Délmagyar logó

2018. 04. 23. hétfő - Béla 12°C | 27°C Még több cikk.

KRESZ módosítások: a bicajos továbbra sem védett a zebrán

10 részes cikksorozatunkban a Csillag Autósiskola segítségével bemutatjuk a legfontosabb KRESZ módosításokat. Ezúttal a kerékpárosokat érintő további változásokat gyűjtöttük egy csokorba.
Az első kerékpárosokat érintő, KRESZ módosításokról szóló cikkünk után sok kommentezőben felvetődött a kétely: hogyha a kerékpárosok nem ismerik ezeket a változásokat, akkor hogyan fog az a gyakorlatban működni? Erről beszélgettünk Pataki Bálint szakoktatóval, a Csillag Autósiskola ügyvezetőjével.

– Az egyirányú utcában, a forgalommal szemben közlekedő kerékpárosok korábban sem nagyon problémáztak azon, hogy szabálytalan amit csinálnak, de úgy gondolom különösebb veszélyt nem jelentettek sem magukra sem pedig a sofőrökre, mivel szemben haladtak az autókkal, így könnyen észlelhették őket – kezdte tapasztalataival a szakember. – A módosítás követően azonban nagyobb figyelmet kell fordítani rájuk – hangsúlyozta Pataki Bálint.

Nyerjen egy B kategóriás autóvezetői tanfolyamot!

Mélyedjen el cikkeink segítségével a KRESZ módosításokban és játsszon velünk! Töltse ki tesztünket a KRESZ módosításokkal kapcsolatosan és nyerjen egy B kategóriás autóvezetői tanfolyamot a Csillag Autósiskolába.

Sorsolás: február 19-én, pénteken.

A játékban a regisztrált felhasználóink vehetnek részt. A sorsolásnál nem vesszük figyelembe az eredményt, minden egyes kitöltő között sorsolunk. A második helyezett az alapoktatás kötelező gyakorlati részét (29 vezetési óra), a harmadik helyezett pedig az elméleti oktatást nyerheti meg. A nyeremény pénzre nem váltható, és a Csillag Autósiskolánál váltható be 2010. április 30-ig.

A szakoktató szerint sokkal aggályosabb a kerékpárosok járdán való közlekedése. Véleménye szerint ez sokkal nagyobb fegyelmet, szabálytisztelő magatartást és önmérsékletet kíván mind a gyalogosoktól, mind pedig a bicajosoktól. – Át kell értelmezni a járda fogalmát azokon a helyeken, ahol gyalog- és kerékpárút táblával szabályozza a gyalogos és kerékpáros forgalmat a közútkezelő. Ha az útburkolaton a gyalogosok illetve a kerékpárosok részére fenntartott útfelület fel van festve, akkor csak ott közlekedhetnek, ahol számukra ezt az útburkolati jelek kijelölik – emelte ki a Csillag Autósiskola ügyvezetője.

Azokon a helyeken, ahol tábla vagy útburkolati jel külön nem jelzi, kerékpáros csak akkor használhatja a járdát, ha az úttest számára használhatatlan (például sáros vagy hó borítja), de ilyenkor fokozott figyelemmel és legfeljebb 10 km/óra sebességgel haladhat.

Szintén fontos tény, hogy a változások továbbra sem jogosítják fel a kerékpárosokat a kijelölt gyalogátkelőhelyek használatára. Azok csak és kizárólag a gyalogosok biztonságos átkelését biztosítják. Ezeken a helyeken a kerékpárról le kell szállni és azt tolva kell átkelni a másik oldalra. Ebben az esetben a kerékpárt toló személy gyalogosnak minősül. Ha a bicikli nyergében marad, akkor kerékpárosnak minősül és az autósoknak nem kell elsőbbséget adni neki.

kerékpárút:
jelzőtáblával kerékpárútként megjelölt út




gyalog- és kerékpárút:
jelzőtáblával gyalog- és kerékpárútként megjelölt út, amelyen a gyalogos és a kerékpáros forgalom részére fenntartott útfelületet burkolati jellel és eltérő színű burkolattal is kijelölhető

kerékpársáv:
az úttesten útburkolati jellel kijelölt, kerékpárosok közlekedésére szolgáló különleges forgalmi sáv



nyitott kerékpársáv:
az úttesten útburkolati jellel kijelölt kerékpár és különleges esetekben (az egymás mellett történő elhaladáshoz szükséges hely biztosítása érdekében) jármű egyirányú közlekedésére szolgáló különleges forgalmi sáv.

kerékpáros nyom:
az úttesten kerékpárt és nyilat mutató sárga színű burkolati jellel kijelölt útfelület.  

