Délmagyar logó

2016. 12. 11. vasárnap - Árpád -2°C | 7°C

Lassan húsz esztendős álom a déli autópálya koncepciója

Szeged - Majdnem egyidős a rendszerváltással a déli autópálya ötlete. A mintegy 700 kilométer hosszú sztráda Magyarország leghosszabb autópályája lett volna, ha elkészül. Nyíregyházát kötötte volna össze Sopronnal.
Nincs a déli megyéket összekötő autópálya, gyorsforgalmi út máig sem, az ország autópálya-hálózata sugaras szerkezetű: Budapestről indulnak ki a sztrádák és elérnek, ameddig elérnek. Ha valaki Szegedről Horvátországba (Észak-Olaszországba) akar autópályán utazni, akkor fölmegy Budapestre az M5-ösön, és az M7-esen lemegy Letenyéig – a képzeletbeli háromszög két befogóján halad. Az átfogó ugyanis nem épült meg.

A déli autópálya ötletére építve 1991-ben megalakult a Déli Autópálya (DAP) Kft. Az alapítók közé egy idő után valamennyi érintett önkormányzat belépett, a befizetett összegek után pedig részvényeket kaptak az időközben rt.-vé alakult cégben. Az autópálya magántőkéből, állami segítséggel épült és koncessziós alapon működött volna. A DAP Rt.-nek 1996-ra már 220 befektetője volt, 120 a nyomvonal mentén fekvő önkormányzat.


Lehmann István, a Csongrád Megyei Önkormányzat akkori elnöke is úgy véli, hogy jó ötlet volt a déli autópálya, kár, hogy nem valósult meg. A megye 2 millió forinttal szállt be az rt.-be. Lehmann szerint komoly tervezési munkálatok folytak.

1998-ban még egy török befektető is erősítette az rt.-t, de 2001-ben kilépett, és ezzel együtt a társaságot is felszámolták. Szegeden a 90-es években Sz. Lukács Imre újságíró szerkesztésében még időszakos kiadvány is megjelent Déli utakon címmel, amely az érdekelt önkormányzatokat látta el információkkal.
Ami emlékeztet a DAP-ra

Ha a DAP az eredeti tervek szerint megvalósult volna, akkor most magában foglalná a Kaposvárt északról elkerülő 610-es utat, az M9-es Szekszárdtól keletre eső részét az új Duna-híddal, valamint az M43-as Szegedet északról elkerülő, csaknem 3 kilométeres körívét. Mindhárom útszakasz a tervezett déli autópálya nyomvonalán fekszik.


A DAP Rt. 10 évig kísérletezett Magyarország leghosszabb, több mint 700 kilométeres sztrádájának megépítésével. Mégsem sikerült megszerezni az engedélyeket, és nem sikerült előteremteni hozzá a pénzt sem. Mi volt a kudarc oka? A kormányok egyrészt fontosabbnak tartották a sugaras irányú sztrádák megépítését, másrészt az M5-ös példáján látszott, hogy a magántőkéből épülő sztráda a magas útdíj miatt elfogadhatatlan az autósok számára.

A déli autópálya ötletét mostanában a nyugati határszél megyéi élesztgetik, országgyűlési képviselők levélben keresték meg a miniszterelnököt és Szabó Pál korábbi közlekedési minisztert. Utóbbitól az a válasz érkezett, hogy – legkorábban a 2014 és 2020 közötti időszakban – előbb a Szombathely és Vasvár, majd a Vasvár–Zalaegerszeg, utána pedig a Zalaegerszeg–Nagykanizsa szakasz valósulhat meg.

Honnan hová?

