Délmagyar logó

2017. 05. 24. szerda - Eszter, Eliza 13°C | 24°C Még több cikk.

Gyékénymennyországban él Gizella

Szeged-Tápé - Török Gizella gyékényszobrász a tápéi emberek életéből merít ihletet, műveit már az Egyesült Államokban is kiállította. Munkáiban érzéseket, gondolatokat, emberi kapcsolatokat jelenít meg. Számos díja és kiállítása mellett arra is büszke, hogy kislánykorában Radnóti Miklós szerelme, Beck Judit rajzolt róla grafikákat, valamint arra, hogy Nobel-díjasokat is vendégül láthatott.
 Névjegy

Török Gizella 1947. május 29-én született Tápén, és ide járt általános iskolába is. Két fia és két unokája van. A Tömörkény István Gimnázium és Művészeti Szakközépiskolába járt kerámia szakra, majd pénzügyi tanulmányokat végzett. Ezen a területen is dolgozott, mielőtt felfedezte a gyékényszobrászatot. Díjai között szerepel többek között az Aranyfokos Kézműves Vándordíj, Szeged Város Alkotói Díja, a Szeged Kultúrájáért díj (aranygyűrű) és a Pro Renovanda Cultura Hungariae „Népművészetért" szakalapítvány különdíja is. Elmondta: soha nem a díjakért készítette alkotásait. Külföldi kiállítások egész során vett már részt például az Egyesült Államokban, Párizsban, Bécsben, de számára mégis a hazai kiállítások és főleg Szeged-Tápé megbecsülése a legfontosabb.

 

– Miért pont a gyékényszobrászattal kezdett foglalkozni?

– A gyékényszobrászat az én sajátos műfajom. A gyékényfeldolgozásnak pedig majdnem ezeréves hagyománya van Tápén. Sokat tanultam édesanyámtól, hiszen a háziiparnál a divatcikkrészleg vezetője volt. Már gyermekkoromban segítettem neki: késztettem szatyorvégeket, vagy sodortam a szövéshez. Ezeket még a házi feladatok mellett, a játék előtt meg kellett csinálnom. Később, amikor édesanyám készítette a divattáskákat, én is beleszóltam, hogy milyenek legyenek. Ennek most borzasztóan örülök, mert észrevétlenül megtanultam egy nagyon szép kézműves szakmát.

 

 

Maga a gyékény is nőnemű


– 1999-ben István atya megkért, hogy készítsek gyékényből karácsonyi díszeket a templom számára, természetesen örömmel segítettem. Akkor kértek meg a hölgyek, hogy találkozzunk rendszeresen. Azóta együtt dolgozunk, és tanítgatom a fiatalabbakat is. Középiskolába a Tömörkény István Gimnázium és Művészeti Szakközépiskolába jártam, ahol kiváló tanáraim voltak. Fel is hívták erre az anyagra a figyelmemet. Gondoltuk, hogy van benne valami, csak akkor még nem tudtuk, hogy mi. Amikor gyesen voltam a gyermekeimmel, elkezdtem intenzívebben foglalkozni vele. Amikor a gyerekek óvodások lettek, faliképeket készítettem az óvoda számára. Mondhatjuk, hogy az életem minden szakaszán végigkísért a gyékény, attól függetlenül, hogy nem ez volt a kenyérkereseti forrás a családban, hiszen pénzügyi területen dolgoztam. Egyszer egy külföldi útra készültünk. Gondolkodtam, hogy mit vigyek ajándékba, ami egyedi, magyar alkotás. Akkor jött az ötlet. Este be is hoztam egy kis gyékényt, és elkezdtem törni a fejem. Nem tudom, hogy született meg, de mire hajnalodott, kész volt az első figura: egy ügyetlen kis női alak. Ekkor már tudtam: ez az, amit régóta keresek, ez lesz az én sajátos anyagom. Sokan kérdezték, hogy miért készítek többségében női alakokat. Hol vannak a férfiak? Nem tudtam válaszolni. Egyszer egy biológus járt nálam, és megválaszolta a kérdést: maga a gyékény, ami hasznos is, nőnemű.
Szent István és Gizella a gyékény szívéből

– Hogyan lesz az egyszerű gyékényből műalkotás?

– A vágás, a szárítás és az előkészítési munkálatok után az a legfontosabb, hogy tudni kell, mi készül, mert annak megfelelően kell feldolgozni a gyékényt. Más kell a szövéshez és megint más a szobrászathoz. A gyékény szíve a bél, ez a legértékesebb része, én is főként ebből dolgozom. Gyönyörű dolgok készülhetnek a bélből és a bélfölhéjból is, ez a gyékény legjava. Nagyon meg kell válogatni az anyagot, hogy jó tartásuk legyen a szobroknak. Nálam nincs semmilyen drót, váz, ezek mind szabad kézzel alakulnak. A gyékényt nem lehet visszabontani, így már az elején nagyon kell figyelni a technikára és az arányokra is. Hosszában húzódnak a felöltőszálak, és körbefut két szálon a fonás. A kritikus rész az, amikor arra kell figyelnem, hogyan arányul az alsó rész a felsőtesthez, ezek kívánják a legkomolyabb figyelmet.

