Délmagyar logó

2018. 05. 22. kedd - Júlia, Rita 15°C | 25°C Még több cikk.

Nem mondják fel a 2-es villamosvonal építésének szerződését

A képviselők megszavazták, hogy nem mondják fel a 2-es villamosvonal építésének szerződését, és megszavazták a Biopolisz átdolgozott akciótervét.
A közgyűlésről jelentjük: 15.43 A képviselők megszavazzák, hogy nem mondják fel a 2-es villamosvonal építésének szerződését ,és megszavazzák a Biopolisz átdolgozott akciótervét. Az szmsz szavazásra térnek át, ami "nagyobb koncentrációt igényel mindenki részéről" a polgármester szerint.

Engedett a FIDESZ frakció: lesz 2-es villamos és beadják a városrehabilitációt biztosító pályázatot is. Továbbra sincs aláírt támogatási szerződése a szegedi - többi között a Mars téri piacot is érintő - városrehabilitációs projektnek, az önkormányzatnak ezért több mint félmilliárd forintos tagi kölcsönt kell nyújtania a beruházó Szegedi Vásár és Piac Kft.-nek. Botka László (MSZP) polgármester a szegedi közgyűlés szerdai ülésén azt mondta, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) jogellenesen visszatartja az év végére befejeződő 3 milliárd forintos beruházáshoz kapcsolódó 1,9 milliárd forintos támogatást.

A politikus átmeneti kényszerintézkedésnek nevezte az önkormányzati cégnek nyújtandó 502 millió forintos tagi kölcsönt, amelyre azért van szükség, hogy a Szegedi Vásár és Piac Kft. ki tudja fizetni a beruházásban közreműködő alvállalkozókat. A város korábban már ugyanebből az okból 350 millió forintos hitelt nyújtott a cégnek.

Póda Jenő fideszes képviselő a vitában kifejtette, az NFÜ azért tagadta meg a támogatási szerződés aláírását, mert az önkormányzat a projekt előkészítése során több szabálytalanságot is elkövetett. Az ügyel kapcsolatban okirat-hamisítás és hivatali visszaélés miatt ismeretlen tettes ellen nyomozás is indult.

Nagy Sándor, a Szabad Város Egyesület képviselője, korábbi városfejlesztési alpolgármester közölte, a Mars téri ingatlan per- és tehermentes.

Botka László az NFÜ-elnökéhez, Petykó Zoltánhoz írt - és a közgyűlés ülésén is kiosztott - levelében kifejtette, a korábbi piacon dolgozó 150 kereskedő közül tizenegyen indítottak pereket az önkormányzat ellen. Benyújtott kereseteikben azonban soha nem vitatták, hogy a telek, amelyen a beruházás megvalósult, önkormányzati tulajdonban áll. A kereskedők, nem hivatalos tájékoztatásuk szerint, 150 millió fejében állnának el a pereskedéstől - áll a levélben.

Olvasóink írták

57 hozzászólás
  • 57. ifj. Nagy Gábor 2010. október 29. 11:28
    „55. SP 2010.10.28. 17:57
    "Persze a szupermodern extra gyors leendő 2/A jelzésű villamos az igazi kényelem a nem kerekezőknek."

    Mondjuk azt se ártana tisztázni, hogy amit te elneveztél 2/A-nak, az mégis honnan hová menne...”
  • 56. ifj. Nagy Gábor 2010. október 29. 10:38
    „55. SP 2010.10.28. 17:57
    "A repteret, evezős pályát és a kiszolgáló egységeit sem lehet a városba behozni, de ez pont így a jó."

    Ezzel egyet is értek, azzal már kevésbé, hogy a reptér és az evezős pálya jelenlegi forgalmi terhelése kötöttpályás kapcsolat kiépítését kívánná.”
  • 55. SP 2010. október 28. 17:57
    „A repteret, evezős pályát és a kiszolgáló egységeit sem lehet a városba behozni, de ez pont így a jó.
    Sport szellemű emberek kerékpárra pattanva nem csak passzív nézők a sportrendezvényen.
    Persze a szupermodern extra gyors leendő 2/A jelzésű villamos az igazi kényelem a nem kerekezőknek.

