Délmagyar logó

2016. 12. 02. péntek - Melinda, Vivien 1°C | 8°C

Hó alatt az M43-as sztráda

Szeged - Ahogy beálltak a fagyok, levonultak a kivitelezők az M43-as sztrádáról. Ebben az évben már nem dolgoznak, jövőre pedig az időjárástól függ, mikor kezdik újra.
Hó takarja az épülő M43-as sztráda sávjait. Azokon nem járnak hókotrók és sószórók, ezért ameddig csak a szem ellát, minden fehér. Ilyen időben nincs mit csinálni, az alvállalkozók levonultak a terepről, embereiket szabadságra küldték. De hiába engedne a tél a szorításából a jövő héten, karácsony és újév körül amúgy se vennék fel a

A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-től engedélyt kaptunk arra, hogy felhajtsunk az M43-as épülő szakaszaira. A helyszínen azonban azt láttuk, nem lenne veszélytelen a próbálkozás. Az autópálya havas, jeges, csúszós, és nem tudni, milyen „csapdákat" rejteget a hótakaró. A kivitelezők különben őrzik a még át nem adott pályát, eltévedt autósok még véletlenül se keveredhetnek fel az M43-as még át nem adott szakaszaira.

Leálltak a munkával. Fotó: Karnok Csaba
Leálltak a munkával.
Fotó: Karnok Csaba

Nem is jutnának messzire. A Tiszán például nem lehet átkelni, a bárkahidat már hetekkel ezelőtt elbontották a Tisza áradása miatt, az új Móra Ferenc hidat pedig szintén őrzik.

– A legnagyobb feladatok folytatása, illetve befejezése csak enyhe, körülbelül plusz 5 fokos időben lehetséges – közölte Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője. – Ilyen körülmények között fejeződhet be a mederhíd festése, zárhatják be az „áttöréseket" a szakemberek, hogy az anyagokkal együtt bejuthassanak a hídszekrénybe. Ezt követően pedig elkezdődhet a vasbeton szegélyek sóvédelme és a hengerelt aszfalt készítése: ez utóbbi a legjelentősebb a még hátra lévő feladatok közül.
Amennyiben plusz 5 fok alatti, ám már munkavégzésre alkalmas időjárás lesz, a hídon a korlátok építése, az átkelő díszkivilágításának kialakítása is folytatódhat. Kiépíthetik az elektromos kábeleket és az áramellátást, valamint a későbbi karbantartást lehetővé tevő belső közlekedést az úgynevezett hídkamrában.

Tavasszal adják át

Az M43-as sztráda Makóig tartó 31,6 kilométeres szakaszát előreláthatólag 2011 márciusában vagy áprilisában adják át az autósoknak. Az autópálya építése 2008 augusztusában kezdődött el. A nagyjából a 47-es útig elérő első szakaszt már 2009. november végén át kellett volna adni, ez azonban elmaradt, mivel egy nagy átmérőjű vízvezeték védelmét kellett megoldani. A mintegy 8 kilométeres darabot végül 2010. október elején helyezték ideiglenesen forgalomba, főútként. A 2., 3. és 4. szakasz megépítésének határideje 2010 augusztusának vége volt. Közülük egyedül a negyedik, a makói elkerülő készült el: november elején engedték rá az autósokat. A 2. és a 3. szakasz, vagyis velük együtt a teljes autópálya-beruházás 7–8 hónapos késéssel fejeződik be.

