Délmagyar logó

2017. 08. 20. vasárnap - István 19°C | 34°C Még több cikk.

Központosított oktatás jöhet

Csongrád megye - Gyengének és hanyagnak minősített diákok, kormányhivatalok által kinevezett és kívülről ellenőrzött tanárok, a kormány által meghatározott tanterv. E passzusokat is tartalmazza a nyilvánosságra hozott köznevelési törvénytervezet. Értékelésére nem szívesen vállalkoznak a szakemberek, de az köztudott: legtöbben nem értenek egyet a radikális változtatásokkal.
Az egész napos iskola bevezetését, az érettségihez szükséges 50 órányi önkéntes munkát, az állami fenntartású oktatási intézményrendszer kialakítását és a pedagóguséletpálya-modellt is tartalmazza a köznevelési törvény néhány napja nyilvános tervezete. A 74 oldalas dokumentumot a kormány már tárgyalta, szövegét a múlt héten véglegesítették, így – Hoffmann Rózsa államtitkár elképzelései szerint – novemberben az országgyűlés elé kerülhet. A tervezetben megmaradtak a korábban is sokat támadott reformok. Több részlet azonban most vált világossá.

Rossz és hanyag gyerekek

A tervezetben vannak a többihez képest aprónak tűnő, mégis heves ellenérzéseket kiváltó változtatások is. Jövő tanévtől például megszűnik az „elégséges" minősítés. Helyette „gyenge", magatartás és szorgalom esetében pedig a „rossz" és a „hanyag" szót kell a bizonyítványba írni. Az általunk megkérdezett pedagógusok szerint ez kiválóan alkalmas arra, hogy az amúgy sem jó képességű diákok önbecsülését és tanulásvágyát tovább rombolja. Az pedig, hogy rendkívüli vagy ismétlődő fegyelmi vétség esetén a diák akár ki is zárható az iskolából, szintén a perifériára szorult fiatalok kezének elengedését jelenti. A jogszabály ugyanis nem kötelezi az intézményt, hogy gondoskodjon a renitens diák elhelyezéséről.

A totális központosítás és irányítás felé viszi az oktatást a koncepció – több, magát megnevezni nem óhajtó iskolaigazgató szerint is. Az intézményrendszer fenntartója ugyanis az állam lesz, amely a kormányhivatalokon keresztül látja el feladatait. Kétezer főnél alacsonyabb lélekszámú településeknek lehetősége sem lenne átvenni a fenntartói szerepet. Az intézményvezetőket központilag nevezik ki, az oktatás tartalmát pedig a Nemzeti alaptanterv határozza meg, amelyre a miniszteri rendeletben kiadott intézményi kerettantervek épülnek. A helyi tanterv mindössze az oktatási idő maximum 10 százalékát szabályozhatja. A koncepció előírja a pedagógusok ellenőrzését is, a minősítéstől pedig nagyban függ a tanár bérezése.

A tanárokat érintő változásokról Pap Jánosné, a Pedagógusok Szakszervezete Szeged Városi és Körzeti Bizottság titkára elmondta véleményét. A törvénytervezet szerint egy gyakornok 156 ezer forintot, egy tíz éve pályán lévő szakember azonban már 234 ezer forintot is kereshetne – legkorábban 2015-től. Minősítésüket azonban már a jövő tanévben megkezdenék.

– Nagyon örülnénk, ha ennyit keresnének a pedagógusok, de az illetmény rendbetétele immár elodázhatatlan, hiszen négy éve be vannak fagyasztva a bérek. Újabb négy év múlva pedig ki tudja, mennyit érnek a most még jól csengő, új összegek – fogalmazott. Pap Jánosné szerint ugyanakkor az önköltségen letehető vizsgák, amelyekkel a különböző fokozatokba lehet lépni és ezzel béremeléshez jutni, a pedagógustársadalom megosztásához vezethetnek, hiszen aki nem engedheti meg magának ezt a kiadást, kevesebbet keres majd, mint szakmailag ugyanannyit tudó társai.

– Ha pedig nem tud levizsgázni, nem lehet tanár? Attól nem lesz alkalmas? – tette fel kérdéseit. – Akkor a diploma mire való?

