Délmagyar logó

2016. 10. 01. szombat - Malvin 11°C | 24°C

Építenek, hogy rombolhassanak

Szeged - Fülig érő mosollyal és gyermeki áhítattal figyelték a tésztahidak összezúzását hallgatók és oktatók a szegedi Mérnöki Karon tegnap. A tíz csapat részvételével zajló tésztahídépítő versenyen mindössze tíz dekagramm döntött az első és második helyezett között.
Egy kisebb autót is elbírna

570 kilogrammal terhelhető a valaha épített legerősebb tésztahíd. A tavalyi világbajnokságon híd kategóriában 482,8 kilogrammal az Óbudai Egyetem csapata nyert, a legerősebb tartót a Rigai Technikai Egyetem csapata készítette. Építményük 488,3 kilogramm terhelésnél roppant össze.
Precizitás, kitartás, türelem, mérnöki tudás és persze egy kilogramm tészta némi ragasztóval – mindezek szükségesek egy akár 400 kilogrammot is kibíró tésztahídhoz. És bár vicces csapatnevekből – mint például Reccsenetes, Lehidalok, Vegyes Felvágott és Bolonyászok – nem volt hiány, a tésztahidak nagyon is komoly szerkezetek, a mérnöki tanulmányokat lehet velük gyakorlatban megjeleníteni.

– Építeni és rombolni is szeretünk, de a lényeg, hogy ilyenkor az elme épüljön – fogalmazott Bíró István, a kar Műszaki Intézetének vezetője. Szerinte azért is jó egy ilyen verseny, mert a fiatal szakemberek tanulhatnak a saját hibáikból. Mérnöki szerkezetekről van szó, ezért a kreativitásukat közvetlenül is próbára tehetik. Cannelloni, makaróni, spagetti, penne – csak néhány tésztafajta, amiből hidat vagy tartót lehet készíteni.
 
Építenek, hogy rombolhassanak. Fotó: Kuklis István (galéria)
– Nem lepődtem meg amiatt, hogy ilyen sok hölgy tud akár egy engem is kibíró tésztahidat készíteni – mondta a verseny előtt Keszthelyi-Szabó Gábor, a szegedi Mérnöki Kar dékánja, aki jól megtermett ember. A dékán nem túlzott, több, őt is bőven kibíró híd vonult fel a versenyen. Az első három helyezett csapatot nézve a nemek aránya kiegyenlített volt, szó sincs tehát arról, hogy a mérnöki szakma csak a férfiakról szólna.

A győztes, Kovács Szimonetta a Debreceni Egyetem Építőmérnöki Karáról érkezett. Köríves hídja 325 kilogrammot bírt. A negyedéves mérnökhallgató lapunknak elmondta: nem minden a tervezés, a legfontosabb a pontosság és az, hogy legyen elég időnk. Jól kell bánni a ragasztóval, és gondosan ki kell válogatni az alapanyagokat. Hetekre elosztva összesen 60 óra munkája volt a hídban, amit 20 másodperc alatt szakított szét a terhelő gép. A második helyen a Hidalgók csapata végzett, 324,9 kilogrammal.

A verseny egyik nagy esélyese volt Tiszavirág 3 néven Kis Evelyn és Förgeteg Nikolett. A szegedi páros rekordja 383 kilogramm, most is ennek közelébe szerettek volna kerülni, de a híd „csak" 190,8 kilogrammot bírt. A fából készült terhelőelem tört el, az a rész, ahol a terhelést végző gép csatlakozott a hídhoz. Ilyen még nem fordult elő, az építmény szerintük legalább még száz kilót bírt volna. Ebből is tanulnak majd, ez az egész verseny lényege.
Reccsenetesék 4 kilója
A nap legszerényebb eredménye az először induló Reccsenetes nevű párosé volt, a hídjuk mindössze 4 kilogrammot bírt. Bíró István úgy biztatta őket, hogy azzal, hogy eljöttek, már eredményt értek el, mert legyőzték a lustaságot és alkottak valamit.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Önnél is vegyszerízű a zöldség?

Önnél is vegyszerízű a zöldség?
A gazdáknak az idei évtől növényvédelmi szakemberrel kell szerződniük, ettől azt is várja a hatóság, hogy ritkábban találnak vegyszermaradványokat a terményeken. Tovább olvasom