Délmagyar logó

2016. 12. 11. vasárnap - Árpád -2°C | 7°C

Minősítik az autósiskolákat: csalásra csábítanak

Csongrád megye - Kötelező közzétenniük az autósiskoláknak, mennyire gyorsak, sikeresek, olcsók. Megyei vezetőjük azt mondja, ez csalásra késztetheti azt is, aki eddig rendesen dolgozott. A hatóság szerint segít a rendszer, és ellenőrzik az adatszolgáltatást.
– Alapvetően azért vagyunk, hogy biztonságos közlekedésre oktassuk a tanulókat. Ezt az 1988-as közlekedési törvény rögzíti, de számtalan rendelet úgy eltorzította a munkánkat, hogy köze nincs az eredeti feladatunkhoz. Belefulladunk az adminisztrációba. A csúcs, ami nálam és sok kollégámnál kiverte a biztosítékot, hogy október 10. óta olyan mérőszámokat kell közzétenniük magukról az iskoláknak, amelyek csalásra késztethetik az eddig tisztességesen dolgozó oktatókat, iskolákat is – számolt be az újabb változásról Pataki Bálint, a Magyar Autósiskolák Szövetségének megyei elnöke, a szegedi Csillag autósiskola vezetője. – A mérőszámokat kötelező feltüntetnünk minden reklámfelületünkön. A cél üdvözlendő lenne, ha hiteles adatokra támaszkodna, mert valóban segítene az iskolaválasztásban. Mivel azonban az oktatók és autósiskolák is abban érdekeltek, hogy minél kevesebb órát jelentsenek be a hatóságnak, az oktatók zsebre dolgoznak, hallottam, hogy a feketén kapott pénzt elosztják az iskolával, és hamis adatokat adnak meg. Ezekből a sokszor valótlan adatokból készít a hatóság mutatószámokat. Az alapadatokat nagyon nehéz ellenőrizni, hiszen oktatáskor egyik hatóság sincs jelen. Később a tanuló bizonyíthatná a visszaélést, de az is nehéz, ha abban ő is partnere az oktatónak.

Fotó: Frank Yvette
Fotó: Frank Yvette

Az új ÁKÓ, a VSM és a KK számait a hatóság negyedévente összesíti és teszi közzé egy országos listán. Az ÁKÓ, az átlagos tanulói óraszám jelzi, hány gyakorlati óra alatt teszi le a vizsgát egy 17 és 40 év közötti tanuló a minimálisan kötelező 30 órához képest. A Csillag autósiskola ÁKÓ-ja az első negyedévben 180 százalék volt, vagyis a minimumnak a duplája kellett. A hatósági listából kiderül, vannak 105–120 százalékos iskolák is, de ott a megyei elnök gyanúja szerint zsebbe fizettethetnek a tanulókkal. A vizsgasikerességi mutatóból (VSM) azt látni, hogy a Csillag tanulóinak 62 százaléka vette elsőre az akadályt, amivel az iskola a középmezőnybe tartozik. Átlagos képzési költséget (KK) nem számoltak, ehhez nem kaptak még információt.

– A jelentkezőket félrevezetik a számok, így azok az autósiskolák kerülnek versenyhátrányba, amelyek, mint a miénk is, rendesen adminisztrálnak, és az oktatók tisztességesen dolgoznak. Azok az iskolák pedig, akik trükköznek, előnyt fognak élvezni – tette hozzá Pataki Bálint. – Az intézkedés a feketegazdaságot szolgálja, mert ha a kollégák, akik eddig havi 200–220 órát dolgoztak, most visszacsúsztak 120–130-ra, az több mint gyanús.
A közlekedési felügyelőség válasza

Szeri István, a megyei kormányhivatal közlekedési felügyelőségének igazgatója reagált: – Ha valaki vezetni tanul, olyan autósiskolát keres, ahol a legjobb képzést fogja kapni. A legjobb relatív fogalom, az oktató és tanuló viszonya jobban meghatározhatja, milyen sikeres egy képzés. Ekkor is tisztázni kell, hogy a tanuló mit ért a „sikeres", „gyors" és „olcsó" kategóriákon mint a minőség fokmérőjén. A kategóriák mérőszámai előállíthatók a 2013 áprilisában bevezetett jogszabály-módosítás alapján. Átlátható és egységes mutatószámrendszer jön létre, amely a képzőszervek versenyét és a tanulók korrekt tájékoztatását szolgálja – tette hozzá. – A jogalkotó azért döntött a jogszabály-módosításról, mert a képzőszerv a szerződéseiben sem a képzés idejére, sem a minőségére, sem a várható végköltségekre nem tud szerződni, így a tanuló kiszolgáltatott helyzetben van. Ha ezt a kiszolgáltatottságot nem is lehet felszámolni, a képzőszerv kiválasztásában a mutatók segíthetnek. A hatóság tájékoztatta az iskolákat, illetve a következő időszakban a hatóság folyamatosan konzultál velük és a Nemzeti Közlekedési Hatósággal, a bevezetést segítve fog ellenőrizni. Persze a mutatók – a vizsgasikerességen kívül – önbevallás alapján készülnek; a visszaélések felderítésén és ellenőrzésén több szálon dolgozik a hatóság. Nagyot kockáztat az oktató és a tanuló is, ha nem hivatalos formában gyakorolja a vezetést. A tanulót ilyen jogsértés esetén a vezetéstől eltilthatják (vagyis oktatáson sem vehet részt), az oktató képzési engedélyét pedig 5 évre elvehetik – emelte ki az igazgató.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Brutálisan bántalmazta barátnőjét: 10 évet kapott

Emberölés kísérlete miatt jogerősen 10 év szabadságvesztéssel sújtotta M. András Miklóst a Szegedi Ítélőtábla csütörtökön. Tovább olvasom