Délmagyar logó

2017. 10. 20. péntek - Vendel 9°C | 24°C Még több cikk.

Lakó-pihenő övezetben hússzal?!?

Szeged - Sok szegedi sofőr azt hiszi, a lakó-pihenő övezetben harminc kilométer/óra a maximális megengedett sebesség. Ehhez képest csak húsz. Erre külön tábla nem hívja fel a figyelmet, de tudniuk kellene.
Hatból öten. Hat autóst kérdeztünk meg arról, hogy mekkora sebességgel lehet közlekedni lakó-pihenő övezetben, és öten adtak rossz választ. Magabiztosan állították: harminc kilométerrel óránként. Tévedtek. A KRESZ szerint maximum hússzal mehetnének. Húszas tábla ezt nem jelzi, de abból, hogy kék mezőben labdázik egy kicsi meg egy nagyobb alak, a háttérben autó áll (vagy 20-szal megy), és van a képen egy ház is, tudniuk kellene.

– Jó napot, ön szerint mennyivel mehetne? – köszöntöttük az autósokat a Cső utcában. A helyszínt jóindulatból választottuk, mert azt gondoltuk, a panelek mögött mindenki lassan megy.

– Harminccal, és be is tartom – mosolygott ki egy piros Opelből a fiatalember, akinek azt javasoltuk: tartsa be inkább a húszat. István és Zsolt szintén a harmincra esküdött, még az utca elején található 30-as táblára is felhívták a figyelmet. Tényleg van a lakó-pihenő övezet kezdetét jelző tábla mellett egy harmincas, csak éppen át van húzva. Vagyis nem azt jelenti, hogy ennyivel lehet hajtani, hanem hogy vége a harmincas övezetnek.

A tábla nem azt jelenti, hogy 30-cal lehet menni, hanem azt, hogy vége a 30-as övezetnek. Fotó: Schmidt Andrea
A tábla nem azt jelenti, hogy 30-cal lehet menni, hanem azt, hogy vége a 30-as övezetnek. Fotó: Schmidt Andrea

– Betartottam a harmincat, még mosolyogtam is, amikor észrevettem a rendőrt, mert örültem, hogy látja: szabályosan közlekedem. Meg is büntetett tízezer forintra. Aztán már nem mosolyogtam – mondta Zoltán, aki a saját kárán megtanulta: amit harmincnak hitt, az valójában húsz.

Kónya Zsolt, a Szegedi Rendőrkapitányság közlekedési osztályának vezetője szerint ami a KRESZ-t illeti, nem ritka, hogy még a rendszeres autóvezetők sincsenek képben. Nem frissítik tudásukat, pedig az interneten néhány perc alatt utánanézhetnének a szabályoknak. – Ön például tudja, hogy milyen színű a KRESZ-könyv? – szegezte nekem a kérdést a százados, de be kellett vallanom, mostanában színét sem láttam a könyvnek.

A KRESZ-ről egyébként

A Cső utcában megszólítottak közül egyébként szinte mindenkinek volt mondanivalója KRESZ témában. István és Zsolt azt panaszolta, hogy a kerékpárosok nem a kerékpársávon, hanem az úttesten kerekeznek, és kifogásolták azt is, hogy sok autós nem tartja be a jobbkéz-szabályt. Molnárné Nemesvári Rita pedig azt közölte: a Cső utcai mozgássérült-parkolót szinte mindig jogtalanul foglalják el az autósok. Csak az ő lépcsőházában ketten vannak mozgássérültek, akik így kiszorulnak a számukra fenntartott helyről.

Olvasóink írták

38 hozzászólás
12
  • 38. Ditke321 2008. június 13. 21:21
    „A párom pár hónapja vizsgázott E-ből, kreszből is vizsgázott, ő mondta, hogy csak akkor jöhet be a bicajos forgalommal szemben az egyirányú utcába, ha ezt egyértelműen táblával jelzik, hogy megteheti. Én is úgy emlékeztem, hogy a legutóbbi módosításkor megengedték a bekerekezést, de meggyőző, hogy így van.

