Délmagyar logó

2017. 05. 30. kedd - Janka, Zsanett 16°C | 29°C Még több cikk.

Felmentik a diákot megrugdosó tanárnőt - Ricsi magántanuló lesz

Szeged - Azonnal hatállyal kezdeményezték a felmentését annak a szegedi tanárnőnek, aki a gyanú szerint megütötte és megrugdosta egyik diákját. A 11 éves fiú magántanulóként fejezi be a tanévet.
– A tanárnőt meghallgattuk. Elmondta, valóban az történt, ami a rendőrségi feljelentésben szerepel: megütötte és belerúgott a földön fekvő gyerekbe – tájékoztatott Gera Tibor, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Szeged és Térsége Közvenevelési Intézményének főigazgatója.

Mint megírtuk, néhány napja a gyanú szerint pofon vágott majd megrugdosott egy földön fekvő gyermeket a szegedi Weöres Sándor Általános Iskola egyik tanára, Sz. Ágnes. A rendőrség védekezésre képtelen sértett sérelmére elkövetett könnyű testi sértés miatt indított eljárást.

A 10 éves, harmadik osztályos Richárd magatartásával többször voltak gondok. A fiú nehezen kezelhető. Előfordult, hogy rendkívül durván szidalmazta a tanárokat.

– Példátlan dolog. A pedagógus tettére nincs mentség. Kezdeményeztem a Klebelsberg Intézményfenntartó Központnál az azonnali hatályú felmentését. Ez a viselkedés pedagógushoz méltatlan – magyarázta Gera Tibor. A főigazgató hozzátette, egy feltáró vizsgálat során próbálják megállapítani, mi vezetett idáig.

– Minden iskolában előfordul kezelhetetlen, vagy nehezen kezelhető gyerek. Minden pedagógusnak, van ilyen diákja, de arról, hogy idáig fajuljon a dolog, még soha nem hallottam. A főigazgató szerint a problémával foglalkozni kell, amihez meg kell találni a megfelelő pedagógiai eszközöket.

Diákot eltanácsolni csak a tanköteles kor elérése, azaz 16 éves kora után lehet. A szülő kérelmezte, hogy Richárd magántanulóként folytathassa tanulmányait, amit az iskola igazgatója, Dobos János engedélyezett.

– Ahogy beléptünk az iskolába, az egyik tanár azzal fogadott, hogy ezek után még ide mertem jönni – mondta Engi Ramóna, Ricsi édesanyja. Az anya, a fiú osztályfőnöke és az iskola igazgatója egyetértettek abban, az lesz a legjobb, ha a fiú magántanulóként fejezi be a tanévet. A jövőben a kisfiúnak nem kell bejárnia az órákra, otthonában szüleivel készül, jegyeit osztályozóvizsgákon szerzi meg.

A gyerekek tudják

– A gyerekek, tanárok is elviselhetetlenül fáradtak májusban. A diákok ingerültek, a tanárok ingerlékenyek lehetnek – kezdte Szalma Ibolya, klinikai szakpszichológus, gyermekpszichológus. A szakember szerint a gyerekek tökéletesen fel tudják mérni a tanárok lelkiállapotát, és ki is használják, ha egy pedagógus „gyengébb". Addig feszítik a húrt ameddig lehet. – Bár az oktatási törvény értelmében a tanárnak mindent el kell tűrnie, az eset előzményeit is figyelembe kell venni. Hosszú folyamat, amíg egy tanárnál így elszakad a cérna. Hosszú ideje halmozódó düh jöhetett ki a tanárból – fogalmazott a gyermekpszichológus. A szakember szerint a legjobb megoldás az lenne, ha a szülők másik iskolába vinnék a gyereket, hiszen hiába lesz magántanuló, akkor is találkozni fog a tanárokkal.

Olvasóink írták

796 hozzászólás
  • 796. tucat 2013. május 22. 09:04
    „795. .suhym.

