Délmagyar logó

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

Milliókkal tartoznak a kórházaknak a potyázók

Csongrád megye - Évi több tízmillió forint kárt okoznak az egészségügyi intézményeknek a potyázó betegek. Akinek nincs érvényes biztosítása, csak saját költségére veheti igénybe az ellátást. A magyar állampolgárok helyett ezt most még kifizeti az OEP, a külföldiektől azonban a kórházaknak kell behajtaniuk a pénzt. Ez azonban sokszor reménytelen.

Az ingyenes egészségügyi ellátás mindenkinek jár – szeretik sokan, sokfelé hangoztatni. Csakhogy az is jól ismert közhely, hogy ma már semmi nincs ingyen, így a gyógyítás sem. Azért is fizetünk – társadalombiztosítás formájában. Igaz: jóval több a potyázó, mint a becsületes járulékfizető: mindössze 2,7 millió biztosított van jelenleg Magyarországon. Elvileg csupán nekik járna térítésmentes egészségügyi ellátás, mindenki másnak súlyos összegeket kellene fizetnie, ha orvoshoz kerül. A jelenlegi szabályozás szerint azonban a magyar állampolgárok csak figyelmeztetést kapnak, ellátásuk költségét a társadalombiztosító megtéríti az intézménynek. Más kérdés, ha külföldiről van szó.

Esetükben – ha nincs biztosításuk – a kórház vagy a klinika feladata a kezelési költségek behajtása. Ha ez nem sikerül, veszteséget kénytelenek elkönyvelni.

– Nem is olyan régen történt, hogy egy autóbaleset után megmentettük egy külföldi állampolgár életét – mesélte Baráth Lajos, a makói Dr. Diósszilágyi Sámuel Kórház és Rendelőintézet főigazgatója. – Nyilván tudhatta, hogy ez sokba fog neki kerülni, mert – mint utóbb kiderült – szándékosan rossz címet adott meg az adatfelvételnél. Nem tudjuk tehát behajtani rajta a tartozást, mivel az intézmény nincs felkészülve arra, hogy nyomozzon egy páciens után. Három és fél millió forintot buktunk azon, hogy megmentettük a balesetet szenvedett külföldi állampolgár életét.

A súlyos sérülteket mindenképp el kell látnia a kórházaknak – akár vsan biztosításuk, akár nincs. Illusztráció: Karnok Csaba
A súlyos sérülteket mindenképp el kell látnia a kórházaknak – akár vsan biztosításuk, akár nincs.
Illusztráció: Karnok Csaba

Határ menti kórházként nem ez volt az egyetlen ilyen eset a makói intézményben. Mivel Romániában már bevezették, hogy valóban csak a biztosítottak kapnak ingyenes ellátást, sokan jönnek át Magyarországra. Egy részük azért, mert ha már úgyis fizetniük kell, inkább a magasabb színvonalú magyar egészségügyet választják, egyre többen azonban azt használják ki, hogy könnyen eltűnhetnek, hiszen nincs ilyen típusú együttműködés a két ország között.

A legtöbb esetben az intézmények nem utasíthatják vissza az ellátást. A sürgős eseteket például mindenképpen el kell látniuk, akkor is, ha a páciensnek nincs biztosítása. De még ha nem is életmentő beavatkozásról van szó: nem szívesen küldik el, aki ellátásra szorul.

– Nem hagyunk magára senkit – mondta Túri Sándor, a Szegedi Tudományegyetem Gyermekklinika és Gyermek-egészségügyi Központ igazgatója. Hozzátette azonban, hogy ő még pénzt soha nem látott abból, ha egy biztosítás nélküli külföldin segítettek.

– Több millió forintos, behajtatlan fizetési elmaradása van azoknak a betegeinknek, akik nem rendelkeztek európai uniós biztosítási kártyával – mondta Várkonyi Katalin, a szentesi Dr. Bugyi István Kórház főigazgatója. Hozzátette: a biztosított külföldiek ellátási költségét is minden esetben az intézményeknek kell megelőlegezniük, amelyet csupán több hónapos – akár féléves – csúszással fizet ki az OEP.