Olvasóink írták

41 hozzászólás
  • 41. cat49 2011. október 10. 15:28
    „Cukikat mondasz Macs! a "LIBEÁLIS" MA SZITOKSZÓ. Egyébként pedig messze nem az a baj az oktatással, hanem az, hogy nem liberális, hanem anarchikus a közoktatás. Igenis kell a rend, a rendszer, a hierarchia, a korlátok. És pont a gyermekek védelmében nem árt, ha vannak beépített gátak, irányjelzők. Az sem árt, ha nem a szülők mondják meg a szakmai tutikat az iskolában. Javaslom, olvasd el a szöveget, a kérdéseidre kapsz benne választ! A hitoktatás nem kötelező, csak biztosítani kell neki minden feltételt. (Egyébként ez most is így van az önkormányzati iskolákban. Az egyháziakban meg kötelező. Mi ebben az új?)”
  • 40. macs 2011. október 10. 11:11
    „Nekem nagyon nem tetszik, hogy a poroszos nevelést akarják erőltetni, vagyis a gyerek csak azt teheti, gondolhatja, amire a felnőttek utasítják, illetve amit megengednek neki. Érdemes elolvasni a különféle álláshírdetéseket, ahol feltételként szabják az önálló, innovatív, kreatív munkavégzésre való képességet. Nincs itt valami ellenmondás?
    Sokan a verést a nevelés megengedhető eszközének tartják. Azért kíváncsi lennék, ők mit szólnának hozzá, ha ez az eszköz velük szemben is alkalmazható lenne?
    A másik problémám, hogy valaki gondolt-e arra, hogy a gyerekek különféle családi háttérrel, képességekkel és készségekkel rendelkeznek? Mi lesz azokkal, akik felzárkóztatásra szorulnak, akik gyengébb képességüek, akik nem tudnak minden téren lépést tartani a többiekkel? Őket egyszerűen kilöki a rendszer?
    És végre valaki magyarázza meg, hogy miért ördögtől való a liberális szellemű oktatás, pontosabban mit értenek alatta, mert valami rosszat, hiszen csak negatív értelemben használják a kifejezést? Miért baj az, ha egy gyerek kérdez, gondolkozik, ha nem fogad el vakon mindent, amit a felnőttek mondanak?
    Miért akarják sokan kötelezővé tenni a hitoktatást? Miért gondolja valaki, hogy a szülők és a gyerekek közötti problémákat a vallás fogja megoldani? Szerintem sokkal célravezetőbb volna, ha a felek jobban odafigyelnének egymásra.”
  • 39. csmano 2011. október 09. 20:45
    „Lehet okolni az oktatási minisztereket, meg tanárokat,
    DE sajnos a legnagyobb gond most az, hogy a legtöbb szülő nem partner a nevelésben,
    és a tudás aktuálisan nem érték.
    Ezeken egy törvény sem tud változtatni.”
  • 38. Nemböszme 2011. október 09. 18:04
    „Hoffmannak vannak jó és kevésbé jó ötletei. De azt a kárt amit Magyar Bálint és Hiller okozott az oktatásnak csak hosszú évek alatt lehet rendbe hozni!”
  • 37. masaka 2011. október 09. 09:36
    „Remélhetőleg lesz kötelező hitoktatás is.
    Félreértés ne essék én is részesültem benne annó, káros dolgot nem tanultam.
    Ami igencsak zavar azonban, hogy mikor a gyerekemet is akartam járatni, az lett a vége a dolognak, hogy a szülői értekezleten körbe kérdezték a szülőket, kinek mi a szakmája, ki miben tudja kötelező jelleggel segíteni az egyházközséget, és ugye mindenki el tud jönni minden vasárnap a délelőtti misére családostul, mert ezek a dolgok szükségesek a gyerek "szakmai" fejlődéséhez. E nélkül nincs elsőáldozás, később bérmálás, esetlegesen eskövő majdan.
    Részemről ezen a ponton a hitoktatási igény elszállt.”
  • 36. Naca 2011. október 09. 09:26