Olvasóink írták

67 hozzászólás
  • 67. SibánRoland 2010. január 23. 19:26
    „hát igen mindenki el van kényelmesedve az luxus vagy nem luxus autokba meg aki friss jogsival ül volán mögé mert hogy az oktatok nem nagyon tanitják a motor általi lasitást mert ha a hoban fékkel fékkezzel akkor mint ha rá se léptél volna mert lecsuszol az utrol a motor fékkel meg egyáltalán nem csuszol semmennyire mert az a mostort lasitja a vissza váltással és igy lasul a auto...jah és ez egyessek kivtélellek alola akik ismerik ezt a fajta fékezési modot.... igy sokkal javitják a közelekedést aki erre oda figgyel és nem megy mint az örült...mert igy hoban is van bár emberke aki ugy érzi mint ha nyár lenne és megy....:S”
  • 66. gróf 2010. január 23. 10:59
    „68!

    Ne csináljunk már szentet egyik oldalból sem és viszont!
    Nem az autós és bicajos a hülye...hanem van mindkettő között jócskán!
    Mostanában nem olvasni mást csak árokba csúszott autókat a 3 centi hó miatt! Gyerek halált autóban! Zebrán gázolnak gyalogost! stb. Gondolom a bicajosok a hibásak.”
  • 65. Lúdasmatyi 2010. január 23. 09:17
    „Az autósok mikor lesznek megvédve a biciklisektől?”
  • 64. vuk 2010. január 22. 15:41
    „64. hozzászólás Csirén 2010.01.22. 12:07

    En orulnek annak, ha
    1. varoson belul egy darab bicikliut sem lenne (ut mellett), kizarolag olyan reszen lenne, ahol amugy uttest nincs.
    2. varoson kivul viszont lenne...
    3. minden kerekparral behajtani tilos megszunne a varosban”
  • 63. Vega 2010. január 22. 15:05
    „60: akkor a következö részben reméljük a csillagosok ezt is kitárgyalják, hogy mennyi értelme van (szabályos e egyáltalán) zebra mellé kerékpáros átvezetést festeni, ha az EAK tábla miatt amúgysincs rajta elsőbbsége a bicajosnak.”
  • 62. ifj. Nagy Gábor 2010. január 22. 14:56
    „Drága Csirén, még mindig nem esett le, hogy a hátunk közepére se kívánunk kerékpárutat?”
  • 61. Csirén 2010. január 22. 12:07
    „Csülökimi! Te pedig fogd a <moderálva> haverjaidat, és építsétek meg a magatok költségére a bicikliútjaitokat.”
  • 60. Celtis 2010. január 22. 12:06
    „61-62: ...és ugyanúgy független attól, hogy valakinek van-e papírja róla, hogy valaha ki tudott tölteni egy tesztet.”
  • 59. ifj. Nagy Gábor 2010. január 22. 09:15
    „61. 9349779 2010.01.22. 09:10
    "Csak had hívjam fel figyelmedet arra,hogy mit megcsináltam én 20 éves koromban...ma a hideg kiráz tölle,tehát én úgy látom a bringások között a korral előre haladva nő a kockázat is."

    Ez igaz, de ugyanúgy igaz mindenre: gyalogosként való közlekedésre, házimunkára stb.”
  • 58. ifj. Nagy Gábor 2010. január 22. 00:06
    „50. Vega 2010.01.21. 20:14
    "abban a kereszteződésben ilyenböl 3 is van, abból pedig 2 rendelkezik kerékpáros átvezetéssel, tehát a kerósnak elsöbbsége van"

    Szerintem 4-ből 2, de nem ez a lényeg, hanem hogy a sárganégyzetes átvezetésen sem biztos, hogy elsőbbséged van, mert mondjuk kitettek az elejére egy háromszöget (ott emlékeim szerint a JAs-t keresztező csomóponti ágon van így).

    De épp most vitázgatunk a zebra és a vele együtt átvezetett kerékpáros elsőbbségi viszonyairól az index ---Szeged (tömeg)közlekedése--- fórumában:

    http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9049702

    Elég érdekes állítás hangzott ugyanis el pár napja, és próbálom kibogozni, hogy komolyan gondolta-e, aki mondta. :-)”
  • 57. ifj. Nagy Gábor 2010. január 21. 23:50
    „37. 9349779 2010.01.21. 17:58
    "Nem kívánunk mi semmit, csak annyit,hogyfelgyorsultak a bringák,felgyorsult a forgalom stb tehát vizsga az alapfeltétel a balesetmentes bringázásnak."

    Ha ez igaz lenne, akkor autó és autó közötti baleset soha nem történne, mert ők vizsgáztak, tehát tudják a szabályt és ezért nem érheti őket baleset.

