Délmagyar logó

2017. 03. 27. hétfő - Hajnalka 2°C | 12°C Még több cikk.

Másféle közlekedési rendet akarnak a kerékpárosok

Szeged - Biztonságosabb lenne a biciklisek szerint, ha a Tisza Lajos körúton a külső, buszsávban közlekedhetnének. Volt egyébként ilyen terv is.
– Ebédről munkahelyre jövet mentem a belső sávban, ahogy kell. Egy ladás ledudált, anyázott, majd bevágott a buszsávra, és ott gázfröccsel, jobbról leelőzött, majd beállt a dugó végére, ahol aztán a buszsávra húzódva előztem vissza, mint álló kocsisor mellett elhaladó biciklis – mesélte a Tisza Lajos körúton frissen szerzett tapasztalatát egy kerékpáros.

Ez most a szabályos... Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

Megírtuk: az 1-es villamosvonal felújítása, illetve az ide terelt forgalom miatt kétszer kétsávos lett a kiskörút Dugonics tér és Szentháromság utca közötti szakasza. A külső sáv a buszoké, villamospótlóé, taxiké, a belső a többi járműé, így a kerékpárosoké is. A sávot záróvonal választja el.

Erről a közlekedési rendről a városüzemeltetési és fejlesztési bizottság döntött. Korábban a tervek között olyan variáció is szerepelt, amely a buszsávba terelte volna a kerékpárosokat, azaz a külső közös busz-kerékpársáv lett volna. Szegeden egyelőre még nincs ilyen. A Mikszáth Kálmán utca hasonló, de nem pont ilyen, mert ott az egész utca a tömegközlekedésé és a kerékpárosoké, akik eldönthetik, hogy az úttesten vagy a kerékpárúton haladnak-e.

...de a kerékpárosok szeretnék, ha inkább így kellene közlekedni. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

Isteni, csak ne jöjjön semmi - a főszerkesztő, Garai Szakács László tapasztalatai:

"Isteni, csak ne jöjjön semmi, amikor éppen arra van dolgom!
A kettős körforgalomból kihajtva hátam mögött a nyolcas trolival egészen addig biztonság éreztem magam, amíg a Skoda ki nem sorolt a buszsávba. Utána viszont kifejezetten nyomasztó volt, ugyanis a troli mögött egy kisteherautó jött, és a két nagy dög között picit elfogott a klausztrofóbia. A záróvonalon egyensúlyozni kifejezetten üdítő, közben azt is megfigyeltem, hogy a buszsáv szélesebb mint a belső sáv. New Jersey-nél az okozott izgalmat, hogy az ott parkoló taxisok nem nagyon törődnek azzal, hogy a nyitott ajtajuk rálóg a buszsávra. A trolit meg az nem zavarja, hogy esetleg valaki jöhet mellette, mögötte, simán berántotta a sofőr a buszt a belső sávba – miután a mellettem-mögöttem jövő Opel vészfékezve dudált egy picit én is csengettem, jelzésképpen. Visszafelé könnyű dolgom volt: csak tuningolt BMW-s jött, aki a parkolóháznál ért utol, s nem mert megkockáztatni, hogy a jobbkanyarban megelőzzön. Szépen mögöttem duruzsolt, majd amikor már volt helye balról, picit átlépve a felezővonalat, megelőzött."

A Magyar Kerékpárosklub szegedi csoportjának tagjait véleményezési joggal bevonták az előzetes egyeztetésbe – ezt Frankó János, a városháza közlekedési referense is megerősítette – a biciklisek pedig nem győztek lelkendezni a szerintük előremutató kerékpár-buszsáv tervének láttán. Aztán csalódtak. A szegedbicaj.blog úgy fogalmaz, „sajnos némelyeknek még ma is meglepetés erejével hat, hogy Szegeden sokan kerékpárral közlekednek". A blog gyűjtése szerint Budapesten például az Alkotmány utcában, a Thököly úton alakítottak ki közös sávot a kerékpárosoknak és a tömegközlekedésnek. Londonban, Koppenhágában vagy Párizsban pedig sokkal gyakoribb ez a megoldás.
Ifj. Csüllög Imre, a szegedbicaj bloggere azt mondta, szeretnék, ha a biciklis forgalmat mégis a buszsávba vezetnék. Ez a már említett városfejlesztési bizottságon múlik. Mivel városi útról van szó, az útügyi szabvány csak ajánlás, nem kötelezően betartandó szabály.

