Délmagyar logó

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -5°C | 3°C

Nehéz a dolga a ˝mazsolának˝

Szeged - A tanulóvezetőknek januártól a rutinfeladatokból is forgalomban kell levizsgázniuk. Szegeden a vizsgaútvonalak zöme a belvárosban van, ezért kénytelenek az oktatók napközben a zsúfolt utcákon gyakoroltatni.
Gyökeresen megváltozott januártól a gépkocsivezetői vizsga. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium rendelete szerint a rutinvizsgát – hivatalos nevén a járműkezelői vizsgát – nem a tanpályán, hanem a forgalomban kell teljesíteni.

– Nem mi vagyunk a hülyék, ha gyakorláskor vagy a vizsgán feltartjuk a forgalmat. Mi igyekszünk megfelelni a törvény elvárásainak – sarkítja az oktatók véleményét Pataki Bálint, a szegedi Csillag Autósiskola vezetője. Korábban a tanulónak 50 percet kellett vezetnie forgalomban, és 2 parkolási vagy fordulási feladatot kapott. Tíz hibapontnál buktatott a vizsgabiztos. Most 60 perc áll rendelkezésre, de közben 4 rutinmanővert is teljesíteni kell. Vizsgát ismételni ugyanúgy tíz hibapontnál kell.

A manőverek között olyan is van, mint az egy ívben megfordulás. Vagyis például a Kossuth Lajos sugárúton, a Szilágyi vagy a Török utcánál a villamossíneket keresztezve, megállás nélkül át kell kanyarodni a szemközti sávba. Aki a villamos vagy a szembejövők miatt megáll, megbukik.

Januártól a rutinfeladatokból is forgalomban kell vizsgázniuk a tanulóvezetőknek. Fotó: DM/DV
Rázós feladat  merőleges parkolóba  betolatni a Szent István téren is – időre meg pláne.
Fotó: Schmidt Andrea

Rutinos sofőrnek is rázós feladat, mint ahogy az is, amikor merőleges parkolóba kell betolatni két autó közé. – Egy tanulónk csütörtökön ezt a feladatot kapta. Mire a két kocsi közé ért, az egyikbe beszállt a sofőr és elhajtott, mire a vizsgabiztos szabálytalannak ítélte a teljesítést, mondván, a két kocsi megléte a feltétel. A tanuló időkeretébe nem fért bele, hogy másik parkolóhelyet keressen, ezért megbuktatták – mondja Ördögh Géza, a Napfény Autósiskola Kft. vezetője.

– Egyetértünk vele, az élet megköveteli, hogy felkészült és minél biztosabb kezű vezetők közlekedjenek. A problémánk a számonkérés módjával van – hangsúlyozza Orosz János, a Magyar Autósiskolák Szövetségének megyei elnöke, országos alelnök. – Szegeden harminc lehetséges vizsgaútvonal van. Ezek közül öt megy ki főútvonalra, a többi a belvárosra koncentrál. Magától értetődik, hogy az oktatók ott és akkor gyakoroltatnak, ahol és amikor a vizsgák vannak. Vagyis reggel 7 és délután 3 között járnak például megfordulni a Kossuth Lajos sugárútra, derékszögben parkolni meg a Széchenyi térre. A sikeres teljesítéshez lépésben kell haladniuk, tehát akadályozzák az amúgy is nagy forgalmat. Egyszerre 30–40 tanuló járja a várost, és általában 2–3 vizsgázik, hozzájuk kell az autóstársak türelme. Ha a többiek rádudálnak a tanulóra vagy a hátába másznak, az tovább növeli a feszültséget és a hibalehetőséget. Ha a tanuló kicsúszik az időkeretből, a 11 ezer forintos vizsgát 11 ezerért ismételheti. Újdonság, hogy ha az oktató nem adja ki időben a feladatokat, a pótvizsgát vele fizettetik ki. Megoldás lenne, ha külterületi vizsgaútvonalakat is kijelölne a hatóság.

