Régiót választok:
Csongrád megye
|
Bács-Kiskun megye
Gyűjtse össze az érdekes cikekket a címek mellett lévő ikonokkal! később elolvasom

Szeged - delmagyar.hu

2012. 02. 09. csütörtök - Abigél, Alex
Időjárás: Erősen felhős -19°C

Még több

Itt vagyok: Nyitólap > Szeged hírei > Megkérdeztük: a szegediek inkább közmunkával büntetnék a tolvaj tiniket

Megkérdeztük: a szegediek inkább közmunkával büntetnék a tolvaj tiniket

Szeged - Nagy vitát kavart annak a három tizenéves gimnazistának az esete, akik heccből bizsu ékszereket loptak, majd a rendőrök őrizetbe vették őket. A megkérdezettek közül a legtöbben inkább közmunkára kötelezték volna őket.

Kovács Kriszta - 2010.09.07. 05:29
Video Nyomtatom E-mailt írok a szerkesztőnek Később elolvasom
- Ha lopsz, büntetés jár érte. Ez így helyes - jelentette ki határozottan a 19 éves Talpas László másodéves egyetemista, mikor a véleményét kérdeztük hétfő délután egy hétvégi hírrel kapcsolatban: bizsu lopásért zártak be 15 éves diákokat Budapesten.

A három gimnazista lány heccből lopott egy budapesti üzletben még szerdán: fogadásból próbáltak meg ellopni néhány kis értékű bizsut egy belvárosi boltból. Amikor a biztonsági őr észrevette őket, állításuk szerint azonnal megbánták tettüket, és rögtön visszaadták az ékszereket. Az időközben kihívott rendőrök azonban az új szabálysértési törvényre hivatkozva bevitték őket az V. kerületi kapitányságra. E szerint ugyanis már a 20 ezer forint alatti lopás elkövetőit is őrizetbe vehetik, akár 72 órára. A lányok több mint másfél napig voltak rács mögött, az ügyük később folytatódik - olvastuk a közrádió honlapján. A bírónő úgy döntött ugyanis, hogy a gyorsított tárgyalást megszünteti, és a néhány hónappal későbbre kitűzött időpontban folytatják az ügyet.

Talpas László
Talpas László
A másodéves egyetemista szerint a koruk miatt lehetett volna valamivel enyhébb a büntetés, de "nehogy már megússzák"! - Ha például egy hajléktalan ellop egy almát, mert éhezik, az más, mint heccből ékszert lopni - magyarázta a környezetmérnök hallgató. Csoporttársa, a 21 éves Török Péter szerint is jogos a büntetés, mert nem megélhetésből loptak, minimum közmunkával büntetnék őket.

Fintszter Géza kriminológus szerint a lányok elleni intézkedés törvényes volt, a rendőrök azonban mérlegelhettek volna - olvastuk szintén a közrádió honlapján. "De ehhez persze egy egészen más szervezeti kultúrára lenne szükség. Jelenleg nem olyan ennek a testületnek a szervezeti kultúrája, hogy ilyen nagyon differenciált beavatkozásokat várjunk el tőlük." - tette hozzá a szakember.

- Szerintem az elzárás túl nagy büntetés, mert kiskurúak. Én nem zárattam volna be őket - gondolkozott el a kérdésen a 20 éves Szécsi Zoltán. A barátnője édesanyja szerint azonban helyes az őrizetbe vétel, mert lopni bűn, ne lopjon a kiskorú, vagy a fiatalkorú sem. - Szükség van a büntetésre, mert később még rosszabbra fordulhatnak a dolgok - szögezte le Raffael Sándorné háztartásbeli, főállású anya.

A Budapesti Rendőr-főkapitányság szerint az ügyben a hatályos jogszabályok maradéktalan betartása szerint jártak el. Mint írják, jelen esetben a szabálysértési törvény nyári módosítása tartalmazza az őrizetbe vétel lehetőségét is. A BRFK a közrádiónak küldött közleménye viszont továbbra sem ad választ arra, hogy miért döntöttek mérlegelés nélkül a három fiatal őrizetbe vétele mellett.


Forrás: indavideó (egyelőre csak Firefox-ban látható.)


- Ez már nem diákcsíny, cseppet sem sajnálom a lányokat. Remélem egy életre megtanulják, hogy a lopás bűn - magyarázta indulatosan a harminc körüli Gábor. - Ha nem buknak le, lehet, hogy máskor is elkövették volna ezt a csínyt, vagy ha nem büntetik meg, akkor is. A bilincsre és az őrizetre biztosan egész életében emlékezni fognak.

Egy életre nyomot hagy a lányokban a történtek emléke az egészségügyben dolgozó Edit és Lenke szerint is. Az elzárást túlzásnak tartják, szerintük a pénzbüntetés lehetséges büntetés lett volna, bár azt nem a lányok, hanem a szülők fizették volna ki - igaz, az ő hibájuk is, hogy a gyerekeik "diákcsínynek" gondolják a bolti lopást.