Olvasóink írták

69 hozzászólás
  • 69. adamantium 2012. január 18. 18:06
    „68. istvang58 2012.01.18. 08:27
    és a BKV-n a jegy nélkül közlekedők által okozott kárt meg a járművezetőkön, a MÁV nál okozott kárt meg a kalauzokon?”
  • 68. istvang58 2012. január 18. 08:27
    „Az orvosoknak mindegy, hogy van vagy nincs biztosítás. A lényeg, hogy a hálapénz a zsebbe kerüljön adózatlanul.
    Az OEP meg fizet az adófizetők pénzéből.
    Az ingyen ellátást az orvosokon kellene behajtani, biztos futná a hálapénz.”
  • 67. abri47 2012. január 17. 21:35
    „Szerintem is jó lett volna a biztosítós rendszer is, de ma még ott tartunk, hogy azt gondolják az emberek ha befizetik a havi 6- 10- stb ezer forintot akkor abból futja majd a gyógyítás költségére. Ezért aztán le lett szavazva; meg a kérdés is úgy lett feltéve, hogy csak nemmel lehetett rá szavazni. A másik probléma meg az, hogy eggyel több felé kellene osztani az amúgy is kevés bevételt. Persze ha nem lennének nagyon pénzéhesek akkor lehet, hogy gazdaságosabb lenne. A vizitdíj sem lett volna rossz, csak ne akkor kellett volna fizetni amikor megyek az orvoshoz, és amúgy is padlón vagyok. Lehetne pl. megvenni a vizitjegyet fizetéskor mint a buszjegyet, és adnám az orvosnak ha beteg vagyok, és el kell látnia. Aztán hónap végén számoljanak el az OEP-pel”
  • 66. macs 2012. január 17. 19:10
    „65. menyhártzsuzsanna,
    légyszí magyarázd meg, miért szavazta le a nép a magánbiztosítók beengedését az egészségügybe? Ez lenne a megoldás az általad felvetett problémára. A lepusztult állami egészségügybe látják el az "ingyenes" betegeket, a tisztességesen fizetők pedig megkapják, ami nekik jár. A gyerekek pedig a szülők "jogán" kerülnek ellátásra.
    Néhány dologra azért vigyázni kell. Pl. nem szabad megöregedni és nyugdíjba vonulni, nem szabad elveszíteni a munkahelyet.”
  • 65. menyhártzsuzsanna 2012. január 17. 17:02
    „Hát én tuti nem M.Zs. vagyok, de mindegy. Már leírtam: létre kell hozni az országban 2 (max. 3 ) olyan kórházat, ahol az "ingyenes" betegeket ellátnák. Kezdő orvosok, ápolók, esetleg apácák és önkéntesek, egy-egy gyakorlott orvos felügyelete mellett. Valóban ordenáré disznóság, hogy a tisztességes fizető emberek ellátására nem jut pénz, mert elviszik a soha életükben nem dolgozott, de követelőzni, orvost verni, mindent ellopni tudó egyének. ( meg a külföldről bejött emberek, akiknek nincs biztosításuk. Ha én elmegyek külföldre, mindig váltok betegbiztosítást.
    (remélem soha nem kell megtudnom, hogy kapnék-é érte valamit is? )
    (apr. az a troll az olyan dakota valami? )”
  • 64. heró 2012. január 17. 11:21
    „Jajajj! Csak óvatosan!! Mert amit a Délmagyar megír abból előbb-utóbb országos botrány lesz! Lásd a Mentősök feltöltött fényképei!!! Végül is ez a lényege az újságírásnak! :)”
  • 63. DobóI 2012. január 17. 05:16
