgármestert meg a polgárok küldik el. Egyszerű, mint a faék.”
  • 100. eleonóra 2013. március 10. 19:22
    „96.messzegedi
    Igazad van !Tényleg elkelne 1 pár tapasztalt forgalomszervező Szegeden
    Addig amig a biciklisnek 1x a járdán, 1x az úton,1x kívül a sávban 1x belül,addig nem lesz béke az utakon.Utcák fölösleges lezárása,egyirányúsítása már szinte élhetetlenné teszi Szegedet.”
  • 99. Horthyszobor 2013. március 10. 19:07
    „Találtam egy nagyon találó idézetet:

    Ahogy Sütő András mondta: ,,Aki nem tudja merre tart, azt oda vezetik, ahova akarják!" Mekkora igazság. Gondoljuk át napi életünket! Nézzük meg a mai értékrendeket!!!”
  • 98. CsImre 2013. március 10. 19:04
    „96. messzegedi:

    Teljesen jó dolgokat írsz, de ne légy tájékozatlan, a dugó téren éppen, hogy nem kell tolni, csak a szökőkút körüli placcon és a parkban.”
  • 97. queenmargareth1 2013. március 10. 18:44
    „mi volt a régiben szebb?zöldebb volt, emberibb.”
  • 96. messzegedi 2013. március 10. 17:19
    „Szerintem túlnyomórészt rendben van a dolog. A kandeláberek ugyan rondák, de a tér és a környező utcák rekostrukciója összességében szép lett. A lámpák tekintetében sokkal jobb lett volna, ha a klasszikusakat teszik ide is (de ez ízlés dolga).

    A nagyobb baj szerintem az, hogy a városházán nincs kerékpározó közlekedési szakember illetve olyasvalaki aki a szabályok ismeretén túl gondolkodni képes egy buszvezető, egy autós, egy kerékpáros és egy gyalogos fejével is ... pedig egy ilyen szakember adaptálása nagyon jól jönne. A hozzánemértés ugyanis megoldhatatlan szituációkat, illetve borzalmas kényszermegoldásokat eredményez. Bosszantó, hogy egyre több helyen fordul elő, az "itt most szálljon le és tolja tovább a kerékpárt" elképzelés. Jó lenne felfogni, hogy a kerékpáros nem azért megy kerékpárral mert azt tolni szeretné! Az ilyen szabályozás legalább annyira abszurd, mintha ugyanezt az autókkal (szálljon ki és tolja át) vagy pl buszokkal tennék. Oda kellene végre figyelni a kerékpárosokra a tervezéskor is, nem csak kipipálni a fejezetet. Hihetetlen káosz az, ami most a Dugonics téren (körforgalmak) kezd kirajzolódni. Ha kevesebb autót szeretnénk a belvárosban, akkor könnyíteni, biztonságosabbá tenni és nem nehezíteni kéne a kerékpárosok/gyalogosok életét. A logikátlan nehezen betartható szabályok ugyanis szabályszegésre késztetnek és veszélyhelyzetet teremtenek. Jó lenne már ezt végre felérni ésszel ott a torony alatt is. A magam részéről nem szeretném azt se ha elütnék egy eltévedt bicajost és azt se, ha adott esetben engem ütne el egy autó a dilis forgalomszervezés miatt!”
  • 95. TELSTAR 2013. március 10. 17:17
    „93. Nem lehet belesimítani. Képtelenség.”
  • 94. _csutak_ 2013. március 10. 17:08
    „A sebességet új módon ellenőrzik!
    Belépéskor - kilépéskor fénykép, az eltelt idő alapján kiderül mennyivel ment átlagosan.
    Ki van más találva, a németek előszeretettel alkalmazzák az autópályáikon, ahol amúgy is sok érdekesség van az út fölé szerelve.
    **
    Ízlésről értelmes ember nem nyit vitát!
    Gondolok itt a Lombard székházra, (melyből nemsokára távoznak, mert Ártunk és Kormányunk gazdaságpolitikája nem tetszik a cég tulajának!) és gondolok az egész újonnan átadott térre és környékére.”
  • 93. macs 2013. március 10. 17:08
    „82. TELSTAR,
    tényleg komolyan gondolod, hogy lesz majd valaki, aki milliókat áldoz arra, hogy azt az egész tömböt, amiben az áruház van lebontsa és visszaállítsa az eredeti városképet? Nem inkább azon kéne gondolkozni, hogy lehetne a most kialakult környezetbe belesimítani az épületet?”
  • 92. _csutak_ 2013. március 10. 16:53
    „Délben még annyi melójuk volt, hogy nem bízom az 18.00 órás átadásban.”
  • 91. azmegszeged 2013. március 10. 16:48
    „89. Ebgondolat 2013.03.10. 16:21

    Hamis a felvetésed. Egyáltalán nem csak ez a két lehetőség van, a Kendergyárat is lehetett volna hasznosítani, akár ahogy mondjuk a Millenárisnál tették, akár más funkciót találni neki. De ha a város nem adja be a derekát és enged TELJES beépítést a telekre (ilyet Budapest legzsúfoltabb kerületében sem engednek), illetve nem veszi le a védettséget, akkor a beruházónak sem lett volna akkora érdeke a rombolás.”
  • 90. TELSTAR 2013. március 10. 16:39
    „Egyáltalán nem jó, sőt: szégyen. Sok mással együtt.”
109 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Közműadó: milliárdos teher a megyei szolgáltatóknak

Beruházásokat és szponzorációt fognak vissza, és leépítés is szóba jöhet. Ezzel reagálnak a megyénkben illetékes szolgáltatók a közműadóra. Tovább olvasom