Délmagyar logó

2017. 09. 26. kedd - Jusztina 13°C | 23°C Még több cikk.

Megsüllyedt a Szőke Tisza

Szeged - Az olvadó jég benyomta az elkorrodálódott, repedésektől hemzsegő Szőke Tisza oldallemezét. A 95 éves gőzhajó kajütablakain beömlött a víz. Az egykori diszkóhajó megbillent.
– Rossz állapota miatt nem kapott engedélyt a Szőke Tisza arra, hogy a folyóparton horgonyozzon, 2000 óta áll a tápéi téli kikötőben. Több tulajdonosváltás során sem sikerült elkezdeni a felújítást. Várható volt, ami történt, a hajó oldalán kialakult repedések miatt – mondta lapunknak Molnár János. A kikötőt üzemeltető Mahart Tiszayacht Kft. termelési vezetőjétől megtudtuk: többször figyelmeztették írásban a tulajdonosokat, majd saját hatáskörben tavaly októberben úgy döntöttek, hogy a part mellé vontatják a 95 éves gőzhajót – hogy ne a kikötő közepén süllyedjen el.

Süllyed a Szőke Tisza!   Fotó: Schmidt Andrea  (képgaléria)

– A tulajdonosok másfél éve nem fizetnek bérleti díjat, nem foglalkoznak a hajóval. Kollégáim minden harmadik nap szivattyúzták róla a vizet, de a természettel nem tudták felvenni a harcot: a jég vasárnap olvadás közben benyomta a repedésektől hemzsegő oldallemezt. Betört a víz, a Szőke Tisza megbillent – magyarázta Molnár. Ezek után sem látja reménytelennek a helyzetet. A felújítás csak a tulajdonoson múlik. A cég ellen azonban felszámolási eljárás zajlik.

A Szőke Tisza gőzhajó felújítására a Technológia Tudásalapú Vállalkozásfejlesztési Nonprofit Kft. 2010-ben 556 millió forint támogatást nyert, a cég azonban nem tudja előteremteni az önrészt, ezért kihátrált a pályázatból. A pályázatban az szerepelt, hogy a műemlékké nyilvánított gőzhajó felújításával egyedi, országos hírű, szezonalitástól független interaktív bemutatóhelyet alakítanának ki a Tiszán. A tulajdonosok célja a legmodernebb eszközökkel felszerelt audiovizuális kulturális centrum létrehozása, ahol a tiszai életet, a hajózástörténetet bemutató kiállításokon kívül büfé, kávézó és ajándékbolt is működne.

Süllyed a Szőke Tisza!   Fotó: Schmidt Andrea  (képgaléria)

Majd százéves

A Ganz Danubius Hajógyár újpesti üzemében 1917-ben építették meg a lapátkerekes gőzhajót, amelyet 1919-től SAS, majd 1930 és 1944 között Szent Imre, később Felszabadulás, végül Szőke Tisza néven jegyeztek. 1958-ban átépítették. Ettől kezdve üdülőhajóként, majd 1973-tól állóhajóként, diszkóként is működött, és a szegedi városkép elválaszthatatlan részévé vált. Utoljára 50 éve újították fel. A hajó állapota úgy leromlott, hogy 2000-ben a tápéi kikötőbe kellett vontatni. A tulajdonosok csak a minimális felújításokra költöttek: a meggyengült hajótestet például egy helyen betonnal öntötték ki.

Olvasóink írták

51 hozzászólás
  • 51. mittaláltam 2012. március 01. 21:19
    „RTL Klub Híradó ma este:
    http://www.rtlklub.hu/hirek/belfold/video/160793”
  • 50. malwin 2012. március 01. 19:55
    „49.: Talán, mert kilóg a seggem a gatyából? Ellentétben azokkal, akik a tulajdonosai ennek a hajónak?
    Beszólni persze könnyű, és hidd el, ha tehetném, már rég nem lenne ott a hajó, Tápén.”
  • 49. azigazitrebitsch 2012. március 01. 19:17
    „46. malwin 2012.03.01. 16:02
    Te hajós vagy ,miért nem fogsz hozzá??”
  • 48. Együgyű 2012. március 01. 18:31
    „,,Megsüllyedt a Szőke Tisza"
    Végre az utolsó és egyetlen ma is úszó szegedi komcsi szórakozóhely meg süllyedt 20 év után!
    Ebben is az elmúlt 8 év a hibás!!!
    Ez csak egy ironikus hozzászólás volt mielőtt az ócsároláshoz kezdenének egyesek!
    Talán én is ott szórakoztam valamikor?
    OFF.”
  • 47. Bendegúz007 2012. március 01. 17:48
    „Ahogy ezt a hajót hagyták megrohadni,ugyan ez történik az országunkkal elsüllyed a süllyesztőben.”
  • 46. malwin 2012. március 01. 16:02
    „Cibuka:
    Ugyanez tették a többivel, ez az utolsó, akkor is?
    A gondolatmeneted kísértetiesen emlékeztet az egykori szocialista nemtörődömségre.
    Mackópajtás: igazad van. Valóban egyszerűbb újat építeni, ahhoz viszont legalább addig a víz felett kellene tartani, amíg le lehetne szerelni a ma már gyárthatatlan, pótolhatatlan alkatrészeket, részletesen dokumentálni a bontható, reprodukálható részeket, és mindenekelőtt kiszerelni a majdnem teljes gőzgépet.
    Gonda István: lehet az ilyesmit nyereségesen üzemeltetni, csak nem Szegeden.De nem is ez a dolog lényege.
    A hajó egyébként kevés munkával és még kevesebb eszközzel kiemelhető a vízből, és elvégezhető az állagmegóvás.”
  • 45. Queenmargareth 2012. március 01. 14:57
    „még így is gyönyörű, mentsék meg!még én is voltam rajta, szuper volt.”
  • 44. Bendegúz007 2012. március 01. 14:40
    „Országosan írtak arról hogy léket kapott a hajó,és remélem az illetékesek tesznek is érte,oda fenn hogy megmentsenek 1 ritka magyar értéket a végitélettől.”
  • 43. cibuka 2012. március 01. 13:13
    „Ránézésre tetanusz mérgezés.Nagy láng vágókkal szét,azt zutty a kohóba.Vagy szárazra tenni és megvárni mig az eltérő kúltúrájuak szét hordják.Ennyi.”
  • 42. mackópajtás 2012. március 01. 13:07
    „Most őszintén. Mit akarnak ezen felújítani? Olcsóbban kijönnek ha újonnan "összeraknak" egy másikat...”
  • 41. IVY 2012. március 01. 12:27
    „Lehet itt lelkendezni, de ettől még sajnos a kikitő alján végzi a hajó.:(
    Legkésőbb a nyár végére.”
  • 40. vári 2012. március 01. 12:22
    „GondaIstván

