Délmagyar logó

2017. 03. 23. csütörtök - Emőke 11°C | 21°C Még több cikk.

Itthon csak álom a tükörsima aszfalt

Szeged - Tartósabb utak is épülhetnének, ha a magyar szabványokat módosítanák. Sipos Imre olajpalaaszfaltja, a Mol gumibitumenje is simább, kátyúmentesebb felület ígér, az országos elterjedés még várat magára.
Magyar Közút: használták már

– Az új útépítési technológiákat és szabályozásokat, hitelesítéseket a Magyar Útügyi Társaságon (MAÚT) keresztül lehet akkreditáltatni – közölte a Magyar Közút Zrt. Kommunikációs osztálya arra a kérdésünkre, várható-e a hosszabb élettartamú aszfaltok hazai elterjedése. Hozzátették, társaságuk mindig is nyitott volt az új technológiák alkalmazására. – Az Új Széchenyi Terv Regionális Operatív Programok teljes körű útfelújítási projektjeinél több helyen is gumibitumennel dolgoztak a kivitelezők, többek között a Királyegyháza–Sellye összekötő út 0,65, a Cigánd–Pácin összekötő út 3,95 és az Újszilvás–Tápiógyörgye–Jánoshida összekötő út 8,4 kilométeres szakaszán. Más programon belül a 81-es főút mintegy 0,9 kilométeres szakaszán alkalmaztak még gumibitument a szakemberek – árulta el Pécsi Norbert Sándor szóvivő.

Csongrád megye 288 kilométernyi főúthálózatából mindössze 87 kilométer nyomvályúmentes, miközben 126 kilométer nem csak nem megfelelő, egyenesen rossz. A jellemzően teherautók okozta úthibát a leggyakrabban marással, ritkábban újraaszfaltozással kezelik, csakhogy a friss kopóréteg is pár éven belül nyomvályús lesz.

Ha pedig a burkolati hibákról, vagyis a kátyúkról van szó, rosszabb a helyzet: a megye 1332 kilométernyi teljes úthálózatából mindössze 83 kilométer jó, a mellékúthálózatból 718 kilométer csapnivaló. Az úthibák esős és száraz időben is veszélyesek: vizes úton a nyomvályútól felúszhat, irányíthatatlan lesz az autó, száraz időben pedig előzésnél okozhat gondot a hosszanti borda.

A kátyúsodás és a nyomvályúk ellen több szabadalom, technológia is létezik, itthon a szabványok miatt mégsem terjedtek el.

– 2008 januárjában jegyezték be a szabadalmat, 7 év telt el azóta, hogy ismerjük a rugalmasabb aszfalt keverését, mégsem használják. Úgy tűnik, egy méhkasba nyúltam – mondta Sipos Imre.

A lapunkban már 4 éve bemutatott férfi szabadalma olajpalával rugalmasabbá teszi az aszfaltot, az eljárást két évig tesztelték. Kiderült, a Sipos-féle burkolat 29 százalékkal rugalmasabb, mint a hagyományos, így kevésbé nyomvályúsodik, és nem hajlamos a kátyúra. A szabadalomtól mégsem lett milliárdos a fejlesztő.

Fotó: DM/DV
Fotó: Segesvári Csaba


– Kidobott pénz a sűrű útfelújítás. A technológia komoly javulást, élettartam-növekedést hozna az utakon, ráadásul a megoldás olcsóbbá is teszi a burkolatot. – Nem kell a jó. Az olajpala keverésével a drága bitumen mennyiségét csökkenteni lehet, ezzel olcsóbb lesz az anyag. Ezt is igazolta a független labor – folytatta Sipos Imre.

Hozzátette, egy amerikai szabadalom újragondolásával született meg az olajpalaaszfalt, amivel sikerülhetne elérni, hogy az USA-ban látható sima utakon járjunk.

 Az amerikaiak már a cseheknél járnak

Az amerikai ExxonMobil és a DuPont is kínál olyan segédanyagokat, amitől tovább bírja az aszfalt. A DuPont 1991 óta van a piacon, legutóbb Csehországban, a Prága melletti autópályánál használták élettartam-növelő technológiájukat.

Nemcsak Sipos Imre, a Mol is szabadalmaztatott egy nagyobb strapabírású aszfaltot. A gumibitumen 2008-ban Építőipari Műszaki Engedélyt kapott közlekedésépítési célú felhasználásra. A gyártó szerint az anyaggal kevésbé repedezik az út, a hosszabb élettartam és a jobb ellenálló képesség alacsonyabb fenntartási költséget eredményez. A Mol a fejlesztésre 2010-ben 128 millió forint uniós támogatást nyert, rendszerét a Magyar Közút Zrt. is használja.

– Úgy éreztük, hogy többen nem örülnek a kísérleteknek, a Budapesti Műszaki Egyetem tesztjei sem igazolták egyértelműen a olajpalaaszfalt korábbi laboratóriumi eredményeit. Egy ilyen kísérlet több évet és rengeteg pénzt igényel, állami támogatás nélkül szinte lehetetlen a fejlesztés – mondta Juhász Sándor. Az algyői Délút Kft. ügyvezető igazgatója hozzátette, a hazai aszfaltkeverési szabványok nem teszik lehetővé a kísérletezést, így élesben nem lehet az olajpala-keveréket tesztelni.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Székhelyi József elhagyja Szegedet

A köldöknéző Tisza-parti munkátlanság vállalása helyett közelebb költözik a családjával a Madách Színházhoz. Tovább olvasom