    A gyerekeknek jobb helyeken - évtizedek óta - azt tanítják, hogy ne hagyják cserben a bajban lévőt, s ha a segítségnyújtás meghaladja a lehetőségeiket, vagy a képességeiket, haladéktalanul értesítsék a legközelebbi felnőttet.
    Ez, elvben, mindenkitől elvárható magatartás (kár, hogy éppen a felnőttektől lehet egyre kevésbé ellesni a csínját-bínját), de a pedagógusnak kiemelt munkaköri kötelessége a gondjaira (átmenetileg a felügyeletére) bízott nebulók testi épségének a védelme. Ebből következően, késedelem nélkül, minden tőle telhetőt meg kell tennie azért, hogy a gyerekeket veszélyeztető körülmények megszűnjenek, s ha ez nem lehetséges, akkor a kölyköket el kell távolítania a veszélyforrástól. Ugyanígy kutya kötelessége megakadályozni, hogy bárki olyan magatartást tanúsítson, amellyel a srácok (nem csak) testi épségét veszélyeztetné, és a lehetőségeihez, képességeihez (pl. a testi adottságai, az aktuális erőviszonyok és eszközök - beleértve a fenyegető magatartást tanúsítónál lévő, fegyverként használható tárgyakat is) mérten mindent meg kell tennie, hogy a veszélyt mielőbb elhárítsa. Ilyen helyzet az is, amikor egy kölyök a saját, vagy mások (tanulótársai, pedagógus, járókelő, stb.) testi épségére nézve veszélyes magatartást tanúsít. A pedagógusnak tehát nem joga, hanem elemi kötelessége az intézkedés, amellyel a közvetlen veszélyt elháríthatja. Ha a "hagyományos" pedagógiai eszközök (kérés, figyelmeztetés, érvelés, büntetés kilátásba helyezése...) alkalmazása beláthatóan és nyilvánvalóan nem vezet eredményre, vagy az elhárításban késedelmet okozna, akkor a testi kényszer alkalmazásával kell a veszélyhelyzetet megszüntetni, akár dologi kár keletkezésének a kockázatát is vállalva (sérülhet a ruházat, berendezési tárgyak, egyéni felszerelési eszközök, stb.), ha elkerülhetetlennek látszik.
    A lényeg most jön: az ilyen, veszélyt elhárító intézkedés, például szélsőséges esetben testi kényszer alkalmazása azonban nem lehet újabb, az intézkedést kiváltónál akár súlyosabb károkkal és veszéllyel fenyegető magatartás, azaz a pedagógus nem alkalmazhat testi kényszerként (pl. lefogás, leszorítás, fizikai eltávolítás) TESTI FENYÍTÉST, nem bántalmazhatja azonnali megtorlásképpen a renitens kölyköt, a cselekménye kizárólag a veszély azonnali elhárítására kell, hogy irányuljon. Ebbe tehát nem fér bele a pofozkodás, a megütés, és még kevésbé a már földre került "ellenség" további bántalmazása, rugdosása, amely egészen nyilvánvalóan a pedagógus indulati cselekménye, amellyel azonban már éppen ő válik veszélyforrássá, s az ilyen magatartást a törvény szigorúan büntetni rendeli, és nemcsak a suliban, hanem bárhol, ahol legkevesebb garázdaság szabálysértéséért kell az ilyesmiért felelnie az elkövetőnek, akkor is, ha semmilyen sérülést és/vagy kárt nem okozott a cselekményével.
    Nemcsak a tanár, hanem a gyermek is fokozottan védett "állatfajtája" a társadalmunknak. S ez, legalábbis az elvek síkján, így van rendjén. A gyakorlatunk sajnos, nem utolsó sorban a rögzült és generációkon át töretlenül "öröklődő", feudális-klerikális konvencióinknak köszönhetően sajnos fényévekre hajlik el ettől. Ezt bizonyítják látványosan a hozzászólások is, megnyugtató számú kivételeket is felvonultatva azért, amelyek viszont mintha egy másik, nem kevésbé szélsőséges álláspontot jelenítenének meg. De mifelénk ez természetes, mert mi mások vagyunk, mindent másképp csinálunk: harcos fajta, szabadságharcos is, ha kell (ha nem :D).

    Remélem, segíthettem megérteni, hol húzódik az éles határ a cselekmények "kötelező" és a "tilos" mezői között. A határ itt valóban borotvaéles, hiányzik a "lehetséges", vagy "megengedett-megtűrt" köztes terület, de a magatartásunkat szabályozó törvények többsége esetében ez más ügyekben is így van. Az erkölcsi normáink körében találhatóak olyan elvárások is, amelyekben viszonylag széles sávot foglalnak el a "nem kötelező, de nem is tilos" viszonyulási szabályok míg a jog, ha igazán életszerű, egyszerűen érthető és követhető, nem ilyen, hanem kizárólag tilt, vagy kötelez. Amire nem kötelez, az nem feltétlenül elvárható, amit nem tilt, azt megtenni általában szabad. Más kérdés, hogy elég-e a boldog, de legalábbis nem kínszenvedést jelentő emberi együttéléshez a jog betűihez alkalmazkodva viselkednünk. Elég, vagy sem (szerintem messze nem), mi, sajnos, igen gyakran még azt sem tesszük. Tudja, ismeri biztosan: aki jogkövető (Fél-Ázsiában), az hülye, aki hülye, haljon meg! Amíg így viszonyulunk önmagunkhoz és másokhoz, addig túl sok jót nem várhatunk - önmagunktól és másoktól, igaz? :)

