Délmagyar logó

2017. 02. 24. péntek - Mátyás 6°C | 12°C Még több cikk.

Mutatóba maradt kisvasút

Szeged - Csak két kisvasút működik a megyében azok közül, amelyek egykor a településeket és a tanyavilágot kötötték össze, vagy gyárak területén jártak.
A 19. században kezdték építeni, és jobbára az 1960-as, 70-es években szűntek meg a megye keskeny nyomtávú vasútjai. A pályákat eredetileg gazdasági célokra építették, de nagy teret kaptak a személyszállításban is. Ott is kiépült a pálya, ahová csak földút vezetett.

Horváth Dezső nyugdíjas kollégánk személyes élményeket őriz a szegedi kisvasútról, amely először a Roosevelt térről, a híd alól indult, majd végállomása átkerült a paprikamalom mögé. – 1958-tól pedagógusként utazgattam rajta Pusztamérges és Ásotthalom felé. Az volt a szerepe, amit Móra és Tömörkény is megírt, azaz hogy a kultúrát a tanyavilágba vigye, a terményeket pedig onnan a városba hozza. Olyan helyre jutott el, ahová akkor még nem vezetett aszfaltút. Amikor azokat megépítették, a kisvasút szerepét a busz vette át. Csakhogy arra a piacozók már nem fértek fel garabolyaikkal. Az 50-es években, amikor Titóék ellen elkezdték építeni a déli erődrendszert, a szállításra használt mozdonyokat tönkretették, volt olyan, hogy télen Zákányszék alsótól az utasoknak, így nekem is, be kellett gyalogolnunk Szegedre – idézte fel emlékeit.

Kisvasút a tömörkényi halastavaknál. Gazdasági célra hasznosítják. Fotó: Veréb Simon
Kisvasút a tömörkényi halastavaknál. Gazdasági célra hasznosítják.
Fotó: Veréb Simon

A ma is működő kisvasutak egyike a 14 kilométer hosszú fehér-tói. Ez – tudtuk meg Sztanó Jánostól, a SzegedFish Kft. ügyvezető igazgatójától – 12 mozdonnyal rendelkezik, s kifejezetten gazdasági célokra használják: ezen szállítják a dolgozókat, a halakat és a haltápot a természetvédelmi területen. A mozdonyok fele egykor téglagyárakban, másik fele pedig bányákban szolgált. Különlegesség, hogy nyitott személyszállító vagonjukat turisták is igénybe vehetik.

A másik működő, valamivel több mint 10 kilométernyi kisvasút 1967-ben készült el a halastavakra szabdalt Csaj-tó körül, s az itt gazdálkodó Tömörkényi Agrár Kft. használja. Szeri János ügyvezetőtől tudjuk, hogy a halastavak környéki keskeny, nagy terhelésre alkalmatlan töltésen más módon nem lehetne a haltápot és a halakat szállítani.

2–3 évvel ezelőtt hagyott fel a termeléssel a szegvári kendergyár, amelynek területén is működött kisvasút, ahogy annak idején a falunak is volt egy másik. A kendergyárit a helyi önkormányzat vásárolta meg. – Úgy gondoltuk, ha egyszer felszedik onnan a síneket, soha többé nem fektetik le újra – mondta lapunknak Gémes László polgármester. – Megvettük a 10,5 kilométernyi hálózatot, előbb azzal, hogy áthelyezzük a település más részére, de végül úgy döntöttünk, hogy a helyén marad, és pályázatok segítségével felújítjuk, hogy turisztikai célokra hasznosíthassuk.

Pályák és hagyományőrzők

Megyénkben számos helyen futottak keskeny nyomtávú szerelvények. Kisvasút üzemelt még Algyő és Sövényháza, Csongrád és Felgyő, Földeák és Gajdospuszta között, valamint Makón, Mindszenten, Nagyfán, Nagylakon, Szikáncson, a szentesi téglagyárban, a vajháti kendergyárban és Kiszomboron is. A Monoki Attila vezette Szegedi Gazdasági Vasúttörténeti, Helytörténeti Közhasznú Egyesület a helyi önkormányzattal közösen hozta létre a domaszéki kisvasút múzeumot, ahová szeretnék kiállítani a jelenleg is felújítás alatt álló MK48 1004-es mozdonyt és a MÁV Gah 1805-ös teherkocsit.

Olvasóink írták

  • 4. jozko 2010. november 03. 21:00
    „2. zsoltee0716:
    Valóban elhullajtottam már a csikófogaimat!
    Kérlek, tegezz nyugodtan, ezt én itt a világ legtermészetesebb dolgának tartom!
    Ugynezt teszem én is, még akkor is, ha sokak nevét-tiszteletből-nagybetűvel írnám!

    3. mattil:

    Egy világ omlott össze bennem!
    Én meg azt hittem-gyerekként-hogy kiérdemeltem a fűtés jogát!
    Most kiderül, hogy csak lusta volt a kalauz /most sikerült rendesesen leírnom/.

    Horváth Dezső /tisztelettel szólva: Dezső "koma"/ nagy tisztelője vagyok.
    Ezt nem olvastam tőle /naná, majd olyat olvasok, amit jobban tudok...?/
    Hát tévedtem-ebbenis, és még sok mindenben, de ettől azért még nem dől össze a világ.
    Pihent ésszel rakták azt össze!”
  • 3. mattil 2010. november 03. 18:03
    „1. jozko 2010.11.03. 13:10
    "A lalauz fűtött. Nekem is megengedték időnként."

    A kalauznak kellett volna, de Horváth Dezső megírta, hogy ezt leginkább a tanyasi iskolába rendszeresen bumlizó tanárok tették, ha nem akartak megfagyni :-)
    http://szegedikisvasut.hu/index.php?page=articles&id=9”
  • 2. Zsoltee0716 2010. november 03. 16:59
    „1.jozko, te sem mai gyerek vagy akkor! Akarom mondani maga se mai gyerek!”
  • 1. jozko 2010. november 03. 13:10
    „Gyerekkorokmban , ha nem is utazgattam, de néha utaztam az ásotthalom térségében lakó rokonokhoz a kisvasúttal,
    szénnel vagy inkább fával fűtött kiskálykák voltak a vagonokban.
    A lalauz fűtött. Nekem is megengedték időnként.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Népszerű az e-napló

A szegedi középiskolákban az idei tanévtől már mindenhol az elektronikus naplót használják,. Tovább olvasom