Olvasóink írták

25 hozzászólás
12
  • 25. Chuba 2010. december 21. 18:57
    „Takarodjnak vissza dolgozni! Most enyhe az idő. Gyalázat, hogy ennyi ideig tart egy 30km-nyi sík területen az autópálya építése.”
  • 24. bzoli-41 2010. december 19. 23:49
    „Én úgy emlékszem hogy azt híresztelték a nyáron, hogy decemberben már nem fog tranzit száguldozni a városban, mert az m43 kész lesz addig...”
  • 23. strangerrr 2010. december 19. 21:22
    „22. Hát pedig akármennyire is fáj, Magyarország az utóbbi években hídépítő nagyhatalom lett. Külföldi szakfórumokon jólesik olvasni ahogy irigykednek erre, de hát mi sosem becsültük meg értékeinket, eredményeinket.
    Én pl. kifejezetten örülök, hogy a sok sablon gerenda híd helyett egyedi és újszerű megoldások születtek. Ezek a nagy folyami hidak 100-150 évre készülnek több generáció számára szerintem nem ezeken kell spórolni.
    A Pentele híd a majdan az ország közepén végigfutó M8-M4 folyosó Duna hídja lesz.
    A Megyeri híd meg olyan helyen is van hogy látványosabb megoldásért kiállt, mint a sablon.
    A Móra Ferenc hídon is rengeteg külföldi halad majd át, egyfajta ország imázs ez is.
    (Köröshegy sztem is <moderálva>, bár nem akkora mint amit utána írsz)

    Érdekes hogy "vasbeton oszlopokra" akarsz utat építeni, miközben a felüljárókat drágállod. Az is nonszensz hogy ez olcsóbb mint a töltésépítés. Hol építenek síkvidéki autópályát lábakra? (forrás).

    A belvízelvezetésnek megvannak a műszaki megoldásai. Semmiképpen sem az hogy mindent rakjunk lábakra amit védeni akarunk tőle:)”
  • 22. burgikukac 2010. december 19. 15:53
    „21. hozzászólás strangerrr 2010.12.19. 10:06

    mar megbocsass, de magyarorszagnak marhara nem arra van szuksege, h a hidepitoink a sajat melluket dongessek.

    persze nyilvan valos okai vannak annak, hogy a dunaujvarosi hid utan az algyoinek is vilagelsonek kell lennie a sajat kategoriajaban, vagy a tucatvolgyhidunk egy kicsit tularazottra sikerult, a megyeri epittetoi meg lelepjenek a penzzel.

    egy ilyen belvizes / arvizveszelyes helyen normalis orszagokban toltes helyett vasbeton oszlopra epitkeznek, nem kell annyit regeszkedni, a feluljarok felet (ami csak a traktoros pista bacsinak kell) meg lehet sporolni, stb. ja, es fele ido alatt megvan, nem kell varni a toltes sullyedesere. nalunk termeszetesen szoba sem johet, ott nem lehet annyit lopni, mint a toltesepiteskor.”
  • 21. strangerrr 2010. december 19. 10:06
    „Az M43-nál nem tudom, csak sejtem, hogy munkaterület átadáskor hány terület nem volt még esetleg megszerezve/lőszermentesítve/lerégészkedve.
    Utána jönnek a közműgondok, ezeknek nagy része inkább jogi/pénzügyi probléma mint műszaki (megállapodni a közműszolgáltatókkal, legtöbb nem is engedi hogy más cég nyúljon a vezetékéhez stb).
    El kell készíteni az építési alatti forgalmi rendet, azt jóvá kell hagyatni.
    Innentől el lehet képzelni az organizációs gondokat, egy állandóan változó rendszerben (anyagok, szállítás, engedélyek, alvállalkozók stb.)
    Ehhez jön hozzá egy Európában egyedülálló Tisza híd.
    ((Érdekes erre senki sem büszke, senki nem beszél, hogy hogy ilyen feszített függesztett folyami hídszerkezet Európában még nem épült)).

    És a végén a legnagyobb gond: az eleve áron alul vállalt munkán a becsődölt Szeviép története.