A déli autópálya Soprontól haladt volna dél felé Szombathely és Zalaegerszeg érintésével Nagykanizsáig, onnan tovább Kaposváron át Szekszárd felé. A tolnai megyeszékhely mellett híd vezetett volna át a Dunán, s még Szegedet is elérte, majd elhagyta volna egy új Tisza-híddal. Itt a 47-es főutat követve érintette volna Vásárhely térségét, majd Orosházát, Békéscsabát, legvégül Debrecent. A cívisváros és Nyíregyháza közé pedig gyorsforgalmi utat terveztek. Volt egy olyan terv is, hogy a Dunántúlon a nyomvonal jobban megközelíti a déli határt Pécs környékén, és Barcsig eljutva fordul északra Zalaegerszegnek.

Olvasóink írták

54 hozzászólás
  • 54. csanyiv 2009. július 24. 21:39
    „Hála az égnek, hogy olyan is ír ide végre, akinek van is ismerete a témában...”
  • 53. achilleus 2009. július 24. 13:57
    „52. hozzászólás strangerr 2009.07.24. 08:30
    Köszönöm a kiegészítéseket.”
  • 52. strangerr 2009. július 24. 08:30
    „És még egy tévedést javítanék:
    A fő- és mellékúthálózat nem a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztés miatt rossz állapotú. Az utak fenntartása, karbantartása (mint minden meglévő infrastruktúra) évtizedek óta alulfinanszírozott. Ezt a lemaradást nem lehet sem 4, sem 8, de még 12 év alatt sem rendbehozni. Csak a szintentartáshoz évene a dupláját kellene költeni az utakra.
    Egy átlagos burkolatra a "visszatérési idő" tehát a következő bármilyen bevatkozás (bármilyen felújítás, felületi bevonat, kopóréteg csere stb.) jelenleg 40-50 év.”
  • 51. strangerr 2009. július 24. 08:25
    „Egyelőre ezen a nyomvonalon autópályára nincsen szükség.

    90 km/h órával járható az összes települést elkerülő 11,5 tonnás tengelyterhelésre mgerősített útra van szükség. Ahol nagyobb a forgalom ott pedig el kell kezdeni 4sávosítani.

    Egy-két rövidebb szakaszt leszámítva ahová autópálya szintű kiépítés kell az már mind megépült.”
  • 50. strangerr 2009. július 24. 08:22
    „45. "jelenleg 1 km-nyi autópályát a legeslegszerényebb áron 3 milliárd forintból építenek:"

    Csak a tényszerűségért: M0 déli szektor új szakasz az 51-es és az M5 között (kb 1 hónapja volt a tender):

    6,3 km 10 milliárd , úgy hogy 1.) beton 2.) 2x3 sáv + leállósáv, és persze műtárgyak.