Megkísérlik a lehetetlent

Jelenleg 125–130 ezer forintért szerezhető meg a jogosítvány, tanfolyammal és vizsgával együtt. Eddig a sikeres vizsgához a 30 alapórán felül 7–8 pluszóra vezetés kellett. Az oktatók úgy látják, ennyi idő alatt az új vizsgaszabályok szerint nagyon nehéz lesz felkészülni. Beszédes, hogy míg korábban naponta 30–40 vizsgát bonyolítottak Szegeden, most a töredékét vállalják az autósiskolák. Egy általunk megkérdezett oktatóhely nem tartott még idén vizsgát, egy másiknál mindenki megbukott.

Olvasóink írták

33 hozzászólás
12
  • 33. Syr4x 2012. január 24. 00:53
    „Én egy-két vizsgabiztost azért beültetnék a volán mögé, és megnézném, mit hogy csinál:))) Ha 10 pontot eléri, JOGSIT ELVENNI, és addig nem kapja vissza, amíg sikeres nem lesz a vizsga:) Olyanokért is meghúz, ami egyébként szabályos lépés lenne egy adott forgalmi helyzetben.”
  • 32. mgabca 2012. január 16. 17:37
    „Egy kicsit talán vissza kellene kanyarodni a témához, Högyek Urak!!!

    Arról van szó, hogy mi szakoktatók, akik sokat fizettünk valaha, hogy szakmánk legyen, valamint évente 20-30 ezer forintért továbbképzéseken veszünk részt, ( amit 2011-től nem tudunk - egyelőre Szegeden megtenni, hanem pl. Bp-re kellett utazni miatta) - szakemberei vagyunk az oktatásnak!

    Tudjuk, hogy mit, mikor hogyan kell tanítani.
    Ehhez kapunk különféle rendeleteket, jogszabályokat, amiket betartva KELL dolgoznunk.
    Minket is szankcionálnak, ha valami hibát követünk el, mint pl. a vendéglátásban az ANTSZ.

    Tehát, ha pl. az oktató besegít a tanulónak a vizsgán, és a vizsgabiztos jegyzőkönyvben rögzíti ezt, akkor akár fél évre is eltilthatnak minket a munkánktól, amivel a kenyerünket keressük!
    HA valaki jó oktató hírében áll, az nem fog örülni a sikertelen vizsgának, hiszen a sikeres, elégedett tanuló hozza a következő jelöltet is!

    Vagyis azt szeretnénk, hogy azok, akik között dolgozunk és vizsgázunk, legyenek hozzánk türelmesebbek.
    Talán nemsokára a Ti gyermeketek, szomszédotok, testvéretek, lesz egy tanulóautó megszeppent vizsgázója!!”
  • 31. oklahoma 2012. január 16. 15:35
    „Amerikát csak, azért említettem, mert nem elég, hogy sokkal jobban élnek, még pl. a jogsi is sokkal-sokkal olcsóbb! Oké, fizetek meg minden, de akkor az árak legyenek a fizetésekhez viszonyítva! Nyugaton a 240 ezret egy hónap alatt megkeresi az ügyfél! A vezetői kultúra kialakítását meg valamikor el kell kezdeni!”
  • 30. Mjuriele 2012. január 16. 15:33
    „28. Maja2009 2012.01.16. 06:49

    Kedves Maja,

    Igazad van, külföldön drágább de a fizetések se annyik mint nálunk.
    Ergo drágább de az ottani fizukhoz képest zsebpénz.”
  • 29. ClarkGriswald 2012. január 16. 14:47
    „16. oklahoma 2012.01.14. 13:15
    "Amúgy az USA-beli módszert kellene bevezetni, ott ugyanis nem kötelező autósiskolába járni, hanem megtaníthat a haver is. ... Továbbá a vizsga sem nagy dolog kb. 15 perc. Itt túl nagy a felhajtás egy kártyáért és ráadásul nagyon drága! Amerikában gombokért adják!"