    „Láttam nem egy olyan bizonyítványt, több mint 60 éve, még a nagy államosítás előtt keltezett. Abban ugyanúgy a rossz és hanyag minősítés szerepelt a gyenge teljesítményre, mint amit most szeretnének bevezetni. Csak akkor ezen senki nem akadt fent, legfeljebb a szülő, aki még megtoldotta mindezt egy-két atyai pofonnal. Most meg azon siránkoznak, hogy szegény gyerek lelkivilágába gázolnak ilyen minősítéssel. Szegény gyereknek egyéb dolga sincs, mit a tanulás. Túl sok jogot kaptak a fiatalok az utóbbi időben, az iskolának semmilyen eszköz nincs a kezében. Ha egy gyerekkel nem bírnak, akkor mit lehet tenni? Ha renitens, esetleg terrorizálja az osztálytársait, ne adj isten megüti a tanárt, akkor megsimogatjuk a fejét és azt mondjuk, ejnye Pistike, ilyet nem szabad! És ezzel minden el van intézve? Nagyon helyesnek tartom, hogy az ilyet ki kell emelni a közösségből és egy jóval szigorúbb rendszerű oktatási intézményben kell elhelyezni. Elég volt a liberalizmusból, vissza kell térni oktatási, nevelési hagyományaikhoz, mert a 24. órában vagyunk!”
  • 35. dublin 2011. október 09. 07:53
    „több fórumon olvasom, hogy véget kell vetni a liberális szellemiségű oktatásnak ... akik ezt írják, talán abból következtetnek ennek ngatív hatásaira, ahogyan a fiatalokat iskolán kívül látják ... plázázás, randalírozás, stb ... nos ennek mi köze van az iskolhoz? én nem tanítom, hogyan kell plázzni meg randalírozni, meg inni, stb ... a gyerekek mégiscsak egy családból indulnak el a hétvégén, illetve egymás között vannak ... nem az iskola esetleges liberális mivolta hat a gyerekre, hanem a világ ... egészen más ingerek és minták hatnak a mai fiatalokra, mint 20-30 évvel ezelőtt ... ezt törvényekkel és központosítással, a tanárok vizsgáztatásával kivédeni nem lehet ... aki látott már tizenévest tudja, hogy minél nagyobb a kényszer, minél inkább le van szabályozva az élet, annál nagyobb az ellenállás ... ennyi erővel a családok gyereknevelési módszereit, otthoni kommunikációját és életformáját is keményen le kellene szabályozni, és a külső hatások ... internet, média, maga a 21. század ... ellen meg be kell deszkázni az eget ... méltányolom Hoffmann Rózsa erőfeszítéseit, de rossz oldalról közelítette meg az oktatásügyet ...”
  • 34. deszkás 2011. október 09. 07:43
    „Már az Árkádba vagyunk? Én is voltam és meglepődtem :mennyi ötvenes plázacica van!”
  • 33. jay_és_néma_bob 2011. október 08. 22:45
    „sok, maradi, régi időből itt maradt.....”
  • 32. macs 2011. október 08. 21:06
    „Az oktatás olyan, mint a foci, mindenki ért hozzá, csak valamiért a gyakorlati eredmény egyre kétségbeejtőbb. Nem cserélnék se a gyerekekkel, se a tanárokkal.”
  • 31. csmano 2011. október 08. 21:06
    „Öröm olvasni a sok hozzá nem értő, hozzászólalásokat.
    Kizártnak tartom, hogy a pedagógusok 5 % nál többen egyetértenének a mostani változtatásokkal.
    Persze vannak benne pozitív dolgok, de aki ismeri a jelenlegi oktatási rendszert, az tudja, hogy a pedagógusok a túlórából élnek, mert az elmúlt 6 évben nem hogy béremelés nem volt, sok helyen a bruttó alapbér is csökkent.
    Az új rendszerben 22 óra marad a kötelező óra, de 10 órára az igazgatónak be kell osztani a tanárt (el nem látott órák, helyettesítés, szakkör, korrepetálás). Ezek alapján 32 órát kell tanítani, a maradék nyolc órában kell a növekvő adminisztrációt, rendezvényszervezést, és órai felkészülést, dolgozat javításokat csinálni.
    Ezek alapján KB 5 perc felkészülést jelent óránként, aki egy kicsit belelát az oktatásba, tudja ez semmire sem elegendő. Így kell totálisan szétverni az oktatást.”
  • 30. meska 2011. október 08. 20:57
    „Jaj, Frakk, hát most erre nem mondok semmit....:) próbáld meg kitalálni, hogy mostanában mi minden jár az igazolatlan hiányzásért. Cat 49, a konkrét szöveget ismerjük, viccesebbnél viccesebb részek vannak benne. Mintha a magyar oktatásnak kétállású kapcsolója lenne. Most átfordítják 2-re, és beletesznek néhány utalást, ami arra céloz, hogy az 1 fontos /preambulum, fogaskerék-hasonlat. A továbbiakról pedig jelezném, hogy én a gyerekeket szeretném továbbra is arra szeretném szoktatni, hogy MAGYARUL helyett LOGIKUSAN gondolkodjanak”