    Éppenséggel tudnék egy kevés pénzt nélkülözni. Szerinted amúgy kinek a dolga a kulturális értékek megőrzése, és ki fizet érte?
    http://ingatlanmenedzser.hu/gazdasag/2012/1/6/Majusra_kesz_a_fertodi_kastely_felujitasa_FBS3NJ”
  • 39. GondaIstván 2012. március 01. 11:40
    „37. vári: "Ez nem valami fair érv, ami azt illeti."
    Igazad van! Ha valami működtetvető nyereségesen, akkor az vállakozási kategória, ha nem, akkor a közösségnek kell összedobni a rávalót. Tehát te adóemeléspárti vagy.”
  • 38. vári 2012. március 01. 10:49
    „Maros13O

    "Magántulajdon, de anno a város hibájából jutottak erre a sorsa.."

    Nem erről beszélt, szvsz, hanem arról, hogy az Árkád és társai nem a Szőke Tisza és társai kárára épülnek/épültek. Utóbbiaknak nem szabadott volna (így) magánkézbe kerülniük, de ettől még magántőkéből olyan plázát építenek, amilyet akarnak.”
  • 37. vári 2012. március 01. 10:43
    „GondaIstván

    Ez nem valami fair érv, ami azt illeti. Ha egy kulturális érték, műalkotás etc. az emberiség történelme során csak akkor maradhatott volna fenn, ha nyereséges, a ma általunk ismert irodalmi, képzőművészeti stb. alkotások legalább 90%-a nem létezne.”
  • 36. Maros13O 2012. március 01. 10:25
    „33. azigazitrebitsch 2012.03.01. 09:06
    "Szőke-tisza, vigadó,hági,bárka... sorolni lehetne."

    Szőke Tisza=magántulajdon.
    Vigadó =magántulajdon ill tisztázatlan tulajdoni viszonyok.
    Hági =magántulajdon.
    Bárka =magántulajdon.

    Mindig is tudtam hogy a dm fórumon vannak a legokosabb emberek! ;) Magántulajdon, de anno a város hibájából jutottak erre a sorsa.. Elő kellene ásni a felelősöket és <moderálva> hogy attól koldulnának!”
  • 35. okoskaaa 2012. március 01. 10:01
    „A Szeged-Hmv közötti híd is erre a sorsra fog jutni. Most is egyirányúsították, a keletkezett lyukak mind azt mutatják, hogy a vasszerkezettel van nagy baj. Aki alulról látja a hidat, rá se megy.”
  • 34. Mike3 2012. március 01. 09:51
    „29 Maros: A Vigadót már többszer vissza akarta vásárolni a város, de anno kicsesztek a tulajdonossal. Ő ennek hatására úgy gondolja, hogy rohadjanak meg, inkább nem csinál vele semmit.”
  • 33. azigazitrebitsch 2012. március 01. 09:06
    „"Szőke-tisza, vigadó,hági,bárka... sorolni lehetne."

    Szőke Tisza=magántulajdon.
    Vigadó =magántulajdon ill tisztázatlan tulajdoni viszonyok.
    Hági =magántulajdon.
    Bárka =magántulajdon.

    Nos, kérem,hogy jön ez össze az Árkáddal+lézerközponttal,csodák palotájával?
    Ezek szerint ezek nem kellenek,de ebből a pénzből meg kellene menteni a magántulajdonokat ?
    Ez elég zavaros gondolatmenetnek tűnik.”
  • 32. GondaIstván 2012. március 01. 08:16
    „Azoknak, akik azt írják, érték, amit meg kellene menteni:
    a) Nosza vegyétek meg újítsátok fel, csináljatok belőle jó üzletet. Szabad a pálya.
    b) Vagy vessünk ki a szegediekre egy hajófelújítási adót, dobjuk össze a pénzt, és legyen egy szép kulturális érték.
    Azoknak, akik azt írják, milyen jól szórakoztak rajta anno:
    a) Vagy túl olcsó volt a discobelépő, amiből a tulaj nem tudta fedezni a folyamatos felújítási költséget. Tehát ti is ludasok vagytok az elsűlyedésben.
    b) Vagy veletek megfizettette, de ő meg szépen zsebretette és a végén odébbállt.”
51 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Egy héttel tovább érvényes a februári parkolóbérlet

A 2012. február hónapra megváltott szegedi havi parkolóbérletek érvényességi ideje március 5. helyett március 12. Tovább olvasom