Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 7°C

Iskolát váltott Viktória a bukás után

Szeged - 6. osztályban bukott meg magyar nyelv és irodalom tantárgyból Kovács Viktória, aki a Tarjáni két tannyelvű általános iskolában tanult németes évfolyamban. Szeptembertől nem tartottak neki németórát, vizsgáznia viszont az intézményben kellett volna. Otthagyta az iskolát, a tankerület vizsgálja az ügyet.
– Meggyőződésem, hogy azért csinálták, mert fenn akarják tartani a látszatot arról, hogy ez egy elit iskola. Csak a nekik megfelelő átlagú és képességű gyerekeket akarják látni az intézményben – mondja Kovács Péterné Teréz, akinek lányát a tavalyi tanév végén buktatták meg magyarból a Tarjáni Két Tannyelvű Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában. A 6. osztályba járó Viktóriát a pótvizsgán sem engedték át, így évet kell ismételnie. Édesanyja szerint ezzel nem is lenne különösebb gond, nem emiatt kereste fel lapunkat.

– Viki az első évét német két tannyelvű osztályban kezdte. Tavaly kifutó osztályba járt, az utánuk következő gyerekek már csak angolul tanulhatnak, a német képzés megszűnt. Az iskola vezetése úgy döntött, nem biztosít neki lehetőséget arra, hogy továbbra is németül tanuljon az iskolában. Az igazgatónő arra kért, váltson angolra, de mi nem szerettük volna, ha minden előzetes tudás nélkül egy ilyen osztályba kerül, féltünk, hogy annak megint csak bukás lenne a vége. Még papírt is kaptunk róla, hogy nem tudják biztosítani a németórákat, és hogy nekünk kell gondoskodni a kislány felkészítéséről. Ráírták azt is, hogy vizsgáznia így is a suliban kell majd – mutatta a dokumentumot Kovács Péterné. A család belevágott, magántanárhoz járatták Vikit, az osztályfőnöke pedig vállalta, hogy hetente egy délután foglalkozik a kislánnyal.

 A pénz marad

Kovács Péterné elmondta azt is, hogy a tavalyi tanév végén be kellett fizetniük a pénzt a 7. osztályos tankönyvekre. Több mint 10 ezer forintról van szó, ezt azóta sem kapták vissza.

– Nem voltam biztos benne, hogy ez a tudás elég lesz a félévi vizsgához, nagyon féltem, hogy megbukok. A magántanárnő is ugyanígy gondolta – mondta Viktória. Így aztán édesanyjával és édesapjával úgy döntöttek, iskolát váltanak, pedig a területileg illetékes intézmény a Tarjáni volt.

– Elmentem a megyei tankerület irodájába, ott segítettek, nem úgy, mint az igazgatóság. Sikerült áthelyezni Vikit a Weöres Sándor Általános Iskolába, most megint hatodikba jár, német évfolyamba, végre jól érzi magát, tud tanulni, nekem pedig ez a legfontosabb – hangsúlyozta az asszony.

A Kovács család nem érti, hogy a Tarjáni miért nem tudta megoldani ezt a problémát, elmondásuk szerint több diák is hasonlóképpen járt az intézményben, de a szülők nem merik felemelni a hangjukat.

Megkerestük az iskola megbízott igazgatóját, Szabóné Dancsik Tündét és a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ szegedi tankerületét. Az intézmény vezetője nem nyilatkozott, pontosabban a tankerületre hagyta a válaszadás lehetőségét.

 Nincs rá jogszabály?

Több, oktatással foglalkozó jogászt is megkérdeztünk az esetről. Arra voltunk kíváncsiak, hogy a közoktatási intézmények kötelesek-e biztosítani a tanulmányok befejezéséig a tanulók náluk megkezdett képzési rendszerét. Ezt a kérdést feltettük a tankerületnek is. A jogászok nem találtak erre vonatkozó jogszabályt, a tankerület erre a kérdésünkre nem válaszolt.

– Az anyaiskolában működő egyéb nyelvi csoportokba (két tannyelvű német, két tannyelvű angol és haladó szintű angol) nyilvánvalóan nem lehetett a tanulót besorolni, az angol nyelv tanulására való áttérést maga a szülő sem tartotta elfogadhatónak, így más megoldást kellett találni. A kialakult szükséghelyzetben tankerületünk a körülmények mérlegelését követően a család lakóhelyéhez közeli, másik iskolába való átvételét javasolta, ahol megfelelő szintű német nyelvi csoportban nyílt lehetőség a tanulmányok folytatására. A Tarjáni iskolától kapott tájékoztatás szerint három gyermek került hasonló helyzetbe, akik német felkészülését a helyzet végleges rendezéséig az anyaiskola külön korrepetálásokkal igyekezett támogatni. Az esetet követően az iskola megbízott vezetőjével egyeztettünk az idegen nyelv helyi oktatási struktúrájának átgondolását illetően – válaszolta levélben feltett kérdésünkre Plesovszkiné Ujfaluczki Judit tankerületi igazgató.

– Megfelelő korrepetálásról szó sincs. A vicc az egészben azonban az, hogy amikor Viki az iskolába került, szerettük volna, ha angolt tanulhat. Akkor még nem indult ilyen évfolyam, csak a németet választhatta – mesélte Kovács Péterné.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Meghalt az egyik sérült

A kórházban elhunyt az M5-ösön csütörtök késő délután történt baleset egyik sérültje, egy 51 éves őrbottyáni nő. Tovább olvasom