Délmagyar logó

2016. 12. 06. kedd - Miklós -5°C | 3°C

Nagy találkozás: villamos az autóval

Szeged - Vannak "fekete listás" csomópontok a városban, ahol az autósok könnyen összeütközhetnek a villamossal vagy a trolival. Szerencsére ilyen baleset nem túl gyakran fordul elő, a sofőrök dudálással és integetéssel rendezik a helyzetet. Inkább a forgalmat elálló autók okoznak gondot.
Szinte kéthetente érkezik a Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT) diszpécseréhez bejelentés, hogy egy autó akadályozza a tömegközlekedést. Gombos Ferenc, az SZKT forgalmi osztályvezetője szerint ezek az esetek hamar megoldódnak, negyed óra-húsz perc alatt általában előkerülnek a tulajdonosok. Rendőri intézkedésre, az autó elszállítására éppen emiatt nem nagyon kerül sor, de sajnos ezzel is jelentős fennakadást okoznak egy 4-5 perces követési idejű vonalon.

– Szegeden a legtöbb autós hozzáállása kedvező, kiengedik járműveinket a megállóból, és az elsőbbséget is megadják. Akkor van baj, ha nem férünk el egymástól, mint például a Bakay Nándor utca és a nagykörút kereszteződésénél. Ott annyira előre festették fel az autó számára a stopvonalat, hogy ha odaáll, a busz nem tud bekanyarodni tőle az utcába.

Mindenki egy helyen. Balesetveszélyes csomópontnak számít  a Dugonics téri kettős körforgalom. Fotó: Karnok Csaba
Mindenki egy helyen. Balesetveszélyes csomópontnak számít a Dugonics téri kettős körforgalom.
Fotó: Karnok Csaba

A hajnali időszak kritikus ebből a szempontból, amikor a jelzőlámpák még nem üzemelnek. A Tisza Lajos körút–Attila utca–Mérey utca, illetve a Vértó–nagykörút kereszteződése olyan terület, ahol a trolivezetőnek nincs rálátása az oldalról érkező járművekre, itt az autósnak kell nagyon figyelnie.

Hiányos KRESZ-tudás

Gombos Ferenc még egy gyakori esetre hívta fel a figyelmet: sokan nincsenek tisztában a párhuzamos közlekedés szabályaival. Naponta előfordul, hogy egy autós, aki lemond elsőbbségéről, megáll a külső sávban, és elengedi a tömegközlekedési járművet, eközben a belső sávban érkező autó egyszerűen továbbhajt.

– A villamospályák közül a Petőfi és a József Attila sugárúton nehezebb a közlekedés a sínek szélső fekvése miatt. A mellékutcákról gyakran hajtanak a járművek elé az autósok. A Dugonics téri kettős körforgalom is veszélyes pontja a szegedi villamosközlekedésnek, mert az autósok, kerékpárosok gyakran a villamos elé hajtanak. Azért az 1-es villamos vonalán is akadnak érdekes helyzetek: az Indóház téri fordulónál a szűk utcában – egyébként legálisan – parkoló autó is könnyedén elzárhatja a busz és a villamos útját – figyelmeztetett.

Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester szerint az önkormányzat városüzemeltetési irodájának munkatársai napi kapcsolatban vannak az SZKT munkatársaival, és ha úgy ítélik meg, táblát helyeznek ki a forgalom akadálytalan haladása érdekében.

Olvasóink írták

44 hozzászólás
  • 44. okz63 2010. január 21. 08:00
    „"42. hozzászólás atomboy 2010.01.20. 13:17
    En linkeltem a jo kepet. Lasd 17. hozzaszolas."

    No és ha nagyon szigorúan nézzük, a te képed nem is jó, mert az jobbkormányos és baloldalon vannak az ajtajai, tehát egyáltalán nem az a típus, mint ami a cikkben van :-P :-P :-P”
  • 43. okz63 2010. január 21. 07:58
    „"42. hozzászólás atomboy 2010.01.20. 13:17
    En linkeltem a jo kepet. Lasd 17. hozzaszolas."

