Délmagyar logó

2017. 12. 13. szerda - Luca, Otília 0°C | 12°C Még több cikk.

Huszonöt éves a magántaxi

Szeged - A magántaxizás kezdetének 25. évfordulójáról országszerte megemlékeznek. Korábban csak állami taxik gurulhattak az utakon, 1982-től viszont egyéni vállalkozóként vagy magántársaságok tagjaként is lehet fuvarozni. Tapasztalt sofőrt, Garas Lászlót kérdeztük a taxizásról.
– Régen nem volt idő megállni. Annyi munkánk volt, hogy „gurulóból" vettük fel az utasokat. Akkoriban, a maszek világ kezdetén sokkal többen megengedhették maguknak a taxizást. Míg a nyolcvanas években jól meg lehetett élni a személyfuvarozásból, addig ma csak vegetálunk. Szinte csak vészhelyzetben hívnak bennünket az ügyfelek – vetette össze a múltat és jelent Garas László, aki már 24 éve taxisofőr, és Szegeden az első magánfuvarozók közé tartozott. A nyolcvanas évek elején lett tagja annak a 18 fős szabadúszó „baráti" társaságnak, amelyik 1983-ban létrehozta a második magánvállalatot, a Tempó Taxit. Rajtuk kívül akkor még csak a Napfény Taxi működött, mely az állami Volán Taxiból kivált, tapasztalt autósokból alakult.

– Kezdetben még nem volt kötelező órát kapcsolni: saccoltuk az árat. A városban – az „államiakkal" együtt – hetvenen-nyolcvanan dolgoztunk. Az alapdíj 8, a viteldíj 6, a várakozás pedig percenként 2 forint volt – nézett a múltba a 46 éves sofőr, akinek tapasztalata: manapság a vendégek mogorvábbak, de a közel négyszáz taxis között sokakban sincs meg a szakmai alázat, hiánycikk az előzékenység.

Garas László szerint ma csak vegetálnak a taxisok. Fotó: Karnok Csaba

Az éjszaka varázsa miatt Garas László, éveken át az esti műszakot választotta. Úgy véli, ilyenkor összetartóbbak a kollégák, és a vendégek is mások, mert nem sietnek, és – sokszor az alkoholos állapot hatására – vidámabbak. Az éjszaka hátránya viszont, hogy „aktivizálja" a rossz szándékú embereket. Őt is többször megtámadták már.

Az évfordulóra emlékeznek

A szegedi közlekedési konferencián a taxisok a határ menti migrációs problémákról, a létszám-korlátozási törekvésekről beszélgettek, de megemlékeztek a magánfuvarozás kezdetének huszonötödik évfordulójáról is – tudtuk meg Bobkó Attilától, a Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara IV-es közlekedési osztálya osztályelnökétől. A Tisza-parti városban jelenleg hat taxivállalat üzemel, de ezenkívül „szabadúszók" is szállítják az utasokat.

– A szegedi klinikáknál beszállt egy jól szituált férfi, aki Baksra vitette magát. Út közben beszélgettünk, majd egy kietlen földútra, azután pedig egy tanya udvarára irányított. Arra hivatkozva, hogy nincs nála elég pénz, beszaladt a házba. A vaksötétben tíz percnél is tovább várakoztam, majd zseblámpa fényére lettem figyelmes. Megörültem, hogy az utas végre hozza a pénzt. Lehúztam az ablakot. Hirtelen egy vasvilla hidegét éreztem a mellkasomon – mesélte az egyik félelmetesen emlékezetes esetet Garas László, aki szerencsésnek mondja magát, mert el tudott menekülni.

Több a szakmához kötődő szép emlék, mint a rossz. Például Garas László a feleségét fuvarozás közben ismerte meg, és vannak olyan vendégei, akik több mint két évtizede kitartanak mellette. Egy kedves régi kollégáját, Kurucsai Andrást – a szegedi magántaxizás egyik alapítóját – idézte: „Azt add, amit a vendég elvár tőled!", vagyis a taxisnak mindig színészkednie kell egy kicsit.

Olvasóink írták

  • 1. Libor István 2007. november 15. 07:50
    „Isten éltesse Garas Lacikát!
    Ő egy igazi színfoltja a városnak.Aki 25 éve taxizik,az megérdemli az elismerést!
    Libi.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Vádemelés a Rókusi körúton ütköző tűzoltóautó vezetője ellen

Szeged - Vádat emelt az ügyészség a július 30-án a szegedi Rókusi körút és a Szatymazi utca… Tovább olvasom