    Ezzel a véleménnyel nagyon nem tudok egyet érteni. Amerikából kiindulni, főleg vezetési kultúrát illetően, nagy hiba. Főleg, hogy kint sem biztos, hogy társadalmilag helyes a jogosítvány megszerzés lazasága. Még belegondolni is rémisztő, hogy mi történne itthon, ha az emberek egymást tanítanák meg vezetni.. Egy olyan országban, ahol a közlekedési morál alapját képezi az agresszió, és az önző magatartás. Egy olyan országban, ahol 2 havonta hallani hírt arról, hogy autópálya ellenkező oldalára felhajtva halnak meg emberek. Egy olyan országban, ahol a zebrán történő balesetek kiemelkedő arányban vannak.

    Egyszerűen itthon nincs megfelelő vezetési kultúra, sem a gyalogosoknál, sem a kerékpárosoknál, sem a motorosoknál, sem az autóvezetőknél.

    Egy ilyen országban az amúgy is laza rendszert, még jobban fellazítani ugyanaz, mintha gyilkosokat küldenénk ki az utcára ölni. Inkább az amúgy is (olykor) kaotikus KRESZ-t kellene már az általános iskolában az alaptantervbe beilleszteni, és már a gyerekeknek megtanítani a helyes, nyugatias közlekedési morált.

    Meggyőződésem, hogy ma egy forgalmi vizsgán a jogsival rendelkezők alig egyötöde volna képes átmenni.”
  • 28. Maja2009 2012. január 16. 06:49
    „Kedves Oklahoma!
    Nem az órák drágák, hanem az üzemanyag és a járulékok!!! Viszont ha megnézed külföldet: egy "B"-s jogsi 240.000 alatt nincs, az oktatók évente tudják cserélni a kocsikat!
    Másrészt: ahhoz hogy a "családi oktatás+ megvalósulhasson, egyfajta közlekedési kultúránknak kellene lennie! Az meg valahol ott kezdődik, hogy nem ütünk el gyalogost a zebrán, a gyalogos szétnéz, mielőtt lelép a zebrára, a parkoló autók normálisan állnak a parkolóhelyen, nem csak mintha ledobták volna őket a Marsról, és TÜRELMESEK VAGYUNK egymással, sőt még a tanulókocsival is, mert egyszer mi is voltunk tanulók!!”
  • 27. Maja2009 2012. január 16. 06:44
    „Elolvastam az eddigi hozzászólásokat. Nos, vannak érdekes dolgok! Szeretném tisztázni: a vizsgadíj az államé, épp úgy mint a műszaki vizsga díja. Az oktató egy fillért sem kap, a vizsgabiztos pedig az állami közalkalmazotti vagy köztisztségviselői fizetést. Nekik - anyagilag- nem érdekük a buktatás. A vizsgabiztosnak mindegy, mert így is, úgy is megkapja fizetését, az oktatóknak pedig presztízs-kérdés! Van olyan vizsgabiztos, aki már nem vizsgáztat, aki nagyon szigorú volt, de soha nem tudtam belekötni a vizsga végén az értékelésbe! Az én kérdésem csak annyi: nem lehet - teljesen véletlenül- hogy az új vizsgáztatási rendelet nem megfelelő vagy esetleg a KRESZ-en kellene egyszerűsíteni? Én sajnos - mint mezei ember- nem tehetek semmit, csak azt tehetem amit a jogszabályok engednek! De ha tudtok valakit, akinek beleszólása van....”
  • 26. mgabca 2012. január 15. 11:47
    „Kedves Roli! Mgabca Majoros Gabriella - De Gábor nevébe is köszi a dícséretet, átadom neki! :-))))

    Amit a cikkel kapcsolatban a mai napon le tudok írni, továbbra is annyi, hogy türelmet kérünk a város autósaitól, a munkánkat végezzük.

    Sajnos a rutinpályán megtanult parkolást valahol gyakorolni kell, mert minden eset egyedi, és nekünk végig kel zongorázni.