    Az nektek szokásotok, hogy több oldallal visszamenőleg hivatkoztok valamire. Én a 37-es hozzászólást láttam, ott is az a busz van belinkelve, ami a képen látható, azaz egy Citaro. ;-)”
  • 42. atomboy 2010. január 20. 13:17
    „41. okz63

    En linkeltem a jo kepet. Lasd 17. hozzaszolas.”
  • 41. okz63 2010. január 20. 05:42
    „"37. hozzászólás Zsoltee0716 2010.01.19. 22:37
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ae/Sippel_Citaro_G_Arriva.JPG"

    Nos, akkor mostmár érted, miért neveztelek okostojásnak!
    Ha korábban is Citaro-t linkeltél volna be és nem Conecto-t, akkor lehet, hogy elsőre is elfogadtam volna a magyarázatodat.
    Viszont az továbbra is igaz volt az állításaim közül, hogy nem ugyanaz a típus lett korábban belinkelve. Úgy gondolom, lehet lehülyézni, de a két típus akkor sem egyezik, csak max. az orrán az embléma ;-)”
  • 40. okz63 2010. január 20. 05:39
    „"34. hozzászólás Zsoltee0716 2010.01.19. 22:13
    <moderálva..>
    Kicsit jobban ismerem ezt a buszt mint te. Lent úgy van hogy féklámpa felette az irányjelző....
    ...Na de tudod mit írj ide tvpublic@tiszavolan.hu
    Linkeld a képet és várd meg remélem jól kioktatnak."

    Ha ilyen bunkó módon kioktató okostojásokkal van tele a tömegközlekedés, akkor mostmár tudom, hogy pontosan ezért szeretjük a szegedi buszsofőröket és ezért kell nekik megdolgozni minden egyes megállóból való kiállásért, pedig ott elsőbbségük lenne városon belül...de hát ugye köztudott, hogy akkor csak, ha megadják ;-)

    Még szerencse, hogy a megállónkénti élőszavas tájékoztatót nem a sofőröknek kell bemondani, mert egyikük-másikuk South Park-ba illő stílusban adná ezt elő :-)”
  • 39. odysseus 2010. január 19. 23:08
    „nem a Kresz-tudással van a baj - na jó, azzal is -, hanem hogy Szegeden több az autó, mint a hely az úttesten. Ezt bezony olyan formán kéne megoldani, mint Londonyban tették anno harminc éve, ahol hasonló volt akkor a közlekedési gond. Hja, hogy a szervezéshez ész és pénz is kell? Hajjaj!”
  • 38. ValakiaSOKKözül 2010. január 19. 22:57
    „32. hozzászólás okz63 2010.01.19. 18:12
    Eddig azt hittem, hogy elnéztél valamit...... mostanra bebizonyosodott, hogy gőzöd sincs arról, hogy a kép épp melyik pillanatban és hol lett készítve.... sétálj ki, várj 5-10 percet és tapasztalni fogod, hogy tévesen írtál.....”
  • 37. Zsoltee0716 2010. január 19. 22:37
    „http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ae/Sippel_Citaro_G_Arriva.JPG”
  • 36. Zsoltee0716 2010. január 19. 22:33
    „http://www.youtube.com/watch?v=wSeSZG2g-1E&feature=related

    12ms után jobbra fog jelezni.”
  • 35. Zsoltee0716 2010. január 19. 22:27
    „http://www.youtube.com/watch?v=lEX8kTJXync

    1.25-nél kép.”
  • 34. Zsoltee0716 2010. január 19. 22:13
    „<moderálva..>
    Kicsit jobban ismerem ezt a buszt mint te. Lent úgy van hogy féklámpa felette az irányjelző.
    Nézd meg a képeket amit belinkeltem ennyi, vagy menj ki és nézd meg élőben. Csak úgye gáz mikor tudjuk hogy hülyeséget írtál, és nem tudod elismerni.
    Na de tudod mit írj ide tvpublic@tiszavolan.hu
    Linkeld a képet és várd meg remélem jól kioktatnak.
    Tök felesleges ezután ide írnom, mivel nem vagy képes elfogadni egy tényt amiben nem neked van igazad.”
  • 33. okz63 2010. január 19. 18:17
    „28. hozzászólás Zsoltee0716 2010.01.18. 20:13
    Ne keljen már 50x leírni hogy az a fék lámpa. Olvass vissza basszus.