    3 milliárd/km az M7-es lápos, tőzeges szakasza volt.”
  • 49. achilleus 2009. július 23. 19:12
    „48. hozzászólás man 2009.07.23. 19:09
    Azóta már döntött is a bíróság kartell ügyekben.”
  • 48. man 2009. július 23. 19:09
    „Egyébként ha mér itt tartunk, amikor az M5-ös épült másfél milliárd /km-ért, akkor került Németországban 1km autópálya átszámolva 600 millió forintba (hasonló területi adottságokkal).”
  • 47. achilleus 2009. július 23. 19:07
    „44. hozzászólás man 2009.07.23. 18:52
    Természetesen, ott ahol indokolt autópályát (autópálya szerű autóutat) kell építeni.
    De erről ír a wikipédiás link is.”
  • 46. man 2009. július 23. 19:06
    „45!
    Pont a 86-os út újabb szakaszának tenderén fordult elő, hogy az eredeti 11 milliárdos ajánlat helyett 4 milliárdra sikerült leszorítani az árakat... apropó, egy olyan bicikliút, ami a bicikliseknek se kell, mennyiért épül kilométerenként?”
  • 45. achilleus 2009. július 23. 19:02
    „Az autópálya tervezett teljes hossza 700 km. Jelenleg 1 km-nyi autópályát a legeslegszerényebb áron 3 milliárd forintból építenek: 700 x 3 000 000 000= 2100 000 000 000, azaz 2100 milliárd. Egyébként egy érdekes összevetés a Ny-i árakkal: http://molnargoreny.blog.hu/2007/11/22/millio_es_milliard.”
  • 44. man 2009. július 23. 18:52
    „43!
    1998-ban még bőven más volt a forgalmi helyzet...”
  • 43. achilleus 2009. július 23. 18:50
    „40. hozzászólás papus3 2009.07.23. 18:03
    Persze, a magyar államadósság egy jó része az ilyen pazarlásokból származik, fizethetjük kamatostul, nem csak a pestiek! Egyébként vélhetően nem sikerült megérteni a beírásaim lényegét.
    De itt egy rövid történet:
    http://hu.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9li_aut%C3%B3p%C3%A1lya#cite_note-8
    És egy részlet: "A megakadt projektet 1998-ban a török Bejendik Group megjelenése látszott kimozdítani a holtpontról. A törökök 1997-ben többségi részesedést szereztek a Déli Autópálya Rt-ben. 1998-ban a cég jelezte, hogy útdíjszedési jogért, adókedvezményért és az úthoz köthető egyéb fejlesztési jogokért cserébe készen áll a teljes déli autópálya megépítésére.[10] 1998-ban a vállalat pályázatot adott be a Szekszárdi Duna-híd felépítésére, amely a déli autópálya első eleme lett volna. A teljes beruházás terve 1999-ben került a kormány elé, ám a török tulajdonos azt követelte, hogy az állam vállaljon garanciát befektetései megtérülésére.[11] A terveket ismételten megvizsgálva a minisztérium szakemberei arra a megállapításra jutottak, hogy a déli autópálya árának megtérülésére annak várható kihasználatlansága miatt nincs remény, ezért az állam nem vállalhat garanciát a beruházás finanszírozására.[12] A gyorsforgalmi úthálózat magántőkéből történő fejlesztésének negatív hatásai (az M1-es és az M5-ös esetében) erre az időre már annyira kiábrándítónak mutatkoztak, hogy az állam inkább saját beruházásban oldotta meg az új híd felépítését, a déli autópálya megépítésének kérdését pedig elnapolta.[13]"”
  • 42. Nemzetirock 2009. július 23. 18:39
    „5-ös metrot budapestnek ! :DD”
  • 41. man 2009. július 23. 18:25
    „http://www.asfinag.at/index.php?module=Pagesetter&type=file&func=get&tid=287&fid=ddownload1&pid=52

    Itt az osztrák terv az Oberpullendorf - Kőszeg - Szombathely szakasz osztrák oldalára, amit csak azért nem építettek még meg, mert a határ melletti első magyar faluban, Ólmodon a helyiek nem tudnak megegyezni bizonyos földek kérdésében (az osztrákok már nagyon unják a magyar vitát). Megvan a terv a magyar nyomvonalra, és a szombathelyi csatlakozásra is. Szombathely körül az érintett szakaszon 2x2 sávos körgyűrű van, ide csatlakozik be a 86-os út egy többszintű csomóponttal, bizonyos szakaszokat most bővítenek, de a Vát nevű falutól a 88-as útig már kész az autópályává fejleszthető 2x2 sáv, a továbbépítés pedig folyamatban van. Ha valaki akarja, részletezem még tovább is hogy hogy lehet Szombathelyről egy lakott területeket a magyar és az osztrák részen egyaránt elkerülő úton, ahol helyenként 110km/h az engedélyezett sebesség, eljutni az osztrák A2-es autópályáig, és milyen további tervek vannak még a Dunántúlon, de én világosan látom, hogy állóvízről csak az Alföld esetében beszélhetünk. Tervek erre is vannak, de az még bőven a jövő.”
  • 40. papus3 2009. július 23. 18:03
    „A déli autópálya túlságosan korszerű lett volna az olyan gyermeteg és KAPZSI emberek számára akik, csak azt tudják támogatni a "megválasztott" és "szg.előtti hozzászóló helyükön" amit az ő eszük ad ki, és a teljesnél is több haszna az ő zsebükbe folyik be.
    A többi NYOLCMILLIÓ ( pedig Ő is ember! ) nem számít.
    achilleus is tudomásul vehetné: másoknak is van a gazdasági életet jobbá tevő terve...”
  • 39. man 2009. július 23. 18:01
    „38:
    Te most összevissza másolsz be mindenfélét vagy mi ez a zagyvalág itt?”
  • 38. achilleus 2009. július 23. 17:51
    „37. hozzászólás Konrad 2009.07.23. 17:17
    Mi az, hogy "zöld fasiszta"? Ha nincs más érv, jöhet a fasisztázás? Most éppen "zöld".