    Lélekben derűs napot!”
  • 795. .suhym. 2013. május 21. 11:44
    „794. ilona30 2013.05.21. 09:11

    Ha a te gyerekednek adott esetben egy ilyen kvalitású társa maradandó sérülést okozna, mert a pedagógus szavára, sőt kiabálására sem engedi el a másik a tiedet, akkor is ez lenne a véleményed, vagy akkor azért kritizálnád a tanárt, mert nem tudott semmit sem tenni??

    Várom a válaszodat, és arra a kérdésre is, mit kellene tenni egy pedagógusnak egy deviáns, kezelhetetlen gyerek esetében, amikor a társa testi épségét veszélyezteti és sem a szép szóra, sem a "csúnya" szóra nem hallgat!
    Mit tegyen a tanár?
    Szerintem ebből a helyzetből mindenképpen rosszul jön ki. Vagy testi erővel, veréssel megfegyelmezi a rossz gyereket, vagy nem teszi és a normális, jó gyerek megsérül vagy uram bocsá´ súlyosabban dolog is történhet

    Te melyik helyzetet választanád? Mit tennél?????

    A szóban forgó gyerek pl. elsőben a narancsért fojtogatta az osztálytársát, amit az ebédhez kaptak, és ez csak egyetlen kiragadott példa. Amikor a tanító néni nagy nehezen szétválasztotta őket, a gyerek úgy sípcsonton rúgta, hogy elég hosszú ideig sántított. Tudok még számtalan példát ezzel a gyerekkel kapcsolatban.”
  • 794. ilona30 2013. május 21. 09:11
    „szégyen egy tanár jo példát ad !!”
  • 793. .suhym. 2013. május 20. 15:04
    „790. macs 2013.05.19. 15:38

    Kire gondolsz, akik nem tettek érte semmit?

    Amelyik iskolából én ismerem elsős korából, ott aztán mindent megtettek a tanerők!
    Ha a szülő nem partner, mereven elzárkózik minden segítségtől, szerinte az összes tanár hülye és rosszat akar az ő nagyon jó fiacskájának, ott mit tud tenni bárki is?

    Már abban az időben is megrúgta a tanítónőt, terrorizálta az osztálytársakat...etc.
    A "tisztelt" szülőnek azt javasolták, hogy olyan helyre vigye a gyereket, ahol kicsi az osztálylétszám, erre anyuka kikérte magának, az ő gyereke nem gyogyós, de ezt senki nem is állította!

    Ennek a gyereknek szakemberre van szüksége, de eredmény csak akkor lesz, ha a szülő együttműködik vele!!!

    Ha egy gyerek az osztálytársa tesi épségét veszélyezteti és sem késésre, de kiabálásra sem hajlandó elengedni, akkor mi a teendő? Ugyebár a tanár az összes gyerekért felelős, mind a deviáns viselkedésűért, mind a rendes, normális viselkedésű gyerekekért!
    Nos, mi a megoldás?
    ................................................................................................................................................
    Kíváncsi vagyok mit csinálnának azok, akik még életükben nem kerültek ilyen helyzetbe, soha nem tartottak órát 25-30 gyereknek, de azért jobban tudják mit hogyan kell csinálnia egy pedagógusnak, mint azok akik ezt a "mesterséget" gyakorolják és évekig tanulták!