    Nos, akkor a belinkelt képen látható Mercedes hátsó lámpái nem ugyanazok, mint ami a cikkben szerepel. Egy kis megfigyelőképesség kellene hozzá és máris látszana. Vagy játszunk még ilyen képes kvízt? Nekem tetszik :-)

    Egyébként egyértelműen indexel az a busz és ezen nincs további vita, főleg hogy mint írtam, jogosan indexel, mert ott megy be a saját forgalmi sávjába, amit a villamossal megosztva használnak. ;-)”
  • 32. okz63 2010. január 19. 18:12
    „"23. hozzászólás ValakiaSOKKözül 2010.01.18. 17:49
    nem gondolod, hogy túl okosnak képzeled magad, s közben hülyeségeket beszélsz???"

    Szerintem alaposan gondold végig, ugyanis a Tisza Lajoson nem az autós forgalmi sávban halad a busz, párszor már tapasztalhattam, hogy ott halad mellettem...sőt visszafelé pont a Lófaránál jön ki középről a megállóba és ott illik autósként "kiengedni". És bizony ott fordul be a saját forgalmi sávjába, de mindegy.
    De úgy látszik, te nem szoktál arrafelé közlekedni semmivel.
    Le lehet ezért hülyézni, legfeljebb visszapattan rád :) :) :)”
  • 31. lujzi22 2010. január 19. 15:43
    „5-ös
    Nemcsak érvényes vezetői engedélye nincs se villire, trolira, buszra, de még a keretes hozzászólás is mérhetetlen kresz hiányosságra vall. A párhuzamos közlekedés szabályait nem ártana áttanulmányoznia, majd az elsőbbségre vonatkozóakat. Mert amire itt felhívta a figyelmet, az nincs köszönő viszonyban. Még jó, hogy ő a forgalmi osztályvezető. Persze lehet úgy is vezetni, hogy csak a kreszben van fekete folt. Osztályt is meg gépjárművet is!”
  • 30. atomboy 2010. január 18. 23:37
    „22. okz63
    "A busz pont ott megy be középre a busz-villamos sávba és ott teker végig a Tisza Lajoson."
    A korforgalom utan megy csak be. A kepen meg elotte van...

    25. azigazitrebitsch
    Nem index, fek.”
  • 29. barsanyi 2010. január 18. 20:23
    „Ez előtt 50 évvel amikor tanultam a KRESZT egy körforgalom volt az országban de belénk sulykolták, hogy a körforgalomban a villamosnak van elsősége.

    Hajrá Bengáli!”
  • 28. Zsoltee0716 2010. január 18. 20:13
    „okz63 2010.01.18. 17:44

    Ne keljen már 50x leírni hogy az a fék lámpa. Olvass vissza basszus.”
  • 27. ValakiaSOKKözül 2010. január 18. 19:36
    „#24
    Mit gondoljak végig???
    A busz nem ott megy be középre.... hisz szabálytalan lenne 2 okból is:
    1, mert 1 picit a körforgalomban a menetiránnyal szembe kellene akkor haladnia...
    2, mert a körforgalom közepén a sínek közt nem aszfaltozott forgalmi sáv van (a mentő néha ott közlekedik mert neki szükséges,ezért nem gyepszőnyeg van)
    a busz behajt szabályosan a körforgalomba, majd a 3. kihajtón (a villamos-busz) sávba kihajt a körforgalomból

    A buszosokat meg ne szidjátok, hanem segítsétek a közlekedésben.....”
  • 26. KBD 2010. január 18. 18:55
    „Nemcsak " fekete listás csomópontok" vannak,hanem "fekete listás vezetők" is, akik türelmetlenek,megszegve a Kreszt tolakodóak, s nem törődnek mások épségével.Előzékeny vagyok,tuti,hogy a hátam mögött már ráfekszik a dudára.Sorolhatnám még.”
  • 25. azigazitrebitsch 2010. január 18. 18:37
    „Nem voltam netközelben pár óráig,most akkor index vagy nem index?
    Megöl ez a bizonytalanság.”
44 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Víztározó épül

Szeged - Elsősorban a tiszai árvíz szintjét csökkenti a Vásárhelyi-terv szerint létesülő tározók… Tovább olvasom