    CsImre, a többi részében mit nem értesz? Jött a bicajos lefelé a hídról és elkanyarodott balra. Ott nem lehet balra kanyarodni, és pláne nem a forgalommal szemben (a hídra a belváros felől felhajtó sávból...). Ugye. Ez full egyértelmű, hogy a csávóka szabálytalankodott. Mit nem értesz ezen?

    A kreszt mindenkinek tanítani kéne. Szerintem egyrészt általános iskola 5. osztályban, aztán meg középiskola 1. osztályában is le kéne vizsgáztatni a gyerekeket. Max heti egy órával kevesebb idegen nyelvet kéne oktatni a suliban. Plusz lehetne bicajjal gyakorlati oktatást is tartani a gyerkőknek. Ez már sokat segítene a kusza közlekedési helyzeteken, mert ha kétszer tanulja, talán valamennyi meg is marad a fejében.

    A régi hídra meg kéne két rendőr meg két rendőrszakközepes, gyakorlaton. Mindkét oldalra 1-1 egység. Aztán lehetne osztani a csekkeket a tilosban sétafikáló gyalognak meg a tilosban tekerő bringásnak, pluszban tanítani a leendő hekusokat, hogy hogyan kell intézkedni. Mindenki jól járna. Ha 3-4 hétig ott dekkolnának, valszeg a szabálytalankodók többsége fennakadna legalább egyszer a rostán. Utána elég lenne csak havi 1-2 alkalommal "emlékeztetni" az embereket. Nem nagy költséggel járna és eredményes is lenne.”
  • 37. vidai 2008. június 13. 17:19
    „Manci! (30.) Nem, én a Zsitva soron lakok. De úgy látszik akkor mindenfelé szeretnek a lakók idegeire menni a motorosok (is). A ház mögött kanyarodik a járda, bokrok vannak, szóval nem lehet látni, hogy a kanyar után jön-e valaki. De a motorosok (este és nappal egyaránt) nyugodtan nyomják a gázt ott is. Semmi keresnivalójuk a járdán, a túloldalon ott a kocsiút...”
  • 36. 20 km/h 2008. június 13. 00:06
    „ifj Nagy Gábor és a többi fasz!

    járon mindenki gyalog meg vilamossal, meg függönyös busszal ?

    Akinek autója van az meg tolja az autóját!!!!”
  • 35. CsImre 2008. június 12. 23:00
    „Ful!
    Az autósoknak kell, csak be kéne tartani, de ez a KRESZ-tudásról szóló papírral sem megy igazán. AKkor minek? Nem vizsgázni kell, hanem betartani.”
  • 34. Konrad 2008. június 12. 21:36
    „17, 21: A 30-as zónában a korlátozás csak az úttesten közlekedőket érinti. Azaz autóval, motorral, kerékpárral stb. max. 30-al lehet menni, és a kereszteződések kivétel nélkül jobbkezesek - a kerékpároknak is! De a gyalogosnak továbbra is a járdán a helye (és ha nincs külön kerékpárút, a kerékpárnak az úttesten és nem a járdán!).

    A lakó, pihenő övezetben az autóknak, kerékpároknak, motoroknak 20-as a korlátozás, és a gyalogosok bárhol, bármikor használhatják az úttestet is sétálásra, ad absurdum labdázásra stb. Azaz nemcsak a 20-as korlátozást jelenti a tábla, hanem azt is, hogy számíthatunk bárhonnan felbukkanó gyalogosra is.