– A kiskörút középső szakaszáról évekkel ezelőtt kitiltották a kerekezőket, a most átalakított szakaszon küzdeni kell, hogy ne a belső sávban kelljen az ideges autósok és a buszok között tekerni. A forgalmi sáv és a buszsáv határán szerencsétlenkedő biciklisnél jobb a buszsáv szélén haladó kerékpáros – fogalmazott.

Kedden megnéztük, a kerékpárosok háromféle módon haladnak a körút ezen szakaszán. A járdán (szabálytalan), a buszsávban (szabálytalan), illetve a belső sávban (szabályos).

A kerékagy blog is felhívta a figyelmet a kerékpárosra, aki egy 50 dolláros büntetés után döntött úgy, hogy minden körülmények között betartja a szabályokat, és csak a kerékpársávban közlekedik. Az esések 1.25 után kezdődnek.


Olvasóink írták

125 hozzászólás
  • 125. deszkás 2011. október 11. 12:36
    „VUK! (115hsz) Én mondhatnám a bicajosokat ..... (?) mint te a városvezetést. Mégse teszem függetlenül a nagy "BLOGGEREK"-től mert nekem mindennapos olyan videofelvételeim vannak amelyektől edzett ember is megrémülne. Mondom felvételek pontosan ilyen egyoldalú felfogásért! Tehát utólag is tudjam bizonyitani az eseményt mert vagy letagadja (ki látta?) vagy hihetetlen (mert ezért következik be a balesetek 90%-a. ) És pontosan egy kerékpáros miatt kényszerültem erre mert hihetetlen de az álló(parkoló) autómat úgy törte össze hogy 3 elem újrafestése került 140 000ft-ba! És a kerékpáros mit gondolsz mennyit fizetett? SEMMIT !! Egyébként én örülök neki hogy nem jobbról balról fogsz csámpázni előttem a körúton!”
  • 124. vuk 2011. június 20. 10:22
    „120. u78 2011.06.17. 15:48
    123. CsImre 2011.06.19. 14:08
    Ennyi erovel autopalyan a leallosavban meg kellene tiltaqni a megallast (barmilyen korulmenyek kozott!!), mrt az veszelyes. Na de mitol veszelyes egyhelyben varakozni? Csak nem a tobbi <moderálva> miatt, akik a leallosavban kozlekednek 130-cal (jo esetben csak annyival)? :)
    Szoval mit is kene megtiltani? :)”
  • 123. CsImre 2011. június 19. 14:08
    „120. 100 szegediből 10 biciklis, nyáron ez szerintem van 13-14 is, a belvárosban még több lehet, szóval az, hogy biciklis vagy, nem valami kirívó dolog. A piacon száguldozók bosszantóak, de hülyék mindig is lesznek, és ez nem járműtől függ. Mivel sokan bicikliznek, így nagy a merítés, sok bunkó lehet köztük is.