    Olyan jó, hogy hazánkban az oktatáshoz mindenki "ért"! Csak tudnám mi a fenéért nem tanít ez a sok okos!?!”
  • 792. vélemény 2013. május 20. 13:25
    „790. macs
    a gyerekek nem születnek rossznak, csak a környezetük van rájuk rossz hatással.
    - Én is így gondolom. Jelen esetben meg különösen.”
  • 791. tucat 2013. május 19. 19:04
    „790. macs
    Igen, minden bizonnyal. Mégse kezeljük, hanem elvakarjuk őket, és tiszta gyagya-ragya már a pof..., a nemzeti ábrázatunk. Vagy legfeljebb kozmetikumokat, bőrradírt használunk, de az okokkal, az intellektuális anyagcserezavarainkkal nem törődünk, habzsoljuk tovább a nehéz, mérgező konzervjeinket, és gyűlölködve-fintorogva toljuk el magunk elöl a "zöld-liberális" kaját (miközben, éppen ezt kiáltjuk ki mérgezőnek, mert elhitették velünk, hogy ebbe kóstoltunk bele "abba´ ja ze´ mu´t nyo´c évbe´", ami a mi esetünkben több okból is kizárható ; :D)). Néha egy kis lelkiismereti diéta, aztán megy tovább az illendően hangos, fél-ázsiai böfögéssel meg az akut gyomor- és illatos bélbántalmakkal kísért, nagy, nemzeti zabálás. :D
    Ricsi gyerek meg a többi is ugyanezen a "koszton" él, szóval - a vicces képzavar kedvéért - repül a malomkő, ki tudja, hol áll meg... :)
    Hogy áradna már végre ki ránk a szentlélek! (Ez talán a legviccesebb képzavar a számomra, mert halvány fogalmam sincs a mondat alanyáról, hacsak nem logikai rokona annak, amit én intelligenciának nevezek - bár, ami azt illeti, erről is csak homályos elképzeléseim vannak. Nagyon látszik? :$ :D)

    További kellemes ünnepet!”
  • 790. macs 2013. május 19. 15:38
    „787. tucat
    az a pattanás előbb-utóbb nagyon fog fájni. :-(
    789. vélemény,
    a gyerekek nem születnek rossznak, csak a környezetük van rájuk rossz hatással.
    Akik tehetett volna valamit Ricsiért, és a hozzáhasonló gyerekekért, azok, talán lustaságból, talán közömbösségből, talán a "nem akarok konfliktusba keveredni" hozzáállás miatt, elfordították a fejüket. Durván fog hangzani, de magunknak főztünk, hát együk is meg. :-(”
  • 789. vélemény 2013. május 19. 00:38
    „786. macs
    A kupac már most is óriási csak az illetékesek az aktakötegeiktől nem látják.
    A túlzott liberalizmus ide vezetett.”
  • 788. vélemény 2013. május 18. 23:29
    „Mikor jönnek már rá az illetékesek, hogy az ilyen egyedek nem építenek, hanem bomlasztanak?
    Felfelé küldik a szép jelentéseket, közben rettegnek a ricsi mamák feljelentgetéseitől.”
  • 787. tucat 2013. május 18. 23:13
    „786. macs
    Nem tudom. De mert most Shakespeare-t nézek épp,
    Kérdésedre hadd feleljek én ekképp:

