Délmagyar logó

2016. 10. 01. szombat - Malvin 11°C | 24°C

Jön az elektronikus útdíj

Csongrád megye - Legkésőbb 2013. július 1-jén bevezethetik az elektronikus útdíjat. Egyelőre csak a 3,5 tonnánál súlyosabb teherjárművekkel fizettetnének az autópályákon és a főutakon. Személyautóval további fél évig maradhat a matricás rendszer a gyorsforgalmi utakon.
A Széll Kálmán-terv 2.0 a közlekedésben azt az elvet vezeti be, hogy azok fizessenek, akik az utat használják, méghozzá a megtett távolsággal arányosan. A jelenleg hatályos e-matricás tarifarendszer ugyanis nem teszi lehetővé, hogy az úthasználók a ténylegesen okozott működtetési, fenntartási, karbantartási költségek után fizessenek. A többletbevétel éves összege 150 milliárd forint lehet, jövőre a július 1-jei bevezetés miatt 75 milliárddal számolnak.

A részletek: az e-útdíj bevezetésekor a J2, J3 és J4 kategóriájú tehergépjárművek – ezek a 3,5 tonnánál súlyosabb teherautók – számára írják elő, hogy fizessenek a megtett úttal arányosan, ugyanakkor a D1, vagyis a személyautók és a B2, azaz a kisbuszok kategóriájában továbbra is marad az időtartamhoz kötött, matricás autópályadíj-fizetési rendszer.

Mindenütt alkalmazzák

A fuvarozók számára nem okozott meglepetést a döntés. A rendszer bevezetését indokolja egyrészt a jelentős tranzitforgalom – évi 1 millióra becsülik az országon áthaladó külföldi kamionok számát –, továbbá az, hogy a környező országokban már működik hasonló rendszer: Szlovákiában, Csehországban, Ausztriában, Lengyelországban. Információink szerint jelenleg gyakorlat, hogy a szlovák kamionosok Magyarország területére jönnek át, ha spórolni szeretnének az útdíjjal. 

 
Az autósok, kisbuszosok számára könnyítés lehet majd 2014. január 1-jétől a megtett úttal arányos díjszedési rendszerhez csatlakozás önkéntes lehetősége. A csak ritkán autópályára hajtók még spórolhatnak is, hiszen most minimum 10 napra kell megvenni az e-matricát.

Amíg az autósok számára csak a gyorsforgalmi utakon, a J2, J3 és J4 kategóriájú teherautóknak a lakott területeken kívüli főutakon is a megtett úttal arányos rendszerben kell díjat fizetniük, mértéke a jármű méretén és környezetvédelmi besorolásán múlik majd. Ennél többet egyelőre nem tudunk. Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) elnöke úgy számol, hogy nagyjából 40 forint lesz a kilométerdíj a klasszikus kamion kategóriában. Példaként említette, hogy a jelenlegi időarányos díjszedési rendszerben egy külföldi kamion a 3375 forintba kerülő egynapos matricával, 400 kilométer megtételével át tud haladni az országon. Vagyis most kevesebbet, alig több mint 8 forintot fizet egy kilométerre.

Csongrád megyében útdíjas lehet a 43-as, 45-ös, 47-es, 451-es, valamint az 5-ös főút. A legrosszabb hír: fizetősek lennének az autópályák városi elkerülő részei, köztük az M5-ös Szegedet elkerülő szakasza is. Az e-útdíjat évente kétszer, január és július 1-jén emelnék reálértéken, vagyis az inflációt meghaladó mértékben.

Olvasóink írták

  • 15. vip007 2012. április 27. 10:27
    „12. Beroesz 2012.04.26. 14:42

    Ezt gondold át még egyszer. Szerinted a vasút háztól házig szállít? A végállomástól valahogy nem kéne elszállítani az árút? (a vasút egyébként se a gyorsaságáról híres itt az országban) Gondold át. Ahol vásárolsz, oda az árút riksával viszik? Na látod. És te fogod megfizetni az árkülönbözetet. Hidd el, lesz még ebből botrány.”
  • 14. lukrecia 2012. április 27. 07:55
    „Állami beruházás. Mint minden nagyberuházásból itt is kilehet venni 10-30%-t, ezért érdekében áll a változtatás egyeseknek.
    A díjnövelést olcsóbban egyszerűbben is ellehetne érni. Emelni kellene a kategóriákat--ennyi.
    A 10 napos matrica elhibázott döntés , mert a magyarokkal tolnak csak ki. A külföldi az egyhetes családlátogatást most egy matricával tudja megúszni. Míg a négynapos matrica volt a legkisebb egység , addig nekik két matricát kellett venni.
    Egyszerűen nem normálisak azok akik a döntéseket meghozzák ez ügyben.”
  • 13. domokosferenc 2012. április 27. 03:55
    „meddig lehet meg turni ezeket ezeket a rablokat hogy a szemunket is ki lopjak es belolunk elnek? lopnak es csalnak meg hazudnak es senki nem tesz ellene semmit sem!”
  • 12. Beroesz 2012. április 26. 14:42
    „6. vip007 2012.04.26. 09:05
    Akkor megy vissza az árufuvarozás vasútra. Már ahol nem szüntették még meg.”
  • 11. nelek 2012. április 26. 14:33
    „Eddig magunkra húztuk a nemzetközi teherforgalmat a relatív olcsóságunkkal és széttapostattuk velük az útjainkat. Ha hasonló áron kelhetnek át rajtunk mint a környező országokon, megszabadulhatunk a forgalom jórészétől.