    Pályácska ugyan még elfér felsővároson, tornaóra ugra-bugra célból, de 1 multifunkciós igazi stadion, nemzetközi paramétereknek megfelelő sport központ, sportszállókkal, parkolókkal, edzőtermekkel és kocsmákkal már nem.”
  • 54. ifj. Nagy Gábor 2010. október 28. 14:50
    „53. SP 2010.10.28. 13:27

    Aha... hát ez is egy lehetőség, de ha kirakják a francba, akkor vagy kénytelen lesz mindenki kocsival menni, vagy építeni kell oda tömegközlekedést, míg ha a "belvárosban" (pl. Felsővároson) van, akkor ott már van tömegközlekedés, egy csomóan gyalog meg biciklivel is elérhetik, egyes idealista hülyék (köztük én) szerint ez legalább annyira logikus, mint kirakni a francba, ami mindentől qva messze van és nehezen megközelíthető, de hát nem vagyunk egyformák. :-)))”
  • 53. SP 2010. október 28. 13:27
    „Rövidesen megnyílik az északi-nyugati elkerülő út Dorozsma és Szeged között.
    Az a terület végig beépíthető lenne, ami a 2/A villamos létét tovább erősítené.

    pl: a sportstadiont bele akarják erőltetni a felsővárosi lakótelepbe, de minek. A keskeny jobbkezes utcák közelébe.
    Stadionnak és rendezvény kp.-nak sportszállóknak a belváros terhelése nélküli evezős pálya, reptér, 5. út, M5 vonzáskörzetében lenne a helye, valahol a Szilva u körforgalom felől.”
  • 52. Actor 2010. október 28. 12:20
    „Gyerekek!

    Nagyon durva, a neten találtam egy 2007-es népszabis cikket.
    Nagy Sanyi, már ekkor bejósolja a pavilonok dózerolását, idézem:

    "Nagy Sándor, Szeged alpolgármestere elmondta: nem nyugszanak bele a mostani ítélet következményeibe, és keresik a jogi megoldást, hogy befejezhessék a rekonstrukciót. Ha nem a Piacüzemeltető Kft. a tulajdonos, hanem az önkormányzat, akkor majd intézkedik az önkormányzat a bódék eltávolításáról,,,"

    Egyébként itt az egész cikk:
    http://www.nol.hu/archivum/archiv-432481

    Ha a Botka most nem hajlandó peren kívül megegyezni ezekkel a kereskedőkkel, nagy a valószínűsége, hogy a város elbukja a 2 milliárdot. És azért nem a kereskedők lesznek a hibásak.
    Az ország ki fogja röhögni a Botkát, hogy 11 szerencsétlen emberrel nem tudott düllőre jutni...”
  • 51. totha 2010. október 28. 11:49
    „45. Figyelő 2010.10.28. 08:19
    "A Dugonics tér -Somogyi u. felújításának lehet egy romboló következménye is!
    Van egy lista arról, hogy e területen lebontandó épületekről, közte zömében a város 1879 -s árvíz utáni újjáépítésekor épített palota is!
    A listán 12 azaz tizenkettő épület lebontása szerepel, közte olyan is amelynek a felújítását az utóbbi tíz éven belűl végezték el!"

    A tér felújításának miért lenne következménye bontás?
    Közzétehetnéd a listát, hogy konkrétan melyik épületek szerepelnek rajta.”
  • 50. ifj. Nagy Gábor 2010. október 28. 10:16
    „Dorozsmai villamos:

    4 km-t kellene építeni a 3F jelenlegi végállomásától a templomig. Ha netán úgy gondoljuk, hogy a jelenlegi szakadt egy vágány helyett kéne kettő a Fonógyári úton is, meg utána a 2-es kórházig, hogy ne kelljen folyton a szembejövőre várni, akkor még közel 2,6 km-t tegyünk hozzá.

    És akkor még csak Dorozsma közepén vezettük végig, a buszok jelenleg pedig elég jól feltárják az oldalsó részeket is. Onnan akkor vagy külön ráhordó buszokat indítunk vagy gyaloglás van.

    Ha nem akarjuk ugyanazokat az ellenérveket hallani, mint a 2-es villamosnál, hogy elveszi a közvetlen kapcsolatot és többet kell gyalogolni, akkor ezeket a részeket is feltárjuk mondjuk egyvágányú nagyhurokkal, a Czékus utca felé 2,6 km hosszú pálya építésével (vagy ha nem hurok, akkor csak 1,5, de akkor az egyvágány miatti várakozásokat is be kell kalkulálni), a Széchenyi-Jerney utcai hurok is kb. 2,6 km körül lenne.