 

 

 

 

Gyékénymennyországban él Gizella. Fotó: Frank Yvette (galéria)


– Mi a kedvenc motívuma?

– Leginkább az emberi kapcsolatok, érzések és a tánc a kedvencem. Jómagam is táncoltam, ahogy Tápén szinte mindenki. Így megörökíthetem a múltat, a hagyományt és magát a mozdulatot. Nem csak a hagyományos táncmozdulatok érdekelnek, hiszen balerinákat is alkottam. Megvallom, ez rendesen feladta a leckét. De szeretem a kihívásokat. A legnagyobb ihletet Tápéról kapom, a tápéi emberek adják nekem a legnagyobb inspirációt. Kedvelem az angyalmotívumot is. Egyszer jött hozzám néhány fiatal lány. Amikor az egyikük meglátta az angyalokat, odafordult a barátnőjéhez: Te nem mondtad, hogy a mennyországba jövünk. Dolgozom megrendelésre is. Egyszer készítettem egy hetvenedik születésnapra egy olyan alkotást, amelyben gyékényből megfontam a nagymamát az öt unokájával. A tápéi templom számára pedig elkészítettem Szent István és Gizella mását. Erre nagyon büszke vagyok, mert a palástot annyiszor toldottam meg gyékényből, ahányszor az eredeti textilpalástot toldották annak idején.

 

 

 

 

A mozdulatban benne van az érzelem


– Miért nem ábrázol arcokat?

– Szerintem az arc csak részletkérdés. A mozdulatnak, az érzésnek arc nélkül is benne kell lennie a figurában. Ha még ezt arccal bővíteném, picit belevesznék a részletekbe, lehet, hogy nem tudnám megvalósítani, amit szeretnék. Úgy kell megfonnom a fejet, a hajat, az arc karakterét, hogy az kifejező legyen. Ha nem tudom megfonni, hiába rakok rá bármi mást, apró részleteket, azzal nem segítek. Egyik kedvencem az anya–gyermek motívum, ehhez pedig nem kell arc. Vagy benne van a mozdulatban a kapcsolat, vagy nincs. Az érzést az egész tartalmazza. De ez így van a legegyszerűbb gyerekjátéknál vagy táskánál is. Arra törekszem, hogy egységében ízléses legyen, és megszólítsa az embert. Ez egy kicsit az én lényemnek, az érzéseimnek az átadása a munkáimon keresztül az emberek felé. Ezért nem készítek túl nagy tárgyakat, mert azt szeretném, hogy emberközeliek legyenek, hogy részei legyenek a lakáskultúrának.

– Ki a példaképe?

– Nagyon sok példaképem volt. Először is a gyökereim, a család. Ott vannak a tanáraim, akik kerámia szakon tanítottak: Tóth Sándor szobrászművész, Tápai Antal, Kopasz Márta néni, Huszákné Dinnyés Éva és még sorolhatnám, nem akarnék senkit sem kihagyni. Olyan ismeretség is adódott az életem során, amit akkor még fel sem fogtam. Épp tegnap fedeztem fel az interneten egy képsort Radnótiról és szerelmeiről. Beck Juditot, aki az egyik szerelme volt, volt szerencsém megismerni. Hetedikesek voltunk, amikor Újszegeden táncoltunk. Odasétált hozzám és az egyik barátnőmhöz, Pannihoz, hogy megkérdezze, lennénk-e a modelljei ebben a szép tápéi viseletben. Nyári szünet volt, ráértünk, így igent mondtunk. Mindennap jött értünk autóval és grafikákat, vázlatokat készített rólunk egy Maros-parti tisztáson. Reggeltől estig, két héten keresztül. Olyan szeretetet nyújtott nekünk, amit akkor fel sem fogtunk. Egyik nap mondta, hogy kicsit tovább kell maradnunk, mert együtt leszünk a művészekkel. Akkor játszották Az ember tragédiáját a szabadtérin, így aznap ott volt velünk Major Tamás, Pécsi Sándor és Básti Lajos is. Fel sem fogtuk, hogy milyen kiváltságos helyzetben vagyunk. Számomra mindenki példakép, aki olyan indíttatást ad, ami az ember életében meghatározó. Akárcsak a nagymamám meséi. Ismerte Juhász Gyulát, így rengeteget mesélt róla. Ezek is olyan dolgok, amik hozzátesznek valamit a munkámhoz, amely során is olyan embereket ismertem meg, akiket másként nem sikerült volna. Például 2012-ben kilenc Nobel-díjas érkezett Szegedre, és többen közülük Tápéra, a gyékényes műhelybe is ellátogattak.

 

 

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Egy hektáron ég a tarló Szeged mellett

Lángra kapott a tarló Újszegeden. A szegedi tűzoltók pedig Kiskunhalasnál küzdenek egy 10 hektáros… Tovább olvasom