    Magas bástyafokról sok kakas rikolt:
    Kell hajlék, de a téglákat rakja más!
    Majd csitul a zaj, s a helyzet lesz, mi volt:
    Bolhabébi popsiján a pattanás.”
  • 786. macs 2013. május 18. 18:31
    „Olvasom, hogy a kollégái nem mernek kiállni a tanárnő mellett, végül is, miért állnának ki mellette? Talán hálából, mert megoldotta a problémájukat, nekik már nem kell nap, mint nap megküzdeniük a renitens diákkal.
    És továbbra sem hagy nyugodni a kérdés, mi lesz Ricsivel? Mit kezdünk vele, és a hozzáhasonló gyerekekkel? Kidobjuk őket a rendszerből, OK!, de ez nem megoldás, ez csupán elodázás. Szépen besöpörjük a szőnyeg alá, és mi lesz , ha már akkora lesz a kupac, hogy orra bukunk?”
  • 785. egyiptomimao 2013. május 18. 17:49
    „Átlag napi 7 perc a gyereknevelésre? Szép!!!!!!!Igen kedves Vélemény! Anyuka sérthetetlen. Szoktam gyámügyes ismerőseimmel beszélgetni . Mikor azt mondom nekik : "Hogy milyen szülők vannak" egy-egy hangos eset kapcsán. Az a válaszuk, hogy igen, de ezek a szülők szentül meg vannak győződve arról, hogy ők a legjobb szülők a világon.”
  • 784. vélemény 2013. május 18. 17:26
    „Van azért máshol is probléma.
    http://hir6.hu/cikk/82164/zacher_m_betelepulo_megmondta_a_frankot”
  • 783. vélemény 2013. május 18. 17:13
    „771. egyiptomimao
    Miközben ricsike illetlen jelzőkkel illetheti a tanárok szülei, az anyukája sérthetetlen tartja magát?”
  • 782. ellensúly 2013. május 18. 16:29
    „780. tucat
    Tudja, ez olyan, mint amikor a gyerek a tanára anyjának a feslett nemi erkölcseit, netán szexmunkás mivoltát emlegeti, amelytől azonban senki sem lesz prostituált, hanem az ilyképpen megnyilvánuló minősíti a saját, indulatokkal mérgezett mentalitását és jellemét és személyiségállapotát, miként a tanár is tette éppen, kiborulva, önmagából kifordulva.
    Ez itt a lényeg. Az anya viszont ezt fel se tudja fogni. Ösztöneitől vezérelve, sarokba szorítva, támad.”
  • 781. ellensúly 2013. május 18. 16:21
    „780. tucat
    Gondolja, hogy a címzett anyuka ezt végigolvassa és elgondolkodik? Nagyon optimistának, de inkább naívnak tetszik lenni.”
  • 780. tucat 2013. május 18. 16:05
    „Látom, hogy folyamatosan érkeznek a már ismert szerzők tollából a hozzászólások, és mert sejtem, hogy az eredetiségüket cáfoló, tartalmi fertőzés okozta metamorfózist továbbra is nélkülözik, bocs, de inkább nem olvasom el őket.
    Ellenben Richard édesanyjának, ha nem veszi rossz néven, önmérsékletet javasolnék. Olyasfélét, amellyel elkerülhető a konfliktus árkának tovább mélyülése, és amellyel a gyereket bántalmazó pedagógusnak mintegy biztató esélyt adhat a tette átgondolására, nem kevésbé arra, hogy megbánást tanúsítva megkövesse a srácot, a nem ok nélkül háborgó szülőket és a közvélemény erőszakot ellenző rétegét. Ha ezt teszi, ahelyett, hogy a vétkest a jog pallosával fenyegeti - amely ettől függetlenül, a körülmények alapos mérlegelése után kénytelen lesz lesújtani - akkor a helyzet megnyugtatóan rendeződhet, s a végén nemhogy haragban, hanem akár barátságban parolázva léphet le a színről minden érintett, talán az eredeti szándéka és hangoltsága szerint. Ez azért megnyugtató lenne nemcsak rövid, hanem hosszú távon is, és bölcs üzenetet is közvetíthetne az egész, harci díszekben virító társadalomnak is.

    Gondolja meg, kérem! Ha nem a társadalom békéje, de legalább a gyerek jövője érdekében! Mert a srác ezeket az eseményeket is feldolgozza a maga, sajátos módján, s nyilván belátja Ön is: egyáltalán nem mindegy, milyen szellemi táplálékot kell megemésztenie.
    Ha így dönt, javaslom, mostantól kezdve, az igazságtartalmától függetlenül, hagyjon figyelmen kívül minden, gyalázkodó, lejárató szándékú, betegesen sanda és arrogáns, netán agresszív megnyilvánulást, amelyekkel itt, vagy másutt szembesül! Egyszerűen ne reagáljon rájuk! Tudja, ez olyan, mint amikor a gyerek a tanára anyjának a feslett nemi erkölcseit, netán szexmunkás mivoltát emlegeti, amelytől azonban senki sem lesz prostituált, hanem az ilyképpen megnyilvánuló minősíti a saját, indulatokkal mérgezett mentalitását és jellemét és személyiségállapotát, miként a tanár is tette éppen, kiborulva, önmagából kifordulva.

    Békét javaslok hát, olyat, amelyben minden baj és feszültség lassan, de eredményesen feloldódhat. Ez mindenki érdeke, beleértve a srácot, Önt, és mindnyájunkat.

    Kellemes Pünkösdi hétvégét!”
  • 779. egyiptomimao 2013. május 18. 16:01
    „774. Vélemény igen a mai DM-ben van”
  • 778. ellensúly 2013. május 18. 16:00
    „769. ilona30
    Szülö ver meg egy tanárt iskolába egyböl kap büntetést
    Saját tapasztalat? Mennyit kaptál?”
  • 777. ellensúly 2013. május 18. 15:55
    „769. ilona30
    Na ez a provokátor nem Margit.
    A büntetőeljárás még ezután indul. A tanárnőt meg már kirúgták.”
796 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Felavatták a délvidéki országzászlót Szegeden

Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes avatóbeszédében elmondta: minden nemzetnek, nemzeti közösségnek joga van saját történelméhez. Tovább olvasom