Tóth Jenő
Tóth Jenő
1957 óta Észak-Franciaországban él Tóth Jenő. Azt mondta, ott is van hasonló probléma: a fiatal-, illetve a kiskorúakat küldik lopni, mert azt nem büntetik - annyira. Jelenleg is folynak tárgyalások a szigorításról, várhatóan hamarosan ott is súlyosabb büntetést szabhatnak majd ki azokra a 18 év alattiakra, akik lopnak.

- Nem hallottuk a hírt - árulta el a 14 éves Lilla. - Szerintem egyébként jogos, hogy megbüntetik őket - magyarázta. - Ráadásul lányok voltak? - csodálkozott rá a 15 éves András. - Ha jól tudom, az USA-ban közmunkával büntetik a hasonló eseteket, az egy fokkal jobb, mint az őrizet. Ezzel egyetértett Lilla is. A pénzbüntetést ők nem tartották célravezetőnek, mert azt a szülő fizeti, nem a lányok bűnhődnek. András szerint, ha pénzbüntetést rónak ki, és a szülő szigorú, otthon "tuti kapnak a lányok a fejükre". Bár - gondolkozott tovább - ha a szülők jól nevelik a gyereket, akkor azoknak eszükbe sem jut lopni...
Video Nyomtatom E-mailt írok a szerkesztőnek Később elolvasom

Hozzászólok a cikkhez

Kedves látogatónk! A tisztább tartalom érdekében bevezettük a kommentek előzetes moderálását. Ez rövid késést fog okozni a komment megjelenésében, amiért megértését kérjük. Az éjjel 23 és 6.30 közötti kommentek 7-ig jelennek meg. Cserében trollmentes kommenteket ígérünk!

Olvassa el Felhasználási szabályainkat!

Mi tekintettel vagyunk a személyiségi jogokra, elutasítjuk a gyűlöletkeltést és az uszítást. Kérjük, tegyen így Ön is, hiszen a hozzászólást saját felelősségére írja! Ön a(z) 38.107.179.234 IP címről szól hozzá.

Hozzászólás írásához be kell jelentkezni!
Kérem, jelentkezzen be vagy regisztráljon!
Töltés, kérem várjon!
123456789... következő >> végére >>> 102 hozzászólás
Moderálásra küldöm 102. Csirén 2010.10.25. 15:45

Akiknek ez a véleménye, azokhoz még nem törtek be. Hozzám igen, és elvittek mindent ami fényes volt, és amivel időt lehetett mérni, vagy fényképet készíteni. Magyarul ami egy-két szatyorba belefért. Az ablakon hagyott kéznyom egyértelműen gyereké volt....
Véleményem szerint aki lop, azt büntetni kell, akárhány éves is.

Moderálásra küldöm 101. novaklaszlo56 2010.09.11. 14:59

:)

Moderálásra küldöm 100. őrgróf 2010.09.11. 14:37

Igen. Nincs mit hozzáfűznöm....

Moderálásra küldöm 99. novaklaszlo56 2010.09.11. 13:13

Én is szétszórt vagyok kicsit, kedves Őrgróf, így nekem is utólag jutott eszembe még valamit megemlíteni.
Ezt írtad: "...nekünk, adófizetőknek lesz büntetés, nem az elítéltnek!" Azzal együtt, hogy a személyi szabadság tartós korlátozása, és egy szigorú napirend szerinti élet, meg az alázatos magatartás elég kemény, és nehezen viselhető helyzet a szabadsághoz (és szabadossághoz) szokott lény számára, valamelyest ezzel is egyetértek. De hozzáteszem: megérdemeljük. Mert minden társunk botlását közös kudarcunknak tartom.
Ugye érted ezt, kedves Őrgróf? :)

Moderálásra küldöm 98. novaklaszlo56 2010.09.11. 13:05

Igen, ezen, a rendőrségi szabálysértési hatáskör kiterjesztésén érdemes lenne elgondolkodni, de a jelenlegi szabályozás nem teszi lehetővé, hogy a személyi szabadságot tartósan (72 órát meghaladó időtartamban) korlátozó intézkedést hozzon a rendőrség, ezért kell a szabálysértési alakzatú, de immár a személyi szabadság korlátozásával fenyegetett cselekmények kapcsán is a bíróságoknak eljárniuk. A változáshoz elég nagy jogalkotói munkára lenne szükség, de lehet, hogy tényleg érdemes gondolkodni ez irányban. Az ideális mindenesetre az lenne, ha a szabálysértési törvény legutóbbi szigorítása rövid időn belül elveszítené az aktualitását. Mert drasztikusan csökkentek az ilyen jellegű szabálysértések. De szigorítás ide, vagy oda, nem fognak. Mert ez - a törvények szigorítása - önmagában az égvilágon semmit sem old meg. Az imént éppen arról szóltunk néhány szót, hogy miért nem: a gyökerek mélyen (az emberi lelkek mélyén) vannak, a szabálysértési és büntető szankciók pedig csak a felszínt… Tovább olvasom »

