Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 7°C

Helikopteres villanyszerelők

Szeged - Többségünk egy égőcseréhez is lekapcsolja a biztosítékot – félünk az áramtól. Az EDF DÉMÁSZ munkatársai helikopterről keresik a hálózati hibákat, majd feszültség alatt szerelik a 20 kilovoltos légvezetéket. Velük tartottunk.
Teljesen természetes: hazaérünk, felkapcsoljuk a lámpát, bekapcsoljuk a tévét, a mikróban melegítjük a vacsorát. Az áram az életünk része. Többségünk viszont egy égőcseréhez is lekapcsolja a biztosítékot, mert félünk az áramtól. Egy szolgáltatónál más a helyzet – az EDF DÉMÁSZ munkatársai gyakran 20 ezer volttal a kezük között dolgoznak. Ha feszültségmentésítenék a vezetékeket, órákra nem lenne áram.

– Reggel 8 órára legyél a reptéren, ott vár a helikopter. Bejárjátok a tompai vonalhálózatot: fentről könnyebb észrevenni a hibákat, később pedig a földről kijavítjátok őket – mondta Asztalos Imre, az EDF DÉMÁSZ Partnert Kft. üzemeltetési régióvezetője. Két villanyszerelővel, Szabó Tiborral és Mucsi Imrével, valamint Pusztai László pilótával felszálltunk, majd alacsonyan repülve a tompai 20 kilovoltos középfeszültségű hálózat ellenőrzésére indultunk.

Helikopteres villanyszerelők. Fotó: Segesvári Csaba  (galéria)

Senki se higgye, hogy hétköznapi feladat a berepülés. A helikopter a 7–8 méteres oszlopok felett, 15–20 méter magasan, szinte lépésben követi a vezetékgerincet, majd az éles kanyarokkal tarkított leágazásokat. Gyengébb gyomrúaknak nem éppen ideális kezdet. – Nézd, hogy menekülnek a nyulak, őzek – régebben a feketemunkások is így szaladtak, amikor meglátták az alacsonyan repülő helikoptert – mesélte Pusztai László. A pilótánk közben pontosan követte a szerelők által diktált útvonalat, hiba esetén többször visszafordult. – Mindent rögzítünk, később visszajövünk, és kijavítjuk a hibát. Le sem kell kapcsolni a hálózatot, feszültség alatt szerelünk – magyarázta Mucsi Imre.

AZ EDF DÉMÁSZ 12 ezer 199 kilométer középfeszültségű hálózatot kezel. – Az extrém időjárás nagyon megviseli a vezetéket: fagyban a hidegtől, szélben a lehulló fáktól könnyen megsérülnek. Az idő ráadásul öregíti a kötéseket, emiatt azokat folyamatosan cserélni kell – magyarázta pár nappal később Asztalos Imre. A szerelés helyszínére tartottunk. A szakember hozzátette: a feszültség alatti munkavégzést speciális járművel és szigorú szabályok mellett végzik. Ásotthalom külterületén követtük élőben, hogyan dolgoznak a villanyszerelők a 20 ezer volttal a kezük között.

Helikopteres villanyszerelők. Fotó: Segesvári Csaba  (galéria)

– Akkor van probléma, ha a vezetéket a testünkkel földeljük. Ilyenkor átszalad rajtunk az áram, végzetes sérülést okoz. A fiúk emiatt vastag gumilapokkal szigetelnek, gumikesztyűben, sisakban és szemüvegben dolgoznak. Így már meg tudják fogni a 20 kilovoltos vezetéket is – kommentálta a látottakat Asztalos. Megtudtuk: a 80 millió forintba kerülő, speciálisan szigetelt kosaras autóban mindig ketten dolgoznak, egy harmadik társuk a földről felügyeli a folyamatokat.
– Egy tervezett áramszünetet 15 nappal előre be kell jelenteni. Most kijavítjuk a hibát, ezzel megelőzzük az üzemzavart – tette hozzá. Számításaik szerint egy tervezett leállás közel kétórás kiesést okoz, üzemeknek, háztartásoknak is bosszúság.

Helikopteres villanyszerelők. Fotó: Segesvári Csaba  (galéria)

Kiszántják a feszültség alatt lévő vezetéket – Nemegyszer előfordult, hogy szántás közben a gazda kidöntötte a távvezeték oszlopát. Olyan is előfordul, hogy a létrával közlekedő állampolgár egyszerűen megfeledkezik a kezében tartott eszközről: rövidre zárja a 20 kilovoltot. Halálos, amikor a guruló állványzat érinti a vezetéket – sorolta az extrém eseteket Asztalos Imre.