    Tipikus, hogy megtiltják a biciklizést, mondván veszélyes (érdekes, az autózást ezért sosem tiltják), mire a hülyék továbbra is járnak arra, a normálisak meg szopnak. De erről Én nem tehetek. A normálisan bicikliző pedig potenciális vásárlója a piacnak, így elemi érdeke, hogy bejárjanak.”
  • 122. sóska66 2011. június 17. 17:16
    „Ez kb olyan lenne mint a Belvárosi hídon Újszegedre kerózni. Ott is szívesen nyomnak ránk az autósok és a buszok is. DE én személyszerint tegnap is a busz sávban tekertem, mert gázosnak találtam a belső sávot. A járdáról meg nem is beszélve. Egy megjegyzés még: ha egy útnak két oldala van akkor miért csak az egyikre korlátozzák a kerékpárutat. Pl a Kossuth Lajoson az én véleményem szerint a másik oldal sokkal biztonságosabb. Csak néhány liter festék kellene, mert igazi utakra itt úgyse számíthatunk.”
  • 121. u78 2011. június 17. 15:52
    „102.hsz.Vuk!igazad van,egyetértek és neked is megsúgom,mint CsImrének,én is kerós vagyok,csak az ilyen hülye biciklisekből l van elegem.”
  • 120. u78 2011. június 17. 15:48
    „105.hsz.CsImre!Először is tudok magyarul,másodszor pedig" Amúgy tényleg nem kerékpárút. És?"Erre csak annyit mondanék irtó balesetveszélyes szituk vannak nap,mint nap.Az utolsó esetnél pedig egy hajszálon múlott,hogy nem történt baj.Tizedmásodpercen múlott,hogy nem jött nekem az illető (csak halkan megjegyzem ott semmi keresnivalója mivel az ott csak az árusítók tartózkodhatnak)és még neki állt feljebb természetesen de,ha elvágódik minimum a paradicsomos ládák tetején köt ki.Harmadszorra meg csak annyi,hogy kerékpáros vagyok(kb.heti 80-100km.-t tekerek)és nagyon elegem van,hogy az ilyen barmok miatt általánosítanak,hogy minden biciklis állat módjára közlekedik.Negyedjére meg,ha én a saját érdekemben betudom tartani a Kreszt,akkor másnak ez miért olyan nagy feladat?Itt egy megoldás lenne,RENDŐRI SZIGOR ,de mint tudjuk ilyen M.o.nem létezik.”
  • 119. eleonóra 2011. június 17. 14:36
    „Nos ma biciklivel jöttem-mentem.Megjegyzem máskor is járok vele.Rájöttem, hogy még mindíg az autósok a toleránsabbak és nem olyan vészes vele a közlekedés.Én nem versenybicajos vagyok,de jó tempóban haladva is lecsöngetnek ,elémvágnak...Gyerekkel a hátammögött el sem indulnék és nem azért,mert nem tudok tekerni egyszerűen félteném mások felelőtlenségétől.”
  • 118. nelek 2011. június 17. 13:51
    „Szerintem ez a téma nem éppen lejárt lemez. Az általunk élhetőbbnek tartott városok többek között biciklis infrastruktúrában járnak előttünk. Ők már régen rájottek valamire, amit itt sehogy sem sikerül felfogni...”
  • 117. eleonóra 2011. június 17. 13:38
    „Meddő vita ! Mindenki vigyázzon magára és másokra is ! Talán ez a legfontosabb.”
  • 116. nelek 2011. június 17. 13:22
    „111. eleonóra,

    én arra céloztam, hogy minél több autó, annál nagyobb dugó. És ha helyette minél többen ülnek biciklire, annál kisebb dugó. Szerintem ezzel elég nehéz vitatkozni.

    És hogy kinek az érdeke, hogy minél többen biciklizzenek? Szerintem mindenkié, de nem kis mértékben az autóval közlekedőké: Kevesebb autó, több hely az utakon. Ja és sok-sok parkolóhely.”
  • 115. vuk 2011. június 17. 12:35
    „114. ghosty9 2011.06.17. 10:52
    okeoke, csak egyszeruen nem tudom megerteni, hogy miert a biciklis a hulye amiert fel mer ulni, es miert nem azok, akik miatt veszelyes...
    Mar alig van hely ahol ne kellene nagyon odafigyelni, hala a<moderálva> varosvezetesnek, hogy minden kerekparutat a jardara vezetnek.”
  • 114. ghosty9 2011. június 17. 10:52
    „113. vuk 2011.06.17. 10:40

    Ne nekem mondd. :-) Ettől függetlenül biciklisként oda kell figyelni a helyre, és adott helyzetben időben beljebb húzódni. Ugyanúgy, ahogy biciklisként oda kell figyelni a Dóm tér sarkánál is, meg a hídnál (mindjárt duplán), amellett, hogy szabályos is az ember. (Gyerekkel nem tudom amúgy, merre mennék, majd szeptembertől kiderül. :-) )”
  • 113. vuk 2011. június 17. 10:40
    „111. eleonóra 2011.06.17. 09:00
    Es ha az autosok miatt veszelyes biciklizni, akkor kit kell kitiltani?
    Ha lovoldoznek az utcan, akkor a lovoldozoket kell bevinni bilincsben, vagy kijarasi tilalmat elrendelni?

