Délmagyar logó

2017. 08. 23. szerda - Bence 15°C | 25°C Még több cikk.

Fél napot is várnak a betegek a szállításra

Csongrád megye - Órákig utaztatott, vagy este 10-ig a kórházban várakozó betegek – ismét sok a panasz a betegszállítókra. A cégeknél azt mondják, ennyi pénzből csoda, hogy még működőképesek.
– Kontrollvizsgálatra kellett Deszkre utaznom, délelőtt fél 10-re oda is ért velem a mentő – kezdte mesélni történetét a mozgásában korlátozott, oxigénhez kötött Peleskei Istvánné. – Amikor fél 12-kor végeztem, betegszállítót kértek nekem az orvosok, hiszen egyedül nem tudok közlekedni. Este 6 órakor kezdtem elveszíteni a türelmemet, hiszen étlen-szomjan várakoztam.

Vissza a régi rendszert

Az egyesületi elnök szerint a jelenlegi áldatlan állapot egyetlen megoldása az lenne, ha visszatérnének a 2011. június 1-jei helyzethez, amikor még megyei irányítás volt, és a betegszállítók koordinálták a feladatokat. A távolsági feladatokat kapacitásarányosan osztották el, mert ezek azok a szállítások, amelyeken minimális nyereség keletkezik. – Ez tartja életben a városon belüli fuvarokat – mondta Tóth István. – Ha ezek nem kompenzálják megfelelően a cégeket, anyagilag teljesen ellehetetlenülnek.
A beteg asszony elmesélte, egyszer ugyan jött egy autó, őt azonban nem vitte el, mert azt mondták, nincs papír arról, hogy őt is kellene szállítani. Este 8 órakor egy orvosnak tűnt fel, hogy még mindig a folyosón ül. Rákérdezett a diszpécsereknél, és kiderült, este 10 óra előtt nem is tudnak érte jönni. Az asszony ezért végül taxival ment haza.

Sajnos nem egyedi eset, hogy a betegek fél napokat várnak a betegszállítókra. Csongrád megyében 23 autó teljesít szolgálatot, a lakosságszámra elosztva pedig kiderül: egy jármű 18 ezer 255 beteget szolgál ki. Naponta több tucat fuvart kell mindegyiknek teljesítenie, mindezt ráadásul úgy, hogy egyik utat a másikra fűzik.

– A finanszírozásunk 2007 óta változatlan, miközben a feladatszám 33 százalékkal, az üzemanyagár pedig 63 százalékkal nőtt – mondta el Tóth István, a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesületének elnöke. Mindezt úgy tudták kompenzálni, hogy az 5 személyes autókat 9 személyesre cserélték, így egyszerre több beteget is el tudnak szállítani. Csakhogy ezzel a betegek várakozási ideje nő.

– Míg korábban három betegnek kellett bevárnia egymást – kijöjjön a lakásból, elvigyük a vizsgálatra, felkísérjük –, most hétnek kell alkalmazkodnia a többihez. Így előfordulhat, hogy van, akit órákon keresztül autóztatunk, mire eljut az orvosához – mondta el Tóth István. Hozzátette: rengeteg időt elvesz az is, hogy a feladatfelvételkor sok a torzulás: a helyszínen derül ki, hogy nem ott van a beteg, nem oda kell vinni, nem olyan típusú szállítást igényel, mint amire számítottak, vagy nem arra a napra kérte a kocsit. – A kopasznak is hajmeresztő ez a rendszer – jellemezte helyzetüket.

Fél napot is várnak a betegek a szállításra. Fotó: Frank Yvette
Fél napot is várnak a betegek a szállításra. Fotó: Frank Yvette

Arra koncentrálnak, hogy a délelőtti rendelésekre mindenki időben odaérjen, így a hazaszállításokat csak délutánra tudják ütemezni. – Intézetből 24, vizsgálatról 6 órával a jelzés után kell elszállítanunk a betegeket – mondta el Bárkányi Péter, a Szegeden, Kisteleken és Sándorfalván szállító Ekitep Kft. ügyvezetője. A cég 4 autójával napi 90-100 fuvart teljesít, ráadásul döntően ülőkocsis vagy fekvő betegeket szállítanak, maximum ketten férnek be egy járműbe. – Képtelenség ezt az igényt kielégíteni, több autóra lenne szükség – mondta. – Nekünk két tartalékautónk van, az egyiket gond nélkül be tudnánk állítani. De nem kapunk rá finanszírozást, így ezt nem tudjuk megtenni.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szabó Balázs Radnóti nyomában

Szabó Balázs kecskeméti bábszínészként indult három évvel ezelőtt a fővárosba, hogy megvalósítsa az álmát. Ő mégsem tudta biztosan, hogy van-e létjogosultsága annak, amit csinál. Mára kiderült, van. Tovább olvasom