    Ami a 2014 es személyautó használatarányos fizetést jelenti, szerintem pont az alkalomszerűen használóknak nem éri majd meg, mert az elektromos kütyü biztos nem lesz olcsó.”
  • 10. szandokán 2012. április 26. 14:18
    „<moderálva>”
  • 9. ascendum 2012. április 26. 12:18
    „- Helyesnek találom, hogy mindenki annyit fizessen, amennyit használja az utakat,
    - remélem, a főúthálózat karbantartására nagyobb hangsúly helyeződik már végre.”
  • 8. kispacni 2012. április 26. 10:18
    „3.
    Pedig tényleg az volna célszerű. Egy józan mértékű (kb 8-15 ezer forint/év) matricás rendszerű általános útdíj kellene minden útra, autópálya és főutvonalakra egyaránt. Sajnos az erőltetetm mértékű autópálya építések miatt valóban lepusztultak főutvonalaink, mert arra már nem jutott pénz. Nézzétek meg Romániát. Kb 10 éve vezették be a Basescu-nak nevezett utadót, de megvan az eredménye. Lendületesen javult a főutvonalak felújítási aránya, ráadásul amit felújítottak igen jó minőségű lett.
    Én támogattam volna decemberben ezt a verziót, ahelyett, hogy megszüntették a 4 napos matricát. És most is megfontolandó változatnak tartom. A 10 napos matrica miatt gyakorlatilag sokadmagammal márcsak a főutvonalakat használom. Szemmel láthatóan meg is nőtt rajtuk a forgalom. Egy (hangsulyozom józan mértékű) álzalános útdíj sokkal igazságosabb , és gazdaságosabb is volna. És mindenki eldöntene, hogy mikor melyik utvonalat használja: a pályát vagy a főutvonalat. Persze szigorú jogszabályok kellene védjék, hogy az útdíjapalapot nem szabad eltüntetni a költségvetési feneketlen zsákban.”
  • 7. klj-54 2012. április 26. 10:07
    „Ez ügyben javasolt olvasnivaló:
    http://www.toll-collect.de/fileadmin/content/Dokumente/PDFs/Informationen/Lkw-Maut_in_Deutschland/lkw_maut_dtl_h.pdf”
  • 6. vip007 2012. április 26. 09:05
    „Szép. Így lehet tönkre tenni a belföldi fuvarozást. Ha teherautóra kb 40-50 Ft-os kilométer díjat nézünk, és naponta megy a gép 200 km-et, az mekkora költség? Vegyük azt, hogy 300 napot megy egy évben a gép:Elárulom: 40*200*300=2,4 millió Ft. Most a legnagyobb kategóriás éves matrica díja 234950 Ft. Kedves vásárlók, kedves emberek, ki fogja ezt különbséget megfizetni? Elárulom, mi vásárlók, termékekben. Éljen, megint drágulás várható. Köszönjük viktor, köszönjük matelcsy!”
  • 5. THK 2012. április 26. 08:54
    „2,
    naív vagy!
    Ez a kormány is a jövedéki adó csökkentését követelte - aztán hatalomra jutva megemelték...

    Ha elkerül egy csapat a húsosfazék mellől, utána visszajutva ismét meg akarják szedni magukat (és a mostaniak 8 évig nem voltak)”
  • 4. hahaha62 2012. április 26. 08:42
    „d1-es matrica helyett hány ft??????

    itt egész év olcsóbb----mint hunnia egy hónapra----tudom-tudom-gazdag ország....Ausztria meg szegény--azért olcsóbb itt ez is...sok más mellett.”
  • 3. Nicky8404 2012. április 26. 08:28
    „Mire jó az útdíj? Menjenek már végig a 43-ason! Több mint 1 éve fel van marva az út közepe több helyen! A nyomvályúkról nem is beszélve!!!”
  • 2. okz63 2012. április 26. 08:23
    „Azért remélem, az autósokra nem fognak útdíjat szedni később sem a főutak használatáért,
    mert előbb talán jó minőségű főutak kellenének és talán utána lehetne díjat szedni rajtuk.
    Mellesleg így is van bőséggel sarc már rajtunk.
    Ha ezt a rablóbandát leváltják, úgyis ez lenne az első, amit az új kormány megszüntetne :-(”
  • 1. KamuNeni 2012. április 26. 07:45
    „elektromos utdij=elvesztet munkahelyek.
    Computerisation=elvesztett munkahelyek.

    = ehezo csaldok, tonkre ment csaladok, tomkre ment eletek

    = halal”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nem tüntetnek a szegedi hallgatók

Elmarad a Szegedi Tudományegyetem Hallgatói Önkormányzatának (SZTE EHÖK) május 2-ára tervezett tüntetése. Tovább olvasom