    Nem a vizsga, hanem a szabályok ismerete a feltétele a balesetmentes biciklizésnek (illetve az sem zárja ki, de nyilván csökkenti az esélyét).

    "Aki a közlekedésben részt vesz arra vonatkozzék a kresz és lehetsen büntetni autóst(azt teszik is) bringást is."

    Vonatkozik. A gyalogosra is. Van rájuk vonatkozó külön paragrafus.

    És büntethető a gyalogos is, meg a bringás is. Szokták is, csak talán nem elég gyakran. Többet kéne büntetni minden közlekedőt, aki úgy hág át szabályt, hogy az tényleg baleseveszélyes is.

    "Csak egy pl ma előttem kb 10 mre esett el egy kb 60 éves úri ember aki lehetetlent próbált, bicajozni a hókásában."

    Nem mindenki méri fel helyesen a képességeit, de ezen nem is segít semmiféle vizsga (amúgy a mainál sokkal nagyobb hókásában is bicikliztem már, persze nehéz, de nem feltétlenül lehetetlen).”
  • 56. man 2010. január 21. 21:34
    „"nem kotelezo autozni, ennyi. van alternativa" - na látod, hogy téged idézzelek, valaki másképp csinálja. ennyi.”
  • 55. vuk 2010. január 21. 21:19
    „56. hozzászólás man 2010.01.21. 21:04
    Nem kioktatas, csak reflektalok a hisztire, hogy ´jaj nincs parkolohely, jaj draga a benzin, jaj sok a gepjarmuado, jaj ezazamaz´.. nem kotelezo autozni, ennyi. van alternativa. ennyi lett volna, amit mondani akartam, lehet felreertheto volt.
    bocs, kosz.”
  • 54. man 2010. január 21. 21:04
    „Vuk:
    "En maskepp csinalom, ennyi." - Ennek örülök, de akkor hagyd is meg magadnak a kioktatást!

    "Csak hat bmw-vel derogal megadni az elsobbseget" - hhúú nahát a gonnosz béjemvések hááát... Itt meg valaki elé a biciklis ugratott le, na akkor most 1:1?”
  • 53. vuk 2010. január 21. 20:52
    „53. hozzászólás man 2010.01.21. 20:34
    Hogy az emberelet mennyit er, azt azoknak kellene felfogni, akik 80-nnal zuznak at kocsival a zebran akkor is, ha az ott atmenoknek ugy kell felreugrani. Engem ma is ledudaltak a zebrarol (gyalog voltam), pedig jocskan meg tudott allni (=fektavon belul leptem le). Csak hat bmw-vel derogal megadni az elsobbseget.”
  • 52. vuk 2010. január 21. 20:50
    „49. hozzászólás man 2010.01.21. 20:13

    Na es ha 35%? Ennyivel dragabb a sör amit megiszok. Nabumm. Ez az adonem mashol is, nem csak nalunk.
    Benzint meg fizze meg aki autozik, ez vele jar. Nezd en leszarom, hogy masok mivel jarnak, ha nekik megeri ennyit kolteni arra, hogy allhassanak a dugoban, csak tessek. En maskepp csinalom, ennyi.”
  • 51. man 2010. január 21. 20:34
    „52: Nem is mondtam hogy nincs jogod ott tekerni ahonnan nem vagy kitiltva... Azt mondom hogy van különbség abban, hogy valaki felfogja hogy mennyit ér az emberélet (lásd 33-34), valaki meg a joggal takarózik, ami mondjuk hiába való ha már a kamion alatt fekszik az illető...”
  • 50. Vega 2010. január 21. 20:29
    „51: az szuper, mert akkor ez alapján jogom van bármelyik úton tekerni, ahonnan nem vagyok kitiltva. ezt most csak azért írom, hogy éreztessem a kettős mércét a hozzáállásban.”
  • 49. man 2010. január 21. 20:23
    „50: Minden biciklisnek joga van megöngyilkoltatnia magát, még ha hivatalosan más is lesz felelősségre vonva miatta...”
  • 48. Vega 2010. január 21. 20:14
    „46: füvesember: "Ezt üzenem annak a parasztnak, aki ma reggel 3/47-kor a csuma jégen a Bp.-i krt és a József A. sgt sarki zebrán elém tekert, mint az állat"

    abban a kereszteződésben ilyenböl 3 is van, abból pedig 2 rendelkezik kerékpáros átvezetéssel, tehát a kerósnak elsöbbsége van. ha te a harmadikban találkoztál vele, akkor nonszensz, de szerintem érdemes tisztázni (nem mindenki tudja)”
67 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Elszaporodtak a kóbor állatok

Szeged - Összefogtak Szegeden az állatorvosok, és egy hónapon keresztül kedvezményesen… Tovább olvasom