Délmagyar logó

2017. 04. 27. csütörtök - Zita 10°C | 24°C Még több cikk.

Hosszú távra megoldás a rókusi csomópont

Szeged - Költséges és bonyolult megépíteni Szegeden a rókusi csomópont többsávos jelzőlámpás körforgalmát, de mindenképpen megéri. Az M43-as átadása után is kell a nagy áteresztőképessége, emellett gyors és biztonságos – állítja a tervező. Óránként 5500 járművet kell átengednie. Május végére készül el.
– Legalább 10 éve kimerült a szegedi Kossuth Lajos sugárút és a Rókusi körút kereszteződésének kapacitása. Budapestet megszégyenítő óriási forgalmat, óránként 5500 járművet kell átengednie. Csak az Izabella híd felől óránként 4000 jármű zúdul rá a csomópontra – hallottuk Maklári Jenő forgalomtechnikai szakmérnöktől, aki 25 éve tervez Szegednek olyan összehangolt rendszereket, mint a nagykörút, a Széchenyi tér vagy az Aradi vértanúk tere jelzőlámpa-hálózata. – A rókusi csomóponton – tíz éve modelleztük – kizárólag a körforgalmasítás segíthet. Már akkor megterveztem a többsávos jelzőlámpás körforgalmat, de hiába, nem volt rá elég pénz. Az 1-es villamosvonal mostani felújítása és az új, rókusi 2-es villamosvonal építése végre eldöntötte: megépül a rókusi csomópont. Ez lesz a Győrött már működő két jelzőlámpás körforgalom után a harmadik, de abban mindenképpen az ország legkorszerűbb többsávos körforgalma, hogy ez két villamosvonalat is keresztülvezet.

Mi haszna ennek a költséges beruházásnak, ha az M43-as elkerülő útja nemsokára úgyis elviszi innen a tranzitforgalmat? – 40 éves hazai és külföldi forgalomtechnikai tapasztalattal kijelenthetem: bárhol tehermentesítenek egy útszakaszt híddal vagy elkerülő úttal, legfeljebb egy-két évre enyhíti a járműforgalmat – mondta a mérnök.

Május végére készül el az ország első villamospályával keresztezett, többsávos körforgalma a rókusi csomópontban. Átlagosan 90 méter átmérőjű, 3, 4, 5 sávon 34 jelzőlámpával. Fotó: Karnok Csaba
Május végére készül el az ország első villamospályával keresztezett, többsávos körforgalma a rókusi csomópontban. Átlagosan 90 méter átmérőjű, 3, 4, 5 sávon 34 jelzőlámpával. Fotó: Karnok Csaba

– Utána viszont 5 kamion helyét 15 személyautó foglalja el, vagyis a szegedi változatlanul a lezárás előttihez hasonló, forgalmas központi csomópont marad – indokolt Maklári Jenő. A szakmérnök hozzátette: egy kereszteződést 15 évre méreteznek. Akkor pazarlás igazán az ilyen átalakítás, ha a rengeteg közműcsere, sávkialakítás után 4–5 év múlva megint „dugózik", mert túl kicsire szabják.

Miért körforgalom? A hagyományos lámpás kereszteződésnél gyorsabb, feleannyi idő alatt „darálja le" a járműáradatot. A körforgalom alapjában véve perpetuum mobile, azaz nem áll meg. Ebben a közlekedési örökmozgóban nem vesztegelnek hosszú másodpercekig az autósok – mint a jelzőlámpás vezénylésű kereszteződésben –, hiszen nem kell kivárniuk, amíg a sárgára és pirosra az egyik sor megáll, a lámpa vált, és zöldre a másik sor elindul. A francia, angol és német példák mind igazolták a várakozásokat. Megyénkben 34, ebből 22 Szegeden működik, az országban összesen mintegy 350 „körjárat" üzemel. Összehasonlításul: Franciaországban 35 ezer kereszteződést körösítettek.

Szintidő 1 perc

Mi szükség jelzőlámpás körforgalomra? Az egysávos körben minden egyértelmű. Még a kétsávos Csillag tériben is mindenki tudja a dolgát: belül halad, kívül távozik. Bevált a Dugonics téri dupla körforgalom és a 47-es algyői „turbóköre" is gyors. A kettőnél többsávos „körjátékban" azonban a jelzőlámpa a leggyorsabb és legbiztonságosabb megoldás. A 90 méter átmérőjű rókusi csomópont 900 millió forintba kerül, annyi sáv lesz benne, amennyi a lezárás előtt volt, tehát 3, 4, és van, amelyik irányból 5 sávot fogad. Plusz kezeli az 1-es és a 2-es villamost, a gyalogosokat, és a kerékpárosokat is koordinálja. Ehhez 34 jelzőlámpát szerelnek fel; nincs „telezöld", lámpák segítik a belépőket, a körözőket, a kilépőket, sőt minden kimenő ágon még a zebrát is. A lámpák soha nem állnak le, ehhez biztonsági égősorokat építenek be. 2–3 alkalom után mindenki beletanul, autós balesetek és villamossal, kerékpárossal való találkozások is kizárhatók. A lámparendszerrel tovább gyorsítható a „körjáték": a helyi tapasztalatok alapján 60 helyett akár 48 másodperc alatt mindenki átérhet a csomóponton. Nincs dugó, nincs várakozás, nincs káosz, mindenki ütemesen halad.