    Ezen szempontokat figyelembe véve szerintem a 2,5 év egyáltalán nem rossz, a Szeviép sztorival együtt szerintem ez is csoda hogy ennyi idő alatt egyáltalán elkészült.”
  • 20. strangerrr 2010. december 19. 09:59
    „13. ttttt
    Az építési időnek nem sok köze van az építendő út hosszához, sokkal inkább a közművekhez, a földmunkához és a műtárgyakhoz.
    Pl. az 1 km-es Szeged nyugati elkerülő III. ütemnek (mivel van benne egy vasúti felüljáró) is kb. 1 év a reális építési ideje. Ahol ugyanis nagy földmunkát kell végezni, vagy pl vasút feletti műtárgyakat kell építeni, ott vannak olyan technológia idők amiket ki kell várni.
    Na mármost (sarkítva) ha ilyenből 60-at építenek egyszerre az ugyanannyi idő mint ha egyet.
    Lásd az M6-M60-os amely 2-2,5 év alatt épült meg 145 km-es autópályaként.”
  • 19. jonbovi 2010. december 19. 07:50
    „16. unknown 2010.12.18. 23:59
    fogaduk hogy áprilisban készen lesz? :))) akinek ilyen műszzaki érzéke van, mint neked tuti megnyerné a fogadást...”
  • 18. Egyolvasó 2010. december 19. 05:53
    „Az anyagi károkat ilyenkor átválallja a közútkezelő (kht, kft, nyrt, zrt)??”
  • 17. bo 2010. december 19. 00:57
    „Köszönjük! A 43-as Magyarcsanád-Nagylak közötti szakaszán Csanádtól 1km-re ismét sikerült 2 autónak frontálisan összemenni hajnal negyed 1-kor. Az út jeges sószórók sehol. Talán félnek a környezetvédelmi miniszter úr fenyegetésétől, hogy tilos a sózás és bírságot von maga után? Nem baj, az úton hadd hulljanak az emberek! Barom kormány! A német autópályát miért szabad sózni? Arra másféle gazok vannak? Mi a fontosabb az emberélet, vagy a fű, amit persze újra lehet telepíteni?!!!!”
  • 16. unknown 2010. december 18. 23:59
    „Nyilvánvaló képtelenség, hogy már márciusban, vagy áprilisban átadhatják a sztrádát az autósoknak. Akkorra olvad el a téli hó, s lesz nagy a sár az olvadék miatt. Le is van írva, milyen munkák vannak hátra még a hídon is. Hidd el 15. jonbovi hozzászóló, nem véletlenül nyiladozik a bicska a műszaki érzékkel rendelkező hozzászólók zsebében.”
  • 15. jonbovi 2010. december 18. 21:54
    „milyedn kib@szott okos itt mindenki...”
  • 14. CID 2010. december 18. 19:37
    „tizenhármaska : majd ha egy kicsi sárdarabon megcsúsznál, és kicsiny agyad egy fa törzsén landolna, rájönnél. Egyébként meg, mit lázongsz? Csináld jobban :)”
  • 13. ttttt 2010. december 18. 18:52
    „strangerrr 4. : Tipikus magyar vagy, aki olyan felfogású, hogy lehet legkésőbb legyen kész minden.
    Nem tartod soknak azt a 2.5 évet? Minden más országban ennyi idő alatt ugyan ezen előkészületekkel min. 3x több utat építenek. Majd ha olyan sebességgel építik itt mint máshol, akkor egyet értek veled, de míg itt csak időt lopják és nem akarnak haladni, addig teljesen nincs igazad. Elsőnek néz körbe magyarországon kívül, hogy
    ott is van élet és mindent jobban csinálnak mint itt, és azt vedd alapnak, és ne ami itt folyik.

    Dema 8. : Azt én is tudom bizonyítani, mint te hogy tényleg nem dolgoztak rendesen. Én is sűrűn jártam arra, amerre építene, de szinte egy lélek sem volt ott. Ha meg igen, akkor álldogáltak és cigiztek. A legdurvább, hogy itt a maroslelei sarkon, amikor erre mentem vásárhely felé, akkor 10 munkás a pár méteres felüljárót takarították, lapátolták szép lassan le a sárt az útról. Majd 6 óra múlva jöttem vissza és ugyan azt csinálták.
    Mondja már meg valaki, hogy mi abban a prioritás hogy pici sárdarabokat lapátoljunk az útról.
    Tehát munkaidő felét felesleges melóval vagy állással végzik. Még lehet hogy söröznek is.