    Ennek megfelelően ahol a cél az autók belassítása, de van normális járda, ott érdemes 30-as övezetet csinálni. Jellemzően magánházas területeken. Ahol viszont nincsen rendesen járda, illetve nagyobb a lakók mennyissége, ott a lakó, pihenő besorolás a jobb.”
  • 33. Ful 2008. június 12. 19:43
    „A KRESZ minden közlekedőre vonatkozik.
    A kerékpárosoknak miért nem kell vizsgázni belőle????”
  • 32. Józsika 2008. június 12. 19:27
    „Ez a tábla a képen elég egyértelműnek tűnik, főleg, hogy alapdolognak gondolom, hogy az ember ismerje a lakó-pihenő övezetre vonatkozó szabályt...Azt azért el kell ismerni, hogy a magyar közlekedési jelek nem túl "felhasználóbarátok". Angliában pl. a táblák/jelzések egy része szöveges (is), a lakó/pihenő-övezet táblára gyengébbek kedvéért tényleg tehetnének egy 20-as számot. A bukkanó/egyenetlen úttest táblákat szokták még sokan keverni, szerintem ennél sokkal durvább arány jönne ki...”
  • 31. CsImre 2008. június 12. 15:15
    „Minden utcában táblával kellene jelezni, hogy a bicikliseknek kétirányú, és akkor az autósok megszoknák hogy bármikor jöhet biciklis bárhonnan. Az egyirányú utcák nem azért egyirányúak ugyanis, hogy eggyel kevesebb irányba kelljen forgatni a fejünket. :)”
  • 30. manci 2008. június 12. 13:05
    „Vidai! Nem a Bimbó vagy a Gáz u-ban laksz véletlenül? Mert a motorosokból nekem is elegem van. Nem értem, hogy a sebességimádók miért a panelok között élik ki magukat?! Főleg este 9 után.grrrr...”
  • 29. Hubi 2008. június 12. 13:00
    „Sziasztok.Azt javaslom hogy nézzetek utána pontosabban,ugyanis a zsitva sor és az ipoly sor is egyirányú lett ugye és raktak egy kiegészítő táblát hogy a bicajosok mindkét irányból behajthatnak pedig nincs egyik helyen sem bicikli út vagy bicikli sáv.Ha meg valaki autót vezet, szerintem alapvetően is tudnia kellene hogy a 30-as övezetekben mindíg a jobbkéz szabály van érvényben.Amit persze vagy betartanak vagy nem.Ugyanis én is jártam úgy a zsitván hogy majdnem egy rendőr autó trafált oldalba mert annyira nem figyelt aztán majdnem kiugrott a kocsiból hogy mit csinálok , én meg csak mutattam neki a táblát és akkor kért elnézést.”
  • 28. ifj. Nagy Gábor 2008. június 12. 12:08
    „Mamus (26): 1997-ben szvsz kizárt, hogy engedélyezett lett volna minden korlátozás nélkül a kerékpározás egyirányú utcában, a forgalommal szemben. A teljes tilalmat enyhítették (asszem) 2002-ben.”
  • 27. ifj. Nagy Gábor 2008. június 12. 12:00
    „Kaccat (18): Már megelőztek, kiegészítésként a lakópihenő övezet dolgait (átmenőforgalom tilalma, súlykorlátozás, gyalogosok használhatják az úttestet stb.) megnézheted online:

    www.totalcar.hu/kresz

    Közlekedés lakó-pihenő övezetben (39/A. §)

    Mamus (20): Itt is megelőztek, de ide is van kiegészítésem, alaphelyzetben ugye most sem közlekedhet a kerékpáros szemben az egyirányú utcában, csak... és innentől eltérő értelmezések következnek, mindenesetre a szabály:

    "17. § (3) Ha az ,,Egyirányú forgalmú út" jelzőtáblák (104. és 105. ábra) alatt elhelyezett kiegészítő táblán (105/a. ábra) autóbuszt és/vagy kerékpárt mutató ábra jelenik meg, az úttesten kijelölt kerékpársávon a kerékpáros vagy az autóbusz forgalmi sávon az autóbusz - a jelzőtáblán megjelölt iránnyal szemben - közlekedhet."

    Az eltérő értelmezés csak annyiból áll, hogy elegendő-e táblával jelezni, vagy kerékpársávot is fel kell festeni. Szegeden néhány hónapja már mindkettőre van példa.”
  • 26. Mamus 2008. június 12. 11:48
    „OKé megnéztem. Tudálékosnak igaza volt. Ugy látszik megint megváltoztatták a KRESZT és jelenleg kerékpáros csak akkor hajthat be egyirányú utcába a másik oldalról ha van kerékpárut/sáv és a behajtani tilos tábla kiegészitő táblával rendelkezik, amelyik felhivja az autós figyelmét erre.

    Nem irtam hülyeséget. Sok országban most megengedik a Behajtani tilost tábla mellett a kerékpárosna a menetiránnyal szembeni közlekedést. 1997-ben amikor én vizsgáztam Magyarországon is igy volt.