    112. ghosty9 2011.06.17. 10:07
    "Egyedül a híd alatti alagút necces, ha ott akarna valaki megelőznii, miközben jönnek szembe"
    Tehat ha szabalyos akar lenni az autos, akkor nem eloz meg (oldaltavolsag!!) - ez esetben sem a biciklis a hulye, hogy miert megy ott, hanem aki eloz. Es olyan nincs, hogy "veszelyes elozesre kenyszerit". Elozni sosem kotelezo.”
  • 112. ghosty9 2011. június 17. 10:07
    „111. eleonóra 2011.06.17. 09:00

    "Normálisan és a szabályokat betartó közlekedőkre"

    Hát a rakparton biciklizni az pont ilyen. Tapasztalatból beszélek.

    (Egyedül a híd alatti alagút necces, ha ott akarna valaki megelőzni, miközben jönnek szembe; amúgy az árvízi emlékmű felé vezető sávban egy Ikarus is biztonságos oldaltávolsággal előzhetne. Ezzel szemben az Oskola utca mindkét végén észnél kell lenni a bicajúton, aztánmeg ugye Aradi téri csatlakozás, és utána megintcsak ott vagy a közúton...)”
  • 111. eleonóra 2011. június 17. 09:00
    „110.nelek
    Normálisan és a szabályokat betartó közlekedőkre és akkor mindenkinek helye van az úton.”
  • 110. nelek 2011. június 17. 08:57
    „109. eleonóra,
    az araszolgató autókat nézve, szerinted minek van helye az utakon? Még több autónak? Még több araszolgatást?”
  • 109. eleonóra 2011. június 17. 08:28
    „108. Smerdis_of_Arshak 2011.06.17. 07:41
    Igen ez nem anglia ! Épp ez az én véleményem is ! Nem kötekedni és ellentétet kívántam a hozzászólásommal kelteni.Bár minden autós és biciklis társ segítené egymást a közlekedésben.Sajnos ettől még igen messzire tartunk.És továbbra is az a véleményem, hogy ebben a közlekedési rendben nincs helye a csellengő bicikliseknek,addig míg valaki a Tiszába nem köt ki.”
  • 108. Smerdis_of_Arshak 2011. június 17. 07:41
    „107. vuk 2011.06.16. 23:37

    ne hülyéskedj már, mindenki tudja, hogy ez nem anglia, itt nem tudják mi az a tolerencia, kedvesség, udvariasság, türelem. éppen ezért nem kell fölösleges veszélynek kitenni a gyerkeket.”
  • 107. vuk 2011. június 16. 23:37
    „106. eleonóra 2011.06.16. 19:37
    Mi a balesetveszelyes? Az, hogy tekersz? Balesetveszelyes az, ha te az autobol azza teszed.
    En Londonban tekerek, mindenhol az uttesten (kerekparut sehol sincs - szerencsere). Es erdekes, sokkal biztonsagosabb itt tekerni, mint kb. barhol magyarorszagon.”
  • 106. eleonóra 2011. június 16. 19:37
    „Vuk tévedsz ! Kicsi gyerekkel és beteg férjemmel vezettem a kocsit felelőséget érezve a magam és mások családja iránt.Nemaz irígység és rosszindulat beszélt belőlem hidd el ! Látni és átélni kellett volna ezt a helyzetet.Én is járok biciklivel,de a gyerekem soha nem tenném ki ilyen lehetetlen és balesetveszélyes helyzetnek.”
125 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Multi vs. piac - tényleg a hiperben olcsóbb az élelmiszer?

Uszítás 2.0, most éppen a hazánkban megtelepedett élelmiszer láncok ellen. Tényleg olcsóbb az "optimális üzemmérettel" rendelkező áruház? Összehasonlítás. Tovább olvasom