Olvasóink írták

130 hozzászólás
  • 130. ifj. Nagy Gábor 2010. április 12. 22:57
    „A gondoltak rá az még kevés az üdvösséghez...”
  • 129. man 2010. április 09. 15:05
    „127: Pedig nem mondhatja senki, hogy a tervezők nem gondoltak a kerékpárosokra, dehát ha semmi se jó akkor semmi se jó...”
  • 128. man 2010. április 09. 15:05
    „127: Pontosan ezt a kommentet vártam tőled :) :)”
  • 127. ifj. Nagy Gábor 2010. április 08. 23:38
    „121. hozzászólás man 2010.04.07. 23:42
    "93: A 16. és a 24. ábrákon látszik, hogy a kerékpárosoknak lassítaniuk kell, nem tekerhetnek át ész nélkül az úttesten..."

    Ezért szerencsésebb eleve az úttesten menniük, de ezt eddig is tudtuk.”
  • 126. ifj. Nagy Gábor 2010. április 08. 23:35
    „124. hozzászólás Alsóváros 2010.04.08. 11:04

    nem arra reagáltam, nézd meg, mit idéztem tőle...”
  • 125. klj_54 2010. április 08. 18:07
    „119. hozzászólás Nahát! 2010.04.07. 17:25
    Nem akarok vitatkozni veled, de nem értesz ahhoz, ami írsz.
    Más vezetni és más a közlekedésszervező dolga, aki tíz évre előre tervez!
    Nem mellesleg, képtelen vagy megítélni egy kőrforgalom szerepét, segítségnyujtási lehetőségét sok helyzetben.

    De kér a szóért... megépül és ez a lényeg.”
  • 124. Alsóváros 2010. április 08. 11:04
    „104. hozzászólás ifj. Nagy Gábor 2010.04.06. 22:21

    Még mindig nem látok semmi összefüggést az általad leírtak közt és az alábbi közt:
    (Idézet frakktól, amire reagáltál a Francia utcás példáddal)

    "Amikor a Boldogasszony sugárutat elqq-rták szabadjon már leírnom. Kőcicik teljesen feleslegesek, félméterre felemelt villamosmegálló borzadványok, és azokat "védő" terelő alkotások is szörnyűek. Ott tartunk hogy bringások lent cangáznak az autó sávban, az autós ki sem tudja kerülni őket, mert a sikeres villamos projekt
    csak az autósokra nem gondolt olyan szűkre hagyta az autó sávot."”
  • 123. strangerr 2010. április 08. 09:48
    „122. direkt olyan. Vagy szerinted 6 sávosítani kellene a kis körutat?”
  • 122. Katyvaszka 2010. április 07. 23:45
    „Nem olvastam vissza hsz.-eket de a cikkhez: A Dugonics téri "bevált" cucc annyira hatékony, hogy délután 16:30-kor hazafele menet az Anna-kútnál a sor vége... Hát ez nyilván magyar hatékonyság és 15 évre előretervezett csúcstechnológia :))”
  • 121. man 2010. április 07. 23:42
    „93: A 16. és a 24. ábrákon látszik, hogy a kerékpárosoknak lassítaniuk kell, nem tekerhetnek át ész nélkül az úttesten... jézusom, mit fogsz ezért kapni... :) :) :) :)”
  • 120. Abakusz 2010. április 07. 21:46
    „A http://www.szegedvaros.hu/letoltesek/doc_download/1820-vallalkozasi-szerzdes-a-sz-e-konzorcium.html. webcímen elérhető szerződés 21.2. pontja szerint a "Megrendelőknek a Vállalkozó felróható magatartása következtében felmerülő kárát a Vállalkozó köteles megtéríteni"

    Az elbukott országgyűlési képviselő helyeket vajon hogy számszerűsítik ebben az esetben? :)”
  • 119. Nahát! 2010. április 07. 17:25
    „114. klj_54, igazán nem dicsekvésből, de többször tíz országban jártam,
    átlagosan évi 30 000 kilométert vezetek és ezek után mondom,
    hogy a lámpás körforgalom építői a városlakók és a közlekedők ellen épül,
    a tervezők és az építők érdekében.”
  • 118. ifj. Nagy Gábor 2010. április 07. 15:46
    „117. zoli66 2010.04.07. 13:20
    "Már megbocsássanak.. de a sarki 10 emeletestől való távolsága nem biztos hogy meghaladja a 3 métert.."