    „Például a nem ezen a nyáron lesült betegek? Honnan van TB kártyájuk, mikor jó része nem dolgozik?”
  • 62. info 2012. január 16. 22:40
    „39. adamantium 2012.01.16. 13:37 -lehet privát és nem vársz ha ´sürgős! ennyi! akkor legalább tudod miért fizetsz”
  • 61. abri47 2012. január 16. 22:19
    „Írtam 2 oldal jegyzetet, de mire végig olvastam a kommenteket már szinte minden meg lett írva. Azokkal értek egyet akik szerint a potyázóktól szigorúan be kell vasalni a járulékot. A szolidaritás azokat illeti akik önhibájukon kívül nem tudnak fizetni.
    Talán még annyit, azoknak akik csodálkoznak a költségeken, hogy az egészségügyi ellátás sajnos nem Tesco gazdaságos üzem. Nemcsak az ágy mellett dolgozók vannak benne. Hatalmas a háttéripar is, akik szintén bevasalják a szolgáltatásuk számláit, miközben a kórház nem kapja meg a költségei teljes összegét.
    Amit nem tudok megérteni az az, hogy az egészségügyiek és a közgazdászok miért nem ülnek már végre össze és ráznák gatyába a rendszert? Szerintem nem foltozgatásra, hanem határozott koncepcióra lenne szükség. Persze ahhoz a népességnek is okosodni kellene még, mert minden változtatás ellen már tiltakozni tudnak, de belátni, hogy lassan már a mentő se jön, mert nincs pénzük benzinre. Az biztos, hogy ez azért fájdalmas beavatkozás lenne, de lehet, hogy megérné mert végre tiszta helyzetet teremthetne.”
  • 60. adamantium 2012. január 16. 20:10
    „56. jozko 2012.01.16. 17:51
    az a 10 ezer romániából érkezett orvos nélkül már réges régen összeomlott volna a magyar egészségügy, gondolj csak bele ha most hirtelen az orvosok negyede eltűnne?
    55. Egyolvasó 2012.01.16. 17:32
    nehogy már az adminisztráció is az orvos feladata lenne. mire való az adminisztrátor? és mire valók a jogászok?”
  • 59. Senko001 2012. január 16. 18:59
    „Jelen személyem vállalja nem ért egyet a jelenlegi kormány politikájával. A szart a polcon nem hívhatják lekvárnak.”
  • 58. Senko001 2012. január 16. 18:48
    „A tisztább tartalom érdekében bevezettük a kommentek előzetes moderálását. Ez rövid késést fog okozni a komment megjelenésében, amiért megértését kérjük. A leírtak, a szólás szabadságát igen nagyon sértik. Ha valaki kiáll a pódiumra, (internettó) vállalja, hogy ő a továbbító. NEM TÖBB. Moderálás, mit jelent? Trágárabb kifejezések törlése? Viktor vagy más szemét politikus védelme? Nem kellene "szemérmesnek lenni". Mindenki felelősséget vállal azért, amit ír.”
  • 57. Senko001 2012. január 16. 18:32
    „Állampolgárijogot, szavazati lehetőséget kell adni mindenkinek. Nincs elég orvos és az ellátás egy része a külföldről "haza" jövőké. A dolgozó betegek pedig tartsanak el minden egészséges, "kisebbségit". (Ha a helyesírás nem jo. Palibácsi vagyok) Köszönöm tisztelettel. Lehet, hogy ki...<moderálva> születtem ide? Moderáld, de a gondolat a fejedben végig fut.”
  • 56. jozko 2012. január 16. 17:51
    „"Janusz arcú" probléma ez....

