Délmagyar logó

2017. 05. 23. kedd - Dezső 15°C | 25°C Még több cikk.

Fogynak a hajóroncsok a boszorkányszigetnél

Szeged - Hulladékvasként értékesítik a szigetnél kikötött hajókat. Az igazi probléma az, hogy legalább két úszómű már a víz alatt van.
Kevesebb a döglött vízi jármű a Boszorkányszigetnél, mint néhány évvel ezelőtt. 2007-ben azt írtuk: legalább 20–30 jármű áll itt. Most körülbelül 10 hajó rozsdásodik a sziget északi részén.

Február végén megírtuk: megrongálódott és süllyedni kezdett a tápéi téli kikötőben álló Szőke Tisza gőzhajó. A Boszorkányszigetnél horgonyzó hajók nem büszkélkedhetnek olyan múlttal mint az egykori diszkóhajó, legtöbbjüket gabonaszállításra használták. Ezeket – nem úgy, mint a Szőke Tiszát – nem is megmenteni próbálják, hanem hulladékvasként eladni. A folyamat, ha lassan is, de halad. Az igazi probléma azonban az, hogy legalább két hajó már elsüllyedt ezen a területen.

Hajóroncsok a Boszorkányszigetnél. Fotó Segesvári Csaba (galéria)

Ezeket a tulajdonosoknak kellene felszínre hozniuk, de minden tulajdonos cég felszámolás alatt áll – tudtuk meg a tiszai vízi rendészettől.

Bár a szigetnek ez a része magánterület, a hajók a víz felől és a szárazföldről is könnyen megközelíthetők. A legutóbbi látogatásunkkor palló vezetett az egyik uszályra, most ilyen egyszerűen nem lehetett feljutni a járművekre. A területen egy sóderdepó működik, megpróbáltunk itt érdeklődni, de nem találtunk senkit az épületben. Az iroda ajtaján egyébként viccesnek szánt figyelmeztetetés: vigyázz, 480 V. A kilincs nem rázott, viszont nem is engedett.

Hajóroncsok a Boszorkányszigetnél. Fotó Segesvári Csaba (galéria)

A járműveket Újszegedről könnyebb megszámolni. Itt tűnt fel, hogy a Tisza Királynője „sorozatból" a korábbi három helyett már csak kettő parkol a szigetnél. Az egyiket már elbontották, a maradék kettőt a tervek szerint még az idén elbontják – mondták a vízi rendészet munkatársai. Úgy tudjuk, a vásárló cég kimondottan hulladék vasként vette meg a hajókat, de nemcsak a királynőket, hanem vagy egy tucat másikat is. (Az interneten elérhető színesfémhulladék-árlisták szerint egy kiló vas legalább 60 forintot ér.)

A szigetnél működő lerakat – a kiírás szerint – sódert és homokot árul. Homokot a Tiszából Tiszaszigetnél termeltek ki korábban, de sódert messzebbről kell hozni. Teherforgalom azonban gyakorlatilag már nincs a Tiszán – hogy legyen, ahhoz például ki kellene kotorni a hajózási csatornát. Sajnálatos a vízi élet sorvadása, mert Szeged lekerült a hajózási térképről – mondták a vízi rendészek.

Olvasóink írták

  • 3. j.j 2012. március 31. 06:44
    „Nagyon szomorú,hogy vége a Tiszai hajózásnak én imádtam a Tiszán dolgozni és még most is örömmel mennék ha lenne rá lehetőség.Igen szomorú,hogy egy ilyen lehetőség nincs ki használva Európa számos országában hajóztam ahol minden vízi út ki van használva csak nálunk mostoha gyerek a vízi szállítás.A Tiszán a Bodrogon mindig is hajóztunk és meg tennénk most is ha végre valaki ki használná ezt a lehetőséget.”
  • 2. gubanc 2012. március 19. 13:34
    „Tisza Királynője I-II-III= 300 milla szovjet államadósság. Na így kell velük sáfárkodni. Ócskavasba velük, ozt jó Napot!”
  • 1. vuk 2012. március 19. 09:10
    „Maig nem ertem, hogy a Boszorkanysziget mitol "sziget". Nem veszi korbe a Tisza.
    Annak orulok, hogy a roncsokat elviszik, legalabb nem mergezik a vizet. Addigis a partra kellene oket huzni.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Költözik az informatikatörténeti múzeum

Közel kétszáz tonnányi muzeális értékű számítógépet tárolnak az Öthalmi volt laktanyában. Az Agórában lesz az új otthonuk. Tovább olvasom