    És az is igaz, hogy egy pár méteres felüljáróhoz évek kellenek? Marosleleit már mióta építik és mindig ugyan úgy néz ki, mint fél éve. Csak az a eltérés, hogy a munkás 1 méterrel arrébb támassza a lapátot.”
  • 12. történész 2010. december 18. 18:23
    „Dema
    Való igaz !.Már írtam régebben,hogy a Maroslelei felüljárónál a tavaly előtt odatámasztott lapát még az idei halottak napján is ott volt. Valami történt mert az utóbbi időben mintha megmozdultak volna. habár nem értem egy év alatt nem készült el a lelei felüljáró, majd amikor ráterelték a forgalmat akkor kezdtek megint rajta dolgozni,”
  • 11. Anyádlóháton2 2010. december 18. 15:35
    „Ha már az USA szóba került. Ott létezik egy olyan útépítési technológia, ami cölöpökre épülő, útelemekből összerakott, mind két irányban többsávos úttestet jelent. Ennek neve: Skyway. Evvel az építési móddal teljesen kiküszöbölhető mind az a probléma, amit az M43-as kapcsán felmerült. Nem probléma, a talaj rossz szerkezete, a települések közmű hálózata, időjárás kevésbé befolyásolja az építkezést, mivel elemekből épül össze. Viszonylag gyorsan össze lehet rakni (persze dolgozni kell és nem lapátnyelet támasztani). Felhajtóján díjszedő kapukkal, a jármű tengelyeinek száma alapján megállapított barátságos árakkal. Jó megoldás. Az M43-as talán meg lesz tavaszra .. talán nem. Sajnálom az apátfalviakat és a csanádiakat ... ők továbbra is szívnak ... pedig Ők sem rosszabb polgárai az országnak mint a makóiak vagy a szegediek. Hol itt az igazság?”
  • 10. Esovaro 2010. december 18. 14:32
    „"Bírom az ilyen cikk címeket. Hol vagyunk mi még a sztrádáktól?! Németországban az USA-ban tényleg vannak, de azok 4-5-6 sávosak."

    Ilyen sokpalyas utak a nagyvarosok ki es bevezeto szakaszainal vannak foleg varsokon kivul az USA autopalyai is 2x2 savosak leginkabb.Mellesleg a mo-i autopalyak minosege jobb ,mint a legtobb USA autopalyae,aki magyar vegigment pl az I-95-oson Miami-New York kozott az tudja”
  • 9. ráérő 2010. december 18. 14:12
    „Nem csinálják honapokig,nincs a munkának semmi látszata,csak ,lézengő munkásokkal lehet találkozni? Aki ezeket a kérdéseket feszegeti,attol azt kérdezném hogy ha az épitkezés arrol hiresült el hogy a pénznek java része eltünt van-e még olyan hülye aki itt vállal munkát.?Nekem a tavalyi utolsó két havi munkabérrel örökké tartozni fognak.”
  • 8. Dema 2010. december 18. 13:57
    „Fényképekkel is tudom bizonyítani, hogy hónapokig nem csináltak semmit! Az idő tökéletes volt minden képen süt a nap! Nap mint nap járok arra, és egy dolgozót sem lehetett látni hónapokon keresztül!
    Amikor meg esni kezdett, azonnal elfoglalták a helyüket a munkások, és sírni kezdtek, hogy esik. Vizes a talaj, nem lehet dolgozni!
    Aztán a Szeviép botrány!
    Most viszont az utolsó hónapokban elkezdtek megint dolgozni! Húráááá! Bejött a hideg. :(”
  • 7. kispacni 2010. december 18. 13:31
    „tüsök

    "lényeg Szegedet elkerüljék a román kamionok,no meg az időszakosan hazalátogató vendégmunkások."

    ezt mond meg a Nagylakiaknak, Macsarcsanádiaknak és Apátfaliaknak”
  • 6. tüsök 2010. december 18. 12:22
    „A lényeg Szegedet elkerüljék a román kamionok,no meg az időszakosan hazalátogató vendégmunkások.”
25 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bátorság a magyarok karácsonyfája alatt

A bátorságot tenné a magyarok karácsonyfája alá Böjte Csaba ferences szerzetes. A gyerekek ajándékot kaptak, a Feszty-körképet ingyen nézhette meg mindenki. Tovább olvasom