    Sok külföldről /pl. Romániából/ érkező beteget -komolyabb ellátással is - felvesznek bizonyos kórházakba,
    akiket "ingyen" gyógyítanak az OEP terhére - de csak a beteg és az orvos a megmondhatója,
    mennyire ingyenes ez a szolgáltatás.
    Így mondják - persze én nem hiszem, szerintem ez csak szemenszedett hazugság,
    én ilyesmit nem is mernék állítani!
    Ilyesmit csak a Romániából már korábban átjött, a magyar egészségügyben elhelyezkedett,
    románul is jól beszélő és a szerény eü. alkalmazotti fizetésükből szemmel láthatóan pazarul élő
    eü. alkalmazottak találnak ki.”
  • 55. Egyolvasó 2012. január 16. 17:32
    „Érdekes ez a makói kórház, a páromnak nem csinálták meg a vizsgálatot mert nem volt ott a lakcímkártyája, a külföldieknek pedig lakcímbemondásra elvégzik?????
    Azzal az orvossal fizettetném meg az ellátási költséget aki így vette fel a kedves páciens adatait.
    A minap hallottam a rádióban, már olyanok is folyamodnak "magyar" állampolgárságért akik nem is tudnak Magyarul, az okot is elárulta a riportalany,( "- A KEDVEZMÉNYEK MIATT AKARNAK MAGYAR ÁLLAMPOLGÁRSÁGOT SZEREZNI A ROMÁN ÁLLAMPOLGÁROK.") és itt nem az erdélyi magyarokat említette meg.”
  • 54. piccola 2012. január 16. 17:22
    „Larsson, na ebben tévedsz, az 1 millióban is meg az általánosításban is :S Egyezzünk ki abban, hogy vannak mondjuk félmillióan, náluk más a korfa, sok a fiatal, nagy részük után (akik iskolába járnak) ezért bizony az állam befizeti a megfelelő összeget a kasszába. A rokkantak, nyugdíjasok után szintén. Plusz nyilván náluk is vannak legálisan foglalkoztatottak.”
  • 53. nikyke 2012. január 16. 17:05
    „Ha bemegyek a boltba egy liter tejért fizetnem kell!!! Ez így van???? Igen ez így van. Tehát semmit nem adnak ingyen.Ha elmegyek az orvoshoz ez ugyanazt jelenti, tehát azért is fizetni kell. És még ha "életről " van szó ebben az esetben itt is így kellene eljárni. Ez másképp nem megy: Én munkanélküli vagyok, de annak ellenére minden hónapban küldik a csekket az 5.500 forintról és kifizetem, hogy ne legyen semmi probléma. Bár nekem úgyis megfelelne, ha akkor kellene csak fizetnem, ha orvoshoz megyek és megmondanák mennyibe került a kezelés és úgy fizetnék. De sajnos az nem lehetséges. Tessék behozni azt a rendeletet, hogy csak azt látjuk el aki fizet, mert sajnos ez másképp nem megy: És akkor ott vagyunk, hogy én fizetek azután is aki röhög a markában és ingyen gyógyítják.Hát akár életről van szó akár nincs ez a pofátlanság teteje. Ha én fizetek fizessen más is!!!!!”
  • 52. vmagdi 2012. január 16. 15:30
    „igen ez elviekben igy van, a gyakorlatban meg csak gyujtunk a beteg gyerekek kulfoldi gyogykezelesere, amit az oep nem all, magyarorsazgon orvos meg soha nem nyilatkozott olyat, hogy egy betegseget nem tud meggyogyitani, mert ez presztizs, inkabb kezelgeti, mig a szerencsetlen meg nem hal. De ha tudsze gyetlen konkret ellenpeldat, elo vele”
  • 51. adamantium 2012. január 16. 15:13
    „48. piccola 2012.01.16. 14:37
    ez van, ha a beteg azt mondja, hogy a makói kórház előtt törte ki a nyakát, nem mondhatod neki azt, hogy márpedig szerintem aradon és menj oda vissza. ha valaki viszont azért jön, hogy a bütykét műtesse meg vagy a vérnyomását kezelje, az először fizet, mert az ugye (általában) nem sürgős
    49. Nyögdíjas 2012.01.16. 14:53
    megint rosszul értelmezed. magyarországon egy szál egészségügyi biztosítási lehetőség van, abban voltál benne gondolom. ennek teljes szintű az ellátása, tehát elvileg magyarországon belül állami intézményben minden ellátható (elvileg). ha neked ez nem tetszik és magánorvoshoz mégy az a te saját felelősséged, teljesen normális, hogy fizess ha nem várod ki a sorod, vagy nem tetszik az amit az állam nyújt. ezáltal még véletlenül sem kétszer fizeted ki az ellátást, hanem csak egyszer a magánt. ha az államiba mentél volna ingyen lett volna (elvileg). persze megvan annak is a lehetősége, hogy egy bizonyos betegségre nem találsz gyógyírt magyarországon, ha ezt egy szakmai bizottság is alátámasztja akkor a minisztérium segítségével kereshetsz magánorvost, vagy külföldi klinikát, és ezt is fizeti a biztosító, ha bizonyítani tudod, hogy az állami rendszer nem tudott ellátni.
    hidd el értek én annyira ehhez a rendszerhez mint te”
  • 50. Larsson 2012. január 16. 15:00
    „33.

    Bocs, de ezt meg sokallom, mert a kisebbség sztem nem fizet egy fillért se, számuk meg konvergál az 1 millió felé! ;)”
69 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Izzó fénycsóva Deszk felett: UFO, üstökös vagy meteor? - videóval

A világ vasárnap délután az orosz űrszonda becsapódását várta, Deszk felett azonban már néhány nappal ezelőtt láttak égi jelenséget. Tovább olvasom