    Kétvágányú pályára átszámítva tehát közel 9 km villamospályát kellene építeni.

    A 2-es villamos 1,8 km-e 2 milliárd forintba került. Ez akkor valóban közel 10 milliárd lenne, szemif topictárs egészen jól megsaccolta.

    Aztán kéne rá valami villamos is, mert ez csak a pálya volt. Ha vegyesüzemet tételezünk fel a 3/3F felújított Tátráival és csak az új vonalrész járműszükségletét nézzük, akkor a Fonógyári úttól kifelé kb. 15 perces útra (ami oda-vissza 30 perc) kell számolni csúcsidőben 7-8 perces követést, ez minimum 4 villamos, de akkor még nem számoltunk a 3/3F további szakaszainak emiatti sűrűsödésével, tehát ennek a duplája is kellhet. Szerény 500 milliós darabáron ez még 4 milliárd.

    Innentől már csak az EU megtérülési számításain kell átmennie a projektnek. Ha az újszegedi trolihosszabbítás (nem a madártelepig, csak a víztoronyig) nem állta ki ezt a próbát, akkor valószínűleg ez sem állná.

    Szerintem leginkább azért, mert több kilométeren át menne a "senki földjén" (Fonógyári út, Dorozsmai út), ahol utas nem sok száll le vagy föl, de ugyanúgy ki kell építeni a síneket...”
  • 49. ifj. Nagy Gábor 2010. október 28. 09:22
    „44. Figyelő 2010.10.28. 08:14
    "Ez a vonal igen rövid lesz, egyrészt ráhordó szereppel az egyes vonalra, másrészt meg egy erdő béli végállomásról a Szeged vasút pályaudvarig"

    Akkor most ráhord az 1-es vonalra, vagy végigmegy azon a pályaudvarig? Legalább egy mondaton belül ne mondj már ellent magadnak...

    "De és ha már ennyire akarták a város ezen részén az elektromos tömegközlekedést előnyben részesíteni, akkor a Rókusi körúthoz, Makkosházi és a Budapesti körutakhozz 1-1 forgalmi sáv hozzáépítésével - buszsáv - a troli közlekedést kellett volna fejleszteni, mondjuk a egy Lugas utca - Napfénypark viszonylatban."

    És ha még olcsók is akartak volna lenni, akkor a buszsávot a meglévő sávokból választják le.

    "Ha meg kizárólag villamosban tudtak gondolkozni, akkor az éppen felújítás alatt álló 3-3F vonal meghosszabbítással a CORA áruházig lehetett volna fejleszteni."

    A 14-esben már leírták, hogy ennek miért nem lett volna értelme, tessék visszaolvasni.

    "Arról nem is szólva, hogy azon a területen van a CORA, METRO, PRAKTIKER.
    A felsorolásban szereplő áruházaknak nem kis létszámú alkalmazotti létszáma van, a vásárlók köréről nem is szólva!"

    Ez jócskán elmarad a Rókusi körút forgalmától, mert ha akkora lenne, akkor a CORÁ-hoz is ötpercenként járnának a buszok. Ötpercenként járnak? Nem? Akkor pedig?”
  • 48. Nahát! 2010. október 28. 09:10
    „Nem érek rá itt hozzászólni,
    rohannom kell a Délmagyar világszínvonalú cikkére,
    a lovak szexuális zaklatására! :)

    Az is hülye (meg én is), aki ilyen mocsok lapot járat. Már nem sokáig.”
  • 47. joy 2010. október 28. 08:42
    „45!
    Hol szerepel a Dugó-Somogyi térrendezésében épületek bontása?”
  • 46. joy 2010. október 28. 08:39
    „És még hátra van a Széchenyi tér-Aradi tér közötti, a kiskörúton Annakút-Glattfelder tér közötti, és az agész JAS szakasz!
    Remélem, ezeket már más vállalkozásnak adják, és nem a mostani vezeti, amelyik a Kossuth-Bodogasszonon is "remekelt" féléves csúszással, és ezt teszi most a Róusi körúti töketlenkedéssel is!