    Talán, amiért változott a vizsgáztatás, annak előzménye az, ami a cikkben is van:
    "Rutinos sofőrnek is rázós feladat, mint ahogy az is, amikor merőleges parkolóba kell betolatni két autó közé. "
    Persze ez, ha így van, elég szomorú! Az a rutinos sofőr, aki nem tud beparkolni, AZ NEM RUTINOS SOFŐR!!!!
    Szerintem nem azért állnak rondán néha a parkolóban, mert nem tudnak szépen beállni, hanem azért mert nem igényesek, rohannak, türelmetlenek és nem érdekli őket igazán, hogy még egy autó beférjen melléjük!
    Aztán a Tanuló meg saccolja meg 1-2 hónap és 40 óra - átlagban - vezetési múlttal, menet közben, hogy befér-e oda, vagy sem!”
  • 25. rolee 2012. január 14. 21:37
    „Tisztelt mgabca!

    A felhasználóneve alapján akkori oktatómat, M. Gábort (WagonR+ IOG-XXX) vélem felfedezni Önben.
    Kérdésem: Mennyire nőtt meg a bukási ráta január óta? Ha jól emlékszem, több autósiskolánál is oktató, jó rálátása van az ilyenekre.
    Én akkoriban viszonylag egyszerűen levizsgáztam az Ön segítségével és azóta is balesetmentesen vezetek, de bevallom őszintén ez a 60 perc nekem édes kevésnek tűnik ahhoz, hogy mindent normálisan megcsináljon a tanulóvezető, valószínűleg, ha most kellene vizsgáznom, megbuknék.”
  • 24. sevenof9 2012. január 14. 15:14
    „aki a kosuton nappal keresztben athajt egy tanuloautot,az nem normalis. Magamtol soha nem tennek ilyet,ki jobbra,kovetkezo lampanal vagy u turn vagy be a kis utcakba es visszajovok egy parhuzamos utcan. a vizsganak semmi gyakorlati erzeke nincs.
    Ha nekem valaki azt mondta menjek ki a degazhoz ujszegedrol,akkor ugye irany a regi hid,kovesd a trolit kismotorral,be a zsinagogahoz es ki a kendergyar mellett. vissza a pulz utca. De ahelyett,hogy ezt az utvonalat megszabta volna,csak a celt szabdtam meg magamnak es a legjobb utcakat valasztottam.
    Ugyhogy elmehetnek a sunyiba.”
  • 23. v.imre 2012. január 14. 15:07
    „Azért jó kemény magyar fafejnek gondolom a vizsgáztatót, hogy csak azért vágja el a vizsgázót, mert kislisszan a helyéről az ott parkolt autó. Az meg egyenesen életszerűtlen: "...A manőverek között olyan is van, mint az egy ívben megfordulás. Vagyis például a Kossuth Lajos sugárúton, a Szilágyi vagy a Török utcánál a villamossíneket keresztezve, megállás nélkül át kell kanyarodni a szemközti sávba. Aki a villamos vagy a szembejövők miatt megáll, megbukik. ..." Gondolom, hogy a vizsgáztató nem akkor utasítja a vizsgázót fordulásra, amikor neki is problémát jelentene a most, vagy soha, a beférek, vagy nem mérlegelése.”
  • 22. mgabca 2012. január 14. 15:03
    „papika 56 olvasd el légyszives a 9. hozzászólást!
    Nem lesz több pénze az oktatónak a pótvizsgázóval, egyáltalán!”
  • 21. mgabca 2012. január 14. 14:53
    „Kedves 11. hozzászóló!
    Igen, az oktató maga dönti el, hogy kivel mennyi ideig gyakorol a rutinpályán.
    Ahol addig maradunk, amíg a parkolások nem mennek egyedül, az Y megfordulás nem elég gördülékeny, amíg ne megy neki a megállás, elindulás, váltás 2-be, szlalom, kormányzástechnika stb.
    Aztán gyér forgalomban autózunk, és amikor véget érnek a tematikus órák, akkor mér eléggé érzi a kocsit annyira, visszatérünk a forgalomban a parkolási feladatokra.
    Utána jönnek a különféle útvonalak sarkalatos pontjai.
    Sajnos nem lehet ennyi idő alatt mindet bejárni, de nem is ez a cél.
    Bárhol kell tudni vezetni, nemcsak Szegeden. Tehát én azt vallom, 30 óra nem elegendő és ezt nem is szabad "kötelező" óraként említeni.
    Hasonlításképpen: van, aki megtanul angolul 1 év alatt, és mehet a nyelvvizsgára, van, akinek évek kellenek...
    A készségtárgyak ilyenek!
    Valamint az emberek és az oktatók sem egyformák! Vannak nehéz esetek, vannak szorgalmasak és ügyetlenek, vannak betörésre váró ügyes kiscsikók. Ez egy szakma, a vizsgának már csak pontnak kell lenni az i-re.
    Aki felkészült, és kellőképpen határozott, azt nem érheti meglepetés!
    Eddig még minden sikertelen vizsgát, ahol saját tanítványom produkált - Szegeden 12 éve dolgozom! - jogosnak tartottam.
    Remélem ezek után is így lesz!”
  • 20. papika56 2012. január 14. 14:46
    „Szerintem is a pénzre hajtanak. elhúzzák a delikvenst, vesz még 8-10 órát és ujból próbálkozhat. Oktató és vizsgabiztos is jól jár. Meg a tanuló is persze ..mert gyakorol, több rutint szerez.”
  • 19. mackópajtás 2012. január 14. 14:20
    „Mitől lenne neki nehezebb? Így is ugyanannyi órát tölt el a rutinpályán ,és ha az oktató úgy látja elég ügyes a forgalomhoz akkor megy oda, ha nem akkor még gyakorol.”
  • 18. Kickoff 2012. január 14. 13:39
    „Azon túl, hogy a vizsgabiztost a döntési helyzetben senki nem ellenőrzi, önálló és sajnos sokszor egyénre szabott értékelést mutat. Ez azt jelenti, hogy sokszor szimpatikusabb, vagy baráti oktatók tanulóinak kedvez, és akik úgymond nem állnak közel hozzá azok tanulóit pedig nagyobb szigorral értékeli. A barátnőim elmondása alapján, ők akár megállva beszélgetve a vizsgabiztossal is sikeres vizsgát tettek, én pedig a forgalmi vizsgámon többször megfordulva, parkolva sikertelen vizsgát tettem. Éreztem, hogy nem a felkészülésemen múlott a sikertelenség, mivel az oktatóm nagy szakmai szeretettel és magabiztossággal oktatott, szépen megtanultam vezetni. A forgalmi vizsgán az oktatóm beszélgetést kezdeményezett, hogy megtörje a csendet és válaszra sem méltatta a vizsgabiztos. Sajnos ez van Szegeden.”
  • 17. Mignon 2012. január 14. 13:22
    „En kivancsi vagyok kedves "mazsolaszolo"
    hozzaszolonk velemenyere...

