Délmagyar logó

2017. 11. 19. vasárnap - Erzsébet 0°C | 8°C Még több cikk.

Képírógéptől Puskás Öcsiig - kiállítás a REÖK-ben

Szeged - Franciaországban jobban ismerik Joseph Kádár festőművész munkásságát, mint szülőhazájában – ezen is szeretne változtatni a REÖK pénteken 17 órakor nyíló, Párizsi évek – Stílusok, műfajok, periódusok (1972–2012) című retrospektív tárlata.
– Pénz, útlevél és francia nyelvtudás nélkül érkeztem meg 1969-ben Párizsba. Az elsők között Victor Vasarelyvel találkoztam, aki adott néhány bölcs tanácsot. A legfontosabb: minden évben jelentkezni kell egy kiállítással, mert ha nem, akkor egyik tárlattól a másikig elfelejtik az embert. Sokszor találkoztunk később is, amikor folyóiratot szerkesztettem, vagy magyar kiállítást szerveztem, és Vasarely mindig adott anyagot. Nemcsak művészként, hanem emberként is szerettem. Nem volt könnyű a pályámat újrakezdeni, de szerencsém volt. Itthonról is kaptam néhány címet, például Czóbel Bélától, akinek szomszédja voltam Szentendrén. Megismertem a párizsi művészeket, egy galériást, és elindultam. Először periférikus műfajokkal kezdtem – mail art, könyvtárgy, kollázs –, majd 1979-től elektrografikával is foglalkoztam. Ez véletlenül jött: vettem egy fénymásolót a feliratokhoz, és közben rájöttem, hogy fantasztikus dolgokat lehet vele csinálni. Szöulban, Berlinben, Párizsban és Magyarországon, a Vasarely Múzeumban is szerveztem biennálékat. Hét-nyolcszáz művésszel dolgoztam együtt – mondja a 76 éves Joseph Kádár, miközben pénteken nyíló, Párizsi évek című retrospektív kiállításának anyagát csomagolja ki a REÖK-ben.

Joseph Kádár festőművész. Fotók: Frank Yvete
Joseph Kádár festőművész. Fotók: Frank Yvete

Sokféle műfaj, téma, stílus, technika jellemzi műveit, egyik festményén még Puskás Öcsi is felbukkan. A recup art – a műszaki és más hulladékokat újrahasznosító képzőművészeti irányzat – jellegzetes darabja az az írógép, amelyet a szegedi tárlaton is kiállítanak Képírógép címmel. Több változatát is elkészítette, egyikben szürrealista, másikban geometrikus kép jelenik meg a masinában.

A geometrikus festészet spiritus rectora
– Joseph Kádár a geometrikus festészet egyik legkiválóbb magyar képviselője, szószólója és spiritus rectora. Nem ismeretlen a szegedi közönség előtt, hiszen az utóbbi években rendszeresen szerepelt a Nyári Tárlatokon és a Táblakép-festészeti Biennálékon. A REÖK-ben látható kiállítása négy évtizedet átölelve retrospektív jellegű, a fotómontázstól a könyvobjekten át a festészetig sok műfajt, technikát érint – mondja Nátyi Róbert művészettörténész, a Kádár-tárlat kurátora.  
– Már csak tavasszal és ősszel töltök egy-egy hónapot Párizsban, elsősorban Hajdúszoboszlón élek, a téli hónapokban pedig Budapesten dolgozom. Úgy látom, a magyar alkotók közül azért tudnak csak kevesen betörni a nemzetközi élvonalba, mert túlhaladott dolgokat csinálnak. Kutatások is bizonyítják, hogy a világszerte legismertebb magyar képzőművészek – például Kassák és Moholy-Nagy – mind geometrikusok.

Kassák volt az első olyan alkotónk, aki tökéletes szinkronban tudott lenni a kortárs képzőművészettel. A cívisváros szülötteként mondom: legrosszabb a helyzet Debrecenben. Megrekedtek, nem jutott el hozzájuk sem a futurizmus, sem a kubizmus, sem pedig az absztrakt; gémeskutakat festettek, és ez még ma is előfordul. Szegeden a legnagyobb meglepetésemre találkoztam egy olyan gyűjtővel, akinek 25 geometrikus képe van tőlem, így akár egy egész Kádár-kiállítást tudna csinálni.

A recup-artosan megjelenő írógép a kiállítás egyik jelllegzetes darabja.
A recup-artosan megjelenő írógép a kiállítás egyik jelllegzetes darabja.

Legnagyobb bánatom, hogy a Műcsarnokban nem csinálnak Nemzeti Szalont. Az intézmény igazgatója nem szakember, elképesztő ökörségeket szokott nyilatkozni. A Szépművészeti Múzeum vezetője sem művészettörténész, a kultúráért felelős államtitkár sem ért a képzőművészethez. Szegeden találkoztam olyan szakemberrel, Nátyi Róberttel, a REÖK művészeti vezetőjével, aki jól ismeri a 20. századi képzőművészetet, sőt pontosan érti az összefüggéseket is – fogalmaz a festőművész, aki már a REÖK 2014-es nagy geometrikus kiállítására készül.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Garázdasággal gyanúsítják Keresztúri Farkas Csabát

"Mindazonáltal hangsúlyozom, hogy nem én loptam el a kabátot, hanem az enyémet vitték el. Azaz nem én ütöttem, hanem én kaptam a pofont" - mondta a képviselő. Tovább olvasom