    Melyik is az a cég, amelyik kiválasztotta a kivitelezőket???”
  • 45. Figyelő 2010. október 28. 08:19
    „43!
    Azért az örvendezésből nehogy sírás legyen!
    A Dugonics tér -Somogyi u. felújításának lehet egy romboló következménye is!
    Van egy lista arról, hogy e területen lebontandó épületekről, közte zömében a város 1879 -s árvíz utáni újjáépítésekor épített palota is!
    A listán 12 azaz tizenkettő épület lebontása szerepel, közte olyan is amelynek a felújítását az utóbbi tíz éven belűl végezték el!
    Fejleszteni kell, de nem mindenáron!
    Fejleszteni kell-> munkahelyet létrehozni is kell, mert azért banki kölcsönből mégsem kell mindent felújítani!”
  • 44. Figyelő 2010. október 28. 08:14
    „A város szempontjából ez volt az egyedüli ésszerű megoldás!
    Az biztos, hogy minden szerződést fel lehet bontani, de annak is ára van.
    Így legalább - ha szenvedések árán is - de várhatóan a jövő év első félévének végére elkészülhet az eredeti tervek és kiviteli szerződés szerint.
    A szerződés felbontása után az építési területet őriztetni kellett volna, új pályázatot kiírni ez többlet kiadás és további időpont csúszáshoz vezetett volna!
    Az már más kérdés, hogy ezt a OHL ZS a.s. nevű cseh cég vezette konzorciumnak az építkezést nem lett volna szabad odaadni! Ez a konzorcium nem tartozik Európa vezető vasútépítő cégei közé, még városi vasút - villamos - szinten sem! Szinte nulla a gépesítésük, a talajmunkák kivételével mindent manuálisan végeznek, akkor amikor a kis hazánkban vannak olyan út - és vasútépítő cégek akik jól gépesítettek és ezt a munkát, beleértve a körút szélesítést is 8-9 hónap alatt elvégezték volna, természetesen nagyfokú gépesítéssel!
    Erre van referencia munka is, Miskolc-Diósgyőr pályaépítés, korszerűsítés, a rávezetőút megépítése a villamos végállomás épületével együtt.
    Az viszont egy más kérdés, hogy ezt a vonalat itt kelett e feltétlenül megépíteni!
    Az biztos, hogy bizonyos mértékben benne van az is, hogy az önkormányzat a saját cégét kívánta előnyben részesíteni, helytelenül.
    Ez a vonal igen rövid lesz, egyrészt ráhordó szereppel az egyes vonalra, másrészt meg egy erdő béli végállomásról a Szeged vasút pályaudvarig, harmadjára, városi közlekedésszervezés szemszögéből vizsgálva szakmailag, és a környezetvédelem szempontjából indokolatlan!
    De és ha már ennyire akarták a város ezen részén az elektromos tömegközlekedést előnyben részesíteni, akkor a Rókusi körúthoz, Makkosházi és a Budapesti körutakhozz 1-1 forgalmi sáv hozzáépítésével - buszsáv - a troli közlekedést kellett volna fejleszteni, mondjuk a egy Lugas utca - Napfénypark viszonylatban.
    Ha meg kizárólag villamosban tudtak gondolkozni, akkor az éppen felújítás alatt álló 3-3F vonal meghosszabbítással a CORA áruházig lehetett volna fejleszteni.
    Arról nem is szólva, hogy azon a területen van a CORA, METRO, PRAKTIKER.
    A felsorolásban szereplő áruházaknak nem kis létszámú alkalmazotti létszáma van, a vásárlók köréről nem is szólva!”
  • 43. totha 2010. október 28. 08:03
    „40. hozzászólás szeti 2010.10.27. 23:51
    "a dugótéri felújításnak meg örvendek, ill. a somogyi utcának is. fokozatosan kiszorulnak az ótók a belvárosból, jeeee!"

    Lényegében ebben az egy pontban módosítottak az eredeti tervet, hogy a közgyűlés elfogadja: a Somogyi utca mégse lesz lezárva a forgalom elő a Dugonics tér és a Zrínyi utca közt, csak hétvégén és ünnepnapokon.”
  • 42. nagypappa 2010. október 28. 03:23
    „papsajt 2010.10.27. 19:11

    Kijárt Dorozsmára a villamos, a templomig. A menetidő több mint egy óra volt. Szerinted lenne ma utas?”
  • 41. macs 2010. október 28. 00:02
    „Szemif,
    köszönöm! :-)
    Igazából nem a Te véleményedre voltam kíváncsi, bocs, ha megbántottalak. Azok véleménye érdekelt, akiktől eddig csak trendi dumákat hallottam. Így már nem lesz fer az esetleges válaszuk. :-(