    Megbocsátok, de úgy emlékszem, ott is van járda.

    "Ha valaki azt hiszi magáról h Schumacher, könnyen a ház oldalából szedhetik ki a boxutcai munkásai.. Ha ugyanezt kamionos gondolja magáról, az első emeleti lakókhoz köszön be.."

    Sajnos hülyék ellen nincs biztos védelem, a város igen sok kereszteződésében előfordulhat hasonló...”
  • 117. zoli66 2010. április 07. 13:20
    „Már megbocsássanak.. de a sarki 10 emeletestől való távolsága nem biztos hogy meghaladja a 3 métert.. Ha valaki azt hiszi magáról h Schumacher, könnyen a ház oldalából szedhetik ki a boxutcai munkásai.. Ha ugyanezt kamionos gondolja magáról, az első emeleti lakókhoz köszön be.. Szét lehetne nézni.. A hangzavarról már nem is beszélve..
    Tisztelettel: egy ott lakó..”
  • 116. Fószer 2010. április 07. 12:35
    „Vega

    Be vannak gyöpösödve agyilag. Mende-mondáknak hisznek.
    Szerintem is,aki egy ilyet nem tud kezelni,az tényleg inkább busszal járjon.”
  • 115. ifj. Nagy Gábor 2010. április 07. 11:39
    „112. quky 2010.04.07. 10:13

    Néhány gondolat:

    Én tegnap keresgéltem sokat, de nem találtam arra vonatkozóan semmit, hogy ki akarnák kapcsolni, Ellenzéki sem segített ki, pedig ő is ugyanezt írta. Lehet erről olvasni valahol?

    A másik, hogy amit meg találtam, az sajnos nem igazán friss cikk a győri "körforgalmakról", aszerint az átadás utáni évben kismértékű csökkenés volt a balesetek számában, amiből ugye az következik, hogy az átépítés előtt még több volt. A kérdés, hogy vajon kifejezetten a lámpák okozzák-e a baleseteket, vagy maga a soksávos kör. Meg hogy van-e frissebb baleseti statisztika, mint a 2008 körüli...

    A Pólus azt mondta korábban, hogy az úttestbe épített világító prizmasorok is lesznek, ilyen Győrben nincs. Ha azóta nem spórolták ki a tervekből, lehet hogy az segíthet a helyes használatban.”
  • 114. klj_54 2010. április 07. 11:19
    „És az a szépsége, hogy a kötözködők nagy része a tanyája ajtaját sem hagyta el, vezetésre engedélye nincs.
    Semmihez nem ért, de hivatásos fanyalgó, kötözködő:(”
  • 113. klj_54 2010. április 07. 11:17
    „Kár bármit írni ide!
    Felesleges kőrforgalmat építeni!
    Felszántani és bevetni sóval, akkor talán a fanyalgók és mindenbe belekötők is jobban érzik magukat!

    Én abban a hiszemben éltem, hogy nehéz természetű és kötözködős vagyok. Bizony tévedtem, mert itt sokan olyan mértékben üzik az ipart, hogy csak Ónodi Sarolta tudná mit kell velük tenni!”
  • 112. quky 2010. április 07. 10:13
    „ifj. Nagy Gábor 2010.04.07. 09:07 Én is azt szeretném ha nem ha nem lenne igazam, de sajnos a tények mást igazolnak Győrben lévő hasonló körforgalom ahol még villamos sincsen Országban egy csomópontra jutó balesetek száma ott a legnagyobb még a sokkal nagyobb csomópontok mint Pl. Pesten az Árpádhídnál vagy a Florán térnél ahol az áthaladó forgalom 3x a győrinek sincsen annyi baleset. Győrben már azon gondolkodnak hogy kikapcsolják a lámpákat és ha kevesebb lesz a baleset akkor le is szerelik Győrieknek nem jött be de reméljük szegednek bejön és csak reménykedem hogy a káoszban nem az én autóm törik össze.”
  • 111. ifj. Nagy Gábor 2010. április 07. 09:07
    „108. quky 2010.04.06. 23:53
    "Látom a szómórú jövöt ezzel a körforgalommal"

    Sok jövőlátó futott már jégre különböző szegedi közlekedési beruházásokkal kapcsolatosan.”
130 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Locsolkodtak földiek, égiek a megyében - galériával!

Húsvéthétfőn nem csupán a locsolkodók, de az égiek is gondoskodtak róla, hogy ne hervadjon el senki Csongrád megyében. Tovább olvasom