    Részlet egy a KRESZ szabályok kerékpárosokra vonatkozó részek összefoglalásából:

    Behajtani tilos
    Egyirányú utcába értelemszerően tilos a forgalommal ellenkez? irányból behajtani kerékpárral is, kivéve, ha az alábbi kerékpárt jelz? kiegészít? tábla ezt megengedi. Ez utóbbi esetben szigorúan az úttest jobb oldalán kell haladni kerékpárral.
    Sok országban a "behajtani tilos" kerékpárokra nem vonatkozik, és minden egyirányú utcába be szabad hajtani ellenkez? irányból. Magyarországon csak akkor szabad behajtani, ha a kiegészít? tábla ezt megengedi! Nagyon fontos, hogy amíg a szabályok nem változnak, ne hajtsunk be az egyirányú utcába forgalommal szemben! A keresztez? utcákban közleked?k ugyanis
    nem számítanak a rossz oldalról érkez? kerékpárosokra!
    http://plasma.szfki.kfki.hu/~csillag/kerekpar_kresz/Kerekpar_KRESZ.pdf”
  • 25. Tudálékos 2008. június 12. 11:33
    „Ha nincs kint elsőbbségadás kötelező tábla, akkor jobbkézszabály van. Önmagában az övezet megszűnése még nem jelent alárendelt utat.”
  • 24. F. Éva 2008. június 12. 11:30
    „Esetleg meg tudná mondani vki, h a képen látható útkereszteződésben a jobb kéz szabály érvényes-e? Mert szerintem nem.”
  • 23. Vega 2008. június 12. 11:29
    „Ditke321: üssön el egy kerekpar harminccal, aztan meg egy auto ugyanannyival. utána rajössz szerintem, hogy miert a gyorshajto autosokat "üldözik" inkabb es miert nem a gyorshajto bicajosokat”
  • 22. atomboy 2008. június 12. 11:24
    „Ejj, Gabor megelozott, nekem is szurta a szememet a kerekparsav duma.

    Ditke: Kerekparos letemre mindig raszolok azokra a kereparosokra, akik szabalytalanul kozlekednek, legyen az ok nelkuli jardazok, vagy a rossz iranyba haladok.
    Bar vannak, akik nem veszik tudomasul. Pl tegnap Szent Istvan ter - Csongradi kerekparsav tuloldalon haladt rossz iranyba egy foszer, szoltam neki, de leintett, mondvan, nem erdekli, o itt megy. Kozben ket szabalyosan halado bringast lokott ki autok ele.”
  • 21. Tudálékos 2008. június 12. 11:17
    „A 30-as zóna úgynevezett forgalomcsillapított övezet. Ilyen övezeten belül pl. csak egyenrangú útkereszteződések lehetnek. Az 30-as zóna nem írja felül a lakó-pihenő övezet 20-as korlátját. Azt, hogy mi alapján jelölnek egy területet egyiknek, vagy másiknak, az már nagytiszteletű elöljáróink feladata.
    A biciklis csak akkor közlekedhet egyiranyú utcában visszafelé, ha van kerékpárút/sáv, és tábla is jelzi.
    Ilyen pl. Szegeden a Feketesas utca.
    Kerékpárosnak kukásmellényt lakott területen kívül ÉS este, ill. rossz látási viszonyok között kell hordania.
    És továbbra is fenntartom, hogy a bunkóság/szabályok nem tudása nem a járműtől függ, amit vezet az illető, hanem attól, aki vezeti.”
  • 20. Mamus 2008. június 12. 11:15
    „Ditke321 sajnos tévedsz. Valami agyalálult néhány éve megváltoztatta a KRESZT és megengedte a kerékpárosnak az egyirányú utcába történő behajtást kerékpárút nélkül is.”
  • 19. CsImre 2008. június 12. 11:06
    „Ditke!
    Hogyan mutassak?
    A többi részt nem értem. Sehol nem állítottam, hogy a kétkerekűekre nem vonatkoznak a szabályok.
    A lakó-pihenő övezetben 20-nál többel menő biciklis ugyanúgy gyorshajt, mint bárki más. De gyanítom kevesebb gyorshajtó versenybiciklis van, mint autós. :)”
38 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Piros pont: szabad a pálya

Szeged - Fia segítségével "akadálymentesítette" a Sík Sándor utca végén lévő kereszteződést egy… Tovább olvasom