Moderálásra küldöm 97. novaklaszlo56 2010.09.11. 12:14

Én sem, kedves Őrgróf.
Ami a félelmeimet illeti, nos, lehet, hogy nem volt a legszerencsésebb a szóhasználatom, helyesebb lett volna aggodalomnak nevezni az aktuális érzelmeimet. Viszont az embertársaink többségére nagyon is igaz, amit a félelem hatásairól mondtál, éppen ettől szenved a társadalmunk egyre jobban, hisz épp ez annak az ördögi körnek a lényege.
Szóval aggódom. Lehet, hogy különösen hangzik, de egy sor oknál fogva nem is főként a saját sorsom miatt, hiszen az szerves része a közös sorsnak. mekkora frázis ez, ugye? És mégis nagyon igaz. Kár, hogy az általános szorongássá keményedő félelmek eltakarják a szemünk elől ezeket az alapvető igazságokat.
Azért azt mégis megnyugtató tudni, hogy imitt-amott, egymástól ügyesen elszigetelve, de léteznek még bátor, a szabad, béklyóktól (félelem) mentes gondolkodásra képes és kész emberek. :)

Moderálásra küldöm 96. őrgróf 2010.09.11. 12:07

Ja, és ami DV-ben is olvastam erről: sokba kerül a bíróságoknak, több titkár, írnok kell, és ügyvéd is kötelező...
erre írtam: statárium, a rendőrségen rögtön ítélő ( jogi végzettségű ) írnok, vagy bárminek nevezehetjük, és persze, lehet ügyvéd is, akit az elkövetőnek kell megnevezni és fizetni!!!! Az elzárás alatt pedig dolgoznia kell, és a munkája ellenértékéből oldják meg az ellátását ( vill., fűtés, szállás, étkezés) ellenkező esetben ez csak nekünk, adófizetőknek lesz büntetés, nem az elítéltnek!

Moderálásra küldöm 95. őrgróf 2010.09.11. 12:02

Ne félj, ez az egy, amit nem szabad! A félelem indulatokat gerjeszt, elveszi a tisztánlátás képességét, és hajlamosít torz irányba vinni az individiumot. ( bocsi: az egyént.) Akarni kell a jót, először csak kis csoportokban ( pl. családban, baráti körben ) kell beszélni erről, majd bővül a kör, összeolvad más hasonlóan gondolkodó csoportokkal, és így tovább...naív vagyok, álmodozó, Lehet. De pillanatnyilag nem látok más utat...

Moderálásra küldöm 94. novaklaszlo56 2010.09.10. 14:03

Igen, azt hiszem, értem, mire gondolsz, kedves Őrgróf. De nagyon nehéz ügy ez tíz-millió (vagy már kevesebb), a jövőjétől rettegő, az ellehetetlenülés ellen küzdő, önző és ügyeskedő individuumokra bomlott társadalomban, amelyek persze azért mindeközben ideiglenes és ijesztően plasztikus hatalmi érdekszövetségekben hullámzanak. Bocs az elvont megfogalmazásért, de talán így lehet a legrövidebben leírni a társadalmi állapotaink lényegét. Ebből az is következik, hogy minden, korábban érvényesülő magatartási norma fellazul, sőt szinte teljesen szublimál a (köz)életből is. Például az átkos értékrendje megvetendő, annak minden, egyébként nagyon is progresszív részletével együtt (pl. a szolidaritás és a kisebb-nagyobb közösségek együttműködésének intézményesített formái).
Az egyház előretörése engem inkább félelemmel tölt el, mert azokat az alapvető emberi jogokat kezdem veszélyben látni, amelyek még, úgy ahogy élhető állapotban tartják ezt az (önmaga által) agyongyötört társadalmat. Az… Tovább olvasom »

Moderálásra küldöm 93. őrgróf 2010.09.10. 13:27

novaklaszlo56 , bár legyen igazad! Minden megoldásra fogékony vagyok. Mindenek előtt az igazi erkölcsi nevelést
( nem föltétlen vallási?! ) kellene visszaállítani, és nem csak a családokban, hanem minden téren...tudod, mire gondolok...


102 hozzászólás123456789... következő >> végére >>>
Töltés, kérem várjon!
ˆaz oldal tetejéreˆ

hirdetés

HIRDETÉS
bezár
asdasd
Kérem várjon, jelentkezését rögzítjük...