    :)”
  • 16. oklahoma 2012. január 14. 13:15
    „Amúgy az USA-beli módszert kellene bevezetni, ott ugyanis nem kötelező autósiskolába járni, hanem megtaníthat a haver is. Emellett saját autóval vizsgázhatsz (azért nálunk is a családok többségének már van autója). Továbbá a vizsga sem nagy dolog kb. 15 perc. Itt túl nagy a felhajtás egy kártyáért és ráadásul nagyon drága! Amerikában gombokért adják!
    Különben ennek az egész vezetésnek lelki háttere is van. Itt ugyanis a tanuló egy idegen ember kocsiját vezeti, amiért felelősséggel tartozik, továbbá nagyon drágák az órák és máshogy nem gyakorolhat, tehát nem csoda a bukás.
    Szóval nem, hogy csóróbb ország vagyunk, még ezzel is piszkosul lehúznak!”
  • 15. atomboy 2012. január 14. 13:09
    „4. oklahoma
    Csutortok este valaki neki is ment Tisza Lajos koruton.”
  • 14. oklahoma 2012. január 14. 12:52
    „"Aki a villamos vagy a szembejövők miatt megáll, megbukik."

    Szóval, akkor nyugodtan nekik lehet menni XD”
33 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Fehér István elveszítheti szlovák állampolgárságát

Egyre több felvidéki veszi fel a magyar állampolgárságot, kockáztatva ezzel, hogy elveszíti a… Tovább olvasom