Olvasóink írták

  • 8. Mike3 2012. május 17. 13:46
    „iszonyú pénz egy ilyen gépet reptetni.”
  • 7. Stevvve 2012. május 17. 10:17
    „A 6. hozzászóló megírta, amit én erről a cikkről gondolok.

    A következő lépés legyen az, h X6-os BMW-ket vegyenek a Land Roverek helyett.
    Démász = rablóbanda.”
  • 6. Egyolvasó 2012. május 17. 05:32
    „Ezt a cikket hamarabb kellett volna megírni, így legalább szívesebben fizetek magasabb összegű villanyszámlát is, hogy tudom, helikopterről is tudnak dolgozni a EDF DÉMÁSZDÉMÁSZ munkatársai.”
  • 5. tótkomlósi 2012. május 16. 23:18
    „Azért a kiszántott oszlopot megnézném, hogy cseréli ki fesz alatt!”
  • 4. daffy 2012. május 16. 21:38
    „Az igaz,így volt.De fejlődik a technika.A szgetelő cserét legalább lekapcsolás nélkül ki lehet cserélni,de már egy transzformátor (primer patron) biztosító cseréjét,már nem lehet feszültség alatt cserélni,mivel 1 fázis kimaradása esetén,lehet bármilyen technikai ok esetén,felborulhat a szekunder oldalon lévő fázis és vonali feszültség értékek,és az adott kisfeszültségű hálózaton komoly károk keletkezhetnek.Ebben a cikkben még azt tartom nevetségesnek,hogy "létrával közlekedő állampolgár megfeledkezik a kezében tartott eszközről és rövidrezárja a hálózatot."Hát ez nem gyenge,mivel a 20Kv-os hálózat alsó fázishatára,minimum 7m.És én már az alulátrával,ami 3 m hosszú,hanyat dob.Nem hogy akrobatázak vele ráadásúl középfeszültség alatt.Megnézném azt a szakit,aki 7m-es kitolt lajtorjával egyensúlyozik.Látom a srácok kb. 50-60 éves 35Kv-ra készült szigetelőt cserélnek.De a hajszál repedéseket,hogy látják meg a helikopáteről,és földről.Az már szembetűnő jelenség,hogy egy feszítő szigetelő egyik rúdja le van törve,vagy ez a (35Kv)szigetelő galérja sérült,repedt törött.Volt,hogy egy vasútállomáson történt elekt.munkavégzés alkalmával,figyelmes lettem azóta felújított,de akkor még régi faoszlopos tr. állomás primer patron tartószigetelőjének törésére.Egy komolyabb szél komoly üzemzavart okozott volna.Amiről senki illetékes sem tudott addig,míg én nem szóltam.”
  • 3. szatyi 2012. május 16. 21:18
    „A képeken a villanyszerelők éppen nem helikopteresek, hanem emelőkosarasak!”
  • 2. booo 2012. május 16. 20:39
    „1. daffy - Úgy tudom, régen a tanulók gyalog járták be a vonalakat, megismerték a hálózati képeket, módokat és jóval költséghatékonyabbak voltak. Ha valami problémát láttak szóltak. Nyilván a helikopter olcsóbb.....”
  • 1. daffy 2012. május 16. 15:29
    „Látom ezt is átvettük az amcsiktól,de ők a 380Kv-os és az 500Kv-os távvezetékeket is helikopáterről javítják szemlézik és karbantartják feszültség alatt,de ott egyenpotenciálra (összekapcsolják test kábellel fémesen) hozzák az adott fázisvezetőt a helikopáterrel.Ez is már egy ügyes húzás,lassan már a 120Kv-os távvezetékeket is lehet bejárni,ami a démász tulajdonába van,és javítani amcsi módra.Erre már a csatlakozások állapotára,már infrakamerás állapotfelmérés is létezik és van is már az áramszolgáltatóknál,gondolom is a démásznál is.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bírság helyett ingyen lámpa - a készlet erejéig (galériával)

Közlekedésbiztonsági kerékpáros akciót szervezett a rendőr-főkapitányság és a szegedi kerékpárosklub kedden este az Oskola utcában. Tovább olvasom