  • 29. frakk 2011. október 08. 19:15
    „Na megnéztem a plázacicákat. Oda voltam az árkádban. Meglepett, hogy milyen sokan voltak. Gyorsan felmértem mely üzletek fognak gyorsan bezárni, de lesz sok aki túléli.
    A fiataloknak új életcél nyílt, és az arcokon látszott megelégedettek. Iskolából is szívesen fognak eljönni.
    Új kihívás az oktatók számára, túl közel van a belvároshoz:))”
  • 28. cat49 2011. október 08. 19:04
    „Javaslom, aki hozzászól, ismerje meg a konkrét szöveget!!! Annyi hülyeséget hordtok itt össze... A kép sokkal árnyaltabb, s még mindig rengeteg részlet vár kidolgozásra. S abban lesz majd az ördög beleásva. Addig meg minek lázongani a semmi ellen?
    Bocsi Tímár Kriszta, de nem véletlenül nem értékelnek és nyilatkoznak a szakemberek!! NINCS MIT értékelni, túl sok benne a bizonytalanság, arról nem is beszélve, hogy ebben a formájában kegyetlen sok pénzbe kerülne, ami ugyebár nincs.”
  • 27. miumiu 2011. október 08. 18:39
    „Nagyon helyes!!!!!!!!!!
    Én úgy emlékszem, hogy szerepelt már bizonyítványokban a "hanyag szorgalom, rossz magatartás" megnevezés.Nem törtek össze tőle diáklelkek, mert ők is pontosan tudták, hogy ezt érdemelték. Összeszedték magukat utána.
    Ma pedig senki nem mer szólni a trehány gyermeknek, mert szalad a szülő feljelentgetni, az intézmény igazgatók meg a szülőknek bólogatnak, nehogy kiírassa a gyereket az iskolából.
    Nagyon helyes ha visszatér a szakfelügyelői rendszer, mert a pártatlan minősítésre nagyon nagy szükség lenne.Most ugyanis a szülők irányítják az iskolákat.”
  • 26. Power 2011. október 08. 18:12
    „Az egész napos iskola feltételei nem minden iskolában adottak. Olyan lerobbant állapotban vannak az iskolák, hogy a szülőnek kell lassan mindent bevinni, még a WC-papírt is. De legalább lenne minden iskolában normális WC!”
  • 25. tatár 2011. október 08. 18:11
    „A magyar ember -történetileg edzett túlélő génjeinek köszönhetően - túl fogja élni Viktort és az volt MSZMP tag, jelenlegi főkeresztény Rózsika nénit is. A kérdés persze az, meddig tart ez a kurzus, mert nem élünk örökké.:-)”
  • 24. meska 2011. október 08. 17:55
    „Sling, Te komolyan azt hiszed, hogy a tanár ismerőseid amúgy ügyesek lennének, de sajna belekergették őket a liberalizmus mákonyába? Hát hány ilyen ismid van néked? :) Már alig várják Hoffman Rózsa segítő kezét? Hát milyen tanár ismerős az, aki csak így tud....? :)”
  • 23. sling 2011. október 08. 17:16
    „Nagyon helyes!
    Fel kell végre számolni ezt a liberális oktatási rendszert!
    Támogatom!
    És eddig én akármelyik ismerősömmel (pedagógus is) beszélgettem, egyetértettek a tervezettel.
    Szóval ne gyertek azzal hogy kisebbség ért vele egyet! Igenis nagy a támogatottsága!
    A liberális oktatási rendszer miatt vannak olyan fiatalok az utcán, akik bármit, bárhol megtehetnek!
    Hajrá Magyarország!”
  • 22. meska 2011. október 08. 17:07
    „Ajándék Lutetiának : http://www.kormany.hu/hu/nemzeti-eroforras-miniszterium/oktatasert-felelos-allamtitkarsag/hirek/a-nemzeti-koznevelesrol-szolo-torveny-koncepcioja”
41 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szegedi kulcsok a sejtekhez

Jules Hoffmann orvosi-élettani Nobel- díjas kutató 15 éve kapcsolatban áll a Szegedi Biológiai Kutatóközpont tudományos tanácsadójával, Andó István professzorral. Tovább olvasom