    Ez az átszállás dolog igen érdekes. Jól összehangolt menetrenddel nemjelenthet komoly problémát. Ami a jegyek számának növekedését illeti, szerintem az emberek többsége bérlettel jár.
    Ami a gyaloglást illeti, hát nem tudom. Olcsóbb, mint a fitnesz bérlet.
    Bocs, már fáradt vagyok :-)
    Jó éjt!”
  • 40. szeti 2010. október 27. 23:51
    „kell az a villamos, én használni fogom ezerrel, úgyhogy egy utas már biztosan lesz. :)

    a dugótéri felújításnak meg örvendek, ill. a somogyi utcának is. fokozatosan kiszorulnak az ótók a belvárosból, jeeee!”
  • 39. Szemif 2010. október 27. 23:35
    „34. macs
    Bár én nem vagyok a 2-es villamos ellen, de felsorolom a leggyakrabban elhangzó kifogásokat a 2-essel kapcsolatban.

    1. Rókus-Makkosháza és a Károlyi kollégium elveszti az újszegedi közvetlen kapcsolatát. Az egyetlen érv, aminek tényleg van súlya, ugyanis az újszegedi egyetemi tömb jelentős utasforgalmat generál, és sok kollégistának, illetve albérletben lakó egyetemistának lesz rosszabb az átszállás miatt.

    2. Rókus bizonyos részei (amit nem érint a 8-as) és Makkosháza elveszíti a közvetlen kapcsolatot a Dugonics térrel.

    3. Makkosházán 257 milliót költöttek a végállomás felújítására, miközben mindössze egy buszjárat marad ott a 9-es troli mellett.

    4. A villamos végállomása mintegy 500 méterre van/lesz a makkosházi végállomástól, akik idáig utaztak a 2-essel, 83-assal, azoknak a villamos messze lesz.

    5. Sok fontos objektumot a villamos csak érinti, például a Mars teret, a dolog szintén jogos valahol, de az a baj, hogy mikor a 2-es villamost megtervezték még úgy volt legkésőbb 2009 tavaszára kiköltözik a helyközi buszállomás...

    6. Alsóváros elveszíti a közvetlen kapcsolatát a plázával és a rókusi Tescoval és fordítva.

    7.Ahová eddig egy jegy elég volt, oda mostantól kettő kell.

    Egyéb érvek, amivel gyakran találkozhatsz:

    A villamost behozzák az ablak alá, ott fog csikorogni, az útszélesítés miatt a forgalom közelebb kerül a lakóházakhoz. Ki kell(ett) vágni sok fát, a városi legendák szeretnek fagyilkolásról beszélni, illetve azt az elgazosodott facsoportot, ahol a villamos végállomása épült, némi eufémizmussal "kiserdőnek" nevezik sokan.

    Ezen kívül elhangzó politikai-anyagi érvek: a villamos kiépítése drága, Jó volt ez, úgy ahogy most van. csak azért épül villamos, hogy Botka és elvbarátai milliárdokat tegyenek zsebre, csak azért épül villamos, hogy a "zsíros" vonalakat "átjátszák" az SZKT-nak. Évente több milliárd forintba fog kerüni a vonal fenntartása. Miért nem építettek inkább trolit? Ha már épül villamos, az miért nem megy el a József Attila sugárútig
    Az építkezés miatt az időseknek, gyerekeknek veszélyes a közlekedés.

    Azt hiszem kb. ennyi. Ezekkel az érvekkel, illetve ezek legkülönbözőbb permutációjával találkozhatsz, a villamosellenesek táborának fegyverei közt. Valójában a többségük gyenge érv,(vagy simán tévedés/hazugság) mert ugyanezek jelentős részét el lehetne sütni például egy-egy buszjárat átszervezése kapcsán is.”
  • 38. macs 2010. október 27. 22:56
    „Lakos,

    igazad van, de, feltételezem arrafelé laksz, nem zavar az a zaj, ami a külső körúton van? Lehet a fülemmel van baj, de engem nagyon zavar és zavar a por, és "büdös" is van. Olyan a forgalom mint egy autópályán. Persze meg lehet szokni, de nem tudom.
    Arról nem is beszélve, a buszokon sokszor "tömegnyomor" van. De ennek is lehet kellemes oldala.”
57 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

4 millió lombikbébi – Szegeden évente 250

Szeged - Az első lombikbébi születése, 1978 óta 4 millió gyermek jött a világra a szervezeten kívüli… Tovább olvasom