Délmagyar logó

2017. 07. 25. kedd - Kristóf, Jakab 19°C | 29°C Még több cikk.

Lakni méreg, vállalkozni arany

Szeged - Három olyan, Szegedről kivezető útirány van, amely mellé csupa kis- és középvállalkozás települt: a röszkei irányt követő Szabadkai, a Vásárhelyre vezető Algyői és a 43-as út forgalmát viselni kénytelen Szőregi út.
Makó, Szabadka, Baja, Budapest, Csongrád, Vásárhely: hat város, hat irány. Feléjük mutatnak és vezetnek Szeged sugárútjai. Közülük azonban csak három, a röszkei irányt követő Szabadkai, a Vásárhelyre vezető Algyői és a 43-as út forgalmát viselni kénytelen Szőregi út az, amelyik szinte mágnesként vonzotta magához a kis- és középvállalkozásokat.

Márki György (balról) szódásüzeme 2001 óta működik a Szabadkai út mellett. A főútnak van előnye és hátránya is Fotó: Schmidt Andrea

A forgalmas utak melletti családi házak szinte mindegyikébe vállalkozások költöztek, az eredeti épületeket vagy átalakították, vagy lebontották, hogy helyükre a cégek profiljának megfelelő üzletek, szervizek, irodák költözzenek.

Az észveszejtő átalakulás – Berkó Sándor, egy autószerviz- és autóvillamossági vállalkozás tulajdonosa szerint – hat év alatt következett be.

Amikor ők az Algyői útra települtek, egy elhagyatott területnek, majdhogynem sártengernek számított a városrész. A mostani épület helyén állt vályogházat lebontották, és alakították ki a maguk igényei szerint a szerviz épületét. Azóta pedig a szemközti sor is teljesen kiépült, autókereskedők nyitották meg egymás után a szalonjaikat.

Világjelenség

Ipari tevékenységet nem lehet a belvárosban végezni, a termelőnek, szolgáltatónak, kereskedőnek pedig alapvető érdeke, hogy telephelyük gépkocsival megközelíthető legyen – magyarázta Szentgyörgyi Pál, Szeged gazdasági alpolgármester, miért foglalták el a vállalkozások a városból kivezető utakat. Ez mindenütt a világon így van, Szegeden is tudatosan terelték ezekre a területekre az ipart. 
A tulajdonos elmondta, a hely kiválasztásánál fontos szempont volt, hogy forgalmas út mellett építkezzenek, olcsó telken, ugyanakkor megjegyezte, beljebb a városban nem is kaptak volna engedélyt. Ma azonban már akkora a forgalom, hogy az autósok csak előre néznek, nem is veszik észre, milyen cégek próbálják az út mentén eladni a szolgáltatásaikat.

Van a főútvonalnak előnye, de hátránya is – fogalmazott Márki György szódás, aki a Szabadkai út mellett épített új, lakóházzal egybeépített üzemet 2001-ben. Aki ugyanis céltudatosan keres egy mestert, vagy egy szolgáltatást, az bemegy a mellékutcába is. Igaz viszont, a teherautóval, kamionnal érkező szomjas ügyfélnek a széles Szabadkai úton könnyebb megállnia. Márki György édesapja még a Vak Bottyán utcában alapította az üzemet, az azonban már nem felelt meg az uniós követelményeknek, ezért kellett a költözés mellett dönteni.

A szomszédságban lakatos, büfé, élelmiszerbolt, csempeszaküzlet, takarmánybolt, Prímagáz-telep és kutyaeledeles található, száz-kétszáz méteren belül. A fürdőszoba szaküzlet is lakóháznak épült eredetileg, de némi átalakítást követően átminősítették. A szolgáltatásaikból élők szerint a Szabadkai út forgalmát kissé visszavetette, hogy elkészült az M5-ös. Mellesleg az M43-as átadásától már most tartanak az Algyői és a Szőregi úton egyaránt, miközben ma a hatalmas forgalom miatt panaszkodnak.

Baja, Budapest, Csongrád

A Bajai út mentén a temetők, valamint a reptér akadályozza azt, hogy a területre kisebb vállalkozók települjenek, a magántulajdonban lévő még üres telkeken pedig nagyberuházásokat készítenek elő. A Budapest felé vezető főutat még idejekorán a nagy cégek és áruházláncok foglalták el. Csongrád irányában pedig, mivel lakótelep épült a városkapuhoz, nincsenek kisebb, út menti épületek. 
 



hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Operafőváros lehet Szeged

Szeged - Két magyar énekes, Bódi Marianna és Beöthy-Kiss László került be a szabadtéri, a Mezzo és… Tovább olvasom