    Na de nézzük (látom Újszászi Ilona írásához még nem jutottál el):
    http://www.delmagyar.hu/jegyzet/a_sugarak_kozti_atjarokert/2108051/
    2009.07.23. 12:00 (!!!!)
    "A kelet-nyugati átjárónak nyoma sincs a közlekedésfejlesztési programban - se vasúton, se közúton. Ezt panaszolta az egyik rádióban a műszaki egyetem út- és vasútépítési tanszékének docense."

    9. hozzászólás achilleus 2009.07.23. 09:27
    Hamar kiderülne, hogy ha az ország KÖZEPÉN a sugárirányú pályákat összekötnék (nagyjából Dunaújváros magasságában, az M/ és M3 között), akkor teljesen fölösleges lenne egy kívül körgyűrűs (10 x hosszabb autópálya.

    Újszászi:2009.07.23. 12:00 (!!!!!)
    "A szakma nagyon hiányolja a programból a közelmúltban megépült, a szekszárdi és Pentele-hídhoz csatlakozó autóút-hálózatot."

    21. hozzászólás achilleus 2009.07.23. 11:08
    "Az a Szekszárdi híd pedig jól illeszkedne a K-Ny-i összekötő vonalakba, csak hát meg kellene építeni! A németek nem voltak hülyék, amikor Solt (Dunaföldvár) és Tiszakécske között (Kecskemét érintésével) letették a vonalzót, és húztak egy nyílegyenes K-Ny-i vonalat!"

    Ennyit a szakmáról: Egyébként hozzászólásodra Zehn reagált, szakmai alapon:
    26. hozzászólás zehn 2009.07.23. 11:30: 24. Ha az M6 megépül pécsig - márpedig az megépül - akkor az M9 en keresztül eljutnánk a baranyai városba. Az M5 től egy nyolcvan kilométeres pályát kellene odáig megcsinálni. Németországban ezt egy év alatt símán hoznák. Na jó, az persze más világ. Sajna.

    És mint több beírás próbált rá célozni: a célszerűbb, de olcsóbb megoldásokat, számtalanszor írták felül partikuláris érdekek, drágább, ezért több pénz lenyúlására alkalmas, de szakmailag inkorrekt megoldások.
    (ld. még 4-es metró, sötétzöld fasizmus nélkül.)”
  • 37. Konrad 2009. július 23. 17:17
    „achilleus, jahogy te zöldfasiszta vagy? Akkor nem nagyon van értelme vitatkozni veled :/”
  • 36. Mathiasking 2009. július 23. 16:43
    „Gyerekek!

    Szeged baja az M43 és M47! Ez mikorra épül meg az elkerülőkkel és hidakkal együtt? Jelen pillanatban azt sem tudják a torony alatt, hogy hol lesz a lehajtó Vásárhely felé! Ugyanis megy a spekuláció a kisajátításokkal.”
  • 35. man 2009. július 23. 15:34
    „34!
    Egyoldalú háp háp háp”
54 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Cigi, cigi – 7 ezres átverés a szegedi Mars téren

Szeged - A konspiráció meggyőző volt, sőt még a jövő heti üzletet is megbeszéltük, mégis átvertek,… Tovább olvasom